Coronavirus 2020

torbus

Medietilsynet har laget en rekke tips til hvordan du kan avsløre falske nyheter:

Virker saken for utrolig?

Vær skeptisk til fengende eller utrolig overskrifter. Det som virker for utrolig til å være sant, kan være nettopp det.

Hvem står bak?

Er du i tvil – undersøk kilden. Både hvem som skrevet saken, og hva det står i nettadressen (url). Falske nyheter har ofte en nettadresse som likner på en kjent nyhetskilde, men som ikke er identisk.

Finner du saken andre steder?

Ekte nyheter spres fort. Sjekk gjerne flere kilder for å se om saken er sann. Søk etter saken på nettet for å finne ut mer. En oppsiktsvekkende sak som ikke finnes flere steder, gir grunn til å være skeptisk.

Blir du sint når du leser saken?

Vær ekstra oppmerksom på saker som vekker sterke følelser. De fleste falske nyheter er laget for å få deg til å reagere, gjerne raskt slik at du kommenterer eller deler.

Tror du på bilder?

Bilder kan også lyve. Falske nyhetssaker bruker ofte bidler som er hentet fra andre saker/nettsider, eller bilder som er manipulert. Bruk et bildesøk for å finne ut mer om hvor bildet stammer fra.

Stopp. Tenk. Sjekk.

Besøk Medietilsynets nettsider, der du kan lese mer om falske nyheter. Her kan du også se konkrete eksempler på falske nyheter som har blitt avslørt, samt teste din egen evne til å avsløre falske nyheter.

https://www.sikkerhverdag.no/din-bereds ... e-nyheter/
Sist redigert av torbus den 28 des 2020, 16:04, redigert 1 gang totalt.
MrDemongas

OK, men det ser da ganske rart ut, hvis internettsiden han viser oss er ekte... Jeg tar sef ikke dette for god fisk, men hvor er dama? :roll:
torbus

MrDemongas skrev: 28 des 2020, 16:03 OK, men det ser da ganske rart ut, hvis internettsiden han viser oss er ekte... Jeg tar sef ikke dette for god fisk, men hvor er dama? :roll:
Hvis man skulle gått ut og motbevist enhver fake nyhet ville ingen hatt tid til annet. Det er derfor den som kommer med påstanden som sitter med bevisbyrden. Man kommer heller ingen vei ved å bruke tid på det, da det alltid vil bunne ut i at de som sprer påstanden hevder at kilden du bruker er fake. Her kunne f.eks. NRK vist et intervju med dama der hun hevdet å være i live, men de mest skrullete vaksinemotstanderne ville bare ledd og sagt noe sånt som at det falske innslaget på NRK viser hvor langt mainstream media er villige til å gå for å beskytte makta. Deretter kommer Faktisk.no med grundig dokumentasjon som underbygger at dama lever, men også det avvises av skrullene, for er ikke også Faktisk.no i lomma på mektige mennesker som trekker i trådene?

Det er ikke vanskelig å gjøre noen søk og finne ut om noe er tullball eller ei, de fleste kan klare det på to minutter, med litt sunt bondevett og Google, men det er bare å glemme å bruke så mye som et sekund på å diskutere med konspiratorikerne. Avfølg dem på Facebook, og ferdig med det. :)
Wood1958

Tore Bustad skrev: 28 des 2020, 16:43 Hvis man skulle gått ut og motbevist enhver fake nyhet ville ingen hatt tid til annet. Det er derfor den som kommer med påstanden som sitter med bevisbyrden. Man kommer heller ingen vei ved å bruke tid på det, da det alltid vil bunne ut i at de som sprer påstanden hevder at kilden du bruker er fake. Her kunne f.eks. NRK vist et intervju med dama der hun hevdet å være i live, men de mest skrullete vaksinemotstanderne ville bare ledd og sagt noe sånt som at det falske innslaget på NRK viser hvor langt mainstream media er villige til å gå for å beskytte makta. Deretter kommer Faktisk.no med grundig dokumentasjon som underbygger at dama lever, men også det avvises av skrullene, for er ikke også Faktisk.no i lomma på mektige mennesker som trekker i trådene?

