Helfo og frivillig medlemskap i folketrygden utflyttet?

Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

sikry skrev: 27 apr 2021, 08:35 Oksygen ved innleggelse vil jeg tro blir dekket. Har hentet et avsnitt fra Helfo.

Innleggelse på sykehus
Sykehusinnleggelsen må være medisinsk nødvendig. Det gis stønad
inntil et fastsatt beløp per døgn ved innleggelse på sykehus. Beløpet
fastsettes årlig av Stortinget.
I 2016 er døgnsatsen NOK 3 610,-
Ser dette er fra 2016 , nå er vell døgnsatsen over 4000 nok.
så på ratene nå: 4167 pr døgn, etter dagens kurs
på 3,74 = ~ 15500 baht pr døgn
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
ha96

riflefish skrev: 29 apr 2021, 18:35 så på ratene nå: 4167 pr døgn, etter dagens kurs
på 3,74 = ~ 15500 baht pr døgn
Hmm ... det sies at de fleste forsikringer her ikke dekker feltsykehus hvordan det vil være med Helfo og frivillig medlemskap i folketrygden kunne være interessant og vite. Har selv ekstra forsikring her som dekker covid men ikke feltsykehus innleggelse :? . Jeg tror personlig jeg vil satse pa sommeren i Norge. Familien hjemme er snart fullvaksinert (i slutten av mai har de fått to doser Pzeiser :) , og alternativene her er etter min mening ikke trygge nok.
ha96
Brukeravatar
Geir Rasch
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

sikry skrev: 27 apr 2021, 08:35 Oksygen ved innleggelse vil jeg tro blir dekket. Har hentet et avsnitt fra Helfo.

Innleggelse på sykehus
Sykehusinnleggelsen må være medisinsk nødvendig. Det gis stønad
inntil et fastsatt beløp per døgn ved innleggelse på sykehus. Beløpet
fastsettes årlig av Stortinget.
I 2016 er døgnsatsen NOK 3 610,-
Ser dette er fra 2016 , nå er vell døgnsatsen over 4000 nok.
Døgnsatsen i 2021 er kr 4.174.
Brukeravatar
Geir Rasch
Kontakt:

Phay skrev: 27 apr 2021, 09:24 Men problemet oppstår når man legges inn uten symptomer både med tanke på Helfo og forsikring om man har det!
Dersom helsepersonell pålegger deg innleggelse, så må vel det anses som medisinsk nødvendig.
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

Geir Rasch skrev: 03 mai 2021, 07:15 Dersom helsepersonell pålegger deg innleggelse, så må vel det anses som medisinsk nødvendig.
Enkelte forsikrings selskaper er ikke enige hverken vedrørende positiv test i karantene og innleggelse, og om en tester positiv i landsbyen og må legges inn. Helt oversikt har ikke folk enda, og det verserer mange rykter i expat miljøet så langt jeg kan se. Usikkkerheten er stor, og når man henvender seg til offentlige instanser som Helfo så får man bare en link til regelverket. Thats it. Ikke noe klart svar
🌞
Brukeravatar
Geir Rasch
Kontakt:

Phay skrev: 03 mai 2021, 11:36 Enkelte forsikrings selskaper er ikke enige hverken vedrørende positiv test i karantene og innleggelse, og om en tester positiv i landsbyen og må legges inn. Helt oversikt har ikke folk enda, og det verserer mange rykter i expat miljøet så langt jeg kan se. Usikkkerheten er stor, og når man henvender seg til offentlige instanser som Helfo så får man bare en link til regelverket. Thats it. Ikke noe klart svar
Vel, om thai myndigheter påtvinger meg innleggelse og Helfo nekter refusjon, så tror jeg vi har en sak for trygderetten. Interessant å høre Helfo's argumentasjon for å nekte refusjon.
ha96

