Jeg er alt mulig også idiot men forfatter er jeg ikke de blir beskylt for plagiering
Men forsker kan jeg være, de slipper å bli beskylt for plagiat, de kan kopiere og lime inn
Jeg er alt mulig også idiot men forfatter er jeg ikke de blir beskylt for plagiering
Du har nok rett i 8at tro kan flytte fjell.torbus skrev: ↑16 jan 2021, 15:43 Cat: Erna sier hun ikke vil snike i vaksinekøen. Hun tar den derfor ikke før det er hennes tur. Men kongen og dronningen har begge tatt den.
Pelle: Helt greit å klippe og lime, forutsatt at det gjøres etter reglene. På forum som dette, dog, holder det med link av typen min til SINTEF over når det siteres. Det hadde derimot ikke vært redelig hvis jeg qoutet det over og skrev hvor det var fra, uten link. Da kunne jeg f.eks. tatt noe ut av kontekst og satset på at ingen gadd å lete seg fram til opphavet, dersom jeg f.eks. var ute etter å villede. Det mangler ikke akkurat på det i denne tråden, da utskjelling av politikere ser ut til å slå an.![]()
Nå har ikke jeg skrevet at tro kan flytte fjell. Jeg finnes ikke troende. Jeg tror derimot at dårlig informasjon kan «flytte fjell». F.eks. kan villedende informasjon resultere i at vi ikke får bukt med pandemien på mange år dersom skepsisen mot vitenskapen og ekspertisen bidrar til at et vesentlig antall ikke lytter til fagfolk. Det være seg om smittevern eller vaksineanbefalinger.Wood1958 skrev: ↑16 jan 2021, 15:50 Du har nok rett i 8at tro kan flytte fjell.
Prøv denne metafor
Virus =vann
Smittetrykk =bar
Smittefare =fare for å bli våt
Smittevern= regntøy .paraply osv
Se så for deg poilitikere stå på senen og fortelle om dine muligheter til å bli våt i forskjelliig mulige settinger.
Ja da ser du hva du tror på selv
Ja er helt enig i at ting kan forankres i andre ting.torbus skrev: ↑16 jan 2021, 16:04 Nå har ikke jeg skrevet at tro kan flytte fjell. Jeg finnes ikke troende. Jeg tror derimot at dårlig informasjon kan «flytte fjell». F.eks. kan villedende informasjon resultere i at vi ikke får bukt med pandemien på mange år dersom skepsisen mot vitenskapen og ekspertisen bidrar til at et vesentlig antall ikke lytter til fagfolk. Det være seg om smittevern eller vaksineanbefalinger.
Du ser ut til å tro jeg blindt tror på det politikere sier, bare fordi jeg ikke er med på svartmalinga av Norge. Det kan i så fall ikke forklares med annet enn at du enten ikke leser det jeg skriver, eller så forstår du meg like dårlig som jeg forstår deg.
Synes nå engang denne tråden tråden trenger noe som kan forankres i mer enn personlige synsinger, ergo linker til blant annet SINTEF og oppfordringen om å google fagfellevurdert forskning.
Og så får folk overse det så mye de vil.
Jeg ser ofte at du skriver det, men det henger ikke sammen med virkeligheten. Våre helsemyndigheter følger relevant forskning uavhengig av hvor den er fra, og nesten alt kommer fra utlandet. De følger også nøye med på hvordan land vi kan sammenligne oss med gjør det.
Jeg og er ikke "troende" det vil si det eneste som er sikkert er at ingenting er sikkert.torbus skrev: ↑16 jan 2021, 16:04 Nå har ikke jeg skrevet at tro kan flytte fjell. Jeg finnes ikke troende. Jeg tror derimot at dårlig informasjon kan «flytte fjell». F.eks. kan villedende informasjon resultere i at vi ikke får bukt med pandemien på mange år dersom skepsisen mot vitenskapen og ekspertisen bidrar til at et vesentlig antall ikke lytter til fagfolk. Det være seg om smittevern eller vaksineanbefalinger.
Du ser ut til å tro jeg blindt tror på det politikere sier, bare fordi jeg ikke er med på svartmalinga av Norge. Det kan i så fall ikke forklares med annet enn at du enten ikke leser det jeg skriver, eller så forstår du meg like dårlig som jeg forstår deg.
Synes nå engang denne tråden tråden trenger noe som kan forankres i mer enn personlige synsinger, ergo linker til blant annet SINTEF og oppfordringen om å google fagfellevurdert forskning.
Og så får folk overse det så mye de vil.
Takk for å få meg i humør med et smil..torbus skrev: ↑16 jan 2021, 17:06 Jeg ser ofte at du skriver det, men det henger ikke sammen med virkeligheten. Våre helsemyndigheter følger relevant forskning uavhengig av hvor den er fra, og nesten alt kommer fra utlandet. De følger også nøye med på hvordan land vi kan sammenligne oss med gjør det.
Hvordan en som tilsynelatende følger med så mye som deg ikke vet dette, er for meg helt uforståelig.
Politikerne tar deretter avgjørelser basert på faktisk kunnskap fra ekspertisen (som nesten alltid er basert på enhver tid oppdatert forskning fra utlandet), men regjeringa avgjør hvorvidt de velger å følge rådene eller ei. Opposisjonen korrigerer, og spesielt alvorlige avgjørelser (som forslaget om muligheten til portforbud dersom det skulle bli nødvendig) må vedtas i Stortinget. «All makt i denne sal», sa Johan Sverdrup i sin tid om Stortinget, og det er er viktig prinsipp i vårt parlamentariske demokrati.
Er vi uenige i hvordan våre folkevalgte håndterer pandemien, kan vi straffe dem ved urnene i september.
Selv stemmer jeg ikke på disse folka, men jeg synes den valgte strategien om å holde samfunnet så åpent som mulig, og heller sette inn sterkere tiltak fra verktøykassa de hele tiden snakker om når det viser seg nødvendig, er den eneste rette. Strategien er det bred politisk enighet om i Norge, Erna er mer populær enn noen gang og Nakkestad har snart popstjerne-status.
Årsaken er selvfølgelig at strategien har fungert. Det ser vi når vi sammenlignet situasjonen i Norge med nesten et hvilket som helst annet land i Europa.
Nå er vel heller ikke forskning noe vi hører på, men noe vi bruker som retningslinjer for å ta beslutninger.Reinkarnert Pelle skrev: ↑16 jan 2021, 17:33 Jeg og er ikke "troende" det vil si det eneste som er sikkert er at ingenting er sikkert.
Hvilke fagfolk skal man lytte til, det er jo mange delte meninger om det når det gjelder både smittevern og vaksineanbefalinger (og alt mulig annet)
Ser også medisiner som har blitt solgt i årtider har blitt forbudt når de har funnet ut at de er farlige.
Er på ingen måte mot vaksiner eller smittevern om det er det beste for "meg og mine medmennesker"![]()
Det er ikke noe jeg tror. Det er noe alle politiske partier representert på Stortinget sier.