Stigmatisering av thai kvinner i Norge

Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

Phay skrev: 09 jun 2021, 01:53 Opplevde ett par tilfeller i en liten by på vestlandet der første huseier der jeg leide ikke godtok mitt valg, og senere en nabo som var verbal ufin der vi kjøpte leilighet, men vi taklet det bra begge to på hver vår måte, så etter ett par tilfeller, så skulet han bare på oss, og fløy ut av syne når han så oss.

Det var "hva skal vi kalle spøkelset, kan ikke dra slikt pakk til bygda, med mer.

Når det kommer til avis artikler og andre medier, så har det ikke manglet på velvillige nordmen i Pattaya til å stille opp på intervjuer og til og med dokumentarer som som fikk alt på film fra en bar eier om tilstanden.

Men må si at det fokuset vedrørende rasisme vi har sett mot andre grupperinger, så kommer vel dette naturlig på sin tid at de også som føler seg diskriminert nå blir hørt hos thaiene også.

Dette er bare ett eksempel, og ikke en oppfordring til å diskutere muslimer spesifikt.

Vi må vel bare innse at vi er noen raringer som søker ut for å finne damer, og at mange har vært sex turister, og det stempelet må vi nok leve lenge med tror jeg. Alle har jo sin egen forklaring på hvordan de møttes, og hva som førte til at man fikk thaifeber.

Noe av den verste stigmatiseringen kommer dog fra miljøet selv, som prøver å renvaske seg selv med å tråkke på andre, og selv ikke ser hvor man står midt oppi alt dette, eller fornekter det. Det gjelder også jentene selv, eller om det er gubbene som setter seg på siden og helst over alle andre. Har jo sett noen thai miljøer innenifra, og det var litt sjokkerende å se hvor lite respekt de har for hverandre, når enkelte ikke var tilstede, og dramaer som fulgte med i ettertid.
👌 spot on!
Vedlegg
260D5D39-17A1-4C1E-8FC2-C603B8F88C96.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Wood1958

Den politiske korrektheten er vel et virkemiddel som brukes mot stigmatisering av en gruppe.
Det har vel utviklet seg til noe alle vet om men ikke snakker om . Så får vel tiden vise om noen generasjoner om det blir det samme..
At Thaiere internt i Norge lever som i Thai seg imellom ser en også.
Det var nå en viss stigmatisering av de etninsk Norske som startet forhold med ovente . Mange stygge ord. P.hore N hore osv.
Det foregår nå også kvinnefrigjøring i Thailand, Og det har vært skrevet om Thai menn mot sine koner .
Om det var den mannlige delen av Thaiere som innvandret og ikke Ola som dro og valgte Thaier som skulle komme..
Så var muligens ord om Thai tradisjoner noe annerledes og grensene for hva de gjorde seg imellom ville ikke avskrevet,som enkelttilfeller og tatt fatt i de så de ikke vokste. Om hvilke sider av Thai kultur som vi aksepterte.Jeg leser jo om synet på disse
Så litt forskjellig grunnlag.Men slikt er jo enkelttilfeller og ikke noe en skal lete etter leser jeg.
Hvordan det utvikler, seg ser en om noen generasjoner
En stor pagoda på Vaterland og tempelklokker tidlig morgenstund fks.samt et samfunn på,siden av det Norske som jo tempelkulturen er en av bærebjelkene i Thaisamfunnet. Siamkulturen med sitt klassesamfunn som de slik jeg ser opprettholder seg imellom i stor grad osv.
Smiler ved tanken hva som skjer når Thaikonen tar feriebudsjettet med et smil og donerer i krukke til en omvandrende munk. :D
Vet ikke helt hvor forskjellig det ville utviklet seg med synet på Thaikultur.
Mulig en nå forbudt sang skulle heller vært omskrevet , menjeg har ikke barn så jeg vet ikke om en tilsvarende lovlig synges.
Men i slutten av sangen er det nå noen ord om innvendig likhet.

https://www.aftenposten.no/meninger/kro ... moridealet

https://www.aftenposten.no/meninger/kro ... moridealet
Vedlegg
Screenshot_2021-06-09-09-17-17.png
Wood1958

