ha96
Årsvisum etter endringer til årsoppgave fra NAV eller siste skatteoppgjør i forhold til månedlig pensjons bekreftelse
Vel det er tydligvis ingen som har søkt om nytt årsvisum etter nye krav om dokumentasjon fra ambassaden så det skal bli interessant og se hva Thai immigrasjon sier når man viser til pensjon allerede mottatt (Årsoppgave 2023 / skatteoppgjør 2023) i forhold til og vise til pensjon dokumentert i år med månedlig pensjonsslipp!
ha96
ha96
Jeg var i April. Bestilte time på Ambassaden for inntektsbekreftelse og fornying av pass i Mars. Hadde med meg til Ambassaden , årsoppgave fra NAV 2023 og skattemelding fra 2024. Konsul Tom Tommestad sa til meg at de ville helst ha årsoppgaven fra Nav da den var enklest å forholde seg til. Betalte 700 Bht. for å få tilsent pass og inntektbekreftels. Etter ca. 3.uker kom det på døra hjemme med bud fra TNT.ha96 skrev: ↑25 mai 2024, 11:46 Vel det er tydligvis ingen som har søkt om nytt årsvisum etter nye krav om dokumentasjon fra ambassaden så det skal bli interessant og se hva Thai immigrasjon sier når man viser til pensjon allerede mottatt (Årsoppgave 2023 / skatteoppgjør 2023) i forhold til og vise til pensjon dokumentert i år med månedlig pensjonsslipp!![]()
ha96
Immigration her i Jomtien vil i tillegg til bekreftelsen han kopi av de 3. siste lønsutbetalingene fra Nav.
Lykke til.
Hør hør, "vil i tillegg til bekreftelsen ha kopi av de 3. siste lønsutbetalingene fra Nav"sikry skrev: ↑25 mai 2024, 15:02 Jeg var i April. Bestilte time på Ambassaden for inntektsbekreftelse og fornying av pass i Mars. Hadde med meg til Ambassaden , årsoppgave fra NAV 2023 og skattemelding fra 2024. Konsul Tom Tommestad sa til meg at de ville helst ha årsoppgaven fra Nav da den var enklest å forholde seg til. Betalte 700 Bht. for å få tilsent pass og inntektbekreftels. Etter ca. 3.uker kom det på døra hjemme med bud fra TNT.
Immigration her i Jomtien vil i tillegg til bekreftelsen han kopi av de 3. siste lønsutbetalingene fra Nav.
Lykke til.
så da ved og lese litt "mellom linjene" kommer mest sannsynlig endret dokumentasjon krav ved ambassaden fra Thai Immigrasjonen og ikke Ambassaden. Det er jo klart Thai immigrasjonen kan kreve mer dokumentasjon (som de ønsker men litt bak forhenget ) som pensjonsslipper, (forresten leser de Norsk) da vi nå viser pensjon /inntekt fra året før og ikke måneden det året vi søker
Sum sumsumarum hensikten med omleggingen var altså og ikke bare kreve årsoppgave /skatteoppgjør fra året før men også dokumentasjon for søknadsår. Personlig aldri blitt spurt om pensjonsslipp eller annen dokumentasjon, kun månedlig pensjonslipp. Setter man i betraktning at regelen har vært at en pensjonsbekreftelse (månedlig) tidligere ikke kunne være eldre en 6mnd lyser det jo klart igjennom at dette er en slags "pen snikinnføring " av mere dokumentasjon ved forlengelse av årsvisum. Kunne De (immigrasjonen) ikke bare si/ skrive det rett ut
ha 96