Artikkelen er ikke veldig skummel. Synes tvert imot den er ganske oppmuntrende, med et ikke alt for pessimistisk tidsperspektiv. De tvilsomme sykehusene som nevnes i siste sitering, er generell, og dreier seg ikke spesifikt om Thailand.
Det var for å unngå denne typen misforståelse jeg skrev siste setning i innlegget over. Satt på en telefon, og orket ikke kopiere hele teksten, da det var mye bilder som stykket den opp.
De som uttaler seg til Dagbladet er leger, og eksperter på reisemedisin. Jeg tror ikke de har noen interesse i å spre frykt. Tvert imot. Det er tross alt ikke mange som besøker klinikkene deres om dagen.
Coronavirus 2020
Ikke at det har noe med coronaviruset å gjøre, men kan du utdype litt hva du mener med reiseeksperter? Årsaken til jeg spør er fordi dagbladet, etter min mening, ikke er er verdt papiret det er trykt på en gang (Man kan ikke slenge på røret heller lenger:)Tore Bustad skrev: ↑17 sep 2020, 22:17 Artikkelen er ikke veldig skummel. Synes tvert imot den er ganske oppmuntrende, med et ikke alt for pessimistisk tidsperspektiv. De tvilsomme sykehusene som nevnes i siste sitering, er generell, og dreier seg ikke spesifikt om Thailand.
Det var for å unngå denne typen misforståelse jeg skrev siste setning i innlegget over. Satt på en telefon, og orket ikke kopiere hele teksten, da det var mye bilder som stykket den opp.
De som uttaler seg til Dagbladet er leger, og eksperter på reisemedisin. Jeg tror ikke de har noen interesse i å spre frykt. Tvert imot. Det er tross alt ikke mange som besøker klinikkene deres om dagen.
Slurvete språk, men jeg mente eksperter i reisemedisin.
-
torbus
De fire Dagbladet omtaler som eksperter i artikkelen, er Gunnar Hasle (infeksjonslege ved Reiseklinikken i Oslo), Audun Helge Nerland (professor i mikrobiologi ved Universitetet i Bergen), Beatriz Rivera (pressekontakt hos reiseselskapet Apollo) og flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs.
To er medisinske eksperter, en omtales som ekspert på reisebransjen, mens han siste ser ut til å vite en del om flybransjen.
3 av dem er relativt kjente skikkelser, og kan enkelt Googles for mer informasjon. Usikker på hun fra Apollo, men hun uttaler seg om hvordan pandemien er antatt å påvirke våre reisevaner fram til dette er over.
To er medisinske eksperter, en omtales som ekspert på reisebransjen, mens han siste ser ut til å vite en del om flybransjen.
3 av dem er relativt kjente skikkelser, og kan enkelt Googles for mer informasjon. Usikker på hun fra Apollo, men hun uttaler seg om hvordan pandemien er antatt å påvirke våre reisevaner fram til dette er over.
Nå er det jo ikke direkte masseturisme de har planer om å slippe inn i landet, men heller et begrenset antall til TH.
Regner med at de kan tilate seg å være relativt selektive med hvem som får visum og hvorfra.
Da kan det være at deres diplomater rundt omkring også har noen føringer internt uten at jeg vet og det muligens blir litt teori og praksis ute å går i fks Schengen også.
Nå vet jeg ikke hvordan reisråd de forskjellige land har vedrørende Thailand. (de nevnte tidligere at de ville forvente gjensidighet)
Samtidig så kan jeg vanskelig se for meg,at de setter folk som ikke følger respektive lands råd og tiltak først i køen for å slippe inn.
Når vi har smitteverntiltak som fks reiseråd for å begrense spredning så er muligens en søknad fra fks N en skriftelig bekreftelse på at myndigheters tiltak nødvendigvis ikke sees på som viktig av vedkommende søker. Jeg,vet ikke hvordan Thai vinkler slikt? Sånn offisielt og uoffisielt?
Regner med at de kan tilate seg å være relativt selektive med hvem som får visum og hvorfra.
Da kan det være at deres diplomater rundt omkring også har noen føringer internt uten at jeg vet og det muligens blir litt teori og praksis ute å går i fks Schengen også.
Nå vet jeg ikke hvordan reisråd de forskjellige land har vedrørende Thailand. (de nevnte tidligere at de ville forvente gjensidighet)
Samtidig så kan jeg vanskelig se for meg,at de setter folk som ikke følger respektive lands råd og tiltak først i køen for å slippe inn.
Når vi har smitteverntiltak som fks reiseråd for å begrense spredning så er muligens en søknad fra fks N en skriftelig bekreftelse på at myndigheters tiltak nødvendigvis ikke sees på som viktig av vedkommende søker. Jeg,vet ikke hvordan Thai vinkler slikt? Sånn offisielt og uoffisielt?
[mention]Tore Bustad[/mention]
Du nevnte om ettervirkninger i et tidligere innlegg.
