Ad Blocker oppdaget: For å betale driften av nettstedet har vi lagt til annonser. Vi ber om at du viser din støtte ved å slå av Ad Blocker på våre sider..
Noodle skrev: ↑20 des 2017, 12:49
Folk dør i denne "kulda". Husker vi lo litt av dette på AF for et par år siden. Men så dukket plutselig tallene på hvor mange som hadde dødd som følge av den lave temperaturen. Husker jeg ikke feil var det flere dusin.
Ja det meldes om dødsfall pga kulde i Thailand rett som det er. Var en nordmann som ble funnet død i Uttaradit-provinsen for 1-2 månder siden og det lokale politi forklarte da at han hadde frosset i hjel. Det var 23-24 grader PLUSS den natta han døde.
Jeg tror svært lite på disse dødsårsakene som forklares med å ha frosset i hjel når det er plussgrader ute. Er det minus 10 eller mer blir bildet noe annet...
มังคุด skrev: ↑20 des 2017, 12:54
Ja det meldes om dødsfall pga kulde i Thailand rett som det er. Var en nordmann som ble funnet død i Uttaradit-provinsen for 1-2 månder siden og det lokale politi forklarte da at han hadde frosset i hjel. Det var 23-24 grader PLUSS den natta han døde.
Jeg tror svært lite på disse dødsårsakene som forklares med å ha frosset i hjel når det er plussgrader ute. Er det minus 10 eller mer blir bildet noe annet...
Det er fullt mulig å dø av temperaturer over frysepunktet. Min teori på den situasjonen du nevner er om aircon sto på full pinne med 10 grader feks. Enkelte aircon er supereffektive og har selv våknet av at jeg holdt på å fryse rassen av meg i Thailand. Kombinert med andre helseproblemer (hjertemedisin og slikt feks) så påvirker dette blodomløpet. Så man dør kanskje ikke som selve temperaturen, men som en konsekvens av nedkjøling man ikke tåler pga andre problemer.
Men så vidt jeg husker i den saken som er nevnt så kom familien på banen og forklarte at obduksjonen viste at det var hjerterelatert.
Så jeg vil tro at de som er mest utsatt nå med kuldebølgen er de fattige, syke og svake.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
RobertX skrev: ↑20 des 2017, 13:01
Det er fullt mulig å dø av temperaturer over frysepunktet. Min teori på den situasjonen du nevner er om aircon sto på full pinne med 10 grader feks. Enkelte aircon er supereffektive og har selv våknet av at jeg holdt på å fryse rassen av meg i Thailand. Kombinert med andre helseproblemer (hjertemedisin og slikt feks) så påvirker dette blodomløpet. Så man dør kanskje ikke som selve temperaturen, men som en konsekvens av nedkjøling man ikke tåler pga andre problemer.
Men så vidt jeg husker i den saken som er nevnt så kom familien på banen og forklarte at obduksjonen viste at det var hjerterelatert.
Så jeg vil tro at de som er mest utsatt nå med kuldebølgen er de fattige, syke og svake.
Jepp - familien uttalte i ettertid at det var hjerteproblemer som gjorde at vedkommende døde. Så den rapporten om at noen hadde frosset i hjel i Thailand var fake news - så som de fleste andre likedanne rapporter.
Det er nok mulig å dø av tempraturer over frysepunktet men da skal flere andre faktorer spille inn. Det er ingen som fryser i hjel ved 10-12 grader pluss slik det meldes om i Thailand.
Jeg har også frosset og følt kuldefølelse når aircon har vært stiller kraftig opp - men det er jo et stykke fra å fryse til å fryse i hjel...
มังคุด skrev: ↑20 des 2017, 12:54
Får ikke googla det nå, men jeg har sett forklart hvordan gamle og syke i tropiske klimaer kan dø selv i plussgrader.
Noodle skrev: ↑20 des 2017, 13:14
Får ikke googla det nå, men jeg har sett forklart hvordan gamle og syke i tropiske klimaer kan dø selv i plussgrader.
Gamle og syke dauer ganske ofte åkkesom om det er 10, 20 eller 30 plussgrader. Men det er muligens lett å legge skylda på «kulda» når den er litt lavere enn gjennomsnittelig. Dauen skal som kjent ha en årsak....
Jeg vet i hvert fall at jeg har sett det forklart av leger. For jeg husker jeg syntes det var fryktelig rart å se at folk kunne dø av plussgrader, så jeg søkte litt på det. Men dette er jo mennesker med allerede svekket helse.
Snakket nettopp med ekskona på Messenger og hun satt med full norsk vintermundur på i Chiang Rai nå På med jakke og lukke (skikkelige norske vinterklær). Var ca 12 grader der nå.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
riflefish skrev: ↑20 des 2017, 14:15
du har nok veldig rett,
folk for mye lungebetennlse
og det er en av de hyppigste dødsårsakene
ps nå er de 0 grader i changmai!
Hvor i all verden har du det fra at det er 0 grader i Chiang Mai nå???
Akkurat nå er det faktisk 17 grader i Chiang Mai. Se screenshot av værappen på mobilen min...
Hvis folk dauer av lungebetennelse så dauer de av lungebetennelse, de fryser ikke i hjel....