Bosette seg i Thailand

Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

Olav Seglem skrev: 07 aug 2020, 06:12 Men det er vel tross alt en liten forskjell på norske som rømte under krigen og dagens flyktninger.
De norske ønsket dra tilbake til et fritt norge snarest mulig.
Samtidig var det vel og slik at de norske myndigheter i london betalte kistnadene med norske flyktninger i utlandet. På samme måte de gjorde for mye av krigsmateriell etc.
Med inntektene fra den norske handelsflåten.
det er nok korrekt!
men hadde jeg og familien bodd i syria
og flyktet fra det helvte,
ville nok ikke jeg reist hjem før det der ble fred igjen,
nå er landet tertorbomba fra mange nasjoner,
og isis har jo myrdet sine egne,
men blir det fred vil nok mange hjem.
jeg har vert i syria før krigen,
damaskus en herlig plass det engang var.

forøvrig verdens eldste by.
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Geir Rasch
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

Arild Holtet skrev: 07 aug 2020, 04:21 Den største forskjellen på innvandrere som kommer til Norge og nordmenn som utvandrer til Thailand, det er at innvandrere til Norge får penger og hjelp vi som flyttet til Thailand må klare oss på egen hånd.

Så en god regel er: Vær forsiktig BÅDE økonomisk og ellers, ikke prøv å vies at man er "rik" med å sette nesa i været. Samt at man blir mye mer godtatt når man kan snakke thai med thaiene.
A.H.
Ja, skulle så gjerne snakket thai! Problemet er at kona snakker norsk og jeg omgås svært få thaier som ikke kan litt engelsk.
Prøver, og har gjort det lenge, å lære meg thai ord, men trolig pga alderen er det slik at ordene går in og ut av ørene. Det jeg har lest for en time siden er borte!
Det eneste jeg så langt behersker er det thailandske alfabetet, så jeg er jo til en viss grad i stand til å lese thai, men hva hjelper det når jeg ikke forstår ordene?
Hadde jeg i likhet med deg etablert meg på landsbygda med ei dame som ikke kan andre språk enn sitt eget, så hadde kanskje jeg og lært thai etter alle disse årene.
Har i språktunge stunder vurdert om jeg skulle etablere meg på bygda sammen med søsknene til kona, for de kan bare thai. Kanskje hadde jeg lært thai før jeg sultet ihjel? :)
janet

Geir Rasch skrev: 07 aug 2020, 07:26 Ja, skulle så gjerne snakket thai! Problemet er at kona snakker norsk og jeg omgås svært få thaier som ikke kan litt engelsk.
Prøver, og har gjort det lenge, å lære meg thai ord, men trolig pga alderen er det slik at ordene går in og ut av ørene. Det jeg har lest for en time siden er borte!
Det eneste jeg så langt behersker er det thailandske alfabetet, så jeg er jo til en viss grad i stand til å lese thai, men hva hjelper det når jeg ikke forstår ordene?
Hadde jeg i likhet med deg etablert meg på landsbygda med ei dame som ikke kan andre språk enn sitt eget, så hadde kanskje jeg og lært thai etter alle disse årene.
Har i språktunge stunder vurdert om jeg skulle etablere meg på bygda sammen med søsknene til kona, for de kan bare thai. Kanskje hadde jeg lært thai før jeg sultet ihjel? :)
KK er landsbygda

om du behersker alfabetet har du et utrolig godt grunnlag for å lære skapelig thai
(kan bl a bruke oppslagsverk som ikke benytter leke-thai)

selv lærte jeg skapelig thai av ren nødvendighet, syslet med mye folk flest ikke sysler med
og kun thaier uten engelsk jeg samhandlet med, myndigheter og private
samt alle naboene
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

Geir Rasch skrev: 07 aug 2020, 07:26
Jeg forsto en del thai når jeg bodde i syd, men nå har jeg lagt alt på hylla. Forstår av og til hva de spør om, men kan bare svare med enstavelse ord, så ikke så mye å rutte med. Men om jeg holder på med noe helt annet så kan jeg svare på engelsk til dama om noen spør henne om noe, og det helt uten å tenke meg om.

Jeg har bestemt meg for å ikke lære Isan, jeg tror det vil bare medføre mer hodebry enn nytte. Jeg vet hva det stort sett går i, og jeg liker helst å være opptatt oppe i mitt eget hodet istedenfor å delta så veldig mye indet daglige. Men det er nå slik jeg ser på det. Handikappet ha, men bedre det enn å beuke opp energien på noe jeg aldri vil kunne mestre!
🌞
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

Phay skrev: 07 aug 2020, 08:51 Jeg forsto en del thai når jeg bodde i syd, men nå har jeg lagt alt på hylla. Forstår av og til hva de spør om, men kan bare svare med enstavelse ord, så ikke så mye å rutte med. Men om jeg holder på med noe helt annet så kan jeg svare på engelsk til dama om noen spør henne om noe, og det helt uten å tenke meg om.