Står litt om noen i Bergamo her.
https://www.independent.co.uk/section%2 ... 20928.html
-
torbus
Ja. Det er derfor jeg ikke vil ha det. Jeg dauer trolig ikke, men jeg hadde taklet forferdelig dårlig å leve med tung pust i ... ja, kanskje i måneder, år eller for alltid.Wood1958 skrev: ↑18 sep 2020, 09:09 @Tore Bustad
Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å ta lett på dette. Greit nok hvis man er 18 og udødelig (og ikke bryr seg om mer risikoutsatte rundt seg), da er man trolig i fin form noen uker etter å ha hatt viruset, men sannsynligheten for at vi som har bikka 40 kan komme til å slite ganske lenge, og mer jo eldre vi er, ser så langt ut til å være større enn jeg vil sjanse på. Greit nok at det gjenstår mye før forskerne kan konkludere, men jeg vil i hvert fall ikke satse på at den første tendensen de mener å se vil vise seg å være feil.
Nå øker det i Oslo (ikke rart i det hele tatt når man ser rundt seg), og verre vil det trolig bli etter hvert som høstforkjølelsen og influensaen gjør at enda flere flyr rundt og småhoster.
Synes ikke det er noe som tyder på at Oslo-folket kommer til å ta alvoret innover seg før det går helt galt.
Tviler på at Thailand kommer til å åpne opp for oss i kalde nord med det første. Land med lite smitte kommer trolig til å regne land fra vår del av verden som røde nasjoner helt til våren kommer. Det tror jeg de gjør lurt i.
-
MrDemongas
Oslofolket, hvem er det? Det er titusenvis av nigerianere, 50 tusen pakistanere, et stort antall afghanere og resten av tredjelandsborgere som gir HELT FAEN i myndighetenes råd rundt Kinavirusert. 40% av Oslos befolkning er gode analfabeter og religiøse lavtfungerende individer som lever av Ernas melkespener. (mine penger)

30 %ukjent smittevei i Oslo
Frivillig test når en kommer.
Daglig ferge fra DK og Tyskland.
Gardemoen Ser på lista til FHI bla fly fra Spania.
Oslo består av mye mere enn ovennevnte innlegg.
Snakker regelmessig med tobakkshandlende harryhandlere.
Ser adferd på trikk Buss.og i butikker .
Leser om fester.
Ja det er nok mye smitte blandt etniske Nordmenn også.
Men nå skal det bevilges penger til test på grensa på neste års budjett så jeg.
Frivillig test når en kommer.
Daglig ferge fra DK og Tyskland.
Gardemoen Ser på lista til FHI bla fly fra Spania.
Oslo består av mye mere enn ovennevnte innlegg.
Snakker regelmessig med tobakkshandlende harryhandlere.
Ser adferd på trikk Buss.og i butikker .
Leser om fester.
Ja det er nok mye smitte blandt etniske Nordmenn også.
Men nå skal det bevilges penger til test på grensa på neste års budjett så jeg.
-
torbus
Med Oslo-folk mener jeg de som bor i Oslo, men vi kan godt legge til sånne som meg, fra en av nabokommunene, og som er i Oslo grunnet jobb.MrDemongas skrev: ↑18 sep 2020, 11:58 Oslofolket, hvem er det? Det er titusenvis av nigerianere, 50 tusen pakistanere, et stort antall afghanere og resten av tredjelandsborgere som gir HELT FAEN i myndighetenes råd rundt Kinavirusert. 40% av Oslos befolkning er gode analfabeter og religiøse lavtfungerende individer som lever av Ernas melkespener. (mine penger)![]()
![]()
Min erfaring, i Oslo, i Asker hvor jeg bor og i kollektivtransporten (tog mellom Asker og Oslo de dagene jeg ikke sykler), er det omvendte av ditt.
De aller fleste som bruker munnbind er ikke-etniske nordmenn. Jeg bruker munnbind på toget, og det føles nesten som om jeg blir sett på som spedalsk av andre nordmenn.
Mitt inntrykk er at det virker som om det store flertallet av nordmenn i min del av landet, fortsatt ikke er i stand til å forstå at kjipe ting kan ramme oss også. Folk som ikke er fleska opp i verdens beste land, ser i motsetning til oss ut til å forstå det. Det er vel derfor det knapt er et munnbind å se der det kun bor nordmenn, mens det er overalt på Grønland.
Det merkelige er at det ikke engang ser ut til å hjelpe når smittetallene øker. For eksempel er det færre som bruker munnbind på toget nå enn for 3 uker siden.
(For øvrig går det knapt en dag uten at lokalavisa kjører nye artikler om giga-fester blant ungdom i spesielt Bærum, og uten at jeg vet etnisiteten til de som arrangerer fester over flere dager og med hundrevis av folk, og uten at jeg synes den etnisiteten betyr noe som helst i denne sammenheng, er det tvilsomt at de som bor i flotte hus i noen av landets dyreste nabolag er analfabeter).