Det er ikke vanskelig å gjøre noen søk og finne ut om noe er tullball eller ei, de fleste kan klare det på to minutter, med litt sunt bondevett og Google, men det er bare å glemme å bruke så mye som et sekund på å diskutere med konspiratorikerne. Avfølg dem på Facebook, og ferdig med det. :)
Nå kan en sikkert lese fra såkalt sikre kilder.
Jeg har lagt ut om WHO og hvorfor det er anbefalt 14 dager karantene med smitterisiko.
Lagt ut uenigheten mellom helsedirektoratet og Fhi.Hvor sistnevnte jo henviser til de 2 (Ecdc ogCdc) som vel er klodens dårligste kontinenter når det gjelder smitte.
At Høje mener det ikke er mulig at andre kan vite bedre en disse fagetater må vel kanskje gå i kategori 'fake news'
Om en ikke ser bort fra det faktiske at de 100 land som har bedre smittestatistikk pr million stort sett lytter på WHO.
Men vet jo du er overbevist om at alt er bra når de kommer i Norsk media ,servert av Norske myndigheter. Så vi kommer nok til å ha delt mening om slikt i fremtiden også.
OECD hadde ellers med seg i sin siste rapport at vår spredte bosetning muligens var en vesentlig faktor til lave tall.
Så åpenbart ikke helt politisk enighet i dette "enkelttilefelle" om smittevern heller.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2 ... -skuldrene
Screenshot_20201228-202316.jpg
Wood1958

Når jeg tenker på WHO sine anbefalninger om å oppskalere og hvor mange andre steder enn England det kommer fly ifra
Tenk om det ble sukse med frivillig testing og alle ville testes.(Gardermoen med sine 2000 reisende i døgnet, vet ikke om det er innenlands , utenlands , ankomst og avgang)
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... =share-btn
2020-12-28 22.40.23.png
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

fått en mengde linker med samme film snuten fra kina på line og fb,
der noen har fabrikert en
story om kinesere som drikker varmt vann og tea melk i 4 dager og således blir imune
mye
" hoax" ute og går,
hva får folk til og lage slik sprøyt lurer jeg på!

dette svirrer nå her i thailand,
værste er folk trur på det🙄
får ikke kopiert linken
men den vil bare gjøre folk forbanna alikavel
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Reinkarnert Pelle

Kanskje er det det vi tror som skaper det vi ser (virkelig eller ikke) ?

Kanskje paranoia rundt 5G var nok til å drepe en kropp ?

Hypnotiserte kan jo bli full på vatten eller få orgasme uten kjønnslig kontakt.
Livet mitt er en dans på nevroser :D
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

Reinkarnert Pelle skrev: 29 des 2020, 07:00 Kanskje er det det vi tror som skaper det vi ser (virkelig eller ikke) ?

Kanskje paranoia rundt 5G var nok til å drepe en kropp ?

Hypnotiserte kan jo bli full på vatten eller få orgasme uten kjønnslig kontakt.
:mrgreen:
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
torbus

Wood:

Jeg forstår ikke alltid det du skriver, men jeg skal forsøke å svare på det jeg tror jeg forstår.
Nå kan en sikkert lese fra såkalt sikre kilder.
Når noen skriver «såkalte sikre kilder» er jeg usikker på om de vet hvordan en kilde defineres.

Denne er enkel og god, men en kildes kvaliteter vurderes altså ikke subjektivt.

https://kildekompasset.no/kildekritikk/
Jeg har lagt ut om WHO og hvorfor det er anbefalt 14 dager karantene med smitterisiko.
Lagt ut uenigheten mellom helsedirektoratet og Fhi.Hvor sistnevnte jo henviser til de 2 (Ecdc ogCdc) som vel er klodens dårligste kontinenter når det gjelder smitte.
Dette skjønner jeg ikke hva har under mine svar å gjøre. At det er mye uenighet fra ulike institutter, samt politikere, er ikke rart. Det rare hadde vært hvis alle var enige. Helsedirektoratet og FHI skal gi råd om sykdom og helse, men det er ikke regjeringas ansvar å følge rådene de får. Regjeringa har tross alt også andre hensyn å ta. De er også ansvarlige for å holde norsk økonomi i gang, og har lagt seg på en linje der de forsøker å balansere smittetrykk og hvor åpent samfunnet kan holdes.

