Funka vist ikke å kuppe den tråden så jeg klipper ut å limer det inn i en ny tråd:Jeg forholder meg til trådens tittel og kupper temaet litt, makin thai passport er akkurat det jeg funderte på i går kveld, lage nytt pass til stedatter i Oslo som hun skal bruke på ferie til Thailand i mars. Jeg delegerte det til kona for noen uker siden og regnet med at det snart var i orden siden, og at det var lett for henne å forholde seg til den thailandske ambassaden i norge. Men der hadde det stoppet helt opp etter at ho ringte for å bestille pass for de henviste til å bestille time på nettløsningen til ambassaden, og kona har rett og slett nettskrekk stakkar. Jeg bestilte time, men det var ikke ledig før 30 januar, og i tillegg var leveringstiden 6 uker så da er det litt knapt med tid, muligens nok tid hvis vi klarer å skaffe dokumentasjonen, for de trenger endel dokumentasjon selv om du står der med det gamle passet: pass og id-kort til mor, og stefar, sitt eget pass,kopi av husbok i Thailand, dåpsattest( den har vi heldivis) men så kommer problemet: tillatelse fra den andre forelderen til å få pass. Med ett unntak som det ikke var særlig lett å tolke, hvis den ene forelderen har foreldreretten alene trengtes dette ikke, men det sto ikke noe om at dette evnt måtte dokumenteres, evnt om det måtte være fersk dokumentasjon. Så dette virker ikke å være så lett, hadde virkelig tro på at det gamle passet i seg selv var nok dokumentasjon. Ser nå for meg at her kan det bli problemer, og kikker etter alternative løsninger. ALT.1 Reise på det gamle passet som er gyldig til 4 uker etter hvemkomst( for normenn som reiser til thailand er det krav om at passet er gyldig i 6 mnd etter retur, men finner ikke noen tilsvarende krav for thaier vs Norge). Og vi må sikkert gi fra oss det gamle passet når vi søker om nytt. ALT.2 Søke om nødpass hvis den ordningen gjelder for thaier i Norge, og det viser seg at vi ikke klarer å skaffe nytt pass innen avreise. ALT.3 Søke om norsk pass til henne, ho har drøyt fire års botid i Norge og er 7 år gammel.
Vi skal reise med Aeroflot via Moskva så ønsker ikke å få noe trøbbel med russerne.
Nytt pass til Thai i Norge.
Vanskelig å gi noe eksakt svar her, men jeg ville ha fremstilt datoene for ambassaden, og spurt om de ville rekke dette allikevel. Sålenge dere ikke får time før 30.januar, så går det jo bort masse tid for dere. Kanskje ambassaden ser rimeligheten i dette, og dere er uansett ikke så langt unna de 6 ukene som nevnes her.
Hva dokumentasjon angår, så forstår de nok at det kan være vanskelig å skaffe alt, sålenge dere bor i Norge, og far i Thailand, og vil nok da ta noen individuelle hensyn. Det er en sterk søknad i seg selv å inneha pass allerede, så dette med bekreftelse fra far, kunne være individuelt i så måte.
Ta en telefon, skriv en e-post, eller møt opp for å forklare alt, og at mor har foreldrerettigheten alene etc, så tror jeg dette går i orden til mars allikevel.
Spør også om dere kan bruke dagens pass tross at det bare er gyldig i 4 uker etter hjemkomst. Tror ikke det er samme regler som for norske eller utenlandske pass her, så dere kan muligens bare reise på nåværende pass. Det er godt mulig, siden dere ikke kommer innunder årsaken til at denne regelen ble opprettet i første omgang, og for thaier selv kunne dette gå.
Dere kan også først søke om norsk statsborgerskap, og deretter norsk pass, men jeg tror neppe dere rekke det innen fristen.
I Moskva vil dette uansett ikke bli noe problem.
Hva dokumentasjon angår, så forstår de nok at det kan være vanskelig å skaffe alt, sålenge dere bor i Norge, og far i Thailand, og vil nok da ta noen individuelle hensyn. Det er en sterk søknad i seg selv å inneha pass allerede, så dette med bekreftelse fra far, kunne være individuelt i så måte.
Ta en telefon, skriv en e-post, eller møt opp for å forklare alt, og at mor har foreldrerettigheten alene etc, så tror jeg dette går i orden til mars allikevel.
Spør også om dere kan bruke dagens pass tross at det bare er gyldig i 4 uker etter hjemkomst. Tror ikke det er samme regler som for norske eller utenlandske pass her, så dere kan muligens bare reise på nåværende pass. Det er godt mulig, siden dere ikke kommer innunder årsaken til at denne regelen ble opprettet i første omgang, og for thaier selv kunne dette gå.
Dere kan også først søke om norsk statsborgerskap, og deretter norsk pass, men jeg tror neppe dere rekke det innen fristen.
I Moskva vil dette uansett ikke bli noe problem.
Kona ordna opp og ringte ambassaden i dag og de var så velvillige at de tilbød time alt i morgen, muligens med endel venting. Ang thaipass og utløpstid sa de at det var flyselskapene som evnt kunne nekte ombordstigning og praksis var at det gikk greit med Norwegian og Thaiairways, men Aeroflott som vi skal reise med krevde seks mnd gyldighet etter ombordstigning retur. Dette var erfaringene til en av de ansatte på ambassaden så vet jo ikke om dette er helt riktig. Når det gjaldt dokumentasjonen jeg nevner var det muligheter for slakk på strikken med flere ting, men dokumentasjon på foreldrerett måtte de ha, og det er jo forstålig. Jeg var hjemme med minstemann i formiddag og lette helt til jeg fant dokumentet som har de nødvendige stemplene, så da er det nok nytt pass på vesla om fire ukers tid
Mener du at de ikke sjekker passet igjen i Moskva på transitt?Thaibreak skrev: ↑17 jan 2018, 15:39 Vanskelig å gi noe eksakt svar her, men jeg ville ha fremstilt datoene for ambassaden, og spurt om de ville rekke dette allikevel. Sålenge dere ikke får time før 30.januar, så går det jo bort masse tid for dere. Kanskje ambassaden ser rimeligheten i dette, og dere er uansett ikke så langt unna de 6 ukene som nevnes her.
