Velkommen til Asianet.no

REGISTRER DEG HER, det er gratis og uforpliktende.

Normalt vil du få bekreftelse fra oss på e-post umiddelbart etter registrering.
Tar dette lang tid kan du gå til forumsiden og sende inn skjema Kontakt oss
Skriv valgt brukernavn og e-postadresse og vi skal finne ut av det.

NB: Vi ser i systemet vårt at noen brukere har registrert seg med e-postadresser som returneres fra leverandør som ukjente. Se over for hjelp til feil.

PS: Du kan også sjekke om e-posten fra oss ligger i Spam.

mvh
-asianet.no

Etter valget 24. mars 2019

Tore Bustad
x 532

27 okt 2020, 17:01

MrDemongas skrev:
27 okt 2020, 16:48
Å stenge tråder der sannferdige observasjoner blir gitt til kjenne for oss MÅ være tillatt. Hvis ikke er vi på nivå med Nazityskland under ww2.

Dessverre har du helt rett. Noen ønsker å fjerne alt de ikke liker, selv om han selv er den eneste som befinner seg på en ytterliggående side. For ja - det er svært ytterliggående å forsøke å stilne debatter og fjerne brukere han ikke liker på denne måten.

Det er uansett vanskelig å forstå forumreglene dithen at denne tråden ikke er grei. Forumeier har jo selv bidratt i den.

For øvrig har jeg skrevet høflig som f ..., så å forsøke å framstille meg annerledes blir ikke noe mer sant selv om han gjentar det.
1 x
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet
x 4499

27 okt 2020, 17:12

Tore Bustad skrev:
27 okt 2020, 17:01
Dessverre har du helt rett. Noen ønsker å fjerne alt de ikke liker, selv om han selv er den eneste som befinner seg på en ytterliggående side. For ja - det er svært ytterliggående å forsøke å stilne debatter og fjerne brukere han ikke liker på denne måten.

Det er uansett vanskelig å forstå forumreglene dithen at denne tråden ikke er grei. Forumeier har jo selv bidratt i den.

For øvrig har jeg skrevet høflig som f ..., så å forsøke å framstille meg annerledes blir ikke noe mer sant selv om han gjentar det.
tore bustad hvor nange nick har du hatt her!
utnom ditt navn og « tomjam» eller hva det var,
spiller forsåvit liten rolle,
nå har du ekskludert deg selv under tore bustad
i denne tråden!
0 x
den beste tiden er nå🍀
Wood1958
x 2169

27 okt 2020, 17:34

Vedrørende pickniker i fremtiden så hører jo plaskedammer med ,om været tilater det.
Da kan selv onkel kanskje hoppe oppi plaskedammen å delta.
Noe Tthairath illustrerte slik i dag.
Tiffle sin definisojn er igrunn god da det tross alr er det TH vi opplever vær for oss.
Da blir jo kjernen vesentlig i midten og bør også være i dagslyset.
Trist å skulle planlegge fremtid uten å vite at en eventuelt bør medbringe hørselsværn uten å ha blitt informert på forhånd.
[attachment=0]Plaskedam.png[/attachmen]
Vedlegg
Plaskedam.png
3 x
Tore Bustad
x 532

27 okt 2020, 18:29

riflefish skrev:
27 okt 2020, 17:12
tore bustad hvor nange nick har du hatt her!
utnom ditt navn og « tomjam» eller hva det var,
spiller forsåvit liten rolle,
nå har du ekskludert deg selv under tore bustad
i denne tråden!
Hva jeg har kalt meg før er det kun tdr som eventuelt har noe med. At jeg har historie fra Asiaforum er åpenbart for alle.

Nå skal jeg fortelle deg noe - og så kan eventuelt tdr slette innlegget dersom han føler for det, men det er nå du som (nok engang) gjør dette personlig, i stedet for å diskutere trådens tema.

