Coronavirus 2020
[mention]Phay[/mention]
Som munnkurv til fks CDC , senere bytte ut folk som skal få bli hørt eller ikke hørt osv.
Åpenbare gjenomskuelige politiske beslutninger om hvilke tiltak som hjelper mot fare for smitte osv. Dette kjører vel fremdeles.
Vaksine hjelper men frem til vi A, får en vaksine som stanser smittespredning, B. Får gode medisiner som kurerer så er vi muligens ikke så langt fremover om/når nye mutasjoner kommer.En får håpe verden har lært litt når den tid kommer. Uansett om det blir bedre vaksiner eller medisiner.
Nå er kanskje ikke ødelagte organer så lett å fikse med medisiner så problemet er nok der uansett.
Vaksinepass gir oss frihet til å reise mere , men holder samtidig gang i spredning.og da også liv i pandemien med skjult spredning.
Asiatiske, Amerikanske, Europeiske myndigheter har vær sin variant av informasjon , så i tilegg forskjellig informasjon som varierer i de forskjellige regioner. Noe som nok gir grobunn for både differensierte holdninger og meninger
I vesten er det både delte meninger om en blir nødt til å leve med viruset eller ikke. Europa har lagt seg på at vaksinen er veien ut.
US er vel ikke helt på linje med Europa at det blir endemisk, men snakker mere om at det er mulighet til det.Samtidig så er det opp til enhver der å,passe seg selv samt ha sin frihet til det. Var jeg Amerikaner og viste jeg kom til å betale selv ved eventuelle bivirkninger så var jeg kanskje mere skeptisk også. I tillegg når det første år av pandemien ble fylt med så splittet info som det ble.
Asia vil ha viruset vekk, så muligens en lang vei å gå fremdeles innen det blir mere enighet globalt.
Afrikanerene har vel kanskje heller ikke råd til å la viruset bli værende over tid og flere år.
Ser ikke vekk ifra at mye mistro er skapt av de styrende selv ved å lage politikk ut av situasjonen , noe som vel har gått igjen fra første stund.Det er ikke lett å skille mellom de forskjellige kildene når statlige organer og etterettelige medier er så mistrodd som det er idag.
Som munnkurv til fks CDC , senere bytte ut folk som skal få bli hørt eller ikke hørt osv.
Åpenbare gjenomskuelige politiske beslutninger om hvilke tiltak som hjelper mot fare for smitte osv. Dette kjører vel fremdeles.
Vaksine hjelper men frem til vi A, får en vaksine som stanser smittespredning, B. Får gode medisiner som kurerer så er vi muligens ikke så langt fremover om/når nye mutasjoner kommer.En får håpe verden har lært litt når den tid kommer. Uansett om det blir bedre vaksiner eller medisiner.
Nå er kanskje ikke ødelagte organer så lett å fikse med medisiner så problemet er nok der uansett.
Vaksinepass gir oss frihet til å reise mere , men holder samtidig gang i spredning.og da også liv i pandemien med skjult spredning.
Asiatiske, Amerikanske, Europeiske myndigheter har vær sin variant av informasjon , så i tilegg forskjellig informasjon som varierer i de forskjellige regioner. Noe som nok gir grobunn for både differensierte holdninger og meninger
I vesten er det både delte meninger om en blir nødt til å leve med viruset eller ikke. Europa har lagt seg på at vaksinen er veien ut.
US er vel ikke helt på linje med Europa at det blir endemisk, men snakker mere om at det er mulighet til det.Samtidig så er det opp til enhver der å,passe seg selv samt ha sin frihet til det. Var jeg Amerikaner og viste jeg kom til å betale selv ved eventuelle bivirkninger så var jeg kanskje mere skeptisk også. I tillegg når det første år av pandemien ble fylt med så splittet info som det ble.
Asia vil ha viruset vekk, så muligens en lang vei å gå fremdeles innen det blir mere enighet globalt.
Afrikanerene har vel kanskje heller ikke råd til å la viruset bli værende over tid og flere år.
[mention]Wood1958[/mention]
Det er derfor vi har politikere som vi har valgt til å ta avgjørelser for oss enten vi liker det eller ikke. All dokumentasjon viser at vaksinen hjelper mot sprittespredning, den hjelper utsatte grupper og vanlige folk fra å bli alvorlige syke, og den virker uten for mange alvorlige bivirkninger.
