Coronavirus 2020

Arild Holtet

I Myanmar ser det riktig ille ut.

https://www.nrk.no/urix/fn_-_-myanmar-b ... I-tJBE5JR4

AH..
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

Arild Holtet skrev: 29 jul 2021, 13:23 Det er nok ikke bare Petchabun som har det slik, dessuten så ble de smittet på fabrikken i Lopburi.

A.H.
forstår ikke at de ikke er sendt til
slike "feltsykehus"?
at de lar kjente smittede
få være uisolert erjo mot
alle " regler" som ellers i thailand
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
torbus

Det fantes ingen vaksiner i august i fjor, men det var i fjor høst regjeringer verden over begynte å forhandle om vaksiner. Regjeringa i Thailand satset alt på et lokalt kort, og de droppet Covax. Lekkede dokumenter fra forhandlingene de gjorde med AZ for distribusjon i sørøst-Asia, viser at helseministeren bestilte så få doser at AZ bevilget Thailand nesten 50 % flere doser enn de faktisk ba om. Dokumentene viser også at AZ anbefalte regjeringa i Thailand å melde seg inn i Covax-samarbeidet, da de ikke ville være i stand til å produsere tilstrekkelig mange vaksiner selv, men regjeringa mente det ikke var behov for Covax.

Det økende raseriet mot regjeringa, og dertil forsøk på beklagelse, skyldes altså at de har stilt Thailand i en situasjon hvor de kom flere måneder på etterskudd i vaksineringa, og nå må hastekjøpe vaksiner der det er ledig. Heldigvis bevilges doser fra land med overskudd, noe som skjer med jevne mellomrom (USA har så sent som i går bevilget Thailand et par millioner ekstra doser).

Men grunnet mistro mot myndighetenes fordelingspolitikk ber medisinsk personell USA om å overvåke distribusjonen av vaksinene.

https://www.thaienquirer.com/30526/phot ... tribution/

Ellers viser bilder og videoer fortvilede scener på gata i Bangkok. Daglig legger thailandske journalister på Twitter ut bilder av mennesker som ligger livløse på fortauet. Trengselen på vaksinestasjonene der desperate mennesker forsøker å bli vaksinert, gjør at mange trolig smittes mens de prøver å bli vaksinert. Av alle jeg kjenner i Thailand er det kun to som er vaksinert. Disse to har gode kontakter, og var blant de første i landet som ble vaksinert. Flere jeg kjenner har vurdert å kjøre til Bangkok for å få vaksine, men de tør ikke pga køene de ser bilder og videoer av. Forstår dem godt. Mange ser også ut til å ha smitten tett på kroppen. Nesten alle har historier om sykdom og død. Til sammenligning kjenner jeg nesten ingen som har vært smitta i Norge (under 5, og ingen jeg kjenner har vært særlig syke). De med mulighet til det har isolert seg helt, men mange bor tett, hjemmekontor er umulig, og mat må man ha. Økonomien er for mange på bristepunktet, men flere av mine beste venner har heldigvis utenlandske menn. Det gjør at de jeg står nærmest klarer seg. Noen har også restauranter, som fortsatt ser ut til å overleve. Men ei jeg kjenner litt mer perifert var så sent som i fjor høst ansvarlig for et team med bilselgere i Bangkok. Ikke sjelden tjente hun hundre tusen bath i måneden, men med mye penger kommer bedre hus og finere bil, og da jobben røyk mista hun ikke bare inntekten, men alt. Siste jeg hørte fra henne var at hun ble hjemløs i løpet av måneden, og at alt håp var ute. Deretter ble hun borte. Dette var i mai. Vi har ingen felles kjente, så jeg vet ikke om hun lever, men som stadige rapporter melder, er det mange som velger ikke å gjøre det. Kontrasten i de to siste samtalene vi hadde var enorm, da hun bare noen måneder før stolt fortalte meg at teamet hennes til tross for pandemien solgte så bra at hun den måneden hadde tjent mer enn 200000 baht.