Geir Rasch skrev: 05 mai 2021, 09:49 Vel, om thai myndigheter påtvinger meg innleggelse og Helfo nekter refusjon, så tror jeg vi har en sak for trygderetten. Interessant å høre Helfo's argumentasjon for å nekte refusjon.
Det var det og bli bedre og utskrevet igjen da og ikke minst føre en sak for trygderetten :?: Bortsett fra det spøkelse spørsmålet burde det ikke vare grunnlag for og nekte refusjon fra Helfo sin side. :|
ha96
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

Jeg valgte å registrere meg for vaksinekø i Norge og blir så henvist til Helseboka, og har fra før Helsenorge - din helse på nett - helsenorge.no, og sikkert noe flere også tror jeg hvor jeg har registrert meg og hos min fastlege der jeg har time med han via videokonfreranse system.

Det begynner å bli uoversiktelig synes jeg, og med tanke på at man begynner å bli eldre, så blir det ikke lettere med årene tenker jeg.

I tillegg så skal den nye helseboka ha 19,- kr pr måned for å samle og lagre din informasjon i sin sky! Det er f"#$& ta med uhørt, når man egentlig skal ha alt samlet på www.helsenorge.no

https://www.helseboka.app/tabs/settings ... ns-payment

Jeg begynner å føle på det om en ikke skulle ta å melde seg ut av alt en har i Norge, og greie seg selv, og når en i tillegg føler at man må ha en privat helseforsikring i Norge for å være sikret rask og god nok behandling, så kan man jo heller ha en forsikring som gjelder her i Thailand og de stedene man ønsker å reise i fremtiden.
🌞
chelsea
Sted: Bangkok

HELFO strammer inn særordning om garanti for sykehusutgifter eller andre helseutgifter for alle ambassader fra 1. juni 2021:
Vedrørende refusjon av helseutgifter for frivillige medlemmer i Folketrygden.
På Helsenorge.no finner du skjema for refusjon av helseutgifter og nærmere informasjon om dine rettigheter som frivillig medlem i Folketrygden. Medlemmene må selv fremme sine krav om refusjon til Helfo. Helfo gjør oppmerksom på at stønad ved sykehusopphold i utlandet ofte ikke vil dekke de faktiske kostnadene du kan få, og anbefaler derfor at du tegner en privat forsikring når du skal oppholde deg i utlandet.
Det er strenge krav i personvernforordningen (GDPR) om utveksling av helseopplysninger. Ambassaden har ikke lenger anledning til å søke om refusjon på dine vegne, eller å garantere for eller forskuttere sykehusutgifter eller andre helseutgifter. Det understreker også viktigheten av å ha en god privat forsikring når du oppholder deg i utlandet.
I akutte, alvorlige situasjoner kan ambassaden kontaktes for konsulær bistand. Les nærmere om gjeldende rammer for bistand til nordmenn i utlandet på Regjeringen.no
Ved spørsmål om refusjon av helseutgifter i utlandet kan Helfo kontaktes.
For nærmere informasjon om frivillig medlemskap i folketrygden og rettigheter til stønad, se Lov om folketrygd og Helsenorge. ja vel så helfo er ikke så bra likevel
Brukeravatar
Geir Rasch
Kontakt:

Phay skrev: 25 mai 2021, 06:05 Jeg valgte å registrere meg for vaksinekø i Norge og blir så henvist til Helseboka, og har fra før Helsenorge - din helse på nett - helsenorge.no, og sikkert noe flere også tror jeg hvor jeg har registrert meg og hos min fastlege der jeg har time med han via videokonfreranse system.
Bare en liten presisering:
Fastlege har bare de som er registrert boende i en norsk kommune i folkeregisteret. Når vi flytter til utlandet så plikter vi å melde flytting til folkeregisteret. Merk, dette har ingen ting med skattemessig utflytting å gjøre, det er noe helt annet.
Om du bor i Thailand og fortsatt har fastlege i Norge, så har du enten forsømt dine plikter, eller du tror du har noe du ikke har.
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»