Bosette seg i Thailand

Svar
Brukeravatar
Geir Rasch
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

riflefish skrev: 14 aug 2020, 07:52 du bør tenke på at da du kommer oppi åra
trenger du kansje medisiner,
skulle du trenge kreft kurer utvilsomt
bør en ha med seg dette!
Ja, det ligger kanskje i bakhodet siden jeg fortsatt opprettholder medlemskapet. Nå har jeg bodd 9 år i Thailand med medlemskap i Nav-Utland. Det er 9 år med 7,4% av brutto pensjon, tilsvarende 67% av en årspensjon. Blir fort penger av slikt. Hva om jeg i stedet hadde satt disse pengene til side? Skulle det så vise seg at behovet ikke oppstår så er det jo noe til overs for de etterlatte :).
Egentlig synes jeg at det er fint med mulighet for medlemskap i folketrygden, men synes nok at tilbudet kunne vært rausere, vi betaler tross alt mer enn de som befinner seg i Norge.
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

Geir Rasch skrev: 19 aug 2020, 10:14 Ja, det ligger kanskje i bakhodet siden jeg fortsatt opprettholder medlemskapet. Nå har jeg bodd 9 år i Thailand med medlemskap i Nav-Utland. Det er 9 år med 7,4% av brutto pensjon, tilsvarende 67% av en årspensjon. Blir fort penger av slikt. Hva om jeg i stedet hadde satt disse pengene til side? Skulle det så vise seg at behovet ikke oppstår så er det jo noe til overs for de etterlatte :).
Egentlig synes jeg at det er fint med mulighet for medlemskap i folketrygden, men synes nok at tilbudet kunne vært rausere, vi betaler tross alt mer enn de som befinner seg i Norge.
går du ut ,
og senere angrer
vel da klmmer en ikke med,
medlemskap en premie,
om en trenger dyre medisiner m alder klart en
fordel, ingen blir friskere m åra,
bruker en statlige sykehus
er vel rimlig greit,
jeg veitom noen som angrer,,
men ern frisk hele veien
blir det kansje mye penger vel
nie % ,,
jeg anbefaler og beholde det!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
INKOGNITO

Geir Rasch skrev: 13 aug 2020, 23:45 Enig i det, Arild, men det er jo ikke så enkelt for en med liten pensjon. Selv har jeg god pensjon, men hele min sparekapital lå i boligen min i Norge. For å etablere meg i Thailand var jeg nødt til å realisere boligen i Norge og jeg regner med at for en person med liten pensjon er dette helt uunngåelig. Så for mange av oss er det ikke noe valg: Å flytte til Thailand innebærer å brenne noen bruer.
Var jeg en rik mann ville jeg nok gjerne hatt et sted i Norge og, men det nytter ikke i dette livet, kanskje neste= :)

Ellers når det gjelder dette med frivillig medlemskap i folketrygden er jeg usikker på hvor lønnsomt det egentlig er. Er du storforbruker av medisiner som i Norge er på blå resept, så er slikt medlemskap absolutt å anbefale. Er du derimot ikke avhengig av slik medisin og ellers ved god helse er jeg mer usikker på hvor lønnsomt det er. Det koster tross alt 7,4% av pensjonen din (10,5% av uføretrygd). Er du under 65 år kan du få tegnet en grei helseforsikring i Thailand og blir du så syk at du trenger omfattende og kostbar behandling er det bare å melde flytting tilbake til Norge.
Om man flytter og melder seg ut av folketrygden, vet du hvordan reglene er for hvor lenge det går, om man melder flytting hjem til Norge igjen og man er fullt medlem og har fulle rettigheter?
Brukeravatar
Geir Rasch
Kontakt:

INKOGNITO skrev: 19 aug 2020, 21:32 Om man flytter og melder seg ut av folketrygden, vet du hvordan reglene er for hvor lenge det går, om man melder flytting hjem til Norge igjen og man er fullt medlem og har fulle rettigheter?
Hvis du melder flytting tilbake til Norge så er du medlem fra dag 1. Utfordringen er å ha en adresse i Norge. Har du ikke lenger egen bolig bør du ordne dette før du flytter tilbake.
Kjenner til tilfeller der noen uten medlemskap i nav-utland har reist til Norge og meldt flytting for å få gratis behandling på norsk sykehus. Etter behandling har de reist tilbake til Thailand. Hva som vil skje om nav får kunnskap om dette vet jeg ikke. Vet heller ikke om nav er oppmerksom på dette.
Brukeravatar
sikry
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

Geir Rasch skrev: 20 aug 2020, 07:23 Hvis du melder flytting tilbake til Norge så er du medlem fra dag 1. Utfordringen er å ha en adresse i Norge. Har du ikke lenger egen bolig bør du ordne dette før du flytter tilbake.
Kjenner til tilfeller der noen uten medlemskap i nav-utland har reist til Norge og meldt flytting for å få gratis behandling på norsk sykehus. Etter behandling har de reist tilbake til Thailand. Hva som vil skje om nav får kunnskap om dette vet jeg ikke. Vet heller ikke om nav er oppmerksom på dette.
Hensikten må være at du skal bli boende i Norge i minst 12.mnd.

https://www.nav.no/no/person/innhold-ti ... -til-norge
Arild Holtet

Uansett hva man gjør, så er dette opp til enhver og hva man har i uføretrygd og alderspensjon har mye å si

Men tenk nøye over hva man gjør, og husk å ha en del penger som "ryggrad" og sikkerhet i Thailand, for i Thailand må alle ta vare på seg selv.