Det verste er at dette trolig ikke kommer til å gi seg før tilstrekkelig mange er vaksinerte, og med dagens vaksinetempo er det ingenting som tyder på snarlig ende.

Nitrist, rett og slett, for de daglige nyhetene fra Thailand er brutale, og mange tåler ikke mer lockdown.

Ps: Det sto noe om Petchabum-smitten dere diskuterer på den nye nyhetskanalen til Richard Barrow på Twitter i går. Jeg mener det sto at de mer enn 3000 positive var testet med en hurtigtest ikke godkjent av regjeringa, og at smitten derfor ikke ble registrert i de offisielle tallene. Det var linket til thailandske sider jeg ikke skjønte noe av. Men jeg tror trådene om dette er borte nå (i hvert fall finner jeg dem ikke), så Barrow har nok av en eller annen grunn fjernet det. Ergo kan det ha vært både for feil eller for sant.

Her er i hvert fall kanalen hans, med bilder av desperate mennesker som forsøker å sikre seg vaksine på Bang Sue Station før det om noen dager stenges for walk-ins.

Ja, jeg vet helseminister Anutin nettopp unnskyldte trengselen med kameravinkler, men det er ikke veldig vanskelig å se på de tusenvis av bilder og videoer som spres og selv avgjøre sannheten i det.

Brukeravatar
riflefish

torbus skrev: 29 jul 2021, 14:05 Det fantes ingen vaksiner i august i fjor, men det var i fjor høst regjeringer verden over begynte å forhandle om vaksiner. Regjeringa i Thailand satset alt på et lokalt kort, og de droppet Covax. Lekkede dokumenter fra forhandlingene de gjorde med AZ for distribusjon i sørøst-Asia, viser at helseministeren bestilte så få doser at AZ bevilget Thailand nesten 50 % flere doser enn de faktisk ba om. Dokumentene viser også at AZ anbefalte regjeringa i Thailand å melde seg inn i Covax-samarbeidet, da de ikke ville være i stand til å produsere tilstrekkelig mange vaksiner selv, men regjeringa mente det ikke var behov for Covax.

Det økende raseriet mot regjeringa, og dertil forsøk på beklagelse, skyldes altså at de har stilt Thailand i en situasjon hvor de kom flere måneder på etterskudd i vaksineringa, og nå må hastekjøpe vaksiner der det er ledig. Heldigvis bevilges doser fra land med overskudd, noe som skjer med jevne mellomrom (USA har så sent som i går bevilget Thailand et par millioner ekstra doser).

Men grunnet mistro mot myndighetenes fordelingspolitikk ber medisinsk personell USA om å overvåke distribusjonen av vaksinene.

https://www.thaienquirer.com/30526/phot ... tribution/

Ellers viser bilder og videoer fortvilede scener på gata i Bangkok. Daglig legger thailandske journalister på Twitter ut bilder av mennesker som ligger livløse på fortauet. Trengselen på vaksinestasjonene der desperate mennesker forsøker å bli vaksinert, gjør at mange trolig smittes mens de prøver å bli vaksinert. Av alle jeg kjenner i Thailand er det kun to som er vaksinert. Disse to har gode kontakter, og var blant de første i landet som ble vaksinert. Flere jeg kjenner har vurdert å kjøre til Bangkok for å få vaksine, men de tør ikke pga køene de ser bilder og videoer av. Forstår dem godt. Mange ser også ut til å ha smitten tett på kroppen. Nesten alle har historier om sykdom og død. Til sammenligning kjenner jeg nesten ingen som har vært smitta i Norge (under 5, og ingen jeg kjenner har vært særlig syke). De med mulighet til det har isolert seg helt, men mange bor tett, hjemmekontor er umulig, og mat må man ha. Økonomien er for mange på bristepunktet, men flere av mine beste venner har heldigvis utenlandske menn. Det gjør at de jeg står nærmest klarer seg. Noen har også restauranter, som fortsatt ser ut til å overleve. Men ei jeg kjenner litt mer perifert var så sent som i fjor høst ansvarlig for et team med bilselgere i Bangkok. Ikke sjelden tjente hun hundre tusen bath i måneden, men med mye penger kommer bedre hus og finere bil, og da jobben røyk mista hun ikke bare inntekten, men alt. Siste jeg hørte fra henne var at hun ble hjemløs i løpet av måneden, og at alt håp var ute. Deretter ble hun borte. Dette var i mai. Vi har ingen felles kjente, så jeg vet ikke om hun lever, men som stadige rapporter melder, er det mange som velger ikke å gjøre det. Kontrasten i de to siste samtalene vi hadde var enorm, da hun bare noen måneder før stolt fortalte meg at teamet hennes til tross for pandemien solgte så bra at hun den måneden hadde tjent mer enn 200000 baht.

