Coronavirus 2020

Wood1958

e-golf skrev: 11 feb 2021, 22:23 Jeg synes artikkelen er verdt å lese selv om den kommer fra en uglesett kilde.
https://www.document.no/2021/02/11/tide ... andtering/
Det er kanskje noe som kommer senere, men først må,vel kjepphester ris ferdig først.og kanskje må definisjoner om tiltak og definisjoner om regimer snues litt på.
Husker pressekonferansene til WHO for et år siden hvor vi (vesten) ble advart mot denne bremsstrategien og fortalt,at det var ok for en kort stund til å forberede sykehus,sporingsapparat osv. Mens vi ble oppfordret til å ta,tiltak så det skulle,være mest mulig frihet til reiser og normalt liv.Samtidig så skulle tiltakene være,for å holde viruset i sjakk og slåes ned med en gang.
Synd at slike tiltak snakkes ned og viruset bestemmer tiltakene istedenfor omvendt.Etter ett års tid har de ellers sluttet å si så mye om hvordan vi vel fortsetter å male oss inn i et hjørne. Nå har ellers Italia fått smake 2 ganger , men åpner opp igjen de har vel 3 regioner med mye tiltak. Var jo også en av de som gikk eu litt imot ved åpning forrige gang. Et av EU landene som prøver mest på WHO sin stratefi med screening , testing, sporing., og karantener. De har vel også lederstolen i 20 G i år. Mulig slikt kan legge føringer også. Men da må nok de fleste land gå i takt og ha samme kurs.
Brukeravatar
e-golf

Wood1958 skrev: 12 feb 2021, 00:17 Det er kanskje noe som kommer senere, men først må,vel kjepphester ris ferdig først.og kanskje må definisjoner om tiltak og definisjoner om regimer snues litt på.
Husker pressekonferansene til WHO for et år siden hvor vi (vesten) ble advart mot denne bremsstrategien og fortalt,at det var ok for en kort stund til å forberede sykehus,sporingsapparat osv. Mens vi ble oppfordret til å ta,tiltak så det skulle,være mest mulig frihet til reiser og normalt liv.Samtidig så skulle tiltakene være,for å holde viruset i sjakk og slåes ned med en gang.
Synd at slike tiltak snakkes ned og viruset bestemmer tiltakene istedenfor omvendt.Etter ett års tid har de ellers sluttet å si så mye om hvordan vi vel fortsetter å male oss inn i et hjørne. Nå har ellers Italia fått smake 2 ganger , men åpner opp igjen de har vel 3 regioner med mye tiltak. Var jo også en av de som gikk eu litt imot ved åpning forrige gang. Et av EU landene som prøver mest på WHO sin stratefi med screening , testing, sporing., og karantener. De har vel også lederstolen i 20 G i år. Mulig slikt kan legge føringer også. Men da må nok de fleste land gå i takt og ha samme kurs.
Bremsestrategien er nedsnakket. Ikke tvil om det! Hvis man er så uheldig å nevne denne måten å drive smitte- og livsvern på så blir du tillagt meninger som at du har lyst til at moren din skal dø. Hysteri har en fremtredende plass. Men nå går dødeligheten ned og til sommeren blir det bare fryd og gammen:)
Wood1958

e-golf skrev: 12 feb 2021, 01:05 Bremsestrategien er nedsnakket. Ikke tvil om det! Hvis man er så uheldig å nevne denne måten å drive smitte- og livsvern på så blir du tillagt meninger som at du har lyst til at moren din skal dø. Hysteri har en fremtredende plass. Men nå går dødeligheten ned og til sommeren blir det bare fryd og gammen:)
Litt usikker på om vi snakker forbihverandre når du skriver bremsstrategi slik.Det er vel hva de gjør nå selv om det er døpt om til kontrollstrategi.
Men en kan jo håpe at de har andre tanker når sommeren kommer. Skjønt det snakkes bare om lemping på tiltak og ikke noe om hva som må til, for å hindre gjentagelser og nye utbrudd. Det legges istedenfor planer om tiltakspakker ved utbruddene og snakkes om det som uungåelig.
20 000 må ha maske for å hindre en smitte omtales enda, selv tenker jeg på hva en uten maske i en ishall og ingen registrering har medført.
Nå er det vel snart vinterferie så,kan vi kanskje få en liten oppgang som ved juledtider. Jeg blir ikke forundret, så,kan vi få tall ned med nedstengning til påskeferien.. Men som du nevner, da kommer sommeren snart etter og forhåpentlig litt bedre :D
Brukeravatar
e-golf

