Etter valget 24. mars 2019

Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

Tore Bustad skrev: 18 okt 2020, 19:10 Der er vi helt enige. Hva som skjer videre er bekymringsverdig. Det er nok også noen mektige mennesker som ikke er fornøyd med at dette fortsatt pågår, og dermed mye press på Prayuth.
prayut er utvalgt av priviconsil
det er bomskudd og skyte på prayut
han er utvalgt av disse!
som styres fra toppen

det er ikje prayut som gjorde kupp
men de over han som bestemte
at han skal vere « ledren»
slik fungerer
det hele ,
men folk flest har ennu ikke forstått
eller vil aldri forstå
hvordan det hele er bygget opp,
for dette er ikke i læreplan,!
og de som veit det tør knapt omtale
dette
men slik har det vert siden kongens råd
ble opprettet!

men thailand er jo et føydalsamfunn
noe mange « halv intlektuelle» aldri
har lært og forstå!
det er sånn det er,,

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Privy_C ... f_Thailand
Vedlegg
9155A02D-1E2A-4BF9-BB27-21B61336E0E6.jpeg
8C2E2968-B1C3-4209-964F-B47D5DF6DDD8.jpeg
Sist redigert av riflefish den 19 okt 2020, 08:01, redigert 1 gang totalt.
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish

Arild Holtet skrev: 19 okt 2020, 05:10 Dette utvikler seg veldig mye nå, og som det skrives det kan hende det blir slutt på kongedømme i Thailand. En munk sa jo i sin tid, at Rama Den Niende skulle være den siste kongen.
Men uansett det er ikke gode tider i Thailand nå, og la oss håpe det ikke blir værre og en borgerkrig i landet.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/jB ... met-faller

A.H.
vel det er vel ingen synske munker🙄
forøvrig har jeg kontakt og kjenner
stein tønnesson ,
vi kommuniserer
Reinkarnert Pelle

riflefish skrev: 19 okt 2020, 07:55 vel det er vel ingen synske munker🙄
Du overrasker meg stadig over all den bevisstheten du har til "alt" mulig ;-)

Så om noen er synsk ville de ikke valgt å bli munk ? er det det du mener ?

:D
Livet mitt er en dans på nevroser :D
Brukeravatar
riflefish

riflefish skrev: 19 okt 2020, 07:36 prayut er utvalgt av priviconsil
det er bomskudd og skyte på prayut
han er utvalgt av disse!
som styres fra toppen

det er ikje prayut som gjorde kupp
men de over han som bestemte
at han skal vere « ledren»
slik fungerer
det hele ,
eller vil aldri forstå
dette
men slik har det vert siden kongens råd
ble opprettet!

men thailand er jo et føydalsamfunn
noe mange « halv intlektuelle» aldri
har lært og forstå!
det er sånn det er,,

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Privy_C ... f_Thailand
dett bør folk nå forstå,
men det erjo ikke pensum,
Brukeravatar
riflefish

Reinkarnert Pelle skrev: 19 okt 2020, 08:02 Du overrasker meg stadig over all den bevisstheten du har til "alt" mulig ;-)

vel vil ikke kommentere her!
men selv grisen er salig i sin tro🙄,
har mine meninger om dette også
men vil avstå ,
men religiøs har jeg aldri vert ,
ikke blir jeg det heller!
Brukeravatar
riflefish

Reinkarnert Pelle skrev: 19 okt 2020, 08:02 Du overrasker meg stadig over all den bevisstheten du har til "alt" mulig ;-)

vel vil ikke kommentere her!
men selv grisen er salig i sin tro🙄,
har mine meninger om dette også
men vil avstå ,
men religiøs har jeg aldri vert ,
ikke blir jeg det heller!
Brukeravatar
riflefish

jeg har skrivi mye og ment mye,
jeg har vert og er medlem i diverse
org og foreninger,
den ene har i sine vedtekter en
« senil paragraf « for og ungå at senile skal
vel gjøre skade,
dette burde vert i grunnloven i vertfall i usa
der det hvite hus er og vil bli et gamlehjem
70 år er grensa etter det vel da er det ut
jeg blir 70 om onsdagen,
mulig mine meninger er preget av et tidlig eller
langt utartet statue av alsheimer,
så « ta mine ( teser) med en klype pepper,
nei jeg men salt eller var det sukker)
vel må vist rebute skallen
og trekke meg nedi « gjemmestedet»
for nå ere mye som svirrer 😢🙄😉
torbus

riflefish skrev: 19 okt 2020, 07:36

eller vil aldri forstå
dette

Det er her du tar feil, for årsaken til demonstrasjonene er nettopp at dagens unge vet det deres foreldre aldri har fått lov til å diskutere.

