I fjor dro vi fra norge til thailand 24 oktober og var 2 uker i karantene i bangkok.
Hadde sa søkt visum først og passet med visumet mitt måtte jeg hente på ambassaden i oslo samme dag som vi dro fra gardermoen.
Samme uken søkte jeg om "Certificate of Entry", noe jeg fikk et par dager før vi dro.Var in
nom anbassaden avreisedagen og hentet passet og alt ok.
I år hadde jeg for 3 uker siden lagt inn visumsøknaden på ambassadens nye nettside. Lastet opp aktuelle dokumenter, pass, flybillett, karantenehotellreservasjon, covidpass, covidforsikring, inntektdokumentasjon etc.
Avtalte tid for reise til Oslo til innlevering av passet på ambassaden 10 september. Ca 7 desember sendte mail og spurte om dokumentasjon ok- ingen respons.
Planen var søke COE i tiden fram til avhenting av passet ved avreise fra norge pr. 20 september.
Hadde allerede søkt COE for min kone, hun fikk dette i løpet av 4 timer.
Så, fredag 10 september møtte på ambassaden med passet mitt.
Da kom det tydelig fram at de ikke ennå hadde sett på søknaden min overhodet.
Samtidig fikk jeg beskjed om at det var helt uaktuelt at jeg kunne reise til thailand 20 september.
Årsaken var at jeg ikke kunne søke COE før jeg hadde fått visumet mitt i passet. Dette fordi det skulle lastes opp kopi av visumet i COE-søknaden.
Forsøkte si at vi skulle reise klokka 18 og jeg kunne få passet om formiddagen, så dette kunne vel gå greit.
Neida- passet kunne utleveres mellom 14 og 15, og svar på COE vil ta 3 dager.
SÅ da jeg nevnte at jeg hadde søkt COE for min kone og fått hurtig svar, fikk jeg bare høre " Have a nice day sir
Nå er flybilletten endret til Stavanger 24 september. Karantenehotellet endret til 25 september.
Planen er så reise til Oslo hente visumet mandag 20 og så er det 3 dager for COE.
Nå mangler vel bare et noen ved ambassaden leser dette og visumet ikke innvilges
Men, noe forstår jeg ikke helt:
Jeg får visum til Thailand, det betyr at de gransker meg og ser om de tar risken på slippe meg inn i landet.
Hvorfor er det da nødvendig med "Certificate of entry" som synes være omtrent det samme.
Kan forså dette om jeg skulle da for en kort periode opp mot 45 dager hvor visum er unødvendig, men så lenge jeg må ha visum virker dette som "smør på flesk".