Refusjon av kansellert reise!

Her diskuterer vi erfaringer og legger ut informasjon om hva som skjer i lufta.
Vi diskuterer flyselskap; egne erfaringer, anbefalinger, legger ut informasjon om nyheter mm.
gunners
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2017, 21:14

#11

Ser at det er en del noe ulike erfaringer på dette området. Vil derfor nevne et tilfelle som er 16 år gammelt og hva slags støtte jeg fikk av mitt forsikringsselskap, også den gang Gjensidige. På en dagstur til Bohol (Filippinene) med alle disse "sukkertoppene" som høydepunkt avsluttet vi turen med en båttur på en elv. "Båten", som egentlig var en firkantet flåte med en slags baug foran og et slags tak som skulle dekke mot regn hadde en motor festet bak. Rett etter at båten forlot brygga streiket motoren. Så bar det nedover elven uten styring og den slang stadig borti land. . Jeg sto klar til å kaste min fem års gamle datter på land hvis den skulle synke. Til sist ble vi tatt igjen av en speedbåt som klarte å feste en ny motor bak. Resten av turen gikk greit. Men i alt oppstyret hadde vi glemt bort flere smørbrødfat som sto i solsteiken og som sikkert hadde stått der i lang tid før vi kom. Var ganske sulten, så jeg langet i meg uten å tenke meg om. Burde visst bedre. Deler dette i to, for jeg har forstått at alt for lange innlegg er ikke populært.
gunners
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2017, 21:14

#12

Ved tilbakekomsten til Cebu City begynte maven å slå seg vrang. Det ble bare verre og verre, og neste dag ble jeg fraktet på båre til Chong hua hospital. Jeg var nesten bevisstløs da jeg ble bragt inn, og de startet umiddelbart behandling. Men så har du dette med kontant betaling på private sykehus En dame fra administrasjonen kom løpende og spurte hvilket forsikringsselskap jeg hadde. Viste da frem et jeg hadde fått fra Gjensidige med referansenummer på reiseforsikringen.
All behandling var nå stoppet opp. Damen forsvant, men kom tilbake etter et kvarter og sa at hun hadde kontaktet et kontor i Manila som opplyste at Gjensidige var svartelistet og ikke kunne brukes. Ingen behandling før vi fant en løsning. Heldigvis hadde jeg godt med kontanter og fikk mitt eget værelse. Kona og datter fikk også lov til å overnatte på rommet, Ble der i 4 døgn, fikk fire liter veske direkte i blodet pluss antibiotika. Kan ikke fullrose betjeningen, De gjorde en strålende jobb. I to dager ringte og ringte jeg til Gjensidige uten å komme igjennom på nødtelefonen. Den tredje dagen klarte jeg å få svar på bilskadenummeret, som notert min melding. Fikk aldri noe svar derifra selv om mobilen var på hele tiden. Hadde jeg ikke hatt kontanter ville de avvist meg, noe som sannsynligvis hadde kostet meg livet. Må nok dele det opp i enda et innlegg.
INKOGNITO
Innlegg: 391
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#13

Phay skrev: 24 mai 2020, 12:46 @INKOGNITO

Bare ett kort spørsmål, krevde de at du varslet de før behandling?

Hva var greia med dokumentasjonen?
Nei, jeg varslet ikke om at jeg reiste på sykehus og fikk behandling og medisiner, og det hadde det heller ikke noen innvending mot.
Sendte kravet etter jeg var ferdig.
I første omgang sendte jeg bare kopier av alle kvitteringer fra sykehuset til de, og en mail der jeg forklarte hvofor jeg hadde oppsøkt sykehus, men det var ikke tilstrekkelig, fikk jeg svar på etter noen uker.
De måtte et eget skjema på mange sider utfyllt, samt legeerklæring fra behandlende lege som de krevde at jeg betalte for å få han til å utfylle. Samt krav om kopi av billett til Thailand og dokumentasjon om hvordan den var betalt også.

Men da var jeg så forbanna på de at jeg gikk og fikk legen til å fylle ut dette skjemaet og tok en liten ekstra sårbehandling og fikk de til å skrive kvittering kun på det som jeg så ettersendte til de så de i hvert fall fikk betale for legeerklæringen.

