Stort politi oppbud i Chaiyaphum idag, og ser ut at de kontrollerer de som ønsker å ta seg inn til bykjernen for å demostrere.
Samtidig så spres det forskjellige videor om kongen fra bla Business insider og Channel 4 blandt thaiene, og som i hovedsak dreier seg om det som har versert i maylasiske, indonesiske, Australske, Taiwan og vestlige medier for å nevne noen. Nabolandene følger med og har ingen begrensninger slik sett vedrørende kongehuset her.
Så får en se hvor langt de er villige til å gå på begge sider denne gangen. Håper kongen abdiserer og lar arven gå videre til neste, for Thaiene trenger ett forbilde og en som kan lede de som en farsfigur. Tror nå jeg da, men det er det vel mange meninger om selv her inne på forumet.
Etter valget 24. mars 2019
-
torbus
Jepp.
For det første: FF sa ingenting (i hvert fall ikke direkte) om å reformere monarkiet i sitt valgprogram.
Det er først nylig Thannatorn (med forbehold om skrivefeil ...) har uttalt seg om monarkiet i utenlandske aviser.
Deres klareste, og mest omstridte valgløfte, var å regulere militærets innflytelse på politikken. De vil at militæret skal underlegges politikerne (altså folket, slik vi kjenner det i andre demokratier).
I pyramiden vil folket være øverst. Politikerne velges og kastes av folket som de representerer. Militæret underlegges de folkevalgte, og brukes til å beskytte mot fremmede makter.
Altså helt ordinære demokratiske prinsipper.
Ja, jeg ville stemt på FF hvis jeg var thai. Det er første gang jeg har sett et parti og politikere jeg kunne gitt min stemme i Thailand. Jeg tror oppriktig at de vil endre landet til det bedre (jeg skriver vil, og ikke ville, da jeg er helt sikker på at partiet vil spille en rolle i framtiden).
Men utover det hva er den sosiale profil fks noe som ville vært vesentlig for meg, og mine muligheter i det demokrariet.Tore Bustad skrev: ↑19 okt 2020, 14:27 Jepp.
For det første: FF sa ingenting (i hvert fall ikke direkte) om å reformere monarkiet i sitt valgprogram.
Det er først nylig Thannatorn (med forbehold om skrivefeil ...) har uttalt seg om monarkiet i utenlandske aviser.
Deres klareste, og mest omstridte valgløfte, var å regulere militærets innflytelse på politikken. De vil at militæret skal underlegges politikerne (altså folket, slik vi kjenner det i andre demokratier).
I pyramiden vil folket være øverst. Politikerne velges og kastes av folket som de representerer. Militæret underlegges de folkevalgte, og brukes til å beskytte mot fremmede makter.
Altså helt ordinære demokratiske prinsipper.
Ja, jeg ville stemt på FF hvis jeg var thai. Det er første gang jeg har sett et parti og politikere jeg kunne gitt min stemme i Thailand. Jeg tror oppriktig at de vil endre landet til det bedre (jeg skriver vil, og ikke ville, da jeg er helt sikker på at partiet vil spille en rolle i framtiden).
Jeg ser intet om motstand mot hvem som kan stille til valg og regjering fks.og er jo lite demokratisk.
Ser det verserer karrikarurtegninger av lederen for studenter med hakekors tegnet som armbinb.Og undres litt
-
torbus
Tenker du i forhold til den nåværende grunnloven? Den er akkurat nå skrevet for militæret, og skulle selvsagt tilpasses demokratiet. Igjen: Vestlige modeller.Wood1958 skrev: ↑19 okt 2020, 14:30 Men utover det hva er den sosiale profil fks noe som ville vært vesentlig for meg, og mine muligheter i det demokrariet.
Jeg ser intet om motstand mot hvem som kan stille til valg og regjering fks.
ser det verserer karrikarurtegninger av lederen med hakekors regnet som armbinb.Og undres litt
Ja, karikaturene er mange. I følge motstanderne står Thannatorn i ledetog med Illuminati, CIA og fanden og hans oldemor.
Konspirasjonene fra fanatikerne får flat earth-folket til å se stabile ut. De er ikke egnet til annet enn å se hvor forstyrra noen mennesker er.
Tenker igrunn på grunnlover som muligens var ufullstendig allerede i 32 og er endret snart like mye og mange ganger som kuppTore Bustad skrev: ↑19 okt 2020, 14:38 Tenker du i forhold til den nåværende grunnloven? Den er akkurat nå skrevet for militæret, og skulle selvsagt tilpasses demokratiet. Igjen: Vestlige modeller.
Ja, karikaturene er mange. I følge motstanderne står Thannatorn i ledetog med Illuminati, CIA og fanden og hans oldemor.
