Coronavirus 2020

Reinkarnert Pelle

Norge på 4 :D

Thailand på 14
The Covid Resilience Ranking
The Best and Worst Places to Be in Covid: U.S. Sinks in Ranking
https://www.bloomberg.com/graphics/covi ... e-ranking/
Livet mitt er en dans på nevroser :D
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

riflefish skrev: 21 des 2020, 12:41 fortalte min datter om utbruddet i samut sakon
hun bor i tyskland,
men hun " vel lo ikke" da jeg nemte vel 500,
men i størlse ( antall mennesker" er vel tyskland
10 mill flere!

men der snakker de om
1, 5 milion tilfeller smitta,
og 26000 døde,

sjansen for og bli smittet nå i thailand er vel
beskeden i forhold,
og dra ned til " solkysten" phay
er vel mulig farligre og kjøre bike🙄
men ,,
hvem veit, ,
er vel lite folk v solkysten

eller tenker du på
paragliding!,
take care🌷🍀🌿🌿🌿🌿🌿🌿🍃🦋
Jeg tenker nå først og fremst på det å bli "isolert igjen, med reiserestriksjoner mellom distriktene, så er det bedre å bli isolert i sør enn i landsbyen en gang til ; -)

Ja jeg tenker på Koh Larn og paragliding, og om vi greier å komme oss over på øya før de stenge ned som sist, så er jo muligheten for å kunne bli der stor, og de lokale fortsatte å fly forrige gang under hele corfuen.
🌞
Wood1958

Reinkarnert Pelle skrev: 21 des 2020, 13:05 Norge på 4 :D

Thailand på 14

https://www.bloomberg.com/graphics/covi ... e-ranking/
Ja enig i lave tall , men medaljens bakside er muligens at om tiltak kjøres ut fra helsevesenets kapasitet. Så da sier det jo sitt om den kapasiteten også :D
Wood1958

Tore Bustad skrev: 21 des 2020, 12:27 Hvor har du det fra at det er så dårlig stelt her til lands?

En av mine nærkontakter har nettopp blitt satt i karantene. Dagen etter ble han ringt opp av tre smittesporere fra tre kommuner. Bostedskommunen, jobbkommunen og kommunen der den som hadde testet positivt bor. Testing var allerede ordnet på en av de mange teststasjonene som har blitt satt opp. Han snakket med de tre i sikkert en time (den ene ringte ham også opp for oppfølgingsspørsmål), og fikk masse informasjon og svar på alt han lurte på.

På denne måten har smittesporerne jobbet iherdig siden mars, og deres arbeid er en av årsakene til at vi er et av landene i verden som til nå har klart oss best.

Til tross for at vi ikke har trengt å gå i full lockdown, har vi 74 døde per million. Finland har 88. Danmark 178. Sverige 789. UK har 990.

Det er kun 30 land som har testet flere enn oss, justert etter innbyggertall.

https://www.worldometers.info/coronavir ... meAdvegas1?

Om under en uke begynner vi å vaksinere risikogruppene. I min kommune vil eldre og andre i risikogruppene fortløpende bli kontaktet for time til vaksine. Antar det blir vaksinestasjoner på samme måte som det nå er testestasjoner.

Akkurat nå ligger Norge an til å bli blant de første i verden som får vaksinert egen befolkning.

2020 har vært et møkkaår, og ingen land har gjort alt perfekt, men når jeg ser de svært dystre nyhetene og tallene fra andre land, og samtidig erfarer hvor seriøst de aller fleste i en av de verst rammede delene av landet tar pandemien, er jeg glad jeg bor i Norge.

