Korrupsjonen spiser Thailand innenfra

Brukeravatar
tdr
Moderator
Sted: Norge
Kontakt:

Har skjult en del innlegg som off topic og angrep på personer med svar på disse innleggene.
Topic her er korrupsjonen i Thailand og at det finnes korrupsjon andre steder vet vi, det betyr ikke at det skal være tema her.

Når det gjelder et såpass dagsaktuelt tema som dette som er oppe i media hele verden over på troverdige og kjente nyhetssider i tillegg til at det også er nyheter i Thai medier er det helt innenfor å diskutere dette.

At det har stått i Bangkok Post er ikke noen grunn til ikke å diskutere dette, mesteparten av det som ofte diskuteres på nett er informasjon som man har hørt, lest eller sett andre steder. Skulle premissene være at man ikke diskuterte det bare fordi man allerede har fått med seg informasjonen ville det bli temmelig lite som kunne snakkes om, både på forum og i det virkelige liv.

Å referere til kjente nyheter er heller ikke å "grave etter møkk", dette er allerede kjent informasjon for mange og vi som er på forumet med Asia som interesseområde diskuterer gjerne fordi vi har synspunkt på hva som kan forbedres, noen finner informasjon andre ikke finner og vi har en genuin interesse for området disse sakene er hentet fra. Mange ser også på forum som en nyhetskilde og det er god grunn til å kunne vise til nyheter kanskje ikke alle har lest.

Ingen som er her på forumet ønsker at hverdagen til folk skal bli verre der de er rammet av korrupsjonen, og det er helt klart at ulike ståsted i forhold til hvem man snakker med og hvor de kommer fra i Thailand vil gi ulike syn på problemet. Ser selv når jeg snakker med mine Thai venner at de uttrykker svært ulikt syn på dette og at geografisk og sosial tilhørighet betyr mye.

Noe av det aller viktigste her er også å respektere hverandre her, vi har ulikt syn på mange ting, men det betyr ikke at vi ikke skal kunne diskutere. Når man diskuterer er det en hovedregel: "Ta ballen og ikke mannen!"

Klarer man ikke diskutere et tema saklig, etterrettelig, med fakta og uten å anta det verste om personer og i tillegg ytrer dette i diskusjonene får man enten holde seg borte fra emnet eller i verste fall motta advarsler fra Asianet. Vi ønsker en god tone videre. Uenighet om sak er ikke noe grunn til å gå til angrep.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Kolami

Jeg har alltid gått etter mannen når jeg har drevet med sport..så det henger kanskje litt igjen..det er ingenting som gir en bedre følelse enn en skikkelig sklitakling 8-) Men det gjelder å følge spillereglene og ta noen rene taklinger ;)
Brukeravatar
PiTa

Yinluck foretok seg vel noen lite akseptable ting som stoppet henne fra å fortsette som statsminister, men hun og regjeringspartiet kunne ha fortsatt i et foretningsministerium til ting var avklart og en kunne tidfeste et nytt valg.
Det skjedde ikke, og militæret tok over ved et kupp, som nok skjedde på bakgrunn av at militæret utnyttet anledningen da den bød seg, for Thailand var inne i en ganske spesiell periode, med en skrantende konge osv.
De ønsket også å sikre seg en allianse innad i kongehuset, som jeg oppfatter ikke gikk helt slik de hadde håpet, om jeg har rett.
Det kan kanskje også være grunnen til at de har holdt så lenge på makten, og kanskje vil avvente hvordan den nye kongen utøver sin rolle i tiden fremmover.
De har også sikret seg gjennom den nye konstitusjonen de fikk stemt frem gjennom folkeavstemming.
Så selv om de har lovet nytt demokratisk valg i år, i november, vil de allikevel ha sikret seg faste plasser i senatet, og noen plasser ellers, som gir dem kontroll i 20 år fremmover i tid.
I løpet av de årene kan Thailand bare glemme å kunne kalle seg et demokrati, eller være det i praksis.
Sånn sett er jeg ganske bekymret for Thailand i den nærmeste fremtid - hvordan utviklingen blir, og hvordan det blir å leve her. Og ikke minst; hva vil dette gjøre med folket - hvordan vil de reagere. Vil de finne seg i et sånt tilbakeskritt, eller vil det bygge seg opp et sinne og aggresjon som kan utløse voldelige handlinger. Vi får bare vaie og håpe det beste.
Korrupsjonen kommer til å fortsette som den alltid har gjort - er ikke det som bekymrer meg mest akkurat nå.
En del av den er faktisk nødvendig i et samfunn der infrastrukturen ikke fungerer tilfredsstillende, eller slik den kunne og burde. Maskineriet i den offentlige sektoren kunne ikke fungere uten. Den negative baksiden er jo opplagt - men disse henger litt i hop og Thailand kommer seg garantert ikke ut av det på lang tid.
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

