SomLao skrev: ↑31 mai 2021, 17:39
Norske myndigheter har alt i alt håndtert situasjonen på en svært god måte. Men at fullvaksinerte skal måtte underlegges samme inngripende tiltak og restriksjoner som ikke-vaksinerte er vondt å begripe. Og flere enn meg reagerer: " Spørsmålet blir derfor om inngrepet er nødvendig og forholdsmessig. Det er ingen uenighet om at bekjempelsen av Covid 19- smitte er en svært viktig samfunnsinteresse. Like klart er det at Covid-19 forskriften som sådan har hjemmel i smittevernloven. Men det er på ingen måte klart at et krav om tvungent karantenehotell for fullvaksinerte er i samsvar med forholdsmessighetskravet i lovens § 1-5 eller med grunnloven § 102 og EMK artikkel 8."
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/we ... pinbw5w2sY
Kan det være den store forskjellen på om politikere sakl avgjøre når et virus smitter, eller om lovverket skal avfjøre det?
Ikke vet jeg, tror dette viruset ikke bryr seg om noen av de.
Men ser juristen forholder seg til smittsomhet med ord som 'ingen indikasjomer' når han snakker om smittsomhet.
WHO anbefaler tiltak også for vaksinerte med grunnlag ingen undersøkelser. Så da er det muligens ingen indikasjoner på at det ikke smitter heller.
Nå vet ikke jeg men ser at Italia skal slette karantene. Men da skal alle teste, vaksinert eller ei.
Her virker ord som "fritak for"mere sansynlig. Om det er valgår eller manglende kapasitet vet ikke jeg. Vi blir jo orientert om at smittetall vil gå opp.
Vår strategi TISK som skulle vektlegges holder vist ikke kapasitet til små utbrudd.
Savner forslag om alternativ som da ville holde mål juridisk når slikt argumenteres..
Mulig det er en vesentlig feil med holdningen til smitte fra vegynnelsen. Utrykk som det er innafor loven.
Det har en lov til osv, istedenfor å,fokusere på hva som smitter ogmhva som ikke smitter.
En kan se fks Kristiansand. Hva noen få russ har medført på noen uker.
Først var det russen, så spredte det seg til familiene, nå er det smitten i omkretsen til familiene og vyen ermstengt som Oslo var i våres.
Underveis har politikere overkjørt smittevernlegen.
Bestemt politisk om smitte osv. Det ligger på Dagbladtv en 4 timers digital overføring av siste byrådsmøte. Fra torsdag eller fredag.
Det meste av tiltak vlir nedstemt mens de diskuterer politiske virkemidler fra partipolitikk.
Selv munnbindspåbud blir nedstemt med 10 mot 5 stemmer.
2 dager senere griper selv liberale FHI inn og anvefaler nedatengning av hele byen.
Trist nå som det viser seg at Nordnorge med,sin flotte natur alikevel ikke slår sørlandets holmer og skjær i årets ferieplaner.for Ola og Kari
Hvem vet kanskje Nordnorge med bompenger , fergekøer, og natur så flott at folk heller valgte de lokales haver til å gjøre fra seg i kommer til å slite i år.