Men ja - du legger ut om hva WHO mener, men som alle andre som baserer seg på fagfolk, har det WHO mener forandret seg fortløpende etter hvert som de har fått mer kunnskap i løpet av det siste året.

Det er for eksempel ikke så mange måneder siden de advarte mot bruk av munnbind. Ikke fordi de forsøkte å lure noen, men fordi det ikke fantes god forskning om bruken av munnbind. Etter hvert som den kom, har WHO forandret mening.
At Høje mener det ikke er mulig at andre kan vite bedre en disse fagetater må vel kanskje gå i kategori 'fake news'
Nei, det kan det ikke.

Fake news er nyheter skrevet for bevisst å villede. Hva en politiker mener, hva han tar av gode eller dårlige avgjørelser, ja, om han så lyver så det renner av ham, så har det ingenting med fake news å gjøre.

Fake news blir det først hvis noen bevisst lyver om det han sa eller gjorde.

Det er for eksempel ikke fake news når media skriver at Donald Trump hevder at Obama ikke er født i USA, uten at det finnes grunnlag for påstanden.

Det er derimot fake news dersom media hevder at Obama ikke er født i USA, vel vitende om at det ikke finnes grunnlag for påstanden.

Men i de fleste vestlige land er journalister pålagt å følge journalistiske kriterier. Uansett om avisa befinner seg på venstresiden eller høyresiden, om avisa heter Klassekampen eller Dagens Næringsliv, så må de forholde seg til disse kriteriene. Dette i sterk kontrast til for eksempel bloggere, eller medier som Document og Resett. Men det er ikke deres politiske slagside som avgjør hvordan man skal forholde seg til dem som kilder, men hvordan de forholder seg til pressens etiske regelverk.

Noe verken bloggere, noen med YouTube-kanal, Facebook-konto, eller medier som Document og Resett, trenger å gjøre, og de er dermed helt ubrukelige som kilder, da de ikke trenger å forholde seg til vanlige regelverk.
Om en ikke ser bort fra det faktiske at de 100 land som har bedre smittestatistikk pr million stort sett lytter på WHO.
Igjen noe jeg ikke skjønner stort av. Jeg så du resonnerte deg fram til disse 100 landene som er bedre enn oss noen sider bak, men det er vanskelig å kommentere at du sitter og regner deg fram til noe på egne premisser. Jeg skjønte uansett ingenting av det du skrev, og jeg kommenterte det derfor ikke.

De gangene jeg har lagt ut tall her har jeg forholdt meg til meg til tall fra https://www.worldometers.info/coronavirus/ Det gjør jeg fordi jeg ser at de fleste medier bruker statistikk derfra. Jeg kan derfor være sikker på at de har ettergått dem som kilde før de bruker dem.

Men all den tid alle land tester ulikt, er det vanskelig å forholde seg til smittetall. Somalia har for eksempel ingen smitte i det hele tatt, men det er fordi de ikke har et statsapparat som måler noe som helst. Nord Korea ligger også godt an, men der er det ikke mulig å ettergå noe som helst.

Jeg har derfor forholdt meg til dødsfall, da jeg er ganske sikker på dødsfall ikke kan skjules i stor stil (i hvert fall ikke i land vi kan sammenligne oss med).

Her ligger Norge godt an sammenlignet med nær sagt alle andre vi kan sammenligne oss med, til tross for at vi har unngått fullstendige nedstengninger.