Summen i månedsinntek er 40.000,- baht hvis man er gift og 65.000,- baht hvis man har retirement visum. Disse summen har det vært i over 30 år, og det er slett ikke umulig dette økes, for alt annet øker i pris i Thailand.

Kanskje vil de at alle typer visum skal ha en sykehus forsikring. Det er og luftet at man må ha summen i måneden, pluss 400.000,- baht på konto eller 800.000,- baht på konto helt etter hvilet visum man har. Jeg blir ikke forbauset hvis dette kommer, vi skal ha det i tankene at summene for visum er over 30 år gamle.

Så for den som tenker å flytte til Thailand, gå nøye igjennom økonomi og regler som kan komme.

Lykke til.

A.H.
Brukeravatar
Geir Rasch
Kontakt:

Arild Holtet skrev: 28 aug 2020, 08:24 Men tenk nøye over hva man gjør, og husk å ha en del penger som "ryggrad" og sikkerhet i Thailand, for i Thailand må alle ta vare på seg selv.

Så for den som tenker å flytte til Thailand, gå nøye igjennom økonomi og regler som kan komme.

Lykke til.

A.H.
Godt poeng, Arild. Men det er ikke bare i Thailand at reglene kan endre seg. Det har alle som har mistet ektefelletillegg og barnetillegg erfart. Det har og i lang tid vært en diskusjon i Norge om uføretrygd som eksporteres til lavkostland skal kostnadsjusteres.
Har man en usikker økonomi så bør en i alle fall unngå å ta på seg økonomiske forpliktelser overfor andre.
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

Geir Rasch skrev: 29 aug 2020, 10:46 Det har og i lang tid vært en diskusjon i Norge om uføretrygd som eksporteres til lavkostland skal kostnadsjusteres.
Om man kan gjøre det ene veien, så vil man også kunne hevde at den bør økes om landet man velger å flytte til er dyrere enn Norge. I og for seg så er Thailand ett høykostland om man ser på levekostnader med vestlig livstil, så jeg er ikke helt sikker på hvordan man skal kunne kalkulerer levekostnadene for en Nordmann i utlandet. Det er så mye som blir innvolvert i regnestykket om man skulle i det hele tatt forsøke å prøve. Men bra valgflesk er det nok.
🌞
Wood1958

Phay skrev: 29 aug 2020, 12:14 Om man kan gjøre det ene veien, så vil man også kunne hevde at den bør økes om landet man velger å flytte til er dyrere enn Norge. I og for seg så er Thailand ett høykostland om man ser på levekostnader med vestlig livstil, så jeg er ikke helt sikker på hvordan man skal kunne kalkulerer levekostnadene for en Nordmann i utlandet. Det er så mye som blir innvolvert i regnestykket om man skulle i det hele tatt forsøke å prøve. Men bra valgflesk er det nok.
Valgflesk og valgflesk, altenativet skulle eventuelt da bli å øke skattetrykk i N for å flytte penger ut av Norge , og kanskje et dårlig valgflesk. Men det er vel en utvikling med mere og mere selvstendig pensjonsoppsparing det går mot. Så da blir det vel mere individuelt hvor en får råd til å oppholde seg. DK fks har vel en pensjonspolitikk som gjør det mere attraktivt å holde sin pensjonsalder i DK.
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

Wood1958 skrev: 29 aug 2020, 12:25 Valgflesk og valgflesk, altenativet skulle eventuelt da bli å øke skattetrykk i N for å flytte penger ut av Norge , og kanskje et dårlig valgflesk. Men det er vel en utvikling med mere og mere selvstendig pensjonsoppsparing det går mot. Så da blir det vel mere individuelt hvor en får råd til å oppholde seg. DK fks har vel en pensjonspolitikk som gjør det mere attraktivt å holde sin pensjonsalder i DK.
Du har nok rett i at det kan gå mot mer og mer sparing ja, noe vi har sett begynnelsen av de siste 10 årene, men da får de legge til rette mer skattemessig at det lønner seg, og at man ikke står igjen med svarteper hver gang de kommer en ny resesjon. En slags bankgaranti ordning med sikkerhet at man ikke mister alt eller alt for mye. Det er jo veldig usikkert alt slik det er pr dags dato. Min pansjons sparing gikk ned me 23% umiddelbart når corona var ett faktum, og ligger vel 10-12 % under nå, og det kan bli mye penger etter å ha spart noen år, og det er ikke over enda desverre.

Så er det alle de som allerede er utflyttet, skal man da ha tilbakevirkende kraft? Eller legges hindringene for de som skal flytte ut?

Danmark har jo også at man må oppholde seg minimun 6 måneder av året i Danmark om jeg ikke tar helt feil? Det er jo en fornuftig Løsning, men de av oss som har helsemessige utfordringer som greier å holde oss friske i utlandet, blir jo straffet med en slik løsning, og som igjen vil belaste det norske helesevesenet med økte kostnader.

Så har vi forskjellsbehandling mellom de som velger å bosette seg innenfor EU, mot oss som velger å bo utenfor.
🌞
Svar

Gå tilbake til «Generelt»