Coronavirus 2020

Wood1958

MrDemongas skrev: 23 sep 2020, 20:07 INKOGNITO, jeg er helt enig. Bussen hadde vist nok også bare 55 seter. De satt nok så trangt som mulig og delte kamferdrops med hverandre. :|
Husk at 60 og 70tallsfreakere nå rykker inn på på pensjonistarenaen , kamfer drops er muligens historie
Brukeravatar
tdr
Moderator
Sted: Norge
Kontakt:

Må si jeg som andre er skremt over at pensjonistene kunne finne på å reise på busstur i disse tider.

Jeg snakker jevnlig med ei som er avhengig av buss til og fra jobb i Oslo, hun er opprinnelig thai og sier hun ikke akkurat ser frem til disse turene. Men som thai startet hun også bruke munnbind lenge før det ble mere vanlig syn også blant nordmenn på bussen. Merkelig at mange nordmenn skal ha slik aversjon mot å beskytte seg selv og andre.

Da jeg reiste hjem fra Thailand i mars hadde jeg på meg munnbind fra jeg gikk inn på Suvarnabhumi til jeg forlot bussen her hjemme. Det var en viss kontroll på flyplassen i Bangkok med tiltak. Mellomlandingen i Dubai var det full screening. Jeg ble jo veldig overrasket da jeg landet på Gardermoen og ikke så noen som helst tiltak. Dette var noen få dager før regjeringen innførte tiltakene 12. mars.

Uten om ved nødvendige plasser som i passkontroll, vask av ansikt og spising brukte jeg munnbind. På turen videre nord fra OSL til EVE så jeg kun kanskje 2-3 til på flyet som brukte munnbind. Må i tillegg si at jeg sjekket ekstra at det satt skikkelig da det var mange italienere og franskmenn i slutten av tenårene med flyet. Disse var alpinister som skulle til Junior VM i alpint i Narvik. Det hadde jo virkelig tatt av med mye dødsfall allerede i disse landene så må si jeg var noe skeptisk.

På bussen fra flyplassen og hjem var jeg den eneste som benyttet munnbind. Alvoret var nok fortsatt ikke fått opp for folk her hjemme om det som var på tur.

Siden jeg kom hjem har jeg holdt meg unna alt jeg anser som unødvendig samkvem med andre mennesker. Kun dratt nødvendige ærend på butikk. Sørget for at min mor har fått handlet en gang i uken. En periode ga jeg henne «portforbud» da hun er i en alder som virkelig er risikogruppe. Ellers kun vært på besøk hos en person som i tillegg har vært like forsiktig som meg.

Normalt ville jeg reist til Oslo i løpet av sommeren, men har grunnet situasjonen unngått det. Skulle jeg dra noen plass med offentlig kommunikasjon ville jeg ikke i det hele tatt tenke tanken å sitte på hverken buss eller fly uten munnbind. Har jo forsøkt hvordan det er å ha det på på ca et døgns reise og selv om jeg ikke fant det spesielt behagelig er det en liten forsakelse med tanke på å beskytte de som betyr noe for meg og andre.

På mine få turer ut må jeg si jeg er overrasket over hvor mange som fortsatt ikke klarer gjøre de enkle tiltakene med spritvask av hendene når de kommer på butikken. Det skulle kanskje stått Gratis sprit der folk kan vaske hendene. Nordmenn liker jo høre noe er gratis ;)
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Wood1958

[mention]tdr[/mention]
Godt å høre du tar vare på vaner fra TH,Blir litt skremt over holdninger der når jeg leser div komentarer ifra folk fra vesten i fks Bangkok post og noen andre fora derifra.
Samtidig så tenker jeg på mine egne holdninger fra før pandemien tok fart i Europa. Jeg håper de klarer å holde nogenlunde kontroll når de åpner selv om de selv sier at de må regne med noen tilfeller.
Mange mener vist at det er symboltiltak som sklir ut de gjør i TH selv mener jeg de gjør god jobb.
Jeg fulgte/ følger utvikling i NY mot andre stater. Ser også forskellene i EU, og tenker ofte på hva Coumo i New York sa ofte om de andre etterhvert.
som tallene steg andre steder . "det er forskjell på å ta tiltak for å kontrollere viruset vs å la viruset kontrollere tiltakene"ikke vet jeg men tall tyder på at det kan ha noe i seg. når en sammenligner Asiamodell kontra vesten eller forskjeller internt i vesten.Uten at jeg vet hvotdan de tenker her, men de sier så ofte "vi er ikke der ennå" , Nå håper de at høstferie skal hjelpe på tall i Oslo, jeg tenker på at så skal vel de som kan smitte i oslo muligens på høstferie ut av byen og smitte andre . men det synes vel om noen uker hva som skjer.me uasett synes jeg det er flott å lese når noen ikke snakker tiltk ned men synligjøt at de bruker de selv om staten snakker ned.Slikt blir bare værre å innføre senere og de venter jo stigende tall etterhvert som vinteren kommer.montro hvor mye respekt det blir for eventuelle mere inngripende "annbefalinger " senere
Wood1958

