[mention]Geir Rasch[/mention]
Demokratisk tankegods har ingen tradisjon i Thailand, der har politikk mest handlet om størst mulig innflytelse for en selv.
Det er nok en lang vei å gå for å få demokratisk tankegang i TH , da også i den generelle befolkning. Når samfunnet i segselv ikke fungerer demokratisk sosialt og folk lærer fra barnsben av om hvem de må lytte på og hvem som har avgjørende og siste ord. Kan nok mange ha forståelse for hvordan folkevalgte oppfører seg.Uten at de vil ytre protester .
Nå er ellers de 2 eldste fakultetene hvor det studeres politisk vitenskap ikke av nyere dato Chualalongkorn er vel fra 1899.Og Thammasat fra slutten av 40tallet. så det har nok også vært noen kull med studenter med forståelse av vestlig tankesett om demokrati tidligere også.
Hva dagens studenter vil endre er nok også uklart år en skal forholde seg til media med sine føringer, og kanskje de eldre tenker annerledes samtidig.men jeg tror de fleste under 80 allikevel har fått historie fra egen levealder og tenker sitt uten nødvendigvis å ytre så mye ut fra tilært væremåte.
Det har vært grusomme episoder i deres levealder og de har opplevd og sett mye hva det kan koste å gå imot de styrende.
Inet er jo relativt nytt , nå har jeg fulgt kommentarer på diverse sosiale nettsteder under de senere års gryende opprør, Krav om valg , valg og nå protester.
Det er flott å se at i likhet med her så taes det mere og mere i bruk blandt eldre også. Det synes ikke i form av komentarer som protester , men en veldig økende masse som ytrer og oppfordrer til at "nå må vi komme ut og hjelpe og støtte våre barn" til eks.
Jeg ser ikke vekk ifra at de som sitter i parlamentet har mere innsikt enn oss som prøver å tolke media og sitt med våre tastaturer, Det var jo flere grunner til at partier ble splittet ved siste valg. Ikke bare for å kunne stille , men også da der ble nye regler om mandater så det skulle sikres flest mulig.
Omstrukturering foregår pt. i Pheu Thai, slik jeg har forstått så ble Thai Raksa Chart(som le oppløst) laget også for å tiltrekke seg den yngre garde .
.De ledende fikk 1 års karanene og har meldt seg inn i Pheu Thai. noen er også nå i den nye ledelse. Kongen har også gitt en årlig mengde med amnestier og flere røde har fått nyte godt av det.
En får se hva som kommer ut av tåken når de blir enig om grunnloven , selv tror jeg at det bare blir et større trykk om ikke endringer kommer på både valglover og sammensetning av senat. (slikt går vel hånd i hånd)
Fra google