Det verste er at dette trolig ikke kommer til å gi seg før tilstrekkelig mange er vaksinerte, og med dagens vaksinetempo er det ingenting som tyder på snarlig ende.

Nitrist, rett og slett, for de daglige nyhetene fra Thailand er brutale, og mange tåler ikke mer lockdown.

Ps: Det sto noe om Petchabum-smitten dere diskuterer på den nye nyhetskanalen til Richard Barrow på Twitter i går. Jeg mener det sto at de mer enn 3000 positive var testet med en hurtigtest ikke godkjent av regjeringa, og at smitten derfor ikke ble registrert i de offisielle tallene. Det var linket til thailandske sider jeg ikke skjønte noe av. Men jeg tror trådene om dette er borte nå (i hvert fall finner jeg dem ikke), så Barrow har nok av en eller annen grunn fjernet det. Ergo kan det ha vært både for feil eller for sant.

Her er i hvert fall kanalen hans, med bilder av desperate mennesker som forsøker å sikre seg vaksine på Bang Sue Station før det om noen dager stenges for walk-ins.

Ja, jeg vet helseminister Anutin nettopp unnskyldte trengselen med kameravinkler, men det er ikke veldig vanskelig å se på de tusenvis av bilder og videoer som spres og selv avgjøre sannheten i det.

mye som ikke er bra nå,🥲
sosial nød fattidom og folk sulter
det er helt nedstengt,
thailand gjorde det riktig lenge,
jeg ser alltid på frankerike da jeg sammligner
thailand med land i europa
samme innbygger tallet
men der har det kansje værre ,
det er ingen trøst
men statestikken er dyster der også,
Vedlegg
D5F768E4-1DAA-40CF-94A6-2702E2A43367.jpeg
F31DEF66-BB89-44B4-9ABA-B49E81091B6F.jpeg
Sist redigert av riflefish den 29 jul 2021, 15:39, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

torbus skrev: 29 jul 2021, 14:05 Det fantes ingen vaksiner i august i fjor, men det var i fjor høst regjeringer verden over begynte å forhandle om vaksiner.
I august var alle de store som var med i det tidlige kappløpet igang med fase 3 testingen av vaksinene! Så det er litt feil å si at det ikke var vaksiner, men de var ikke godkjente enda og klare for distrubisjon som jeg skrev tidligere med kilder på foregående side.
🌞
Kolami

Jeg leste i Thailands tidene hvor nordmenn ikke fikk vaksine i Thailand av norske myndigheter. At forakten er stor i Norge mot norske hvite menn vet vi jo :lol:

Men, henger det med at man går under Pasientskadeerstatningen eller ei? '

Phay var inne på ved å reise til Norge for å ta vaksine nettopp hvis det oppsto komplikasjoner.

Jeg kan godt ta vaksinen i Thailand og betale for den selv..Sputnik er det flere som har tatt..lurer på om jeg skal ta en russisk blanding ;) Jeg leser at mange i Balkan reiser til Russland for å ta vaksinen...Det jeg er redd for, er at jeg får for mye hormoner da russere vet å virkelig booste sprøyteinnholdet :lol: Spøk til side..
torbus

Jeg forstår godt nordmenn som er i Thailand og ønsker vaksine. De har naturligvis ikke krav på det, og de kan ikke si de ikke ble anmodet om å reise hjem da dette startet, men det er i alles interesse at alle vaksineres, og det ville kostet Norge svært lite å sørge for vaksine til nordmenn i utlandet.