Jeg meldte meg inn på Asiaforum rundt 2006-7. Jeg var ganske aktivt, men jeg var alltid anonym. Jeg var en av de mer aktive på forumet, og sånt blir selvsagt lagt merke til. Det tåler jeg godt, men det jeg ikke tåler er at noen begynner å sende navnet mitt rundt på PM. Dette ble gjort ganske tidlig (som rundt 2010). Du vet like godt som meg at sånt forekommer. Du er tross alt en av dem som helt uoppfordret har sendt meg navnet til mennesker jeg har krangla med. Noen ga i sin tid også deg mitt navn, da du aldri i verden ville vært i stand til å finne ut det selv. Men jeg dreit i det, helt til jeg fikk truende pm på min personlige mailadresse (altså den som står til navnet mitt) og på SMS. Så jeg skiftet nick noen ganger. Moderatorene var klare over dette. Jeg kommuniserte godt med både den tidligere forumeieren (ikke han som tok over og ødela forumet) og en jeg vet du også kjenner.

Jeg var åpen om alle byttene. Jeg viste også eksempler på pm jeg fikk og truende mail noen anonyme skruller syntes det var ålreit å sende meg. Det var derfor jeg fikk lov til å bytte nick så ofte (og fordi - tro det eller ei - både eieren og den mest markante moderatoren syntes jeg bidro bra til Asiaforum, og ikke ville at jeg skulle forsvinne).

I begynnelsen brydde jeg meg ikke om dette, men jo mer fartstid jeg fikk i Thailand, og jo flere jeg ble kjent med, jo mer skeptisk ble jeg til de som plaget meg utenfor forumet. Jeg tror stort sett det aller beste om alle, men tatt i betraktning at jeg har møtt en del sosiopater (altså: Ikke min diagnose. Vi snakker om durkdrevne kriminelle og straffedømte for alvorlig lovbrudd her hjemme) på diverse barkrakker, og de menneskene som plaget meg på mail og pm var usedvanlig utholdende (vi snakker om folk som holdt på i jevne mellomrom i 5-6 år, noe som ikke akkurat tyder på at de er helt gode), så ble jeg faktisk litt redd.

Neida, jeg tror absolutt ikke du var en av dem som plaget meg utenfor forumet, men det er årsaken til en del nickskifter. Det er også årsaken til flere relativt sinte innlegg mot noen av dem jeg mistenkte at sto bak (mistenkte. Jeg vet ikke. De var anonyme). For jeg har ingen tro på å trues til stillhet, så jeg sa fra, i høyeste grad, i forum.

Da tdr startet dette forumet tenkte jeg at det kunne bli bra. En ny start, til og med. Og jeg ble med over.

Problemet da var deg. Ingen andre. Du oppførte deg i lange tider hyggelig mot meg på Asiaforum, du støttet meg til og med i diskusjoner, men alt det ga seg da jeg begynte å interesse meg for politikk. Og du lot det ikke ligge. Uansett hva jeg skrev, var du der. Du klaget på nesten samtlige innlegg jeg postet en periode. Du gikk etter meg som person på nesten alt jeg postet. Du sendte noe mildest talt bisarre pm-er.

Du kjenner mye folk her inne, og det er derfor få som sier deg imot, uansett hvor rabiat du er. Det første jeg gjorde var å gi meg som bidragsyter i form av artikler. Jeg orker ikke lenger at du klaget på alt. Men jeg fortsatte i forumet. Jeg prøvde vel i et års tid eller så.

Men etter en del mildest talt rabiate innlegg, der du bare ble mer og vanvittig i dine svar til meg, outet du meg. Jeg later først som jeg ikke så det, men så ble jeg gjort oppmerksom på det av noen på pm. Det gjorde tydeligvis du også, for du gikk inn og redigerte det du hadde skrevet.

Det var i hvert fall dråpen, og jeg skrev et par innlegg her i noen dager, før jeg stakk. Jada, du beklaget deg på pm, og skrev til og med noe så usant i forum som at vi hadde skværet opp, men jeg hadde fått nok. Du vant. Etter flere år med vanvittige innlegg klarte du å få meg vekk.

Jeg kunne sannsynligvis fått deg utestengt fra forumet for godt pga det der, det var tross alt flere som så det før du redigerte innlegget, men i kommunikasjon med forumeier ba jeg han la det være.

Og så stakk jeg i stedet selv.