Det som er godt i denne perioden er såvidt jeg kan see ett samlet Storting bak regjeringens handlemåte og hvordan de har håndtert krisen. Noe har det vært for de er jo tross alt i opposisjon, men stort sett så har det ikke vært i nærheten av det vi har vært vitne til i andre deler av verden vi kan identifisere oss med.
En må også huske på at politikere har ett annet ansvar enn det forskere har, og skal ivareta alles interesser på best mulig måte. Jeg sier ikke jeg personelig er 100% fornøyd med hvordan covid er håndtert, men min mening er utifra det lille jeg kan forstå av omfanget og selvfølgelig farget av mitt eget syn og mine interesser.
Tror vi skal være glade for at vitenskapen ikke styrer verden alene, og jeg tror vi skal være glad for at vi kan si ifra med stemmen vår hvert 2. og 4. år med å velge nye politikere.
Norge er ett av de beste landene å bo i Europa, og det samme er Thailand i Asia, selv om styre og makt er fordelt helt anderledes enn i europa, så er det trygt, transparent og forutsigbart i forhold til andre land i Asia generelt.
Det er derfor vi har politikere som vi har valgt til å ta avgjørelser for oss enten vi liker det eller ikke. All dokumentasjon viser at vaksinen hjelper mot sprittespredning, den hjelper utsatte grupper og vanlige folk fra å bli alvorlige syke, og den virker uten for mange alvorlige bivirkninger.
Det som er godt i denne perioden er såvidt jeg kan see ett samlet Storting bak regjeringens handlemåte og hvordan de har håndtert krisen. Noe har det vært for de er jo tross alt i opposisjon, men stort sett så har det ikke vært i nærheten av det vi har vært vitne til i andre deler av verden vi kan identifisere oss med.
En må også huske på at politikere har ett annet ansvar enn det forskere har, og skal ivareta alles interesser på best mulig måte. Jeg sier ikke jeg personelig er 100% fornøyd med hvordan covid er håndtert, men min mening er utifra det lille jeg kan forstå av omfanget og selvfølgelig farget av mitt eget syn og mine interesser.
Tror vi skal være glade for at vitenskapen ikke styrer verden alene, og jeg tror vi skal være glad for at vi kan si ifra med stemmen vår hvert 2. og 4. år med å velge nye politikere.
Norge er ett av de beste landene å bo i Europa, og det samme er Thailand i Asia, selv om styre og makt er fordelt helt anderledes enn i europa, så er det trygt, transparent og forutsigbart i forhold til andre land i Asia generelt.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-nc ... oknow.htmlCOVID-19 vaccines are effective at protecting you from COVID-19, especially severe illness and death. COVID-19 vaccines reduce the risk of people spreading the virus that causes COVID-19.
Flere land planlegger boosterdoser. Tall fra Israel tyder på forsterket imunitet med 7 ganger, men det gjenstår vel å se hvor lenge efekten varer av den også, nå har kanskje smittetrykket noe å si også. Kanskje godt resultat om de gav dosene som brukes til 3djedose til alle Palestinenserene som er i Israel som første og andredose. .Det snakkes om å starte til vinteren med å rulle ut 3 dose i EU
Det kommer ellers en oppdatert versjon vistnok av både Pfizer og Moderna.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Q ... e-i-vinter
Det kommer ellers en oppdatert versjon vistnok av både Pfizer og Moderna.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Q ... e-i-vinter
– Vi må planlegge for et scenario der gir tredje dose til alle mellom 6- 9 måneder etter andre dose. Om det blir det, er opp til de forskjellige folkehelseinstituttene.
Han sier det er opplagt at det blir en tredje dose, men at spørsmålet dreier seg om når
Mulig Moderna ikke er så mye bedre heller kommer det frem fra undersøkelser i Bangladesh.
https://www.thedailystar.net/health/dis ... ntly-study
The data stands in stark contrast with data from several recent studies that suggested Moderna's vaccine protection lasts longer than a similar shot from Pfizer Inc and German partner BioNTech SE.