Expats fra andre land ber om det samme, og noen får. Blant annet amerikanere og franskmenn.

Jeg kjenner ingen andre nordmenn i Thailand, men jeg kjenner eldre fra andre europeiske land. De er utsatt for stor risiko dersom andre i husstanden smittes. Mange eldre har også underliggende sykdommer som gjør dem spesielt utsatt, og nå er de altså i et land hvor et ellers godt helsevesen er i ferd med å bryte sammen.

Nei, de kan ikke kreve noe, men det hadde kostet våre europeiske regjeringer lite å hjelpe dem (og det hadde kostet dem lite å slenge med så mange ekstra vaksiner at alle i husstanden ble vaksinert).
Brukeravatar
riflefish

torbus skrev: 29 jul 2021, 16:08 Jeg forstår godt nordmenn som er i Thailand og ønsker vaksine. De har naturligvis ikke krav på det, og de kan ikke si de ikke ble anmodet om å reise hjem da dette startet, men det er i alles interesse at alle vaksineres, og det ville kostet Norge svært lite å sørge for vaksine til nordmenn i utlandet.

Expats fra andre land ber om det samme, og noen får. Blant annet amerikanere og franskmenn.

Jeg kjenner ingen andre nordmenn i Thailand, men jeg kjenner eldre fra andre europeiske land. De er utsatt for stor risiko dersom andre i husstanden smittes. Mange eldre har også underliggende sykdommer som gjør dem spesielt utsatt, og nå er de altså i et land hvor et ellers godt helsevesen er i ferd med å bryte sammen.

Nei, de kan ikke kreve noe, men det hadde kostet våre europeiske regjeringer lite å hjelpe dem (og det hadde kostet dem lite å slenge med så mange ekstra vaksiner at alle i husstanden ble vaksinert).
temmlig mange utvandra nordmenn da
ja ikke bare til Thailand ,

:roll:
ha96

riflefish skrev: 29 jul 2021, 12:30 det er meg bekjent det er et byråkrati
om en har vert utflyttet,
det tar tid og komme innigjen
har man ikke bolig ,
vel jeg kjenner konkret til to tilfeller
der det og komme innigjen var mye styr
selvom en er norsk og det står at man har dekning
da en setter føttene på norsk jord
er praksisen annerledes.
lurt og ha kontakt m sin gamle fastlege,
og ha "eije" bolig,
Byråkrati kan det sikkert vare ved flytting tilbake til Norge, men jeg tenkte ikke på tilbakeflytting men frivillig medlemskap i folketrygden som bosatt i utlandet. De fleste vil jeg tro søker om frivillig medlemskap i helsedelen og eventuelt pensjonsdelen og i helsedelen for å ha mulighet for medisinsk behandling under midlertidige besøk/opphold i Norge og eventuelt behandling i utlandet som dekkes i helsedelen og hvis en epidemivaksine ikke er inkludert i planlagt behandlingen under midlertidig opphold i Norge nei da vet ikke jeg hva jeg skal tro lenger. :?
ha96

Som pensjonist med frivillig medlemskap i folketrygden beholder du din rett til å motta helsetjenester under midlertidig opphold i Norge. Det vil si at du også kan velge å reise til Norge for å motta behandling, men du må da selv dekke reiseutgiftene.
Familiemedlemmer som har fått innvilget frivillig medlemskap, får de samme rettighetene som deg.

https://www.helsenorge.no/bo-i-utlandet ... or-eu-eos/
ha96

torbus skrev: 29 jul 2021, 16:08 Jeg forstår godt nordmenn som er i Thailand og ønsker vaksine. De har naturligvis ikke krav på det, og de kan ikke si de ikke ble anmodet om å reise hjem da dette startet, men det er i alles interesse at alle vaksineres, og det ville kostet Norge svært lite å sørge for vaksine til nordmenn i utlandet.

Det vil koste enda mindre om vi stryker med :( ;)
ha96
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»