PiTa skrev: 23 jan 2018, 07:22 Yinluck foretok seg vel noen lite akseptable ting som stoppet henne fra å fortsette som statsminister, men hun og regjeringspartiet kunne ha fortsatt i et foretningsministerium til ting var avklart og en kunne tidfeste et nytt valg.
Det skjedde ikke, og militæret tok over ved et kupp, som nok skjedde på bakgrunn av at militæret utnyttet anledningen da den bød seg, for Thailand var inne i en ganske spesiell periode, med en skrantende konge osv.
De ønsket også å sikre seg en allianse innad i kongehuset, som jeg oppfatter ikke gikk helt slik de hadde håpet, om jeg har rett.
Det kan kanskje også være grunnen til at de har holdt så lenge på makten, og kanskje vil avvente hvordan den nye kongen utøver sin rolle i tiden fremmover.
De har også sikret seg gjennom den nye konstitusjonen de fikk stemt frem gjennom folkeavstemming.
Så selv om de har lovet nytt demokratisk valg i år, i november, vil de allikevel ha sikret seg faste plasser i senatet, og noen plasser ellers, som gir dem kontroll i 20 år fremmover i tid.
I løpet av de årene kan Thailand bare glemme å kunne kalle seg et demokrati, eller være det i praksis.
Sånn sett er jeg ganske bekymret for Thailand i den nærmeste fremtid - hvordan utviklingen blir, og hvordan det blir å leve her. Og ikke minst; hva vil dette gjøre med folket - hvordan vil de reagere. Vil de finne seg i et sånt tilbakeskritt, eller vil det bygge seg opp et sinne og aggresjon som kan utløse voldelige handlinger. Vi får bare vaie og håpe det beste.
Korrupsjonen kommer til å fortsette som den alltid har gjort - er ikke det som bekymrer meg mest akkurat nå.
En del av den er faktisk nødvendig i et samfunn der infrastrukturen ikke fungerer tilfredsstillende, eller slik den kunne og burde. Maskineriet i den offentlige sektoren kunne ikke fungere uten. Den negative baksiden er jo opplagt - men disse henger litt i hop og Thailand kommer seg garantert ikke ut av det på lang tid.
Det hele erjo trist!

Men jinglock ble jo avsatt en må ikke glemme det!
Ei heller at det var utbredt stemme kjøp i provinsene! Pga utjemningsmandat ble hun valgt! Uten det virklige flertallet! Hun hadde ingen forutsetning til og være politiker!
Hun ble nok til de grader hjulpet av brodren
I den dramatikken som var der så måtte noe gjøres for og unngå ennå mere kaos!
Kongens råd ned prem i spissen sto nok bak det hele!
Det skal være militærets dag nå men den98
Årige prem kommer ikke! Det er sakt i aviser
At det er disens mellom han og et « rejeringsmedlem» en kan vel tenke seg at det kan være klokke mannen prem deltar framdeles på torsdagsmøtene i the privi consil!
Denne uken skal det stemmes over og utsette valget i 120 dager!
Mao ikke før i mars 2019

En kan nok nå begynne og lure på hva som
Gjemmer seg bak dette regimet som snart har hatt makten i 4 år,,
Liten politisk aktivitet fra de partiene som er lovlige,, vel
Ser ikke lyst ut m nyvalg i år!
Vil « klokkren» måtte gå!

Han påstår nå at klokkene mm dr lånt av en avdød søkkrik person!
Det rører seg på det sosiale nettet nå!