Jeg har bestemt meg for å ikke lære Isan, jeg tror det vil bare medføre mer hodebry enn nytte. Jeg vet hva det stort sett går i, og jeg liker helst å være opptatt oppe i mitt eget hodet istedenfor å delta så veldig mye indet daglige. Men det er nå slik jeg ser på det. Handikappet ha, men bedre det enn å beuke opp energien på noe jeg aldri vil kunne mestre!
den snakke appen på ihona funker innmari
godt!
da kan en holde noelunde samtaler,
Vedlegg
C79206F4-2ADC-4EB8-8E66-FAC0543CC0A7.png
DE61E7E4-F7C6-4B9B-BCDD-54B790281DDA.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Geir Rasch
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

janet skrev: 07 aug 2020, 08:30 KK er landsbygda
For en som bor i Bangkok så er kanskje KK landsbygda, men vi snakker tross alt om en by større enn alle andre i Norge utenom Oslo :).
janet

utenom oslo bergen og trondheim

hvis du ser på KK Amp M så er det en rekke flere byer i Norge som er større,
i hvert fall på min skjerm
chelsea
Sted: Bangkok

Geir Rasch skrev: 07 aug 2020, 15:18 For en som bor i Bangkok så er kanskje KK landsbygda, men vi snakker tross alt om en by større enn alle andre i Norge utenom Oslo :).
har aldri klart bo på landsbygd jeg for stille for meg mye bedre bo i stor by der har du alt du trenger
Reinkarnert Pelle

Ser sputnik rømte til Thailand og bygget.
– Hvordan var overgangen fra arbeidslivet til pensjonisttilværelsen?

– Det var veldig hardt. Vi måtte rømme til Thailand og der bygde vi barnehjem. Alle kjøper seg luksushytter i Norge, men vi bygget barnehjem for flere hundre barn i Thailand.

– Hva ønsker du å bli husket for?

– At jeg var så flink til å skrive autografer på puppene til folk.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... eg-i-grava
Livet mitt er en dans på nevroser :D
RobertX
Sted: Cebu City, Filippinene

Tilbake til The Expat Report og hans videoer så har jeg faktisk fulgt ham i mange mange år. Han var i utgangspunktet en lykkelig kristen mann som fant kjærligheten med ei kristen thaidame. Han var generelt overøsende med positivitet og gode råd for folk som ville prøve lykken i Thailand.

Hans rubicon var når han ble syk i Thailand. Han hadde et kne som ble veldig dårlig med sterke smerter og han klarte ikke å gå etterhvert men endte opp i rullestol. Han gikk til Thai sykehus som fortalte ham at han hadde revmatisk artritt i kneet og måtte spise en mengde dyre tabletter for å holde seg noenlunde frisk. Underveis i dette løpet fant hans kristne thai-kone ut at hun ikke kunne være gift med en syk og svak mann og tok ut skilsmisse på grunn av dette. Hun var med i mange av hans videoer før bruddet og de framsto ganske lykkelige sammen. Og jeg betviler ikke hans forklaring på hva som skjedde dem imellom. Thai kulturen er ikke spesielt godhjertet på den måten og man henger ikke sammen i "tykt og tynt". Kan jo bare referere til min tidligere svoger oppe i nord-thailand og hans thai kone. Hun fikk store problemer med hendene sine etter de jobbet hardt med frukt-høsting i Sør-Korea. Og han ville ikke ha noe av det så han skilte seg fra henne. Det var lite info eks-kona delte med meg om familieforhold, men dette klarte jeg nå å nøste ut av henne etterhvert. Jeg syntes jo de 2 var et flott par når jeg møtte de. Og de giftet seg kort tid før jeg og ekskona giftet oss.

I alle tilfelle, tilbake til The Expat Report, etter bruddet med kona endte han opp med å reise til Filippinene. Etterhvert måtte han på sykehus der for å få utskrevet mere medisiner mot revmatismen. Legen som han snakket med spurte litt rundt bakgrunnen for problemene og medisineringen, og spurte ham om det var tatt MR eller CT bilder av kneet. Dette hadde ikke thai legen gjort. Så han sa de måtte gjøre det og sjekke kneet. Da viste det seg at han hadde blitt feildiagnostisert for det var (om jeg ikke husker feil) menisken som var gåen. Og dette kunne opereres. Hele fadesen med thai helsevesen og medisiner kostet ham et ekteskap og ca 15.000 dollar (usikker på australske eller amerikanske, mye penger uansett). Så at han er en bitter mann i forhold til Thailand bør ikke overraske noen som kjenner historien hans.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Svar

Gå tilbake til «Generelt»