Wood1958 skrev: 12 feb 2021, 01:28 Litt usikker på om vi snakker forbihverandre når du skriver bremsstrategi slik.Det er vel hva de gjør nå selv om det er døpt om til kontrollstrategi.
Men en kan jo håpe at de har andre tanker når sommeren kommer. Skjønt det snakkes bare om lemping på tiltak og ikke noe om hva som må til, for å hindre gjentagelser og nye utbrudd. Det legges istedenfor planer om tiltakspakker ved utbruddene og snakkes om det som uungåelig.
20 000 må ha maske for å hindre en smitte omtales enda, selv tenker jeg på hva en uten maske i en ishall og ingen registrering har medført.
Nå er det vel snart vinterferie så,kan vi kanskje få en liten oppgang som ved juledtider. Jeg blir ikke forundret, så,kan vi få tall ned med nedstengning til påskeferien.. Men som du nevner, da kommer sommeren snart etter og forhåpentlig litt bedre :D
Mulig vi snakker forbi hverandre, men jeg mener at vi skal tåle litt mere smitte og døde enn vi har i dag. Nå er det helt hysterisk! Nedgang i kreftsykdommer forklarer egentlig hva nedstengingen handler om. Folk tør ikke oppsøke lege lenger!
Arild Holtet

Selv om det er mindre covid-19 i Thailand, så er folk veldig forsiktige og holder det regjeringen sier. Selv er jeg over 75 år og har sterk astma, så reise rundt er uaktuelt nå.

A.H.
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
e-golf

Det er selvfølgelig lett å kritisere regjeringen for håndteringen coronakrisen, men kritikk er også på sin plass! De har lagt til rette for store verdioverføringer fra de mange til de få. Det er to leserinnlegg i vg fra fagøkonomer som kritiserer støtteordningene for å være en direkte støtte til kapitaleierne.
SomLao

e-golf skrev: 12 feb 2021, 02:38 Mulig vi snakker forbi hverandre, men jeg mener at vi skal tåle litt mere smitte og døde enn vi har i dag. Nå er det helt hysterisk! Nedgang i kreftsykdommer forklarer egentlig hva nedstengingen handler om. Folk tør ikke oppsøke lege lenger!
Influensasesongen er avlyst. Og ingen i familien har vært særlig syke verken i høst eller nå i vinter. Svært uvanlig. Under normale omstendigheter sier man jo at 2-4 runder med forkjølelse med feber osv. er noe vanlige sunne mennesker må regne med i løpet av et år. Som det er nå, ligger jeg kraftig etter med egenmeldinger. Og jeg vil jo nødig bli beskyldt for å være med på å undergrave velferdsordningene våre ved ikke å benytte meg av dem. :D
Men er det ikke da slik at hvis man i stor grad letter på tiltakene, så vil mange bli smittet og en viss prosentandel av dem vil havne på sykehus ? Da vil kapasiteten på sykehusene ganske raskt bli sprengt og vi får et helsevesen som (nesten) blir satt helt ut av spill. Vi har sett makabre eksempler på dette i mange andre land. Alternativet til å legge disse pleietrengende inn på sykehus, er selvsagt å la være å legge dem inn. Da vil ganske mange av dem igjen ligge hjemme og dø. Og det har vi også sett groteske eksempler på. Fra andre land, blant annet i USA. Antar vi at det er riktig, vil det å lette for mye på tiltakende (ingen vet akkurat hvor grensen går) fort kunne føre til en humanitær katastrofe av uante dimensjoner.
Når det er sagt: Jeg er ikke noen ekspert på dette. Dette er bare en legmanns tanker. Og jeg registrer jo at mange ellers oppegående folk ikke har kommet til samme konklusjon som meg. Men jeg kan ikke se at de som ivrer for å lette på tiltakene i særlig grad har hensyntatt muligheten foret sprengt helsevesen og en uverdig død for mange. Kanskje tenker de ikke på det ? Eller kanskje de rett og slett setter sitt eget behov for frihet foran andres behov for trygghet og helse ? Jeg vet ikke. Ikke sikker på om jeg vil vite det heller.
Wood1958