Konspirasjonene fra fanatikerne får flat earth-folket til å se stabile ut. De er ikke egnet til annet enn å se hvor forstyrra noen mennesker er.
-
torbus
Og det er nettopp det FF ønsker å forhindre ved å underlegge militæret politikerne, sånn at de ikke lenger kan blande seg i politikken og hele tiden endre grunnloven for å styre makta.
Det er med andre ord ikke lite det demonstreres for, og mye som står på spill.
men nå er jo FF historije,!?,
ingen vits og bruke energi på dette vel,
så for vi nå se om det vokser fram
et mere sosialt parti som har et gjennomarbeidet
program. ,
øvrigheta har mye og stri ned nå ,
det som kjennetegner de thakene jeg kjenner
er dette m komprometi ,
det finnes knapt,
hva det hemmlige råd nå bedriver
forn er vel ikkså mye kompromi,?,
ingen vits og bruke energi på dette vel,
så for vi nå se om det vokser fram
et mere sosialt parti som har et gjennomarbeidet
program. ,
øvrigheta har mye og stri ned nå ,
det som kjennetegner de thakene jeg kjenner
er dette m komprometi ,
det finnes knapt,
hva det hemmlige råd nå bedriver
forn er vel ikkså mye kompromi,?,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. 
Ja enig der Tore .Tore Bustad skrev: ↑19 okt 2020, 14:56 Og det er nettopp det FF ønsker å forhindre ved å underlegge militæret politikerne, sånn at de ikke lenger kan blande seg i politikken og hele tiden endre grunnloven for å styre makta.
Det er med andre ord ikke lite det demonstreres for, og mye som står på spill.
Du nevnte CIA nå er det kanskje ikke så viktig om hva de forskjellige blir beskyldt for. men kanskj like viktig å kikke på hvem som beskylder og hvilke motiver de eventuelt har.
Men sikkerhetspolitisk øst vest er det muligens noen faktorer som spiller inn også uten at jeg vet,
De fikk jo hjelp av CIA mot komunismen.
[mention]riflefish[/mention]
Er enig i dette men litt difust for meg hvordan det skal la seg gjøre.Har ikke sjekka den siste grunnlov og valglov om nedefornevnte kom med i den. Om studentene markedsførte endringer på slikt (med forbehld om det kom i loven)
så kom det nok flere på gata. Andre kilder melder ellers om at de klarte å få med en fabrikk på streik for noen dager siden
Noen som våget å oppfordre til å stemme nei i 2017 hadde nå argumenter mot grunnloven som inneholdt bla.
Såkalte populistiske politikker som favoriserer fattige er forbudt.
Er enig i dette men litt difust for meg hvordan det skal la seg gjøre.Har ikke sjekka den siste grunnlov og valglov om nedefornevnte kom med i den. Om studentene markedsførte endringer på slikt (med forbehld om det kom i loven)
så kom det nok flere på gata. Andre kilder melder ellers om at de klarte å få med en fabrikk på streik for noen dager siden
Noen som våget å oppfordre til å stemme nei i 2017 hadde nå argumenter mot grunnloven som inneholdt bla.
Såkalte populistiske politikker som favoriserer fattige er forbudt.
Sist redigert av Wood1958 den 19 okt 2020, 17:16, redigert 2 ganger totalt.
-
torbus
Vi får se, men jeg tror absolutt ikke FF er ferdig. FF var en ide langt mer enn et parti, og denne ideen - altså ideen om endringene demonstrantene også i dag står og skriker om, kommer bare til utvikle seg i årene som kommer.
Hva partiet kaller seg, eller hvem som er lederen, er uvesentlig, da de hele tiden har distansert seg fra enkeltmennesker.
Derfor var det heller ingen som skrek etter Thannatorn eller holdt plakater av ham i været sånn de røde engang gjorde med Thaksin da han ble fjernet.
I stedet gjorde de det til en kamp mellom demokrati og diktatur, framtid mot fortid, og den kampen vil de vinne.
Om det skjer i år, neste år eller om 20 år, tør ikke jeg spå, men den bevegelsen som har startet nå vil aldri kunne stoppe.
Hva partiet kaller seg, eller hvem som er lederen, er uvesentlig, da de hele tiden har distansert seg fra enkeltmennesker.
Derfor var det heller ingen som skrek etter Thannatorn eller holdt plakater av ham i været sånn de røde engang gjorde med Thaksin da han ble fjernet.
I stedet gjorde de det til en kamp mellom demokrati og diktatur, framtid mot fortid, og den kampen vil de vinne.
Om det skjer i år, neste år eller om 20 år, tør ikke jeg spå, men den bevegelsen som har startet nå vil aldri kunne stoppe.