Bosette seg i Thailand

Svar
Brukeravatar
Geir Rasch
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

Wood1958 skrev: 03 sep 2020, 17:29 Da kan det også være at om en mister noe kontra schengenland så tjenes det kanskje in på skattetrykket.
Ja. I Norge reguleres jo pensjoner ved at pensjonen øker med lønnsveksten etter fradrag av 0,75%. Hvis da lønnsveksten minus prisveksten er mindre enn 0,75%, så betyr det at kjøpekraften til pensjonen reduseres. Dette er tilfelle ved årets justering og var og tilfelle i 2017 og 2018. På den måten blir den norske pensjonisten fattigere og fattigere. Dette ser ikke ut til å bekymre politikerne det aller minste.
Brukeravatar
Geir Rasch
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

riflefish skrev: 03 sep 2020, 17:55 veit ikke hva jeg skal svare deg!
vil ikke brette ut min skatt / inntekt her og der
orker ikke og diskutere dette,
Du trenger ikke svare noe som helst annet enn : "Javel!" :).

Beregningene jeg har gjort er ut fra skattereglene i Norge og Thailand for 2020 - du kan stole på at beregningene er korrekte da jeg har laget det selv :). Tallene er tilnærmet og forutsetter ingen andre faktorer enn oppgitt i teksten.
Hva du eventuelt betaler angår jo ingen andre enn deg selv og er heller ikke av interesse i dette tilfellet. Om du kommer fram til andre tall enn det jeg har nevnt så skyldes jo det andre faktorer enn det som ligger i forutsetningen, alternativt at du regner feil?
CAT

Geir Rasch skrev: 03 sep 2020, 17:57 Ja. I Norge reguleres jo pensjoner ved at pensjonen øker med lønnsveksten etter fradrag av 0,75%. Hvis da lønnsveksten minus prisveksten er mindre enn 0,75%, så betyr det at kjøpekraften til pensjonen reduseres. Dette er tilfelle ved årets justering og var og tilfelle i 2017 og 2018. På den måten blir den norske pensjonisten fattigere og fattigere. Dette ser ikke ut til å bekymre politikerne det aller minste.
Er vel ingen som har så go råd som norske pensjonister?
Hytter og bobiler, syden reiser og spa weekender.
Fattigere blir feil, mindre kjøpekraft OK, men fortsatt har de så det holder.
Det nye med pensjonister nå, er at de har begynt å klage å syte å.
Hørte aldri det fra mine besteforeldre, hadde vel knapt vært i Sverige,
Lucifer is back :evil: :twisted:
CAT

Geir Rasch skrev: 02 sep 2020, 08:46 Er det noe vi vet så er det at vi ingen ting vet hva framtidige politikere vil finne på!
Det er vel en kjensgjerning at den norske velferdsstaten er under press med en stadig større andel av befolkningen utenfor arbeidslivet. Dette skyldes dels at andelen pensjonister øker og dels at andelen uføre i yrkesaktiv alder også øker.
Er velferdsstaten under press så tvinges politikerne til å prioritere. I visse politiske kretser er det populært å ramme de som eksporterer trygdeytelser. Primært er det innvandrere de ønsker å ramme, men hvordan er det mulig å ramme dem uten samtidig å ramme "etniske" nordmenn?
Phay antyder at om de vil kostnadsjustere ytelser til de som flytter til lavkostland, så må man også øke ytelsene i tilfeller der en flytter til land med høyere kostnadsnivå enn Norge. Det er nok ingen slik sammenheng. Norske ytelser fastsettes ut fra levekostnader i Norge. Poenget for politikerne vil være at ingen skal skaffe seg økonomiske fordeler ved å flytte til lavkostland. Om en velger å pådra seg økonomiske ulemper ved å flytte til høykostland er et personlig valg som myndighetene ikke vil bry seg med.
Så lenge Norge er medlem av EØS er det lite Norge kan gjøre for å begrense trygdeeksport til EU/EØS, men i forhold til trygdeeksport til land utenfor EU/EØS er nok handlingsrommet større.
Vi som bor utenfor EU/EØS utgjør nok ingen stor pressgruppe, så det å ramme oss vil kanskje være av de minst belastende tiltak politikerne kan gjøre. La oss bare håpe de som snakker høyest om slike tiltak ikke kommer i regjeringsposisjon.

Jo, vi vet godt hva som kommer til å skje. fremtidige politikere har ingen annet valg en å stramme inn limremma.
At jeg en gang i fremtiden skal få lov til å ta me meg pensjonen til Thailand går nok, men det blir ikke mye å leve av.
Levekostnadene i Thailand vil øke, økonomiske veksten er og blir i Asia. Kostnadsnivå har jo økt voldsomt de siste 20 årene.
Europa er tapt om 20 år.
chelsea
Sted: Bangkok

etter 13 år her nede synes jeg alt var mye bedre før alle smilte, nå er alle sure å prisene har gått opp som eks pakke røyk kostet meg 55 bath for malboro når jeg kom, nå koster den 145 bath, kjøtt prisen har gått opp ogsa farlang mat er dyrt i thailand, street food har gått opp litt, kan jo ikke spise det hele tiden som meg jeg bruker 8000 bath på mat å drikke på en mnd spiser godt gjør jeg å, hva som skjer med thailand i framtiden ingen som vet
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

inflasjon kjenner vi,
men tross alt ( dyrtid, mm)
synes jeg Thailand har bare blitt bedre og bedre
som pensjonist,
det er mange skevheter, og veldi mange sliter
økonomisk ,
at fol har slutta og smile,
🥴😢😂
har aldri opplevd thaier som går rundt og smiler🥴
jo etpar landstrykere ( uteligger m mulig jerneskade)
det er en myte at thailand har vert og er LOS,
men det var vel slogan til thaiairways?!,
som vel mulig er historije,
sukker alkehol og nikotin har blitt betraktlig dyrere
det er vel en form for «herming»
fra europa der politikre har brukt prisøkning på
disse varer som unnskyldning for og bedre helsa
til folk flest!?
etter mitt syn budde nikotin vert totalforbudt!,
hvorfor ikke veit da fåglan,
jå alkoholen har jo tatt av i pris som
sukkerholdige saker vi har i oss,
men, i forhold til norge ( jeg liker som nordmann og sammenligne m norge!)