Det står selvfølgelig ingenting om dette i thailandske medier, men i internasjonal presse, og blant professorer i eksil (med samlet mer enn 1 million thailandske følgere), har dette blitt diskutert hyppig i flere år. Du er raskt til å avskrive dem som oppviglere og kriminelle, men for nye generasjoner thaier er de superstjerner.

Hvorfor tror du en monarkikritisk Facebook-gruppe på thai fikk mer enn en million følgere før den ble fjernet? Den var for øvrig oppe og gikk igjen med enda flere følgere et par dager senere.

Myndighetenes problem er nettopp at den nye generasjonen vet, og mens deres foreldre kjente sin plass, er dagens unge fullstendig uredde. Det som tidligere spredte seg via hashtagger på Twitter (noen med millioner av retweets), og memer, er nå å se midt i demonstrasjonene. De gjør det veldig subtilt, dog, med smarte tekster som ikke umiddelbart kan kobles til monarkikritikk (til og med på t-skjorter mange åpenlyst går med), men som helt åpenbart er det, og alle som følger med vet det.

Jeg la ut et eksempel fra Richard Barrow i går, der hans kritikk av Bangkok Post fikk mer enn 10000 delinger på kort tid. I løpet av timer nådde informasjonen millioner av mennesker, og Bangkok Post la seg i dag helt flate - på forsiden.

Det er umulig å undervurdere hva Twitter betyr i dag, og mens myndighetene ikke ser ut til å skjønne hva som treffer dem, er ungdommene eksperter på raske sosiale medier som Twitter.

Hvordan tror du ellers de utmanøvrerte politiet og kom seg rundt i Bangkok da de stengte BTS og MRT forleden? Jeg så ting live, og fikk med meg hvordan informasjonen spredte seg. På minutter visste alle hva som skjedde. De brukte en blanding av telefoner og noe som mest av alt minnet om røykvarsler (de skulle sende opp fyrverkeri dersom ting ble farlig og folk måtte forsvinne) til å informere titusenvis av mennesker på rekordtid. Samtidig utviser de en utrolig selvdisiplin, så det vil bli vanskelig å infiltrere dem og framprovosere voldelige opptøyer. Dette har de skjønt at kan skje, og de utviser derfor en ekstrem intern selvjustis for raskt å selv ta hånd om det som kan oppfattes som for drøye provokasjoner.

Ingen må gjøre feilen å undervurdere hva dette betyr, for denne generasjonen stoler ikke lenger på skolebøker, de stoler ikke lenger på lærere, de stoler ikke lenger på det myndighetene forteller dem, de godtar ikke lenger å krype for noen.

Det er derfor dagens demonstrasjoner ikke bør overraske noen. For dette har de diskutert på nettet i flere år allerede. Det var bare et tidsspørsmål før nettaktivismen ville ta andre former, men da myndighetene ikke engang la skjul på hvordan de stakk den ene kjeppen etter den andre i hjulet til det som på rekordtid ble landets tredje største parti, mens stadig flere av disse unge demonstrantenes venner måtte rømme i eksil, og enda en av dem ble kidnappet av paramilitære styrker i et naboland, rant begeret til slutt over.

Men selv om demonstrasjonene ikke bør overraske, er formen dette har tatt overraskende. For det er veldig spesielt å se hvor uredde de er. Jeg hadde aldri i verden trodd jeg noen gang skulle se tusenvis av thaier stå midt i Bangkok og skrike taktfast mot tidligere unevnelige mennesker. En ting er tross alt nettaktivisme på Twitter. Nå satser de alt mot overmakta, med friheten som innsats.

Det er derfor Tønnesen, og mange som lenge har skrevet om det som ulmer, tror dette har potensiale til å forandre alt.

Jeg ser du kjenner Tønnesen. Be ham styre deg i retning noen kilder. Det er nok de samme alle bruker, men det er bedre å spørre en du kanskje stoler på.
Brukeravatar
riflefish

særdeles få veit ingen ting om privikonsils rolle i thailand ,
kansje en promille!
det er den som styrene privi consil
som alltid har hatt siste ord ,
slik fungere det ! nå
jeg spurte min svigerinne som har en master grat
i statsvitenskap ,
merklig nok forsto hun ikke bæra da jeg nemte dette , forsøkte og forklare, det gikk
rett inn og rett ut uten og dvele!
de som ennå ikke har forstått at privi consil
er nest høyest blandt jornalister og faranger bør
studere dette, ( isåfall ere vranglære og dårlig historisk know how)»!,
de er « sjefens» hender
« sjefen» har plukka ut noen nye medlemmer
nå! selvom prem kjempet sammen
med nåverende « sjef» mot kommunist gerillaen
i petchabun der ble prem såret ,

privi consil eg bufferen mellom « sjefen» og militære
i uk ernok ikke rådet slik som i los
men og motsi at. rådet er di nest på toppen er vranglære,
de + jeg gjentar valgte at prajut skulle overta etter
opprøret i 2014,
slik er det bare ,

på tide at folk forstår dette,
legger ved en link fra uk

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Det_kon ... britannia)
Vedlegg
8156957E-3B0B-409A-A101-DE423F60FE2D.jpeg
Brukeravatar
riflefish

