De forskanser seg med piggtråd og litt om økonomien oppi det hele.
https://www.dn.no/utenriks/thailand/tha ... Jv95rL3k8o
Etter valget 24. mars 2019
Vet ikke helt jeg Sikry. På Twitter i forrige natt var det om hvordan område protestantene var på var innenfor piggtråd med bilder og Thai medier idag meldte om hvordan piggtråden nå var fjernet med bilder .,og Norske medier melder om barrikadeing md bildersikry skrev: ↑15 okt 2020, 13:48 De forskanser seg med piggtråd og litt om økonomien oppi det hele.
https://www.dn.no/utenriks/thailand/tha ... Jv95rL3k8o
-
torbus
Tror heller ikke Prayuth vil gå frivillig, men han kan bli kastet fordi han ikke er streng nok mot demonstrantene.riflefish skrev: ↑15 okt 2020, 13:28 det er vansklig og hva som kommer til og skje
tre ting er jeg sikker på!
uten at jeg mener det er rett eller ikke!
1 prayut trekker seg ikke!
2 det blir ingen reformer på palasset
3 grunnloven blir ikke forandret
( øvrihta vil ikke la seg presse)
ser nå at forsvarsjefen taler på tv.
Jeg håper det finnes noen diplomatiske stemmer blant «øvrigheta». Noen som ser seg tjent med et mer likestilt og rettferdig samfunn. Hvis ikke tror jeg dette blir stygt, for motstanden kommer bare til å øke i omfang.
Det er visstnok mer enn 4000 der nå.
Nå unner jeg Thaiere det så godt som mulig i sitt liv.Samtidig er jeg ikke uenig med Riffles i alle hans tanker.
Vi har et demokrati og på tross av det så var det i Norge stor politisk uenighet om vi skulle delta i krig i Irak.
Det samlet Norges største massemønsring. 60 000 . Noe slikt tilsvarer 800 000 i TH . Men endret vist ikke mye og ihverfall ikke nok til grunnlovsendring eller statsministerskifte.
Så antall og muligheter til endring med studenter er muigens ikke stort.Men jeg synes Bangkok post har en artikkel.
https://www.bangkokpost.com/thailand/po ... -motorcade
Vi har et demokrati og på tross av det så var det i Norge stor politisk uenighet om vi skulle delta i krig i Irak.
Det samlet Norges største massemønsring. 60 000 . Noe slikt tilsvarer 800 000 i TH . Men endret vist ikke mye og ihverfall ikke nok til grunnlovsendring eller statsministerskifte.
Så antall og muligheter til endring med studenter er muigens ikke stort.Men jeg synes Bangkok post har en artikkel.
https://www.bangkokpost.com/thailand/po ... -motorcade
det var jo « sørgelig «Tore Bustad skrev: ↑15 okt 2020, 14:17 Tror heller ikke Prayuth vil gå frivillig, men han kan bli kastet fordi han ikke er streng nok mot demonstrantene.
Jeg håper det finnes noen diplomatiske stemmer blant «øvrigheta». Noen som ser seg tjent med et mer likestilt og rettferdig samfunn. Hvis ikke tror jeg dette blir stygt, for motstanden kommer bare til å øke i omfang.
Det er visstnok mer enn 4000 der nå.
og se at politi med 14000 mann i går ikke klarte og hindre at demonstrantene brøt barrikadene og nærmest stormet den kongelige kortesje
jans livgarde vil vel få en strekk , og politiledelsen
som skulle nettopp forhindre dette,
der blir det nok ( forføyninger ) forflytning !
i det føydale systemet som er
er det jo « skammlig»
at bønder og studenter klarte dette,!!
hvor trykt prayut sitter veit vel ingen,
men han erjo « govenn» m den på topp
han fikk mange « stjerner»
for gjennomføringen av kong rama den 9 bortgang
og kronings « festen»
rund den nye,
forøvrig trir jeg de som ble arrestert for malingkasting og hærverk på tirsdag blir sittende
en god stund.
klart mange nå lurer på hva som har trigga dette
akkurat nå, ?
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. 
[mention]riflefish[/mention]
Men før Dubai kommer på banen vil jeg tilføye (det har en tendens til det når det er politikk
)
Etter å ha lest meg opp så ser jeg at jeg har gjort vesentlige feil tidligere
Det er slikt det fremstår fot meg nå. 3 fraksjoner i Pheu Thai og de har delt syn på fyren der.