Ps: Sjekk en hvilken som helst avis i Thailand som skriver om utbruddet i Samut Sakhon. Se bildene fra køene. Tusenvis av mennesker er ikke i nærheten av å holde avstand til hverandre. I verste fall kan teststasjonene bli superspredereventer.
Ja jeg vet sporing etterhvert begynner å komme seg, men nå er,vi vel 10 mnd inn i en pandemi?
Hvor lang tid inn i pandemien tok,det før det overhodet kom sporing på tvers av komuenegrenser?
Hvor mange uker siden(mulig måneder) er det siden vi fikk nasjomalt smitttesporingsregister?
Har vi overhodet ennå laget,et nasjonalt register over ledig sykehuskapasitet?(var ennå ikke på plass under første utbrudd )
Hvorfor må,de med,spisskompetanse og praktisk erfaring , fks proffesorer i epidemier som jo bekjempes internationalt i moderne tid nøyes med å utrykke seg og sin kritikk i debatter i aviser. Det meste,av det de skriver ligger på linje med WHO.
År 2020 verden går in i pandemi.Vi følger på nett, det kommer til Europa , blir ille i Italia etterhvert, tallene begynner å stige i Spania.
Der er vår fungerende direktør i helsedirektoratet, Han kommer hjem og går i karantene, I mellomtiden har regjerimgen åpenbart kommet til at vår tilnærming til en pamdemi som foregangsland og null tiltak muligens var en dårlig ide. Nå skal det andre bli en annen dans.
Guldvåg gir dispemsasjon fra karantene til vedkomende så det kan legges strategier og planer(muligens ikke helt i tråd med internasjonale råd,dette heller)Han fikk Covid.
Resultat alle utenom Nakstad i helsedirektoratet ender i karantene imen slik stund, ja det er godt du er imponert.
Undres på hva de sier seg imellom disse i internasjonale foraer om vår håndtering. Selv tenker jeg litt på en dansker med ski på beina for 45 år siden.At Guldvåg etterpå gikk ut og sa han ville gjort,det,samme omigjen sier litt i en alder med telefoner. Kan vi ta større mageplask inn i en Pandemi?
Det er nå de samme som kjører videre,den dag i dag med,samme instilling til internasjonale råd og andbefalinger.
Men ser at kontrollkomiteen kommer på banen, oposisjonene bruker om at det må settes prestisje tilside osv , litt,sent men ok.
Tror mange Nordmens kunnskap om epedemier er penger i en innsamlingsbøsse og noe som skjer et annet sted mellom andre mennesker.
2020-12-21 14.21.04.png
Wood1958

Legger til , det står hver dag hvordan de sliter med kapasitet på,smittesporing , selv med våre,små tall.
Det har gått 10 mnd og,fremdeles mye som vistnok ikke lar,seg spore. Men vi har jo DIY systemer :D
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

Phay skrev: 21 des 2020, 13:07 Jeg tenker nå først og fremst på det å bli "isolert igjen, med reiserestriksjoner mellom distriktene, så er det bedre å bli isolert i sør enn i landsbyen en gang til ; -)

Ja jeg tenker på Koh Larn og paragliding, og om vi greier å komme oss over på øya før de stenge ned som sist, så er jo muligheten for å kunne bli der stor, og de lokale fortsatte å fly forrige gang under hele corfuen.
får du med deg NP 🙄🌿
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
torbus

Wood:

Denne typen smittesporing har de drevet med helt siden de første skituristene tok med seg viruset fra Østerrike. Vi, som alle andre, har selvsagt blitt bedre i løpet av tiden som har gått siden mars, men dette har de drevet med siden dag 1.

Det er nettopp pga smittesporing at samfunnet har blitt holdt noenlunde åpent hele tiden, men med økte restriksjoner når smitten er ute av kontroll. «Ute av kontroll» defineres som at et visst antall mennesker smittes uten at de er i stand til å finne ut hvor personen er smittet. Slik tilfellet har vært flere steder de siste ukene - med strengere tiltak som resultat.

Det jeg reagerer på er svartmalingen der kritikkverdige eksempler trekkes fram for å beskrive helheten, når sannheten et at vi er et av landene som til nå har lyktes best.