hva nå en kilo koteletter. koster eller kjøttdeig
kylling kjøtt, der ere vel CP som bestemmer prisene,
et merklig fenomen jeg har oppdaga i nabolaget
folk reiser til bygda i helgene i større grad
i soien jeg bor er det nå 4 familier som starter opp
med litt jordbruk!
her inne har det også kommet hele tre
meget store drivhus,
de lager compost og naturreservatet grønnsaker
synes dette er en fin trend,
skal fotografere litt senere,
«
men livet er for kort til og bare klage»
i dag er en sjelden gave, bruk den,,,
den kommer aldri tilbake!😂🌹❤️
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Wood1958

med litt jordbruk!
meget store drivhus,
Ja vi drar til Sverige, min kjære forteller om trend med å lage yuoghurt blandt sykepleiere dette pga pris, i DK planta de urter og redikker i blomsterkassene i blokkbebyggelse.
Slikt får meg bestandig til å tenke på et eldre ordtak"nød lærer naken dame å spinne"
Ser Chelsea som jo virker som en prisbevist fyr skriver om sitt matbudsjett., o tenker på en familie på thai lønn, med andre utgifter husleie , bil etc.
Wood1958

Utpåtur skrev: 04 sep 2020, 13:49 "urban farming" er en trend - det er ingen som sparer penger på det tvert imot - alt med "urban" i koster flesk... prisen på koteletter, bacon, ribbe og kylling - er ekstremt lave i Gnore - ingen vits i å dra til Sverige for å kjøpe det. En ferdig grillet kylling på 1,1 kg kan man fortsatt få til under 40kr her i landet - sist jeg var i Davao kostet den 200pesos... omtrent det samme som i Norge - do the math - hvor er det billigst? Biff derimot kan man kjøpe over grensa. Lurer på å kjøpe meg en gammel XC90 med bensinturbo - da kommer den til å få service i SWE for norske verksteder rundt hovedstaden er stort sett kjeltringer.
En pose frø blir vel et par bunter,og kanskje er det i dine øyne bare kjeltringer i Osloområde, men tror ikke nødvendigvis andre lands mekanikere har bedre rykte da undersøkelser vser at fks kjøpe og ha bilhold ligger midt på treet i eurpeisk sammeneng kontra kjøpekraft.
Ellers enig i at mange kjøper i Sverige uten å være prisbeviste på hva de kjøper.
har ellers handlet endel frø i TH også o de er d bllig der som her
https://www.byggmax.no/hage/hagestell/fr%C3%B8poser
https://meny.no/varer/frukt-gront/krydderurter.
CAT

Utpåtur skrev: 04 sep 2020, 13:49 "urban farming" er en trend - det er ingen som sparer penger på det tvert imot - alt med "urban" i koster flesk... prisen på koteletter, bacon, ribbe og kylling - er ekstremt lave i Gnore - ingen vits i å dra til Sverige for å kjøpe det. En ferdig grillet kylling på 1,1 kg kan man fortsatt få til under 40kr her i landet - sist jeg var i Davao kostet den 200pesos... omtrent det samme som i Norge - do the math - hvor er det billigst? Biff derimot kan man kjøpe over grensa. Lurer på å kjøpe meg en gammel XC90 med bensinturbo - da kommer den til å få service i SWE for norske verksteder rundt hovedstaden er stort sett kjeltringer.
Bor ikke du i Oslo da? Burde vel fått deg en elbil🤔
Norge er vel et av de landa som bruker minst av lønningsposen på mat. Er vel derfor vi kan reise på ferie til Thailand, 3 weekend turer ut i Europa og være på hytta jul, påske og sommer og høstferien. + hver lang helg vi ikke er i Budapest el London.
Enig, alt med urban og lokal blir svindyrt. Men det er trendy og hot. 😆
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

riflefish skrev: 04 sep 2020, 11:25 inflasjon kjenner vi,
men tross alt ( dyrtid, mm)
synes jeg Thailand har bare blitt bedre og bedre
som pensjonist,
det er mange skevheter, og veldi mange sliter
økonomisk ,
at fol har slutta og smile,
🥴😢😂
har aldri opplevd thaier som går rundt og smiler🥴
jo etpar landstrykere ( uteligger m mulig jerneskade)
det er en myte at thailand har vert og er LOS,
men det var vel slogan til thaiairways?!,
som vel mulig er historije,
sukker alkehol og nikotin har blitt betraktlig dyrere
det er vel en form for «herming»
fra europa der politikre har brukt prisøkning på
disse varer som unnskyldning for og bedre helsa
til folk flest!?
etter mitt syn budde nikotin vert totalforbudt!,
hvorfor ikke veit da fåglan,
jå alkoholen har jo tatt av i pris som
sukkerholdige saker vi har i oss,
men, i forhold til norge ( jeg liker som nordmann og sammenligne m norge!)

hva nå en kilo koteletter. koster eller kjøttdeig
kylling kjøtt, der ere vel CP som bestemmer prisene,
et merklig fenomen jeg har oppdaga i nabolaget
med litt jordbruk!
meget store drivhus,
skal fotografere litt senere,
«