SomLao skrev: ↑06 jan 2021, 11:58
I Los Angeles får nå ambulansepersonale beskjed om ikke å ta med pasienter til sykehusene dersom de har liten sjans til å overleve. I praksis betyr det at dersom de kommer noen minutter for sent til en hjertepasient, skal de bare la stakkaren ligge og dø. Dette er grusomt og umenneskelig.
Nevner det bare for å sette situasjonen i Norge litt i perspektiv. Vi skal være glad vi i Norge har sentrale myndigheter som håndterer situasjonen på en ansvarlig og ryddig måte. Og at alskens skrikhalser kan kritisere så mye de orker uten at det får noen som helst konsekvenser for dem. Begge deler er i motsetning til det vi ser i USA. Mange forstår ikke hvor heldige vi tross alt er i Norge.
Jeg står for det jeg sier, og er ikke noe skrikhals av den grunn. Å sammenligne los Angles med norge blir feil..
Det som har reddet oss, og ikke Erna. Er at norge er et land med rimelig få innbyggere( og vi bor spredt).Og foreløpig en homogen etniske masse. ( bortsett fra noen gettoer der smitten florere). Vi nordmenn er lært opp til å høre på myndighetene. Dugnads ånden lever fortsatt i oss. Har så vidt vært i LA og vestkysten. Kan si alt annet om den mixen der borte. Med store forskjeller bare på noen få km.
Ingen i gettoen der borte hører på myndighetene. Her i landet har mynghetene fått god hjelp av samfunnsbevisste og tenkende mennesker. Sef har myndighetene gjort mye bra, men jeg savner en strategi fra starten av. Vi ble tatt på senga som mange andre. Men da fly etter fly landet på norsk jord uten at noe organisert kontroll. Feks, jeg har en bekjent som landet på Torp ( kom fra alpene). På Gardemoen var det reportasje fra menn hvite overtrekks dresser som geleidet passasjerene inn til sjekk. På Torp satte de seg i bilen å kjørte rett hjem.
Vi skulle også hatt mye mer kontroll på grensene i ettertid. Frivillig testing blir for naivt.
Er sef ingen ekspert jeg, men jeg tror at vi hadde tjent på å hatt sikret grensene. Smitten har vi importert over grensene hele tiden. Derfor mener jeg at det er der vi burde ha satt inn tiltak.(tøffere tiltak).
Hadde de vært sikret, hadde det vært lettere å slå ned de lokale utbruddene. Skal vi stole på Thailand så har det funket, helt til korrupte tjenestemenn slapp burmesere inn.
Men enig, tross alt så er vi heldigere, vi bor i et av verdens beste land. Bare 8 mnd med for dårlig vær.