Dette er vel halvannet års tid siden eller noe sånt, og jeg hadde ingen planer om å komme tilbake, men så dukket det nå engang opp en pandemi, og jeg syntes det var ok å kunne ha et sted å lese om det pandemirelevante i et land jeg ofte reiser til.

Siden jeg kom tilbake har jeg ikke kranglet med noen. Ikke engang deg. Det tok likevel ikke lang tid før du hang deg på meg. Andre kan skrive hva de vil i denne tråden, slenge med leppa mot mennesker du liker, uten at du reagerer overhodet. Fordi jeg vet du er litt skrullete, har jeg vært påpasselig med hvordan jeg ordlegger meg. Hver gang du har kommentert det jeg har skrevet, har jeg passet på å ikke gi deg en grunn til å få noe å ta meg for. Det har sittet langt inne, men jeg har nå engang svart deg relativt høflig. Langt høfligere enn du fortjener.

Likevel er det jeg som i følge deg er urokråka. I motsetning til mange andre, som du ikke reagerer på - trolig fordi du kjenner dem privat og ikke har noen problemer med å framstå som en ufattelig hykler, har jeg holdt meg innenfor reglene for hva som er lovlig å diskutere i Thailand.

Nå andre slenger om seg med vulgariteter selv jeg reagerer på mot maktpersoner i Thailand, bryr du deg ikke, mens du tar meg for ... ja, jeg vet fortsatt ikke hva det er jeg har gjort for noe galt i denne tråden nå.

For det går da ikke an å bli så provosert over at jeg har sterk tro på demokrati, ytringsfrihet og menneskerettigheter, at du opplever det som for drøyt.

Jeg vil anta 99 % av alle nordmenn mener det samme.

Jeg gir opp denne tråden, som jeg sa i går, men det er faktisk ikke pga deg. Det er fordi jeg ikke synes det ser ut til å være noen interesse for det her. Det er også fordi det er langt mer effektivt å følge med i de sosiale mediene jeg har anbefalt andre å ta i bruk (hovedsakelig Twitter).

Likevel presterer du å trekke meg inn i det igjen med et innlegg der du antyder at jeg har skapt uro her inne, og at det derfor er fint at jeg gir meg. I en tråd som har pågått i 50 sider (eller så) uten meg, der mange brukere er betydelig krassere enn jeg har vært mot noen i Thailandsk politikk, legger du likevel skylda på meg, selv om jeg har svart høflig, utdypende og basert alt jeg har skrevet på dokumenterbar fakta (jeg er bibliotekar, så fakta, fagstoff, kilder og sånn, er ganske viktig for meg, og noe jeg kan).

Du har sett meg på forum i snart 15 år, og jeg nekter å tro du er så tett at du trodde jeg skulle la det stå uimotsagt.

På toppen av det hele antyder du at forumeier har stoppet meg. Jeg kan i så fall fortelle deg at jeg ikke har fått anmodninger om ikke å diskutere i denne tråden, og du kan lett finne minst 10 andre her inne som har deltatt i denne tråden, inklusive forumeier.

Reglene mot å diskutere politikk har såvidt jeg vet fulgt med fra Asiaforum. Så vidt jeg vet er ikke dette relatert til hva som skjer i Thailand, men hovedsaklig et resultat av islam-debatter på Asiaforum. De gikk ganske hardt for seg.

Reglene sier derimot noe om å oppføre seg som voksne folk i debatter som dette. De sier også at man ikke skal bli personlig, holde seg til sak, osv. Det er noe jeg støtter 100 %, og som jeg selv synes jeg er ganske flink til.

Kan du si det samme om deg?

Jeg forventer ikke noe støtte, men jeg forventer i det minste at voksne mennesker forholder seg til det jeg skriver. Ikke at de vrir og vrenger på alt jeg sier, tillegger meg meninger og agendaer jeg ikke har, og nå i tillegg beskylder meg for å lage faen i en tråd hvor jeg ikke engang har vært involvert i så mye som en liten krangel.

Jeg vet ikke hva som feiler deg, men det er vitterlig ikke jeg som har gjort noe galt i denne tråden.

Hvis det er noen mulighet for å slette alt jeg har skrevet her inne skulle jeg gjort det. For jeg skjønner at dette ikke var noen særlig god ide. Men det var altså ikke dette jeg kom hit for.

