Coronavirus 2020

Wood1958

[mention]Tore Bustad[/mention]

Akkurat nå ligger Norge an til å bli blant de første i verden som får vaksinert egen befolkning.
Kan du utdype den litt også, om det er slik,at vi skal få vaksine gjenom Sverige. Om det er så at hva vi kan få er betinget av at EU land selger 1,5%
(1% i Norske medier) av sin egen kvote til de resterende Schengenland?
torbus

Wood1958 skrev: 29 des 2020, 12:37
Så om du mener Norsk kunnskap overgår alt og har hatt tvil til internasjonale funn kan du jo legge tvil tilside på,slikt også . :D

http://direkte.vg.no/coronaviruset/news ... tent=row-6
Dette er et godt eksempel på fake news.

Du sitter fortsatt og kjører på med tøv om at jeg tror "norsk forskning overgår alt". Til tross for at jeg komisk nok viser til internasjonal statistikk og Bloomberg, og at de norske avisene jeg ofte bruker nær sagt alltid viser til internasjonal forskning.

Det går sikkert godt hjem hos andre anti-kunnskapsmennesker og andre som ikke tåler trynet mitt, men de fleste som er i stand til å lese, vil se at jeg aldri har hevdet noe sånt.

Men nok om det. Da har du i hvert fall fått et ganske utdypende svar på hvorfor jeg ikke pleier å svarer deg når du kommenterer det jeg skriver.

For øvrig er det nå et utbrudd på gang i Thailand. I dagens prognoser fra offisielt hold spår myndighetene at det i verste fall vil være 18000 nye tilfeller hver dag i midten av januar.

torbus

Wood1958 skrev: 29 des 2020, 12:56 @Tore Bustad

Kan du utdype den litt også, om det er slik,at vi skal få vaksine gjenom Sverige. Om det er så at hva vi kan få er betinget av at EU land selger 1,5%
(1% i Norske medier) av sin egen kvote til de resterende Schengenland?
Ja, men det burde ikke være nødvendig. Det er vel noe alle vet nå? Media har knapt skrevet om annet enn vaksinering og hvordan det skal pågå i det siste.

Vi får minst 40000 doser i uka fram mot påske. Deretter øker tallet betraktelig. Det gjør at risikogruppene skal være vaksinert før senest sommeren (de mest optimistiske sier påske, dersom alt går perfekt). I løpet av høsten skal alle vi andre være vaksinert.

Vi er et lite land med 5 millioner innbyggere, et godt utbygd offentlig helsevesen og med mye penger til å organisere vaksineringen logistisk - altså har dette alle forutsetninger for å gå fort.

I motsetning til svært mange andre land har vi også stor tillit til myndighetene og vaksinen. Vi vil derfor ikke få problemer med å vaksinere 70 % (som trolig må til for å oppnå flokkimmunitet).

Mange andre land vi få problemer med dette.

Mange andre land har også et betydelig høyere smittetrykk enn oss. Dette vil vanskeliggjøre vaksineringen.

Mye kan selvsagt forandre seg, og mye kan sikkert gå galt (det viser det siste året kanskje tydelig), men akkurat nå ligger vi svært godt an til å kunne leve noenlunde normalt til høsten. De mest optimistiske (iberegnet Erna Solberg) tror det vil nærme seg normalen allerede til sommeren.
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

Tore Bustad skrev: 29 des 2020, 13:02 Dette er et godt eksempel på fake news.

Du sitter fortsatt og kjører på med tøv om at jeg tror "norsk forskning overgår alt". Til tross for at jeg komisk nok viser til internasjonal statistikk og Bloomberg, og at de norske avisene jeg ofte bruker nær sagt alltid viser til internasjonal forskning.

Det går sikkert godt hjem hos andre anti-kunnskapsmennesker og andre som ikke tåler trynet mitt, men de fleste som er i stand til å lese, vil se at jeg aldri har hevdet noe sånt.

Men nok om det. Da har du i hvert fall fått et ganske utdypende svar på hvorfor jeg ikke pleier å svarer deg når du kommenterer det jeg skriver.

For øvrig er det nå et utbrudd på gang i Thailand. I dagens prognoser fra offisielt hold spår myndighetene at det i verste fall vil være 18000 nye tilfeller hver dag i midten av januar.

dette høres særdeles skremmende ut 😳😳
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

Graph showing three projections going into January 2021:
- No measures at all it will peak at 18,000 patients in one day
- Intermediate measures, there will be 8,000 patients in one day
- Intensive measures, there will be 1,000 patients a day
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
torbus

riflefish skrev: 29 des 2020, 13:51 dette høres særdeles skremmende ut 😳😳
Ja, men de klarte det bra sist gang, og forhåpentligvis fungerer de samme tiltakene igjen. Nå stenger de i hvert fall ned en del i ulike deler av landet.

Edit: Her står det mer om grafen over.

https://www.nationthailand.com/news/30400425

Så forresten denne nå, og ble litt nysgjerrig. Noen som vet hva fish fighting er, eller er det en skrivefeil? Har hørt om hanekamper i Thailand, men at det finnes arenaer for fiskeslåssing (ante ikke engang at det fantes noe sånt) var nytt for meg. :D

Wood1958

riflefish skrev: 29 des 2020, 14:05 Graph showing three projections going into January 2021:
- No measures at all it will peak at 18,000 patients in one day
- Intermediate measures, there will be 8,000 patients in one day
- Intensive measures, there will be 1,000 patients a day
Skal ikke se vekk ifra at de har forskjellige strategiplaner der også, på lik linje med våre 2 slå ned strategier og 3 bremsstrategier. Alle med forskjellige utfall.
CAT

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2 ... blir-brukt

Når endelig vaksinen er kommet til landet har« byråkratiet» sef ikke greid å lage en rutine for dette. De har jo bare hatt 3/4 år på å forberede seg.
Dette er duste norge. Skulle trodd det var en april spøk.
Lucifer is back :evil: :twisted:
Wood1958

Ikke helt enighet i EU om fordelingen av de første,vaksinene heller , og ikke helt smertefritt med logistikken i Spania.
Noen fikk 10 000 doser og andre mer. Nå har det vært misnøye med, at Tyskerene får betraktelig mere. Det viser seg at de har bestilt ekstra til segselv . Eu hadde nå opsjoner og bestillinger til det dobbelte av sin befolkning.
Slikt nører opp under rykter som gikk i EU før jul om at de jogget i salaten med bestillinger så de kanskje endte med kun vaksiner til 60 % av befolkningen.
En får jo håpe det går i kategori fake news , eller ordnes opp i.

https://www.reuters.com/article/us-heal ... SKBN2921FD

https://www.spiegel.de/international/eu ... 702d-ae23-
4e85-85b7-20145a898abd

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... el/8410405
Reinkarnert Pelle

Tore Bustad skrev: 29 des 2020, 14:35 Noen som vet hva fish fighting er,
Tror det er noe sånt som det her

Bilde Bilde Bilde
Livet mitt er en dans på nevroser :D
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»