Demokrati vil deg ikke bli før grunnloven
Blir forandret!
Det er ingen vilje blandt « adlen» og
Forandre paragraf 140/141-42 som gjør det at alle kan bli innvalgt i parlament og rejering...
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Thaibreak

Nå kan man mene mye om Yingluck og regjeringen under den turbulente perioden de regjerte i. Mye er sagt og skrevet, men Yingluck selv hadde neppe kontroll over korrupsjonen innad i regjeringen. Jeg har nevnt det før, og mitt ståsted er at regjeringen gjorde mye riktig, og så godt den var i stand til under en svært vanskelig og turbulent periode, men som så ofte før var det noen dårlige epler innad som veltet det hele. Lovnader som ikke ble overholdt, korrupsjon etc. Jeg tror intensjonene i utgangspunktet var de beste, men lovnadene ble for mange.
Jeg vet mange mener og tror at Yingluck var en av bakmennene/damene som fortjener alt hun ville ha fått om hun hadde blitt. Som overhode og med endelig ansvar kanskje, men hun ble trolig i stor grad ført bak lyset selv, slik jeg ser det.

Vil ikke gå dypere enn det, for dette er vel fortsatt et ømt tema for enkelte, men faktum er at juntaen i dag jobber iherdig (ihvertfall tilsynelatende utad) for å få Yingluck utlevert fra England. Men det virker lite sannsynlig at det skjer, noe jeg er glad for. Straffen som venter henne i Thailand synes jeg er altfor streng. The punishment doesn`t fit the crime, etter min mening.

Men det er nå mitt syn. Jeg vet at du, riflefish, mener noe annet, og det skal du selvsagt få lov til ;)

Hva mener man her inne om utleveringssaken? Er det en smokescreen, og at man egentlig bare lar henne være, eller trykkes det virkelig på her? Og bør England i såfall utlevere?
Det er godt mulig at det utad skal virke som man gjør noe i denne saken, mens man i realiteten har akseptert at hun går fri.
Og etter valget er det kanskje sannsynlig at hun kan komme hjem til Thailand også. Det gjenstår å se, og hva som blir utfallet der.
Brukeravatar
riflefish

Thaibreak skrev: 23 jan 2018, 14:34 Nå kan man mene mye om Yingluck og regjeringen under den turbulente perioden de regjerte i. Mye er sagt og skrevet, men Yingluck selv hadde neppe kontroll over korrupsjonen innad i regjeringen. Jeg har nevnt det før, og mitt ståsted er at regjeringen gjorde mye riktig, og så godt den var i stand til under en svært vanskelig og turbulent periode, men som så ofte før var det noen dårlige epler innad som veltet det hele. Lovnader som ikke ble overholdt, korrupsjon etc. Jeg tror intensjonene i utgangspunktet var de beste, men lovnadene ble for mange.
Jeg vet mange mener og tror at Yingluck var en av bakmennene/damene som fortjener alt hun ville ha fått om hun hadde blitt. Som overhode og med endelig ansvar kanskje, men hun ble trolig i stor grad ført bak lyset selv, slik jeg ser det.

Vil ikke gå dypere enn det, for dette er vel fortsatt et ømt tema for enkelte, men faktum er at juntaen i dag jobber iherdig (ihvertfall tilsynelatende utad) for å få Yingluck utlevert fra England. Men det virker lite sannsynlig at det skjer, noe jeg er glad for. Straffen som venter henne i Thailand synes jeg er altfor streng. The punishment doesn`t fit the crime, etter min mening.

Men det er nå mitt syn. Jeg vet at du, riflefish, mener noe annet, og det skal du selvsagt få lov til ;)

Hva mener man her inne om utleveringssaken? Er det en smokescreen, og at man egentlig bare lar henne være, eller trykkes det virkelig på her? Og bør England i såfall utlevere?
Det er godt mulig at det utad skal virke som man gjør noe i denne saken, mens man i realiteten har akseptert at hun går fri.
Og etter valget er det kanskje sannsynlig at hun kan komme hjem til Thailand også. Det gjenstår å se, og hva som blir utfallet der.
Slik det er nå er det nok best for alle parter» at hun blir i uk!,

