Også et tilegg til tidligere svar til Wiking.
WHO har tidligere også forklart om forskjell og konsekvenser av de 2 forskjellige strategier, fks slå ned og bremsstrategien.
Vi har i vesten valgt å ha en bremsstrategi som er aksept av viruset i et vist omfang. At det da kan bli nødvendig å innføre lokale lockdowns er så desverre en del av dette for å gjenvinne kontroll av viruset.Noe også WHO har gir klart utrykk for tidlig i epedemien og kanskje er en av årsakene til at de var imot dette.
Jeg tok meg tid til å finne WHO sin pressekonferanse som kanskje det blir refert til denne helg.Og der sies da også fra WHO at de er klar over at når viruset blusser opp kan lockdown være uungåelig.
Tiltakene for åpent samfunn har vi valgt vekk ved brems strategi , men synes å skulle velge fordelene fra en annen strategi.Virker for meg som å ha en slange som det blir hull på for deretter å skru opp trykket på slangen for å kompensere.(hullet blir større)
Skal en inføre slikt så får en vel komme tilbake til nullstadiet først ikke fortsette å la det spre seg.
Synes pressen og de som sitter å presenterer gir et halvt bilde av ting.
De sier fks at vi har stabiie tall men de bør mere ned.
Men tar en seg tid til å lese FHI sin rapport ser at mens tallene har stabilisert seg har det siste periode(2uker )blitt utført 7000 ferre tester.
De er jo ellers så flinke til å presentere økte tall med økt testing.
Samtidig så kan en se at prosentsatsen av hva som tester positivt de siste 6 uker er 3dobblet av testede. og de har et eget estimat på 200 mere smittet hver dag for tiden.
En ser jo også denne listen om reiser hvor det har vært smittet person med. det var for litt siden ca15 fly, nå er det over 60,
20 av de med avgang fra gardermoen innenlands, men ingen vet hvem som kom med fly fra utlandet først.
Allikevel 80 personer med smitte fra utlandet de siste 14 dager.
Det kommer flere og flere tog, ferger og busser på listen .
https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdom ... unikasjon/
Vi hadde denne smittebussen, nå er det forløpig blitt 100 stk fra den og de regner med flere.
Da kan en også undres over at maske kun behøves lokalt enkete steder., men vi skal ifølgeFHI ikke innføre tiltak som det ikke er vitenskaplige bevis for hjelper.og skal ha egne norske undersøkelser.
Nevner da at i forhold til innbyggertall er det allikevel ikke mere enn 1 smittet pr 10 000 inbygger i Oslo men påbud om maske.
Noe WHO for lenge siden har bedt myndigher annbefale
Jeg sitter litt med inntrykk av at helheten mangler,blir litt som kanskje Høye på fredagens pressekonferanse.
Hvor han først mente det var riktig å ikke ha julebord i Oslo for deretter litt senere bryte inn å si at istedenfor syntes han firmaene kunne gi de ansatte et vederlag så de kunne gå ut i små grupper å ha en sammenkomst for å støtte det lokale næringsliv.
Vi har nettopp gitt 20 millioner til WHO for sitt arbeide med Covid men velger å ikke høre på hva de sier.
En kan undres på om pengene var vel anvendt selv om jeg pesonlig mener de gjør en god jobb.
Spørsmål 18.53 er med hele svaret fra 2 stk i WHO om lockdown , og påvirkninger.og ikke bare avisene sin korte versjon
https://www.who.int/emergencies/disease ... virus-2019