Det er også skille mellom rødskjorter og Pheu Thai. Alle Rødskjorter er ikke Pheu Thai fans og vise versa.
En får se den videre utvikling an.Selv tror jeg den reelle kamp likesågodt foregår i kulissene.og ikke mellom studenter og politi.
Prawit ville vel helst selv satt inn det militæret .
Undres på om ikke Prawit bør med , slikt får tiden vise.hvor trykt prayut sitter veit vel ingen,
Men før Dubai kommer på banen vil jeg tilføye (det har en tendens til det når det er politikk
Etter å ha lest meg opp så ser jeg at jeg har gjort vesentlige feil tidligere
Det er slikt det fremstår fot meg nå. 3 fraksjoner i Pheu Thai og de har delt syn på fyren der.
Det er også skille mellom rødskjorter og Pheu Thai. Alle Rødskjorter er ikke Pheu Thai fans og vise versa.
En får se den videre utvikling an.Selv tror jeg den reelle kamp likesågodt foregår i kulissene.og ikke mellom studenter og politi.
Prawit ville vel helst selv satt inn det militæret .
-
torbus
Av nysgjerrighet: Ser ikke dere som bor i Thailand det vi utenfor Thailand ser? Går jeg f.eks. inn på min vanlige nyhetsformidler Flipboard, og bruker emneknaggen Thailand, får jeg til enhver tid opp de siste nyhetene om Thailand i både thailandsk og internasjonal presse. Akkurat nå kan jeg bare ved å se de første 10 sidene finne minst 50 artikler om dette. 90% (sannsynligvis underdriver jeg nå) av dagens artikler fra Thailand er om det som skjer nå. Det er grundige analyser i aviser som vinner Pulitzer-priser, og som ikke kan avskrives som verken fake news eller Se og Hør.
De aller fleste (historikere, professorer ved Asia-studier både i Thailand og utenfor, altså mennesker som bedre enn noen kjenner forholdende) synes enige om at det som skjer nå ikke kan sammenlignes med noe som har skjedd i nyere tid (med nyere tid menes ca. de siste 100 årene).
De som intervjues er mennesker journalister vanligvis intervjuer (altså politikere, myndighetspersoner, mennesker tett på både regjering og andre relevante institusjoner).
Ser dere ikke dette?
Når jeg leser diskusjoner om hvem demonstrantene er, hvor mange de er og hva de er ute etter, på forumet her, får jeg inntrykk av at vi befinner oss i ulike informasjonsverdener.
Jeg legger ikke ut linker til avisene, da det erfaringsmessig blir bråk (og jeg gidder ikke sånt lenger), og man ender opp med å bli beskyld for både det ene og det andre, selv når man ikke har noen interesser i noen av sidene.
Men alle som får informasjon fra andre kilder enn de to største engelskspråklige avisene i Thailand, ser de samme analysene som meg.
Velvel, vi får se. Jeg tror jeg trekker meg tilbake, da jeg føler det litt som om jeg har tråkket inn i et miljø jeg ikke skjønner noe av lenger, og jeg orker ikke framstå som en bedrevitende pedant.
Alle ønsker vi vel i hvert fall det beste for Thailand. Så vil tiden framover vise hva som skjer.
Kommer nok plutselig tilbake en dag dersom forumet består, pandemien blir knust og nye reiser ikke kun framstår som en fjern framtidsdrøm, men inntil da: På gjensyn.
De aller fleste (historikere, professorer ved Asia-studier både i Thailand og utenfor, altså mennesker som bedre enn noen kjenner forholdende) synes enige om at det som skjer nå ikke kan sammenlignes med noe som har skjedd i nyere tid (med nyere tid menes ca. de siste 100 årene).
De som intervjues er mennesker journalister vanligvis intervjuer (altså politikere, myndighetspersoner, mennesker tett på både regjering og andre relevante institusjoner).
Ser dere ikke dette?
Når jeg leser diskusjoner om hvem demonstrantene er, hvor mange de er og hva de er ute etter, på forumet her, får jeg inntrykk av at vi befinner oss i ulike informasjonsverdener.
Jeg legger ikke ut linker til avisene, da det erfaringsmessig blir bråk (og jeg gidder ikke sånt lenger), og man ender opp med å bli beskyld for både det ene og det andre, selv når man ikke har noen interesser i noen av sidene.