Med pass fra montenegro🌹
Thaivenlig

Thaibreak skrev: 23 jan 2018, 14:34 Nå kan man mene mye om Yingluck og regjeringen under den turbulente perioden de regjerte i. Mye er sagt og skrevet, men Yingluck selv hadde neppe kontroll over korrupsjonen innad i regjeringen. Jeg har nevnt det før, og mitt ståsted er at regjeringen gjorde mye riktig, og så godt den var i stand til under en svært vanskelig og turbulent periode, men som så ofte før var det noen dårlige epler innad som veltet det hele. Lovnader som ikke ble overholdt, korrupsjon etc. Jeg tror intensjonene i utgangspunktet var de beste, men lovnadene ble for mange.

Dessverre er det slik i virkelighetens Thailand at korrupsjonen brer seg som en farsott fra det øverste juntasjiktet til den alminnelige borger.Korrupsjon i miljøer der store penger skifter hender er ikke så uvanlig andre steder heller, men den ekle primitive korrupsjonen som skjer på lærer/skolenivå, - politi/påtale og dommerstand vitner om et folks karakter man må holde seg for nesen for.
Det blir ikke bedre med en juntaleder som er så høy på seg selv at han kjører hele landet i grøfta.
Et demokratisk valg vil aldri bli tillatt fra juntaens side. Vi får bare håpe at klokke-fadesen til Prawit åpner øynene til fascist-tilberederene slik at de åpner øynene. Det begynner heldigvis å røre seg på universitetene nå. Pheu Tai har startet å konsolidere seg med en ny lovende kvinnelig statsminister-kandidat. Det selv om juntaen har forbudt all politisk aktivitet og fjernet ytringsfriheten.
Vi får se hva juntalederen har for unnskyldning for å forskyve valget enda en gang. Kanskje ikke så lurt av han å tidfeste valget overfor Trump.
Juntaen har aldri etterlyst Yingluck gjennom Interpol eller bedt om å få henne deportert tilbake til Thailand.
Abhisit og hans demokratiske parti har ikke ennå funnet ut at det ikke passer seg med et fascistisk diktatur.
Brukeravatar
riflefish

Thaivenlig skrev: 24 jan 2018, 20:33 Dessverre er det slik i virkelighetens Thailand at korrupsjonen brer seg som en farsott fra det øverste juntasjiktet til den alminnelige borger.Korrupsjon i miljøer der store penger skifter hender er ikke så uvanlig andre steder heller, men den ekle primitive korrupsjonen som skjer på lærer/skolenivå, - politi/påtale og dommerstand vitner om et folks karakter man må holde seg for nesen for.
Det blir ikke bedre med en juntaleder som er så høy på seg selv at han kjører hele landet i grøfta.
Et demokratisk valg vil aldri bli tillatt fra juntaens side. Vi får bare håpe at klokke-fadesen til Prawit åpner øynene til fascist-tilberederene slik at de åpner øynene. Det begynner heldigvis å røre seg på universitetene nå. Pheu Tai har startet å konsolidere seg med en ny lovende kvinnelig statsminister-kandidat. Det selv om juntaen har forbudt all politisk aktivitet og fjernet ytringsfriheten.
Vi får se hva juntalederen har for unnskyldning for å forskyve valget enda en gang. Kanskje ikke så lurt av han å tidfeste valget overfor Trump.
Juntaen har aldri etterlyst Yingluck gjennom Interpol eller bedt om å få henne deportert tilbake til Thailand.
Abhisit og hans demokratiske parti har ikke ennå funnet ut at det ikke passer seg med et fascistisk diktatur.
Det er ikke et facistisk diktatur i thaland

Fachisme er noe helt annet!

Og det er også diktatur!

Men det er en rejering bestende av

Det militære som har gått inn for og skape

Ro og orden,, det har de klart,

Menet demokrati i « norsk» forstand

Tror jeg få her på fora noen gang vil se!

Folk kommer tilbake til thailand i større

mengder enn noen gang!

Det blir nok et valg! Med kjøp av stemmer

Og « canavaser»..

Landet vil ekspandere uansett regime,

Både godt og vondt!,,,

Men det store flertall bryr seg lite om hvem

Som nå sitter ved spaken,,

, fllk flest har nok ned sin familie,

Og bryr seg lite!

