Ad Blocker oppdaget: For å betale driften av nettstedet har vi lagt til annonser. Vi ber om at du viser din støtte ved å slå av Ad Blocker på våre sider..
Combat skrev: ↑31 jul 2021, 18:31
Er veldig usikker på hvordan jeg skal gå fram her, så setter pris på alle forslag som kan føre frem til et rettferdig oppgjør her
Ser av norsk lov at hun har automatisk krav på 4 ganger grunnbeløp hvis samboer i minst 5 år og hvor det ikke foreligger testamente
Her er jeg redd du har misforstått. Samboere får ingen etterlattepensjon fra nav hvis de ikke har felles barn eller tidligere har vært gift.
Dersom de hadde vært gift ville etterlattepensjonen fra nav være 2G + 55% av avdødes tilleggspensjon. Hvis den etterlatte er under 55 år, så trekkes pensjonen for forventet inntekt. Det er forventet at etterlatte under 55 år tjener minst 2G, uavhengig av om etterlatte bor i skogen uten mulighet for arbeid eller ikke. Nav sier ordningen er laget ut fra norske forhold og har ingen tilpasninger for etterlatte bosatt utenfor Norge. Inntektsfradaget er 40% av all inntekt over 0,5G. For en thai enke betyr det i realiteten et fradrag på 0,6G.
Jeg var involvert i et slikt tilfelle da min kones søster som var gift med en nordmann døde for ca 7 år siden. Den avdøde hadde fortalt slekta at han var pensjonert politimann og hadde god pensjon . Jeg hadde forlengst avslørt løgnen, men familien ville ikke tro meg. Så gikk det noen år og mannen døde i Thailand. Ekteparet hadde vært gift i 4 år, dvs under 5... hun hadde ingen rettigheter. annet enn at NAV innvilget henne 4 mnd med en liten overgagsstønad.
Politikarrieren, den var heller skral. Det var for det meste kontakt med politiet når han ble eskortert mellom fengsler og rettsaker. Fyren hadde aldri vært politi, men til gjengjeld hadde han en 14 års karriere bak murene - også som "delvis lønnet" i et snekkerverksted i fengselet.
Jeg undersøkte dette mer enn grundig, med politiets sentrale organer, skattevesenet, og folkeregisteret.
Lev gjerne på en løgn, men la andre få slippe å delta i den. Damen kom greit unna det likevel. Hun fant en ny "tufs" og venter bare på at nytt bo skal skifte.
Det eneste som skal skifte her, det er ei T-trøye som er utsvetta etter en etterlenget solskinnsdag på stranden.
Det blir ingen LOS-tur i sommer, men til neste år blir det nok tur... om verden står til påske.
Jeg håper Janet fikk noen gode dager før han for og at hans kjære i Thailand kommer godt ut av det.
En fyr som Janet er sjelden vare!