[mention]Tore Bustad[/mention]
Vedørende ditt tidligere innlegg om Kina, Russland og Usa som ikke vil delta i covax.
vet da ikke om du leste denne av Oda i VG ,
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/z ... onavaksine

Nå har ellers vg også kommet på banen på WHO sine pressekonferanser. Flott igrunn. hun kunne nevnt fra samme konferanse litt tidligere Micheal Ryan snakke om risk 1 m kontra 2 m , hvor Hoye infomerte om at det ikke var beviser for mere smitte nåt vi reduserte. men pytt jeg prøver allikevel 2m
Ellers Oda fra Norway som spør om vaciner og de ovennevnte
kl 1.10.04
https://www.who.int/emergencies/disease ... virus-2019

Ellers om bussen svarer FHI(vg15,21 i går)
https://direkte.vg.no/coronaviruset/new ... .zA3t7WiLM
– Er det noen grunn til å tro at smitten kan ha sammenheng med luften og ventilasjonen på bussen?

– I sammenhenger der mange er tett sammen, er det større risiko, men vi har ikke gjort noen vurdering av om det er større risiko på buss enn i andre rom. Mange forhold kan spille inn her, sier Vold, og peker på at det eksempelvis ikke er tegn til at smitte sprer seg noe mer på fly.
torbus

[mention]Wood1958[/mention]

Jeg skjønner ikke hvordan 1 meter kan være nok. Alle har stått og snakket med noen som snakker litt høyt eller er litt hard på en bokstav, så spyttet flyr, og det spyttet stopper ikke etter en meter. Spytt er altså hovedkilden for smitte. På meg virker 1 meter som den absolutt minste avstanden vi bør holde til hverandre, og jeg synes det er vanskelig å forstå hvorfor de gikk ned fra 2 til 1 meter. Men det skyldes nok mer det praktiske enn det som har med smitte å gjøre. Med 1 meter ble det plutselig plass til flere på kino, flere på restaurant, flere på tog og buss og flere i klasserommene..

Dessverre resulterte signalene de sendte også i at vi ble slappe.

Nå ser vi at nesten alle ble smittet på en busstur der smittevernhensyn skal ha blitt ivaretatt. Kanskje betyr det at det er smittevernreglene som er feil.

Igjen: Det er helt ufattelig for meg at maske ikke er obligatorisk på tog og buss. Det er også vanskelig å forstå at busslaster med mennesker i risikogruppen på rundtur i Norge kan være forsvarlig i en pandemi.

Det skal legges til at jeg da tenker kun på smittevern. Jeg ser naturligvis at det er andre hensyn som må tas. For eksempel livskvaliteten til mennesker i livets siste fase. Noen trenger sånne turer som disse eldre var på. Det kjenner vel mange av oss på vi også, nå som vi må holde oss hjemme i (kanskje) et par år eller lenger. Jeg skal ikke påstå at jeg ser veldig lyst på 6 måneder i Norge nå som det regner og blåser og det snart er mørkt klokka 16.00, uten så mye som en storbytur i et land med fancy julemarked og god øl å se fram til.
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

Da vet jeg hva jeg skal kjøpe om jeg skal ut å fly
6D7984F8-DC80-4AC1-A238-A04759647923.jpeg

Ikke tull en gang, for jeg har brukt noe lignende i jobbsituasjoner, og det er en fantastisk grei ting å ha på hodet, og ganske sikker får en til å føle seg mer sikker, og trygg i alle situasjoner, og ikke minst når forurensingen er som verst, og så er det vel en vifte som kjøler litt også ;-) . Så spørsmålet er jo batterikapasitet Som pr dags dato er 4 timer blir bedre og om den er godkjent å ta med seg på fly?
Shipping Begins Mid-October
From Uber to airline, AIR by MicroClimate™ will keep you comfortable the whole trip. AIR filters both inlet air and outlet air through HEPA filters that are in front of and behind our fans. AIR's acrylic visor enables an unobstructed view of the face. The user can also wear glasses without interference. The fabric inside and around the neck is lightweight and washable.