Men alle som får informasjon fra andre kilder enn de to største engelskspråklige avisene i Thailand, ser de samme analysene som meg.
Velvel, vi får se. Jeg tror jeg trekker meg tilbake, da jeg føler det litt som om jeg har tråkket inn i et miljø jeg ikke skjønner noe av lenger, og jeg orker ikke framstå som en bedrevitende pedant.
Alle ønsker vi vel i hvert fall det beste for Thailand. Så vil tiden framover vise hva som skjer.
Kommer nok plutselig tilbake en dag dersom forumet består, pandemien blir knust og nye reiser ikke kun framstår som en fjern framtidsdrøm, men inntil da: På gjensyn.
[mention]Tore Bustad[/mention]
Skal nå være enig med deg i at for de som sitter iTH kan ha et annet syn enn de utenfor. Media er nå engang makt og brukes deretter til å skape holdninger.
Men samtidig så er muligens vestlig media som vi jo får våre holdninger fra relativt "mainstream" .
Hvilke røster og meninger vi får presentert fra fks TH er vel ikke så mye av kritikerene av systemet der . Men heller om deres skjebner etterpå, .Og slikt blir også lite balansert.
Noe som lager holdninger i seg selv men ikke nødvendigvis klargjør årsak. Slik er også merkelig.Men håper du blir og bidrar. det er vel slikt som utvikler oss alle på sikt når vi utveksler erfaring og mening.
Tar du pause så blir det uansett fint når du kommer tilbake og bidrar.
Skal nå være enig med deg i at for de som sitter iTH kan ha et annet syn enn de utenfor. Media er nå engang makt og brukes deretter til å skape holdninger.
Men samtidig så er muligens vestlig media som vi jo får våre holdninger fra relativt "mainstream" .
Hvilke røster og meninger vi får presentert fra fks TH er vel ikke så mye av kritikerene av systemet der . Men heller om deres skjebner etterpå, .Og slikt blir også lite balansert.
Noe som lager holdninger i seg selv men ikke nødvendigvis klargjør årsak. Slik er også merkelig.Men håper du blir og bidrar. det er vel slikt som utvikler oss alle på sikt når vi utveksler erfaring og mening.
Tar du pause så blir det uansett fint når du kommer tilbake og bidrar.
denne « tilstanden» erjo reine eventyr tif for jornalister og inlektuelle,Tore Bustad skrev: ↑15 okt 2020, 15:55 Av nysgjerrighet: Ser ikke dere som bor i Thailand det vi utenfor Thailand ser? Går jeg f.eks. inn på min vanlige nyhetsformidler Flipboard, og bruker emneknaggen Thailand, får jeg til enhver tid opp de siste nyhetene om Thailand i både thailandsk og internasjonal presse. Akkurat nå kan jeg bare ved å se de første 10 sidene finne minst 50 artikler om dette. 90% (sannsynligvis underdriver jeg nå) av dagens artikler fra Thailand er om det som skjer nå. Det er grundige analyser i aviser som vinner Pulitzer-priser, og som ikke kan avskrives som verken fake news eller Se og Hør.
Ser dere ikke dette?
det kryr av jornalister der noe skjer så skal man ha
kommentarer da spør man den « inlektuelle « kasten
det er både og hvor stort dette er,
klart vi som bor her følger med over alt
men den lille landhandleri som har en butikk på
3x 4 meter hvor vanlig folk er innom og kjøper
tigging egg eller såpe er ikke særlig opptatt
annet en og få vaska skuleklea til unga og
få kokt en kjele ris med kansje en fisk på deling
disse intlektuell inkludert jornalister tilhører
ikke denne « klassen» de er endel av borgerskapet
som ikke bryr seg filla om « fattige lek og noi»
det har ingen som helst tro på politikre ingen
henvender seg heller til budda og waief til
munkene ,
det er svært få av menigmann som mener noe
om politikk, på veggene i husene henger fotos av
en abbot og kong rama9.
men det virker som « vi» som her er gjester
er mere intresert i det som utspiller seg
utpå byen,!
en folk flest og spesielt de som også har thai familije.
nå sliter folk for og få pengene til og strekke til
« borgerskapet» de som har bil og bra jobb
bryr seg lite om de fattige,
ps tore ja du for ( dukke opp),,
for du som neg er vel også og regne som borgerskapet! ( globalt sett)
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv.