Inspirasjonstråden!

Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

CAT skrev: 08 sep 2020, 06:36 ja, enig der. men må unnskylde meg med at arbeids dagen min innholder endel fysisk aktivitet.
Så da er det gøtt å slappe av litt på kvelden.
😆😆😆
Det er kjekt å ta en timeout fra treningen om man har holdt det gående i lang tid, og i tillegg har fysisk tungt arbeide. Men desto viktigere å starte dagen med litt trim for eldre, for å få igang systemet.
🌞
Brukeravatar
Phay

Utpåtur skrev: 08 sep 2020, 09:04 Sånne elektriske impuls trenere kan nok virke på folk som er helt amøbe - men tvilsomt hvis man er noenlunde oppgående. Styrketrening må utsette musklene for et visst arbeid å nærme seg grensa for å virke oppbyggende - sammen med hvile.
Blitt mye jobbing i det siste med ryggvondt så dårlig med trening en periode, men setter bakkerekorder på sykkelen - så er ikke råtnet helt.
De har blitt brukt restutisjon, og da litt mer avanserte apperater. På ett av de tidligere gymene jeg gikk på tidlig 90 tallet, så var jeg med å testet de etter trening, men det virket mer placebo enn noe annet. Vet også at Ungarske styrkeløtere og friidrettsutøvere begynte tidlig å Forske på det sammen med steroider.

Men slike apperater gir mer skader enn positiv virkning om de brukes for mye. Og det er heller ingen effekt slik jeg har lest om de.
🌞
Brukeravatar
Phay

muskler
Flere tilfeller med rabdomyolyse har oppstått etter bruk av elektrisk muskelstimulering i treningsøyemed, derfor advarer nå leger mot den økende trenden.

https://nhi.no/trening/aktivitet-og-hel ... v-muskler/
🌞
torbus

Jeg leker med tanken på å sykle fra nord til sør i Thailand når covid gir seg. Pakke sykkelen med bikepacking-bager jeg tar med fra Norge, leie en sykkel i Chiang Mai eller Chiang Rai (litt køddent å ta med egen, selv om det hadde vært det ideelle), og sykle gjennom hele landet. I Norge har jeg telt, liggeunderlag og sovepose til formålet, men i Thailand slipper jeg det. Kjører lettvektsopplegg, noe som blir desto enklere i 30 varmegrader enn i Norge. Uten telt bør jeg klare å komme unna med 5-6 kilo i ekstra vekt, så det reduserer ikke på noen måte sykkelgleden.

Det er flere kvalitetsshopper som leier ut sykler i god kvalitet (f.eks. Specialized) i Thailand. Koster rett nok mer enn å leie moped, men fortsatt ikke verre enn en drøy hundrings om dagen. Litt usikker på levering av sykkel (helst annet sted en der den leies ut, da tur-retur blir i overkant langt) og den slags, og det er vanskelig å planlegge noe nå da det er umulig å vite om sjappene jeg kjenner til overlever det neste året, men det hadde vært kult å få til noe sånt. Det er mange som gjør tilsvarende, så forslag til ruter og den slags, for å unngå hovedveiene, er enkelt å finne.

Det blir noen mil på setet, og jeg vet ikke når det eventuelt blir, men det er noe jeg vurderer sterkt. I tillegg til at sykling er bra for helsa, har jeg funnet ut at det knapt er noen bedre måter å se steder på enn i sakte film fra sykkelsetet.
torbus

Utpåtur skrev: 08 sep 2020, 10:33 Sykle nord-sør i Thai - sånt slit i den varmen - ikke for meg. Og hva med veiene - selv her i Gnore er det forbundet med stor fare å sykle langs trafikkerte veier i Thai ville jeg ikke engang vurdert det. Men hvis man kan finne småveier så kunne det vært mulig. Kunne gjort det i Norge - mot nord - men villa da syklet alt annet enn hovedveier - og helst grus hvis mulig - liten pakning og leid seg inn underveis...
Grus er min favoritt i Norge. Vi har også relativt greit tilrettelagte nasjonale sykkelveier, som ofte går på mindre veier litt bortenfor hovedveiene. I Thailand er det litt mer komplisert, og det blir mye lengre omveier utenfor hovedveiene, men så lenge man holder seg borte fra hovedveiene, sykler passivt og i lyset, er jeg ikke så redd for trafikken. Ikke etter å ha lest om andres erfaringer, samt etter noen mil på sykkel i Thailand.

Varmen skal heller ikke by på problemer.

Det jeg er skeptisk til (og som gjør at jeg er litt i tvil om prosjekter er litt for ambisiøst) er hunder. De er ikke glade i syklister, og basert på andres erfaringer, spesielt når trafikkbildet gjør det nødvendig å velge mindre trafikkerte veier der hundene ikke er like vant til folk, ser det ikke ut til å gå en dag uten at syklister gjennom Thailand opplever ubehagelige møter med hund. De glefser mer enn de biter, men de biter også. Har selv hatt flere ubehagelige møter med hund i Thailand, og må innrømme at noen av opplevelsene har gjort meg litt redd for hunder jeg ikke kjenner. En mulig løsning på problemet er et litt mindre ambisiøst prosjekt der jeg tar med bagene fra Norge, leier sykkel f.eks. i Chiang Mai, lagrer kofferten på hotellet mens jeg utforsker fjellområdene i nord med nye hoteller hver natt, men da med en langt enklere retrettmulighet, dersom det blir for ubehagelig, enn om jeg befinner jeg midtveis på en lengre tur. Det blir nok uansett noe sånt jeg starter med, for å se om det er forsvarlig (i forhold trafikken også).
Brukeravatar
Phay

Tore Bustad skrev: 08 sep 2020, 10:12 Jeg leker med tanken på å sykle fra nord til sør i Thailand når covid gir seg. Pakke sykkelen med bikepacking-bager jeg tar med fra Norge, leie en sykkel i Chiang Mai eller Chiang Rai (litt køddent å ta med egen, selv om det hadde vært det ideelle), og sykle gjennom hele landet. I Norge har jeg telt, liggeunderlag og sovepose til formålet, men i Thailand slipper jeg det. Kjører lettvektsopplegg, noe som blir desto enklere i 30 varmegrader enn i Norge. Uten telt bør jeg klare å komme unna med 5-6 kilo i ekstra vekt, så det reduserer ikke på noen måte sykkelgleden.

Det er flere kvalitetsshopper som leier ut sykler i god kvalitet (f.eks. Specialized) i Thailand. Koster rett nok mer enn å leie moped, men fortsatt ikke verre enn en drøy hundrings om dagen. Litt usikker på levering av sykkel (helst annet sted en der den leies ut, da tur-retur blir i overkant langt) og den slags, og det er vanskelig å planlegge noe nå da det er umulig å vite om sjappene jeg kjenner til overlever det neste året, men det hadde vært kult å få til noe sånt. Det er mange som gjør tilsvarende, så forslag til ruter og den slags, for å unngå hovedveiene, er enkelt å finne.

Det blir noen mil på setet, og jeg vet ikke når det eventuelt blir, men det er noe jeg vurderer sterkt. I tillegg til at sykling er bra for helsa, har jeg funnet ut at det knapt er noen bedre måter å se steder på enn i sakte film fra sykkelsetet.
Bra prosjekt det, men ville ha kjøpt en sykkel her nede, og tatt med slitasje deler underveis. Gode veier overalt med lite traffikk om en bruker litt tid på research så går det også bra. I rette perioden så er det jo også grei temperatur helt til du kommer til Kanchanaburi og sydover. Har kjørt en del rundt i Thailand nå, og har sett en del sykler langs med veien der vi har kjørt, og burde vel være mulig å finne både vlog og blogger om akkurat det for få tips og inspirasjon.
🌞
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

dr kristian bø,
har syklet rundt hele thailand
også inni andre land !
han har skrevet en bok
« på sykkel i asia»
jeg har boken her
tipper han var rundt 65 år,
jeg anbefaler og kjøpe sykkel her
det er en sykkelfabrikk her i samutprakarn og det er utrolig bra kvalitet, i pro sjappa på fabrikken
har de alltid kjempe tilbud
optil 70%
https://www.optima.bike/
ps de har ikke priser på tilbudsykler
på webben!
Vedlegg
DC660610-002D-46C1-83AD-EED2E9A7981E.jpeg
Sist redigert av riflefish den 08 sep 2020, 16:11, redigert 2 ganger totalt.
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
torbus

Phay skrev: 08 sep 2020, 15:33 Bra prosjekt det, men ville ha kjøpt en sykkel her nede, og tatt med slitasje deler underveis. Gode veier overalt med lite traffikk om en bruker litt tid på research så går det også bra. I rette perioden så er det jo også grei temperatur helt til du kommer til Kanchanaburi og sydover. Har kjørt en del rundt i Thailand nå, og har sett en del sykler langs med veien der vi har kjørt, og burde vel være mulig å finne både vlog og blogger om akkurat det for få tips og inspirasjon.
Å kjøpe sykkel er et godt tips. Det er også sånn mange gjør det. En del av de som leier ut sykler, bytter ut eldre (men gode) sykler ved å selge dem hver gang de kjøper nye, og man får dermed gode priser på brukte sykler. Disse kan igjen selges når man ankommer destinasjonen og skal reise hjem. Eventuelt kan sykkelen oppbevares hos folk man kjenner i Thailand fram til neste gang.
MrDemongas

Om et sykkelprosjekt er å komme seg raskest fra nord til sør, så kan jeg trygt anbefale motorveiene. Hvis man er så bortreist at man vil se LOS, da er man nødt til å ta småveiene og finne seg i glefsende hunder og overnatte i tvilsomme senger med gatemat som river i nesa. Skrekk & gru! :D
Brukeravatar
Phay

Tore Bustad skrev: 08 sep 2020, 16:04 Å kjøpe sykkel er et godt tips. Det er også sånn mange gjør det. En del av de som leier ut sykler, bytter ut eldre (men gode) sykler ved å selge dem hver gang de kjøper nye, og man får dermed gode priser på brukte sykler. Disse kan igjen selges når man ankommer destinasjonen og skal reise hjem. Eventuelt kan sykkelen oppbevares hos folk man kjenner i Thailand fram til neste gang.
Om jeg skulle ha gjort noe slikt alene, Altså eneste syklist, så ville jeg hatt Følgebil eller en på motorsykkel som kunne tatt litt bagasje og ekstra utstyr. Alt kan jo skje fra heteslag til andre ting som tar tid å utbedre, så greit å ha noen nær som kan bistå.

Hunder er ikke noe problem når man først har lærst seg å kunne håndtere de. Ingenting som trigger mer enn å prøve å stikke av fra de, eller vise nervøs aggressivitet. Men det er noe du må øve på før du legger ut på tur med alle soi doggene rundt omkring til å bli mer sikker på deg selv :D

Det å bruke en bambus pinne lett tilgjenlig kan være fint å ha for å løfte opp over hodet og det stopper de aller fleste, men da er det de du frykter mest som kanskje blir trigget, nettopp av bambus pinnen, og det er de hundene som du må lære deg å stoppe med passivitet og ikke aggresjon. Når jeg har vært usikker på enkelte hunder, så Stopper jeg opp, står stille, løfter jeg hendene over hodet. (Tror rifle kom med det på af en gang), og det funker hver gang. De vanligste problemet vil være punkteringer, solen, Gnagsår, få tak i deler om noe skjer, og man ikke har det med seg.
🌞
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»