Høsten 2020. Ingen har vaksine utviklet, EU satser på sine produsenter , US det samme.
Disse gis,mange penger i støtte med,avtaler om å få fremtidig produserte vaksiner i lang tid fremover. AZ er vel ikke engang idag,ferdig med å levere til disse avtaler.
Vesten har for lite produksjonskapasitet , Produksjon søkes og legges til flere land etterhvert som oppskriften lykkes.
TH skal også startes opp. Det,lå betingelser for,AZ Th at det skulle produseres for å oppfylle AZ sine forpliktelser om leveranser til vesten før de kunne produsere noe til seg,selv.
Ennå viste en ikke engang om vaksinen ville lykkes.
Vesten spilte på mange hester på det tidspunkt. AZsin asiatiske satsing var fabrikker i India.
Anutin som vel på den tid ikke viste om de,kunne få Russisk , Kinesisk, eller,vestlig vaksine. Er nå en foretningsmann også. Stor familiebedrift som han vel som politiker ikke har noe med å,gjøre. Men alikevel så suksessbedrift som er så lønnsom at om en googler litt aksjeeiere finner en ut.
at selv våre kloke forvaltere av våre oljepenger finner det lønnsomt nok til å investere i.
Så litt teft har han kanskje for ikke å ha lagt,alle egg i den AZ kurven på daværende.
Å bebreide kjøpere for å ikke skaffe noe vi ikke vil selge blir for meg utrolig.
Farranger som kikker litt ut av vinduet vil sikkert se at det finnes en og annen Thai som også for tiden går uten vaksine.
Vi skal jo nå legge mere beslag på verdens produksjon. Yngre og yngre. Vaksiner som er ved å gå ut på dato ,ja de lar vi andre få og oppgrader varelagre for å ha.
Ser Pfizer som vi (vesten) nå skal unne andre noen doser, vistnok må,brukes innen en mnd.
Th får også et par dråper.Det skal vist prioriteres helsearbeidere først. Så andre mest utsatte grupper.Ser ikke vekk ifra at det kanskjje blir en og annen farrang,som også får, om de nå ikke, velger å,vente på annet. Denne pfizer har nå ikke så godt rykte får varighet på imuniteten i fks Israel lengere. Og Pfizer selv anbefaler booster.
Ser for meg en Farrang som ikke ser tragedien rundt seg, er heldig å,blir tildelt en Pfizer, mens han trodde han ble urettferdig behandlet.
Helsearbeideren som gir sprøyta har kanskje selv unnværet boosteren for å la flere bli beskyttet.
Går,tilbake på jobben, vasser i virus , tenker på prioriteringer i helsevesenet som nok kanskje gir flere,tragiske røde tall til,bekjentes mødre og andre familiemedlemer. Snakker med kolleger om noen andre kolleger som kom på listen med røde tall.
Farrangen går og taster,sine fordømmelser over å være tilsidesatt. Mens Thaien tar seg tid til å sende beskjed om at til tross,for,sin utsatte jobb med kun maske mange ganger i virushavet. Ønsker hun heller at,andre skal få vaksine fremfor hun skal ha booster og ønsker at jeg skal ha,det trygt.
Det er stort sprik i inntrykkene jeg og,jeg føler meg,fattig på ord .