I en link lagt ut bak (tror det var av Reinkarnert Pelle) regner Bloomberg Norge som det fjerde beste landet å befinne seg i under denne pandemien.

(Som kilde er altså ikke Bloomberg en liten tulleavis som sitter og finner på den slags, og vi kan være ganske sikre på at de har gått grundig til verks og sett på ulike aspekter i de ulike samfunnene før de publiserer noe sånt).
Men vet jo du er overbevist om at alt er bra når de kommer i Norsk media ,servert av Norske myndigheter.
En typisk setning du stadig kommer med og som ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Således et eksempel på feilaktige antagelser du stadig gjør deg, og som gjør at jeg ikke har svart deg på en stund.

For øvrig er det aller meste jeg legger ut i denne tråden basert på det som kommer fra mennesker med kunnskap om helse, pandemier og smittevern. Jeg vet fint lite om det, og det vet jeg. Derfor sitter jeg heller ikke og synser om kompliserte temaer som medisin, men forholder meg til det ekspertene sier.

Når jeg legger ut en link er det ikke nødvendigvis en speiling av hva jeg selv mener, men noe jeg synes er interessant. Det gjelder uansett om vi snakker om pandemier eller politikk.

Når det gjelder de nye innreisereglene jeg ser du reagerer på, har jeg ingen forutsetninger for å reagere på det, men hvis jeg skal tillatte meg å synse litt, synes jeg sånn i utgangspunktet at det høres fornuftig ut.

De som tester seg to ganger (en gang ved innreise og en gang etter 7 dager), slipper ut av karantenen etter 8-9 dager (1-2 dager ekstra mens de venter på prøveresultatetet), i stedet for å sitte i karantene i 10 dager.

Høie argumenterer med at dette vil få flere til å teste seg for å slippe de siste dagene i karantene. Indirekte tenker jeg at det vil presse flere arbeidsinnvandrere (som stort sett er de som kommer med fly) til å teste seg (til og med to ganger). 

Det mener jeg i så fall er bra.

FRP og AP vil derimot ha tvungen testing av alle som ankommer Norge.

Tvungen testing ved innreise synes jeg også er en god ide, men vi ledes nå engang av en Høyre-regjering, og Høyre har alltid satt næringslivet først. Det er derfor som forventet at Høyre vil gå langt i å verne om næringslivet, men det er ikke min skyld, da jeg ikke har stemt på noen av dem som har sittet i regjering i snart 8 år, og det er heller ikke mitt ansvar å forsvare dem.

Synes for øvrig dette er en god beskrivelse av hvordan så mange sitter og rakker ned på ekspertene, mens de selv har skjønt hvordan ting henger sammen.

https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/ ... om-vi-tror

Det er litt Fleksnes over det hele, da han og modern sitter ved kjøkkenbordet og han akker seg over alle de idiotiske politikerne som ikke skjønner noe som helst, og han ender opp med å ringe Bresjnev.

Samtalen løper omtrent sånn når modern får nok av at han skjeller ut avisa.

Fleksnes: Det skulle tatt meg 5 minutter å ordne opp i alle verdensproblemer!
Modern (noe sarkastisk): Jada. For alle disse politikerne og ekspertene vet jo ingenting, de, mens du, gutten min, du har skjønt det.
Fleksnes (skjønner spydigheten og tenker seg om): Ok, 10 minutter, da.
Wood1958

Nå har vel WHO anbefalt munnbind lenge men lar det ligge. Håper du får med deg den nye norske undersøkelsen som står i vg i dag.
Revolusjonerende Helsepersonell som jobber med Covidpasienter tester oftere positiv en helsepersonell som ikke jobber med det.
Også passasjerer som reiser kollektivt tester oftere positivt. Også utenlandsreisende.
Mulig virus i Norge har mere og mere likheter når det gjelder smitte her som andre,steder.
Så om du mener Norsk kunnskap overgår alt og har hatt tvil til internasjonale funn kan du jo legge tvil tilside på,slikt også . :D

http://direkte.vg.no/coronaviruset/news ... tent=row-6
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»