En intelektuell elite ønsker selv og

Grabbe til seg,,

De har penger så det holder , nie ikke

Arbeidsfolk og bønder har, ,

Jeg har vel en anelse om hvem som blir

valgt når engang et valg vil skje!

Lm det igjen blir 500 bahts stemme

sanking eller det økes til 1000 baht ,,
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

For meg som gjest er militærdiktaturet nesten perfekt, men de greier å holde Thai bath alt for høyt i forhold til vestlig valuta. Det er ett stort minustegn.

Men for de som har en stemme i dette landet, så er det jo mer brød og sirkus på linje med alle andre bananplantasjeland, og en må jo faktisk synes litt synd på de som føler seg urettferdig behandlet, og blir behandlet som en erkekummunist i etterkrigstiden i vår del av verden! Det er ikke alt som er like bra, og når en ser hva slags pålegg de gir Telenor, facebook, og hvordan de sensurerer utenlandsk presse, så har de røde flaggene kommet opp for lenge siden.

Vet du hva Tyvhans? Folk bryr seg stort sett like mye som fanden gjør, for så lenge folk får det de betaler for, og litt til, så er de såre fornøyde!

Ser jo alle tullinga som flyr til sverige etter oppblåste kyllinger, tusenvis av liter med cola, sukkker og sukker, og mye annet drit. De bruker jo mer penger på å bli feitere og feitere for hver harry tur, enn om de hadde stikki ned på buttikken på hjørnet og kjøpts seg litt mer fornuftig mat! Garantert en investering for fremtiden spør du meg, om de hadde stengt grensa til Sverige og Danmark om en skulle ha trekt det litt lenger.

Ha en god dag
🌞
Brukeravatar
Sardo

Det jeg leser på denne siden sier meg svært lite og gir ingen nye kunnskaper - og det virker som om de som skriver her ikke helt forstår hvordan korrupsjonen i Thailand fungerer, og den nye valgloven som juntaregimet har klart å få igjennom via folkeavstemning. Ingen quotes eller linker til påstander heller, som støtter opp om påstander.
At korrupsjonen brer om seg - hvordan brer den om seg? Og så er det folket som får skylda. Er det folket som styrer korrupsjonen, og gjør de det gjennom at det er korrupsjon på flere områder der de er nødt til å betale - eller hvordan fungerer det?
Og er juntaregimet nesten perfekt, eller er de kanskje ikke det allikevel?
Noen hevder at militæret har ryddet opp. Det eneste de har stått på for å rydde opp i er ulovlig utnyttelse av strendene - særlig på Phuket - noen som nok har vært nødvendig, og som de ganske sikkert har hatt en spesiell agenda i forhold til - selv om de lenge klarte å skape kaos for seg selv og turistene som hadde grodd fast i solsengene. Men har de ryddet opp noe særlig ellers i viktige saker innen infrastruktur, administrasjon og andre ting - for ikke å snakke om korrupsjon?
Ikke i særlig grad, vil jeg påstå - om i det hele tatt. De har nok vært mer opptatt av posisjon, maktstruktur og allianser, ikke minst innen kongehuset, og andre forhold det er viktig for militæret å ha kontroll over.
Juntalederstatsministeren har lovet nytt valg i november i år - men vil det avløse diktaturet med et nytt demokratisk styre?
Nei - på ingen måte. For de som hevder å like å leve i en diktaturstat, kan jeg berolige med at det kommer Thailand til å være de neste 20 årene. Det har juntaens nye konstitusjon sørget for - da plasser i senatet, og noen andre steder, er forbeholdt medlemmer av militæret. Disse blir ikke valgt demokratisk, men utvalgt av representanter for militæret. Så Thailand kommer ikke til å bli noen reell demokratisk stat på flere tiår. Hvordan høres det ut? Ikke bra, spør du meg.
Personlig er jeg bekymret for landet på kortere sikt, rent politisk. For hvor lenge klarer folket å finne seg i å være i en slik posisjon, og hva vil skje når begeret er fullt? Det vil kun fremtiden vise.
Svar

Gå tilbake til «Generelt»