PRODUCT DETAILS
Two size cushion liners included
Removable Washable Fabric
6ft USB-C cable included for charging
4+ hrs of battery life (can be used while charging via USB-C cable)
Works well with airpods
Microfiber Cloth for Cleaning
Carrying Case
AIR is currently available in black. White coming soon.

https://microclimate.com/pages/air-detail

Business insider
In the dystopia of 2020, being able to afford a personal microclimate helmet to wear around might be the next status symbol.

The coronavirus is still spreading, researchers don't know the longterm health impacts of the virus, Dr. Anthony Fauci says most pre-Pandemic activities can return to normal by summer 2022, and a record setting year of wildfires across the western US turned San Francisco's sky orange. Wearing a helmet out and about wouldn't be the strangest thing to happen this year.

https://www.businessinsider.com/microcl ... an-email-4
🌞
Brukeravatar
Phay

Utpåtur skrev: 24 sep 2020, 09:15 Forstår ikke helt hvordan det der funker; man puster ut inne i hjelmen - og trekker inn mesteparten av luften man pustet ut - svimer av etter en stund... ref. skindiving - barn med snorkel - pga lite lungevolum blir en stor % av lufta -volumet i snorkelen - dratt inn igjen som brukt luft - og de kan svime av.

Nuvel - med batteridrevet vifte går det vel.... husker SAAB reklamerte med at de pgs filtere etc kunne kjøre i en forurenset storby og nærmest rense lufta mens de kjørte.... og i en bil har man nå filtere som er ganske avanserte - så man kan vel skal et trygt miljø inne i en bil - eller en slik hjelm. Kanskje en kortsiktig løsning på en pandemi til man får vaksine.
Overtrykk inne i hjelmen, så du får tilført ny filtrert luft hele tiden.

Trenger egentlig ikke full tetting rundt, bare nok til at det blir overtrykk, og i støvfulle arbeidsmiljøer har tilsvarende maske vært gull verdt. Meget behagelig i forhold til konvensjonelt verneutstyr Som masker og briller.
🌞
CAT

Phay skrev: 24 sep 2020, 08:48 Da vet jeg hva jeg skal kjøpe om jeg skal ut å fly

6D7984F8-DC80-4AC1-A238-A04759647923.jpeg

Ikke tull en gang, for jeg har brukt noe lignende i jobbsituasjoner, og det er en fantastisk grei ting å ha på hodet, og ganske sikker får en til å føle seg mer sikker, og trygg i alle situasjoner, og ikke minst når forurensingen er som verst, og så er det vel en vifte som kjøler litt også ;-) . Så spørsmålet er jo batterikapasitet Som pr dags dato er 4 timer blir bedre og om den er godkjent å ta med seg på fly?

https://microclimate.com/pages/air-detail

Business insider

https://www.businessinsider.com/microcl ... an-email-4
Haha, og du lo av av magemuskel belte jeg kjøpte😹😹😹
Du får sjekke ut at filtrene er godkjente, ellers gjør du deg selv en bjørnetjeneste.
https://finalcall.travel/no/saa-grundig ... sasjerfly/
Tipper et munnbind, våtservietter og sunn fornuft dekker dine sikkerhetsbehov.
👍👍👍👍
Lucifer is back :evil: :twisted:
Brukeravatar
Phay

Noe tilsvarende denne har jeg brukt offshore, men en helt annen pris selvfølgelig.

85FC311D-CBE2-4C4F-9DA4-78A903F2E02B.jpeg
9530189B-6BF2-40C5-8BBB-D6DEAC6C0035.jpeg

https://www.norbond.no/personlig-verneu ... 0570-pakke
🌞
Brukeravatar
Phay

CAT skrev: 24 sep 2020, 09:35 Haha, og du lo av av magemuskel belte jeg kjøpte😹😹😹
Du får sjekke ut at filtrene er godkjente, ellers gjør du deg selv en bjørnetjeneste.
https://finalcall.travel/no/saa-grundig ... sasjerfly/
Tipper et munnbind, våtservietter og sunn fornuft dekker dine sikkerhetsbehov.
👍👍👍👍
Nå har jeg erfaring med begge deler cat, både strøm stimulans Til restutisjon og ånderettsvern ;-)

Og jeg lo ikke av det, stillte bare spørsmålet om du hadde undersøkt nytten av hva du kjøpte, hverken mer eller mindre ble kommentert, og + en vedlagt link til en undersøkelse de hadde gjort på det.

Masken kjøler ned toppen, du får en fin barriere og du kan sette inn earbuds eller hodetelefoner, litt avhengig av hodetelefoner og hjelmtype selvfølgelig. Tror vi vil se mer av slike i fremtiden pga forurensingen og nå smitte selvfølgelig.

Bruker jo hjelm når vi kjører motorsykkel, og nå sykkel, hvorfor ikke når man går ;-)
🌞
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»