Hva dokumentasjon angår, så forstår de nok at det kan være vanskelig å skaffe alt, sålenge dere bor i Norge, og far i Thailand, og vil nok da ta noen individuelle hensyn. Det er en sterk søknad i seg selv å inneha pass allerede, så dette med bekreftelse fra far, kunne være individuelt i så måte.
Ta en telefon, skriv en e-post, eller møt opp for å forklare alt, og at mor har foreldrerettigheten alene etc, så tror jeg dette går i orden til mars allikevel.
Spør også om dere kan bruke dagens pass tross at det bare er gyldig i 4 uker etter hjemkomst. Tror ikke det er samme regler som for norske eller utenlandske pass her, så dere kan muligens bare reise på nåværende pass. Det er godt mulig, siden dere ikke kommer innunder årsaken til at denne regelen ble opprettet i første omgang, og for thaier selv kunne dette gå.
Dere kan også først søke om norsk statsborgerskap, og deretter norsk pass, men jeg tror neppe dere rekke det innen fristen.
I Moskva vil dette uansett ikke bli noe problem.
Hadde ikke vært for at jeg fant det dokumentet og fikk tidligere time tror jeg vi hadde sjangset på å reise på det gamle. For jeg mener å huske at sist gang kona fornya passet sitt i Eilert Sundsgate måtte ho gi fra seg det gamle passet, og da få man jo ikke reist noe sted hvis det drøyer med det nye.
6-månderskravet til utløpsdato på pass er det vel for utenlandske borgere. Du får reise hjem til ditt eget land skulle jeg formodentlig tro...
Når det gjelder eneforsørgeransvarpapirene er det vel de samme som din kone fikk på ampur da hun skulle ha pass til barna og senere søkte om familiegjenforening. Er ikke foreldesesdato på disse, som "sivilstatus papirene" hun måtte skaffe ved visumsøknad.
Når det gjelder å søke på statsborgerskap må det vel først søkes på permanent opphold som igjen gir grunnlag for å søke på statsborgerskap. Da må norskprøven A2 og samfunnsfag prøven på norsk, samt intektskravet på ca 240' innfris. Ser for meg dårlig tid til dette.
Hvis du bor i nærheten av Oslo. Ville jeg tatt med meg alle nødvendige papirer og møtt opp på ambassaden. Med ferdig utfylt passøknad og kontanter for gebyr og sett om det gikk å få hastebehandling. Egen skranke for thaier.
Uansett er det ikke noe problem å reise tilbake til Thailand og få ordnet nye pass der. Men ha med alle nødvendige papirer, thai id, eneforsørgeransvarpapirene, kopi husbok, fødselsattest, gammelt pass...
God tur.
Sent fra min E5823 via Tapatalk
Når det gjelder eneforsørgeransvarpapirene er det vel de samme som din kone fikk på ampur da hun skulle ha pass til barna og senere søkte om familiegjenforening. Er ikke foreldesesdato på disse, som "sivilstatus papirene" hun måtte skaffe ved visumsøknad.
Når det gjelder å søke på statsborgerskap må det vel først søkes på permanent opphold som igjen gir grunnlag for å søke på statsborgerskap. Da må norskprøven A2 og samfunnsfag prøven på norsk, samt intektskravet på ca 240' innfris. Ser for meg dårlig tid til dette.
Hvis du bor i nærheten av Oslo. Ville jeg tatt med meg alle nødvendige papirer og møtt opp på ambassaden. Med ferdig utfylt passøknad og kontanter for gebyr og sett om det gikk å få hastebehandling. Egen skranke for thaier.
Uansett er det ikke noe problem å reise tilbake til Thailand og få ordnet nye pass der. Men ha med alle nødvendige papirer, thai id, eneforsørgeransvarpapirene, kopi husbok, fødselsattest, gammelt pass...
God tur.
Sent fra min E5823 via Tapatalk
Som jern nevner, så er det ikke reisen til Thailand som er problemet naturligvis, men evt. reisen hjem til Norge. Og da hva som er praksis hos Aeroflot tydeligvis. Jeg ville også tro at ikke dette ble noe problem, men best å være sikker.
Sist redigert av Thaibreak den 17 jan 2018, 18:57, redigert 1 gang totalt.
Har hun kommet ombord på flyet i Oslo, så vil hun også komme ombord i Moskva via transit der.jern45 skrev: ↑17 jan 2018, 18:20 Mener du at de ikke sjekker passet igjen i Moskva på transitt?
Hadde ikke vært for at jeg fant det dokumentet og fikk tidligere time tror jeg vi hadde sjangset på å reise på det gamle. For jeg mener å huske at sist gang kona fornya passet sitt i Eilert Sundsgate måtte ho gi fra seg det gamle passet, og da få man jo ikke reist noe sted hvis det drøyer med det nye.
Men flott om dere får tidligere time, da blir jo saken helt sikkert løst i tide.
God tur!