Og med det skal jeg la denne tråden ligge. Forutsatt at dette innlegget får stå, så folk i det minste ser min side av saken.

Du lyktes med å få meg vekk da du outet meg (da måtte det en pandemi til for å få meg tilbake). Du lyktes nå også med å stilne meg i en tråd om demonstrasjoner i Bangkok. Gratulerer! Du burde være stolt av deg selv.

(Nå har jeg sendt admin pm om å slette meg, og jeg for bare beklage at jeg blander han inn i denne barnehagen, men som sagt: Dette var nok ingen god ide. Det skal jeg definitivt ta på min kappe. Er tross alt ikke første gang jeg har prøvd, og tro det eller ei, men jeg pleier faktisk å lære av mine feil. :)).
Sist redigert av Tore Bustad den 27 okt 2020, 19:34, redigert 1 gang totalt.
6 x
SomLao
x 508

27 okt 2020, 19:33

Milde måne ! Snakker. Når man stolt som en hane slår seg på brystet og påstår aldri å ha skjelt ut noen, for i neste sekund skjelle ut en person etter noter, skjønner til og med jeg hvordan dette henger sammen.
0 x
Tore Bustad
x 532

27 okt 2020, 20:48

SomLao skrev:
27 okt 2020, 19:33
Milde måne ! Snakker. Når man stolt som en hane slår seg på brystet og påstår aldri å ha skjelt ut noen, for i neste sekund skjelle ut en person etter noter, skjønner til og med jeg hvordan dette henger sammen.
Rettelse: Jeg skrev ikke at jeg aldri har skjelt ut noen. Jeg skrev derimot at jeg aldri har kranglet her inne, eller svart noen ufint her inne, med dette nikket. Det er et nick jeg har hatt siden begynnelsen av mars, så altså ca. et halvt år.

Hva ville du gjort? Jeg skrev innlegget på forrige side i går. I dag har jeg ikke vært her inne, før jeg fikk varsel på mail om at noen hadde svart i denne tråden nå i ettermiddag. Jeg gikk inn, og til min overraskelse ser jeg riflefish gå løs på meg. Antyde at jeg er en bråkmaker. Urokråke. At forumeier endelig har stoppet meg. Hvem er det som sitter og gjør dette personlig? Før jeg tok igjen med samme mynt i forrige innlegg? Et halvt år har jeg skrevet her, det er knapt en sjel som ikke skjønner at jeg har vært her før, men han er den eneste som prøver å bruke det mot meg. Opphengt i forumregler som han er, tror jeg forresten det er regler mot sånt også.

Burde jeg bare latt det stå uimotsagt? Kanskje burde jeg gjøre det hver eneste gang han vrir på noe jeg skriver? 
For alle som har lest i tråden ser at det er en blank løgn.

Enig i at jeg var hard mot ham, men hardere enn han fortjener?

Han outet meg for halvannet år siden (uten at jeg så noen forsvare meg den gang).

Han sitter nå og konstruerer en usann historie om hvordan jeg prøver å lage bråk her inne.

Men jeg er altså problemet?

Sorry, men så lenge jeg er i stand til å skrive, lar jeg ikke sånt stå uimotsagt.

(Dette blir trolig slettet uansett, og det blir forhåpentligvis jeg også, men inntil da svarer jeg, og så kan jeg bare beklage til tdr, som ikke fortjener det barnehagetullet her).
3 x
SomLao
x 508

27 okt 2020, 21:06

Personangrep gjør seg alltid dårlig. Ikke minst er det avslørende for avsender. Som - med mindre det er usedvanlig snedig formulert - omtrent uten unntak taper ansikt og troverdighet. Og jo mer skråsikker og belærende man har vært, dess mer påfallende og pinlig blir det. Man har på en måte urettmessig fraskrevet seg slingringsmonn for sleivspark og usakligheter.
2 x
MrDemongas
x 953

27 okt 2020, 21:32

Jeg liker å løse sudoko, men for ei tid siden bestemte jeg meg for å si opp avisen som daglig forsynte meg med dette. Da er Rifles skriblerier og mine begrensede evner til å forstå hva som menes, en likeså så hard nøtt å knekke.
Legg ned stridsøksen og bli forente. Alle her har en stemme. Enten de piper eller brumler. Vi trenger tdf's stødige hånd og hverandre. :!:
2 x
Tore Bustad
x 532

27 okt 2020, 21:56

MrDemongas skrev:
27 okt 2020, 21:32

Legg ned stridsøksen og bli forente. Alle her har en stemme. Enten de piper eller brumler.
Nettopp.

