Coronavirus 2020

Wood1958

Wood1958 skrev: 21 des 2021, 13:13 Tenker også på,den gang de orienterte om at WHO var imot lockdown, men ikke orienterte om hva de anbefalte istedenfor.
Når jeg ser helseministeren som jo er glad i å arbeide "målrettet" siterer både FN og WHO i forbindelse med vaksiner. Tenker da på at WHO sier
"Det må være siste utvei med tvangsvaksinering Men det er nå mye annet de annbefaler for å ikke komme i den situasjon, innen en når siste valg Også mye vaksinestrategier de anbefaler , så hun er nok god på å være målrettet i sine valg av anbefalinger også.

https://www.dagbladet.no/nyheter/helsev ... t/74974803
Legger denne ut på nytt, da jeg ikke fikk med det komiske i sitatet til helseministeren, når hun siterte både FN og WHO .
For de som ikke har engelskkunnskaper på topp så er WHO rådgivende organ i i helsespørsmål i FN systemet .
2021-12-23 17.31.30.png
Wood1958

Kort om vaksine.GOD JUL
https://youtu.be/IOwkJK2Ua1s
Wood1958

Wood1958

Blir forvirret, trodde vi trengte tiltak pga kapasitet i helsesektoren. Når de som har regnet og anbefat tiltaken etterpå sier
Vi følger opp scenarioene med ukentlige modelleringer som sier noe om utviklingen på kort tid, men det er ikke FHI som har ansvaret for å følge opp sykehuskapasitet, svarer FHI-avdelingsleder Line Vold.
Da lyder målrettede tiltak og hurtige justeringer , underlige for meg .
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/n ... slo-de-til
Wood1958

FHI steller med flere ting og tar flere hensyn. Det har tidliger kommet utallelser til pressen som FHI senere har kommentert og sagt at det er kun vedkommendes personlige vurdering.
Samtidig så er fks Forland sjef for smittevernsavdelingen i FHI . Så mulig litt uenigheter i denne organisasjon også om hva og hvordan ting skal formidles Men Forland vies mere plass i Sverige.
I Norge blir vi fortalt fra FHI at tallene synker og de holder øye med situasjonen samt samtidig frykter skult smittespredning mens Forland sier slikt til Svensk presse. Litt forskjell blir det.Det er nå de samme som ser til fks England og Danmark mens de forteller om hvordan spredningen er der.(dobblingstid osv)
– Vi har fortfarande en ökning av omikronvarianten och vi vet inte vilken effekt åtgärderna har på varianten. Så vi är på en nivå där vi avvaktar för vad som ska ske framåt
– Om vi klarar att bromsa omikron så att den inte dubblar sig mer än var fjärde dag, så kan vi hålla det i schack med de åtgärder vi har. Dubblar den snabbbare än så får vi en jättesvår situation vid nyår
2021-12-26 13.10.09.png
https://www.expressen.se/nyheter/vandni ... gar-nedat/
Wood1958

Når en plasserer et internasjonalt medisinsk symmbol på et FN flagg får en flagget til WHO , så det burde være forståelig at det er en viss sammenheng mellom disse organisasjoner.Ja kanskje til og med at FN er moderorganisasjonn og WHO en en medidsink underavdeling..
Nå er FN beslutnnngsdyktig og vistnok høyt respektert med sine demokratiske flertallsavgjørelser. Desverre har noen få nasjoner vetorett.
WHO har ingen myndighet til å fatte vedtak som verden må følge, men da har nå heller ingen noen vetorett.
Alikevel opererer de som andre demokratiske organisajoner. De har en årlig generalforsamilng. Der blir en enig om kursen videre. Nominering av ledelse , senere valg osv.
Delegerte til å delta er alle FN sine enklte lands helseministere. Så der kunne fks Høje sist år ha møtt opp og foreslått Bolsjeneros helseminsiter til etterfølger av nåværende leder og vår verdensekspertises fremgangsmåte som forslag til etterfølgelse for resten av verden .
Ja vi kunne sågar forslått oss selv eller noen andre kunne foreslått oss. Men ingen ser ut til å ha gjort dette, selv om vi liker å sitte i slike posisjoner.
Nå er det Kjerkhol som er vår delegerte og vet ikke om hun vil finne tid til slikt. Samtidig så er vi flinke til å fordømme andre grupper av rike eliter som lever godt mens flertallet lider. Mens de ikke lytter til de og snakker til de om å lære de demokrati .
Om vi sees annerledes på i om WHO sine anbefalninger vet jeg ikke.Da fra flertallet i en pandemi.
2021-12-26 15.00.20.png
2021-12-26 14.26.59.png
Wood1958