Greia med å kreve masse dokumentasjon som man skulle tro var unødvendig, og med lang tid uten svar mellom hvert nytt dokumentasjonskrav
kan jeg ikke forstå var annet enn at de sikkert håpet at mange ville gi opp så de slapp betale, når det det dreier seg om heller beskjedne beløp.

Virker i hvert fall veldig useriøst når man ikke får tilbakemelding om at det som de har bedt om er mottatt, før lang tid er gått, og da bare nytt krav om ny dokumentasjon som burde vært helt unødvendig.
Gikk ca 3mnd fra krav til utbetaling.
Men ser at det er mange som er veldig misfornøyde med de også og har dårlige erfaringer med World Nomads.

Ville aldri mer følt meg trygg med den forsikringen igjen, alt går kun ut på å bruke alle useriøse triks for å forsøke å unngå utbetaling.
I hvert fall mitt inntrykk av de.
gunners
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2017, 21:14

#14

Ved tilbakekomsten til Norge var jeg i "krigshumør". Dette skulle ikke gå upåaktet hen. Sendte først et klageskriv til Forsikringsklagenemda hvor tittelen lød "Falsk sikkerhet" og som Inkognito never. Ingen hjelp å få der. De hevdet at de ikke hadde noen bestemmelsesrett, men hadde tatt det opp med Gjensidige. Tok det så opp med VG som da hadde en egen side om klager på forskjellige ting. Det ble ikke tatt inn. Hadde nok noen annonser fra selskapet som de ikke ville miste. Sendte deretter samme skriv til Forbrukerinspektørene. Fikk svar derifra at de dessverre ikke kunne ta det opp fordi det ikke gjaldt allmenn interesse. Ikke lett å trenge gjennom denne beskyttelsesmuren som store selskaper omgir seg med. Vel, da sto Gjensidige for tur, og jeg dro inn til hovedkontoret i Oslo. Phay nevner dette med å melde fra på forhånd. Ikke lett i praksis når det ikke er mulig å oppnå kontakt. Vet om andre som har hatt nøyaktig samme problem fra Filippinene. Den kvinnelige saksbehandleren "kunne ikke forstå at jeg ikke kunne komme igjennom på nødtelefonen, for det skulle bare ta sekunder." Og det trøbbelet jeg hadde hatt med nødtelefonen i Danmark og svartelisting en gjaldt nok også de andre norske forsikringsselskapene. Damen løy så det fosset, og jeg forsto etter hvert at mitt tilfelle var helt dagligdags og helt vanlig. jeg leverte fra meg regningene, og pengene kom umiddelbart inn på konto. Slik jeg forstår det nå flyter slike store selskaper som Gjensidige, sikkert også f eks DNB på navnet, og jeg er overbevist om at mindre selskaper i disse bransjene både yter bedre service og tilbud for å kapre kunder. Som straff for denne arrogansen kommer iallfall jeg til å bytte selskap. Men først en runde med reisearrangøren som bryter norsk lov.
Combat
Innlegg: 115
Registrert: 03 jul 2018, 11:07

#15

Gjensidige blir på folkemunne kalt Gjenstridige, ikke uten grunn
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4573
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#16

Jeg har aldri meldt inn ett krav, så jeg lurer bare på om det finnes en helt grei huskeliste på hva man burde tenke på av dokumentasjon om uhellet først er ute, så man slipper å sanke inn slikt etterpå?

Jeg er jo her på ubestemt tid, world nomads explorer forsikring, så jeg burde kanskje sjekke om de har en oppskrift på slikt. Greit å vite om uhellet skulle være ute.
🌞
gunners
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2017, 21:14

#17

Phay. Det aller viktigste er at du har kvitteringer på de beløp du krever refusjon for. Det er gjerne noe av det første det første selskapene ber om. Pluss dette med å melde fra så tidlig som mulig.
CAT
Innlegg: 542
Registrert: 21 okt 2017, 23:22