Folk må lære seg at uenighet ikke trenger å være et onde. Det går an å snakke med hverandre selv om man er uenig i hvordan ting henger sammen. Et av problemene i verden i dag er nettopp den typen polariseringer der motpartene ikke engang nærmer seg hverandre. Vi ser det i USA. Vi ser det i Thailand. Vi burde klare å diskutere aktuelle hendelser uten å ønske hverandre dit peppern gror. Det er i hvert fall en verdi jeg setter høyt. For egen del har jeg ikke engang forfektet noe kontroversielt her inne. På direkte spørsmål har jeg rett nok erkjent at jeg anser noen av våre fundamentale verdier som essensielle (demokrati, ytringsfrihet, menneskerettigheter), men det er lov til å være uenig med meg i det. Det er derimot ikke greit å på ulikt vis forsøke å hindre noen fra å skrive den slags.

Her er det uansett ikke særlig mye personlige meninger. Det er derimot innlegg om dagsaktuelle hendelser i et land de fleste av oss har et forhold til. Noe annet skulle bare mangle.
2 x
Brukeravatar
tdr
Moderator
Sted: Norge
x 2622
Kontakt:

27 okt 2020, 22:07

Melding fra moderator tdr

Stenger tråden for opprydning!

I utgangspunktet er dette en tråd som har vært innenfor det som er akseptabelt etter forumsreglene.

MEN, den siste tiden har det dessverre vært en utvikling hvor enkelte her forsøker styre sannheten. Konspirasjoner og i tillegg «whataboutisme» (forklaringer som forsøker rettferdiggjøre meninger med eks at «slik gjør de det i USA»), noe som er irrelevant i forhold til tema. Hersketeknikker. Fordumming av kilder man ikke er enige med. Nedsettende syn på de som har en annen rolle i samfunnet. Ønske om å sensurere andres meninger. Og mye mere.

I tillegg åpen diskusjon om nick og evt tidligere nick. Ekskludering av medlemmer her i tråden er det jeg som foretar i henhold til forumsregler, og ikke noen som bruker dette for å tie meningsmotstandere.

Har dere noen innspill på ting som ikke er i henhold til reglene så får dere rapportere innlegg, ikke komme med hentydninger, forsøk på føring eller moderering i trådene!

Når enkelte personer angriper debattanter som er sjeldent gode på å bruke kilder som underbygger det de skriver blir debatten ødelagt. I stedet for å lese hva de skriver så blir nesten et hvert innlegg angrepet grunnet hvem som er budbringer i stedet for innhold.

Siste måneden har jeg pga helse havnet litt bakpå og er dermed ikke ajour med alle tråder. Flere av de innlegg jeg nå har lest igjennom ville høyst sannsynlig blitt skjult og tråden kunne fortsatt i akseptable former. Er jo symptomatisk at de «verste» utfall av diskusjoner har skjedd når jeg nå ikke har klart å holde tøylene. Trodde ærlig talt at det skulle være unødvendig!

Som nevnt har også undertegnede deltatt i denne tråden, til og med startet den. Tråden har inneholdt mange gode innlegg, men jeg finner det aldeles ikke greit at enkelte i så stor grad angriper andre medlemmer her på Asianet i stedet for å diskutere sak.

Vi er ikke så mange her inne, og enhver handling som medfører at andre mister lysten til å skrive her er så demotiverende at jeg lurer på hvorfor jeg selv bruker så mye tid på å holde i gang dette! Ikke er det økonomi hvertfall. Og stadig ser jeg at noen ser ut til å ikke ta inn over seg hverken regler, eller innspill om hvordan jeg vil ha ting. Nytter jo knapt når mange ser ut til å ikke bry seg om å lese PM og ignorerer info fra meg.

5 x
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Låst

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»