Det knipes inn på tester, omicron dobler seg nå en gang i uken men det kan kanskje bli ett større tall når skoler åpner og det skal testes elever.
Da stiger vel det nasjonale forbruk betraktlig også.
Et par stikkprøver fra grensenære kommuner viser for eksempel at Moss ikke tilbyr testing i forbindelse med utenlandsreiser. Det samme for Halden, som fra 14. desember ikke lenger gjennomfører tester uten medisinsk grunnlag, men henviser deg til private aktører. Det samme gjør Fredrikstad.
Jeg så elleres i går den Svenske Hallgren si at en ikke kunne forvente at de skulle ha et reservelager på en halv million tester.

https://dinside.dagbladet.no/reise/krev ... t/75026984
Wood1958

EU er jo todelt i sitt syn på pandemihåndtering Brussel styrer lager lover og anbefalinger. De har nå alikevel tilnærmet seg WHO litt mere .Har anbefalinger om unngå unødvendige reiser, masker osv.Alikevel et stykke å gå frem til WHO sine anbefalinger. Men det er dogmeskifter der også.
Sist sensommer var det en stor FN samling i NY. Vår norske delegasjon med Erna og co defilerte foran pressen maskeløse og demonstrerte våre holdninger i NY og FN Det var i slutten av september også frist til å nominere kandidater til vårens valg av ny leder i WHO.
I vårt naboland har Tegnell hatt bemyndigelse til å håndtere pandemien, samtidig så har regjeringen der sammen med 16 andre Europiske land nominert Tedros som kandidat til gjenvalg nå til våren. Muligens ikke utrykk for full oppbakning om strategi , kanskje derfor også at på de svenske pressebrier har han utover høsten hatt en mindre fremtredende rolle, og regjeringsmedlemmer kommer istedenfor.
2021-12-27 19.28.42.png
https://www.who.int/publications/m/item ... rom-sweden
Download (638.6 kB)
Wood1958

What's next ?tenker jeg ofte når jeg er i butikken. Smitten kom tilbake til komunen for en stund tilbake. Viruset ser ut til å sameksistere godt i lokalmiljø. Dette til tross for at det kun bor ca 6 stk pr kvadratkilometer så sosial distansering bør det være rom til.
Nærmeste tettsted har en rimelig stor Kiwi. (selv i Oslomålestokk)
Der kan en gå inn og ca 35% er fremdeles makseløse og høre de eldre flire og le mens de utveksler livserfaringer om at de aldri har vært syke.
Kikker litt på han(meg :D ) bygutten som står med maska å kalkulerer i hodet at om antall sykehusinnlagte var nasjonale tall så hadde vi ca 800 innlagt de siste 14 dager mens tallet stiger.Da for det meste eldre.
Nå er det kanskje ikke så mye tilbud for de yngre i diistriktet. Og de som ennå ikke har nådd alderen hvor de klumper seg sammen i en eldre Volvo
har et samlingsted utenfor butikken.
Det ble satt ut en bord/sitteplass til de.
Kom i kveld og så betydningen av at det taes hensyn til disse yngre som ikke skal ha tiltak og kunne ha sosial kontakt .
Tross allt minus 20 for tiden. Så da har en self plassert et kafebord til de inne i butikken som de kan samles maskeløse ved.Til tross for skilt om avstand og maske på døra.
Og for at de ikke skal føle seg tilsidesatt samt kunne ha folk å snakke med så da rett bak kassene hvor folk pakker sine varer.(ca 70 cm til nærmeste stol.)
Ja statens beskjed om sameksistens når frem , mens jeg funderer på om jeg skal bytte butikk fremover.
Tror nok smitta blir en stund til her i bygda.
2021-12-27 23.06.49.png
Screenshot_2021-12-27-23-05-49.png
)
MrDemongas

Jeg ser at de har satt opp koranstøtter. så slutt å syt! Hva mer kan man forlange? :mrgreen:
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»