Jeg så i hvert fall deg kalle Somlak en fjott (eller tilsvarende) da han ba folk stole på forskning og la ut en link til den beste norske siden om covid - altså FHI sine sider.e-golf skrev: ↑27 jun 2021, 21:52 Jeg ser ingen som hevder at offentlige tall er tullball på de 2-3 foregående sider så vet ikke hva du mener med det. Jeg er interessert i å finne ut hva de, eller du, mener med effektivitet av vaksinene. Det ble ganske nylig hevdet at de kinesiske vaksinene hadde lav effektivitet. Hvordan beregner de det? Før helgen ble det rapportert om økende smitte i Israel, lave nivåer, men av 125 smittede var 1/3 vaksinerte. Vaksinen hindrer jo ikke smitte, men beskytter mot sykdom. Er det da 95% mindre sjanse for å få sykdom de mener? Hvis du vet noe om dette, så vær snill å skrive det. Norske media virker ikke å være spesielt interessert i å belyse slike trivielle problemstillinger.
Jo, vaksinen hindrer smitte, men ikke 100 %, og de som likevel blir smittet opplever stort sett et mildere sykdomsforløp.
Israel er et av landene i verden som har kommet lengst i vaksineringa, men de er ennå ikke over 60 % (tror de lå rett under 60 % for noen dager siden). Altså under det som er nødvendig for å oppnå flokkimmunitet. Den engelske og indiske mutasjonen smitter også betydelig raskere enn tidligere mutasjoner, noe som gjør at smitten øker i mange land nå, og vaksinene ser ut til å være noe mindre effektive mot disse.
Synes for øvrig de norske mediene skriver mye om dette også, men hvis man foretrekker langt større og mer renommerte medier enn vi har i lille Norge, er det jo bare å følge disse på f.eks. Facebook.