Tore Bustad skrev: 19 okt 2020, 09:34  

Det er her du tar feil, for årsaken til demonstrasjonene er nettopp at dagens unge vet det deres foreldre aldri har fått lov til å diskutere.

Det står selvfølgelig ingenting om dette i thailandske medier, men i internasjonal presse, og blant professorer i eksil (med samlet mer enn 1 million thailandske følgere), har dette blitt diskutert hyppig i flere år. Du er raskt til å avskrive dem som oppviglere og kriminelle, men for nye generasjoner thaier er de superstjerner.

Hvorfor tror du en monarkikritisk Facebook-gruppe på thai fikk mer enn en million følgere før den ble fjernet? Den var for øvrig oppe og gikk igjen med enda flere følgere et par dager senere.

Myndighetenes problem er nettopp at den nye generasjonen vet, og mens deres foreldre kjente sin plass, er dagens unge fullstendig uredde. Det som tidligere spredte seg via hashtagger på Twitter (noen med millioner av retweets), og memer, er nå å se midt i demonstrasjonene. De gjør det veldig subtilt, dog, med smarte tekster som ikke umiddelbart kan kobles til monarkikritikk (til og med på t-skjorter mange åpenlyst går med), men som helt åpenbart er det, og alle som følger med vet det.

Jeg la ut et eksempel fra Richard Barrow i går, der hans kritikk av Bangkok Post fikk mer enn 10000 delinger på kort tid. I løpet av timer nådde informasjonen millioner av mennesker, og Bangkok Post la seg i dag helt flate - på forsiden.

Det er umulig å undervurdere hva Twitter betyr i dag, og mens myndighetene ikke ser ut til å skjønne hva som treffer dem, er ungdommene eksperter på raske sosiale medier som Twitter.

Hvordan tror du ellers de utmanøvrerte politiet og kom seg rundt i Bangkok da de stengte BTS og MRT forleden? Jeg så ting live, og fikk med meg hvordan informasjonen spredte seg. På minutter visste alle hva som skjedde. De brukte en blanding av telefoner og noe som mest av alt minnet om røykvarsler (de skulle sende opp fyrverkeri dersom ting ble farlig og folk måtte forsvinne) til å informere titusenvis av mennesker på rekordtid. Samtidig utviser de en utrolig selvdisiplin, så det vil bli vanskelig å infiltrere dem og framprovosere voldelige opptøyer. Dette har de skjønt at kan skje, og de utviser derfor en ekstrem intern selvjustis for raskt å selv ta hånd om det som kan oppfattes som for drøye provokasjoner.

Ingen må gjøre feilen å undervurdere hva dette betyr, for denne generasjonen stoler ikke lenger på skolebøker, de stoler ikke lenger på lærere, de stoler ikke lenger på det myndighetene forteller dem, de godtar ikke lenger å krype for noen.

Det er derfor dagens demonstrasjoner ikke bør overraske noen. For dette har de diskutert på nettet i flere år allerede. Det var bare et tidsspørsmål før nettaktivismen ville ta andre former, men da myndighetene ikke engang la skjul på hvordan de stakk den ene kjeppen etter den andre i hjulet til det som på rekordtid ble landets tredje største parti, mens stadig flere av disse unge demonstrantenes venner måtte rømme i eksil, og enda en av dem ble kidnappet av paramilitære styrker i et naboland, rant begeret til slutt over.

Men selv om demonstrasjonene ikke bør overraske, er formen dette har tatt overraskende. For det er veldig spesielt å se hvor uredde de er. Jeg hadde aldri i verden trodd jeg noen gang skulle se tusenvis av thaier stå midt i Bangkok og skrike taktfast mot tidligere unevnelige mennesker. En ting er tross alt nettaktivisme på Twitter. Nå satser de alt mot overmakta, med friheten som innsats.

Det er derfor Tønnesen, og mange som lenge har skrevet om det som ulmer, tror dette har potensiale til å forandre alt.

Jeg ser du kjenner Tønnesen. Be ham styre deg i retning noen kilder. Det er nok de samme alle bruker, men det er bedre å spørre en du kanskje stoler på.
ps tønneson!
han er avhengig av innput til de grader ,!
Låst

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»