Experts said the difference is likely due to Moderna's higher dose of messenger RNA (mRNA) and the slightly longer interval between the first and second shots
Det kommer også frem at en kan regne med vaksinens effekt de første 6 mnd men at en ikke kan stole på,dette ettter et år eller senere.In the two-month period from July-August, researchers identified 88 Covid-19 cases among those who got the two shots more recently, compared with 162 cases among those vaccinated last year. Overall, only 19 cases were considered severe, a key benchmark in assessing waning protection.
https://www.thedailystar.net/health/dis ... ntly-study
-
MrDemongas
Det ser ut som om taxiene i Bangkok sliter.
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/9K ... ng-i-krise
Ja,, de står i køer overalt..folk flest har jo fått dårligere råd så da er det nok færre som tar taxi. Færre utlendinger oppholder seg i Thailand. Jeg tror det er under 25 000, kanskje færre enn 20 000, vestlige i Thailand akkurat nå. Det var en liste som viste hvor mange som opphold seg i Thailand. Jeg har glemt rankeringen. USA, England og Tyskland var brorparten.MrDemongas skrev: ↑18 sep 2021, 21:57 Det ser ut som om taxiene i Bangkok sliter.
.Dessverre er det mange som ikke tar taxi fordi det lukter. Ofte er det eldre isaan menn med en spesiel lukt eller så er det en type frukt som lukter som en gammel kropp. Eller så lukter det bare jævlig. Ofte er det taxier som folk leier og de er eldre.
Med privateide taxier er det lettere å få noen som er mer renslig. Men det er ikke alltid så enkelt.
Mange taxier også, shuttles, personlige eiendeler; ofte klær og annet liggende i bakrommet. Så det kan jo bli en slags dunst når man bruker taxi/shuttle til personlig pleie og seng.
Milde Moses ! Mener du det, altså. Har tatt taxi drøssevis av ganger og det eneste jeg har stusset over at enkelte av kjøretøyene er i heller semmer teknisk stand. Og ved et par tilfeller har jeg mistenkt sjåføren for å være påvirket av et eller annet (ikke alkohol). Og hadde det stinket, kan du bite deg i nesa på at fruen hadde reagert. Men for all del: Det er tusenvis av taxier.
India er en av de store vaksineprodusentene, når de fikk sitt utbrudd lagde de eksportrestriksjoner. Ser ut til at de vil oppheve disse i neste måned og gjenoppta sine leveranser til fks Gavi, som fikk mye av sine vaksiner derifra.
Samtidig så er det flere vaksiner som kommer til sine siste tester bla en mnravaksine fra Kina, som blir prøvd ut flere steder.Så en får håpe det hjelper på,verdens behov av flere vaksiner.
https://www.thehindu.com/news/national/ ... epage=true
https://www.scmp.com/news/china/science ... inese-made
Samtidig så er det flere vaksiner som kommer til sine siste tester bla en mnravaksine fra Kina, som blir prøvd ut flere steder.Så en får håpe det hjelper på,verdens behov av flere vaksiner.
https://www.thehindu.com/news/national/ ... epage=true
https://www.scmp.com/news/china/science ... inese-made
Across countries including Peru, Argentina, Brazil, Bahrain, United Arab Emirates, Egypt, Pakistan, Turkey, Morocco, Saudi Arabia, Bangladesh, Indonesia and Russia, thousands of people have been injected with experimental vaccines made by China’s three front-running vaccine makers or soon will be, according to company and government statements and media reports.
Hva jeg mener er en ting..hør hva thaier menerSomLao skrev: ↑20 sep 2021, 18:28 Milde Moses ! Mener du det, altså. Har tatt taxi drøssevis av ganger og det eneste jeg har stusset over at enkelte av kjøretøyene er i heller semmer teknisk stand. Og ved et par tilfeller har jeg mistenkt sjåføren for å være påvirket av et eller annet (ikke alkohol). Og hadde det stinket, kan du bite deg i nesa på at fruen hadde reagert. Men for all del: Det er tusenvis av taxier.
Uansett, det er ikke tvil om de taxiene har ett problem..Immigrasjonen i Bangkok har en lang kø med stillstand..De fleste utlendingene som er igjen i Thailand har som regel egen bil eller annen transport.