Det er mye jeg også finner kritikkverdig (Aftenpostens nylige avsløringer, blant annet), men bildet blir feil hvis man trekker fram dette uten også å se på det som har gått bra.
MrDemongas

Wood1958 skrev: 21 des 2020, 12:10 Så lukket England , eller verden lukket for de, ikke sikker på hvordan en skal vinkle det.Fly stanset og like så mye som de ikke får reise ut får nå heller ikke andre dra på juleshopping dit.
Fulgte saken om dette viruset før helgen og det var delte meninger så jeg . Frem til i går sa den Danske statsminister at de hadde hatt viruset i Danmark og der hadde det ikke vært mere eller mindre smittsomt enn de andre tidligere varianter, Vold i vårt FHI mente i norske medier at det var mulig de hadde et slikt virus, i Sverige sto Tegnell å forklarte om hitil 10 000 mutasjoner og hvordan det ikke ville påvirke smittsomhet, nogenlunde som Michael Ryan i WHO forklarte for en stund tilbake.Men både DK og Sverige fulgte tropp med EU i dag. Foregangslandet Norge var aventene som vanlig og Høje lot seg først presse av oposisjon til å melde at vi skulle teste fra England , men nå dilter vi etter og stanser trafikken.
Så om engelskmennen mistet komtroll eller ikke er jeg nå i tvil om, det får vel tallene vise fremover. Uroen som dette muligens skaper i England får vel folk ut og,samles å,snakke sammen også så mulig slikt kan føre til økt smitte også. Samtidig så tenker jeg på de lovene de inførte på våren.Portforbud på toppen i England så mangler det vel bare å sveise igjen dørene til folk for å ha tilstander fra Wuhan. Men forhåpentlig blir det løsninger hurtig med mattransport og nødvendige reiser .Vi lever tross alt i 2020 selv om det nok har vært et veldig annerledes år.

https://www.dagbladet.no/nyheter/dette- ... e/73208590
2020-12-21 12.06.57.png
Slik er den virkelige verden

https://en.wikipedia.org/wiki/Continent ... he%201930s.
Wood1958

Tore Bustad skrev: 21 des 2020, 15:38 Wood:

Denne typen smittesporing har de drevet med helt siden de første skituristene tok med seg viruset fra Østerrike. Vi, som alle andre, har selvsagt blitt bedre i løpet av tiden som har gått siden mars, men dette har de drevet med siden dag 1.

Det er nettopp pga smittesporing at samfunnet har blitt holdt noenlunde åpent hele tiden, men med økte restriksjoner når smitten er ute av kontroll. «Ute av kontroll» defineres som at et visst antall mennesker smittes uten at de er i stand til å finne ut hvor personen er smittet. Slik tilfellet har vært flere steder de siste ukene - med strengere tiltak som resultat.

Det jeg reagerer på er svartmalingen der kritikkverdige eksempler trekkes fram for å beskrive helheten, når sannheten et at vi er et av landene som til nå har lyktes best.

Det er mye jeg også finner kritikkverdig (Aftenpostens nylige avsløringer, blant annet), men bildet blir feil hvis man trekker fram dette uten også å se på det som har gått bra.
Denn type smittesporing du nevner er stort,sett,foregått lokalt, så,sent som ved disse berømmelige,bryllup kom det frem at om smitten spredte,seg,over,fylkesgrensene ville,det vanskeliggjøre,smittesporing.
Ved utbruddet norpå i tidlig høst kom det også frem hvordan de p den ene øya meldte fra,til nabokomunen om mulig smitte,derifra pr tlefon.
Så åpenbart ikke så utbredt med dataprogrammer på,den tid.
Når det gjelder helhet,så er,det også mulig å lese svakeheten i FHI sine analyser , men de står,sjeldent i media, der kommer fordelene frem.
Wood1958

MrDemongas skrev: 21 des 2020, 15:43 Slik er den virkelige verden

https://en.wikipedia.org/wiki/Continent ... he%201930s.
Jøss er det din verden, foreslår en brukthandel ogmspørre om de har en globus :D
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»