SomLao skrev: 12 feb 2021, 11:02 Influensasesongen er avlyst. Og ingen i familien har vært særlig syke verken i høst eller nå i vinter. Svært uvanlig. Under normale omstendigheter sier man jo at 2-4 runder med forkjølelse med feber osv. er noe vanlige sunne mennesker må regne med i løpet av et år. Som det er nå, ligger jeg kraftig etter med egenmeldinger. Og jeg vil jo nødig bli beskyldt for å være med på å undergrave velferdsordningene våre ved ikke å benytte meg av dem. :D
Men er det ikke da slik at hvis man i stor grad letter på tiltakene, så vil mange bli smittet og en viss prosentandel av dem vil havne på sykehus ? Da vil kapasiteten på sykehusene ganske raskt bli sprengt og vi får et helsevesen som nesten blir satt helt ut av spill. Vi har sett makabre eksempler på dette i mange andre land. Alternativet til å legge disse pleietrengende inn på sykehus, er selvsagt å la være å legge dem inn. Da vil ganske mange av dem igjen ligge hjemme og dø. Og det har vi også sett groteske eksempler på. Fra andre land, blant annet i USA. Antar vi at det er riktig, vil det å lette for mye på tiltakende (ingen vet akkurat hvor grensen går) fort kunne føre til en humanitær katastrofe av uante dimensjoner.
Når det er sagt: Jeg er ikke noen ekspert på dette. Dette er bare en legmanns tanker. Og jeg registrer jo at mange ellers oppegående folk ikke har kommet til samme konklusjon som meg. Men jeg kan ikke se at de som ivrer for å lette på tiltakene i særlig grad har hensyntatt muligheten foret sprengt helsevesen og en uverdig død for mange. Kanskje tenker de ikke på det ? Eller kanskje de rett og slett setter sitt eget behov for frihet foran andres behov for trygghet og helse ? Jeg vet ikke. Ikke sikker på om jeg vil vite det heller.
Er nok enig med dere begge, lette på tiltak kan nok få uønskede konsekvenser, samtidig så maler en seg langsomt inn i et hjørne. Noen spår at denne Engelske varianten blir dominerende over det meste,av,Europa og US . Da bør en kunne se på forebyggende tiltak for å kunne åpne opp.Tiltak som snakkes ned (fra WHO) nasjonalt maske påbud , testing (da utover nødvendig personell, og begrenset på kontakter) sporing , 14,dager,karantene som var blitt fulgt konsekvent, temperarurscanning. Ja slike ting kunne nå ifølge WHO redusert mulighetene til å måtte,stenge mere og mere på grunn av mutasjoner med,såkalt mere smittsomhet.Virusets potensiale med smittsomhet burde ikke være noen nyhet.Og,det kommer stadig nye varianter.
SomLao

Ingen behøver å engste seg for manglende kritikk mot regjeringens håndtering. Byrådslederen i Oslo benytter jo stadig anledningen til å kritisere, til å tilrane seg mer makt og til å så tvil om effekten av tiltakene som annen kjip brønnpisser. Og ikke minst til å framstå som en handlingens mann som er klar for større oppgaver (les: Statsminister og/eller ny leder for AP. Fri og bevare oss !) ved et eventuelt regjeringsskifte. At han gikk rett på trynet i høst, legger slett ingen demper på hans firfisleaktige iver og karakteristiske arroganse. En arroganse han dessverre deler med store deler av Byrådet. Et hederlig unntak er Robert Steen som i motsetning til Johansen framstår som voksen, passe ydmyk og ansvarlig. Så vi får håpe og tro hovmod igjen står for fall. Skjønt, jeg tviler.
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»