Det fine med en by som Oslo.
Flerfoldigheten. Jeg sto nå i mange år på torget. Det,er utrolig hvor mange mennesker en treffer. 30 prosent av de som går på et torg gjør det vistnok av,sosiale årsaker. Var slitsomt i perioder. Menberikende på ens sosiale nedslagsfelt , samtidig som det vle både tidsforriv og en lærte mye.
Gjengjede dette også når,jeg ferdes ellers i byen.Hadde også en Thai og noene cietnamesiske kolleger.
Gjengledte også det samme overfor noen Thaikvinner når de,satt og ikke hadde noe å gjøre utenfor et av disse thaimassasjestedene.
Single og ikke int i forhold åpner mye. De hadde ikke noe forhold til mannen som sperre når de snakket osv.
Et sted var det en såkalt vellykket integrert forretningskvinne som drev. Med Thai ansatte.
Hilste hflig hver dag i flere år. når,jeg slo av en prat utenfor. Nå var jo ikke en torg og gateselger i øvre lønnsskikt.Så det ble med en hilsen.
Tok jobb i bemanningsbyrå . Da kunne jeg snakkes merer med i en periode.. Tilbud om å betale 14 dagers tur til Th så jeg kunne gifte meg og stille garanti så hun fikk en ansatt til . Hun viste at jeg foretrakk singleliv og understreket at jeg ikke behøvde å leve med, vedkommende.. Mens mange Thaikvinner,var arbeidsledige i byen.
Svarte høflig at jeg skulle tenke på det. Nevnte noen dager senere at nå hadde jeg da både,fått slike tilbud fra Afrikanere og Kinesere i byen.
I den samenheng nevnte jeg at i noen Kinesere hadde stående tilbud på 40 000 i flere år. (Dette er for ca 18 år,siden)
Nå ble,det hun som skulle tenke på det. Etter dette ble det slutt på å,sludre med meg igjen. Tilbake til et en enkel hilsen når hun passerte.
Noen år seneremskulle jeg til sermonien hvor min kjære skulle få overrakt diplomet sitt i TH som jo skulle overekkes av en fra den kongelige familie.
Tilot meg da et" unnskyld om jeg kunne spørre om en ting" og forklarte at jegmskulle til en sermoni hvor en Kongeligmskulle være tilstede og lurte på kleskoder.
Etter dette,viet hun bestandig når hun så meg , mens jeg nøyes med en kort hilsen.Det er nok mye siamkultur vlandt Thaiere som kanskje ikke helt de Norske menn registrerer.
Nå har forsåvidt kanskje både, Combat, Somlao, og Sieglem samt megselv rett.
Combat om eldre yrker, Som lao som kun har hørt om, Sieglem om denne,"godtebua"som det kalles.samt megselv.
Nevnte et frieri, det kom fra en som arbeidet på,et Thaimassasjested. Mannen viste intet , og litt surfing på en av kvinnens mange FB sider viste et
riktt utvalg av inkjøpte forbruksartikkler som jo Thaiere bruker til å markere seg med.(gjør vel mange Nordmenn også)Og tilbudet til meg viser meg at . Når grensa åpner igjen kan jeg støtte den lokale Kiwien oten å nødvendigvis gå i sjokladeavdelingen.
SomLao

Wood1958 skrev: 09 jun 2021, 11:53 Det fine med en by som Oslo.
Flerfoldigheten.
Det kan du si. Her i bydelen er det pride-flagg over alt. Selv på barneskolene. Og alle jubler over mangfoldet og inkluderingen. Og nåde den som kommer med innvendinger. Som sier at dette er å prakke seksualitet og/eller politisering over hodene på barn og voksne. De blir kalt homo-fobe og nazister og blir utstøtt og skjøvet ut i kulda. Mangfoldet og inkluderingen forutsetter altså at alle marsjerer i takt og at ingen stiller kritiske spørsmål. Og man kan hvert fall ikke spørre om hvor det blir av mangfold og inkludering under slike snevre omstendigheter. Altså holder jeg kjeft. :)
Wood1958

SomLao skrev: 09 jun 2021, 12:01 Det kan du si. Her i bydelen er det pride-flagg over alt. Selv på barneskolene. Og alle jubler over mangfoldet og inkluderingen. Og nåde den som kommer med innvendinger. Som sier at dette er å prakke seksualitet og/eller politisering over hodene på barn og voksne. De blir kalt homo-fobe og nazister og blir utstøtt og skjøvet ut i kulda. Mangfoldet og inkluderingen forutsetter altså at alle marsjerer i takt og at ingen stiller kritiske spørsmål. Og man kan hvert fall ikke spørre om hvor det blir av mangfold og inkludering under slike snevre omstendigheter. Altså holder jeg kjeft. :)
Er da ikke å prakke andres legning over deg . Det er da ingen som tvinger deg til å skifte legning
Hvordan er ellers Thaiens syn på trans og slikt. Akseptert i samfunnet eller stuet vekk osv?
SomLao

Wood1958 skrev: 09 jun 2021, 12:12 Er da ikke å prakke andres legning over deg . Det er da ingen som tvinger deg til å skifte legning
Hvordan er ellers Thaiens syn på trans og slikt. Akseptert i samfunnet eller stuet vekk osv?
Tenkte ikke på legning, men på fokuset på seksualitet i forhold til barn. Om det er heldig eller ei, skal jeg ikke si for sikkert. Men deler av de mer ekstreme uttrykkene i homo-bevegelsen, f eks sminkede menn i lær-tanga med pisk i hånden vrikkende med rumpeballene i pride-tog, syns jeg faktisk småbarn bør forskånes for. Og det var vel tidligere en gjengs oppfatning. Nå oppleves ytringskorridoren som så snevert, at jeg i offisielle sammenhenger finner det klokest å holde kjeft.
Wood1958

Ja det blir nok bra. Kvinner som lager,maten og kommer med og ike e får berøre de,geistelige eller rekke de noe direkte (munker)
Jeg aner en viss debatt/motstand om vi infører,slike normer :D
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

Ryddet i tråden for å fjerne en eskalerende trådavsporing i negativ retning.
🌞
SomLao

Wood1958 skrev: 09 jun 2021, 13:32 Ja det blir nok bra. Kvinner som lager,maten og kommer med og ike e får berøre de,geistelige eller rekke de noe direkte (munker)
Jeg aner en viss debatt/motstand om vi infører,slike normer :D
Skulle tatt seg ut. :lol: Poenget mitt er jo nettopp at jeg vanskelig kan forestille meg at thailendere (buddhister) noensinne vi forsøke å tre sine skikker over hodet på nordmenn. Til det er de for smidige og respektfulle i all sin utpregede pragmatisme.
SomLao

Oi. Ser nå at hele argumentasjonsrekken det vises til i mitt foregående innlegge, er borte vekk. Og det er jo litt ergerlig. Det var uansett i samme retning jeg nå hadde tenkt å gå. Altså uavhengig av modereringen.
Svar

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»