#18

INKOGNITO skrev: 24 mai 2020, 12:31 Et Norsk forsikringsselskaps avgjørelser kan man i hvert fall klage videre inn til forsikringsklagenemnd om man mener det er grunnlag for det.
Etter å ha hatt reiseforsikring gjennom World Nomads noen år, og for første gang sendt et relativt beskjedent krav, vel 20000thb til de, vet jeg i hvert fall at de aldri mer skal kjøpes forsikring av. Et lite kutt som det ble betennelse i krevde antibiotika og noen gangers sårbehandling på sykehus for å bli kurert.
Men maken til krav om dokumentasjon, krav om lege erklæring betalt av forsikringstaker, krav om innsyn i alle legejournaler, trenering, og ukevis mellom svar, skal man lete lenge etter.
Og når de så har fått alt de spør om, finner de på ytterligere dokumentasjon, som burde vært helt unødvendig. F. eks. kopi av billett fra Norge og
deretter nytt krav om dokumentasjon om hvordan denne billetten ble betalt. Dette selv om forsikringen Hos W.N. ble tegnet etter 3mnd i Thailand. Alt bare for å trøtte ut forsikringstaker i håp om at han gir opp.
Fikk til slutt ut et beløp, men selvsagt med fradrag av egenandel tilsvarende ca 1000Nok.
Vil bare advare mot World Nomads, for her må man virkelig legge ned masse jobb for å få ut noe som helst, samt at jeg lurer på hvordan klagemulighetene er om de velger å gi totalt avslag. Prisen hos de har også økt betraktelig siden for vel et år siden.
Enig med deg, ville aldri brukt et utenlandsk forsikrings selskap. Bruker selv Gjensidige, de er lokale og kjenner personlig forsikrings konsulenten jeg bruker. De er dyre, men når ulykka først er ute, så tror jeg det er greit å ha en «lokal» avtale, og en som man også kan møte personlig på kontoret 10 minutter unna.
Lucifer is back :evil: :twisted:
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4573
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#19

CAT skrev: 25 mai 2020, 10:48 Enig med deg, ville aldri brukt et utenlandsk forsikrings selskap. Bruker selv Gjensidige, de er lokale og kjenner personlig forsikrings konsulenten jeg bruker. De er dyre, men når ulykka først er ute, så tror jeg det er greit å ha en «lokal» avtale, og en som man også kan møte personlig på kontoret 10 minutter unna.
Det er bare det at man ikke får forsikring i utlandet, når man oppholder seg mer enn en viss periode og ikke er hjemmom og fortsetter reisen. Vanligvis så reiser jeg hjem innenfor rimelig tid, og har supplert med World Nomads utover de 75 dagene jeg har på min forsikring.

Nå vet jeg ikke hvor lenge jeg blir, og World Nomads er det enkleste å tegne med noen få tastetrykk når man har konto der. Men jeg har jo gjort grunnarbeidet med å finne ut av forsikringer tidligere og nå, og det er ikke lett å bli klok på med alle options og tillegg også videre. Jeg ble straffet med 20% Tillegg fordi jeg arbeidet i Nord Sjøen bla, og det var etter å ha gitt alle opplysninger, fylt ut alle skjemaer og underskrifter. Så kom tillegget helt på tampen før jeg skulle kjøre beløpet. Det selv om jeg har forsikringer i hue og R i firmaet og privat helseforsikring i tillegg i Norge. Tror det er noe de gjør med både vekt, arbeids situasjon også videre. Ihvertfall slikt jeg har hørt, at det grunnbeløpet en blir presantert i svært mange tilfeller blir påkostet av en eller annen årsak de kan finne. Mulig jeg bare synser der, men det føles slik, og derfor virker World Nomads mye enklere.
🌞
INKOGNITO
Innlegg: 391
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#20

Phay skrev: 25 mai 2020, 11:27 Det er bare det at man ikke får forsikring i utlandet, når man oppholder seg mer enn en viss periode og ikke er hjemmom og fortsetter reisen. Vanligvis så reiser jeg hjem innenfor rimelig tid, og har supplert med World Nomads utover de 75 dagene jeg har på min forsikring.

Nå vet jeg ikke hvor lenge jeg blir, og World Nomads er det enkleste å tegne med noen få tastetrykk når man har konto der. Men jeg har jo gjort grunnarbeidet med å finne ut av forsikringer tidligere og nå, og det er ikke lett å bli klok på med alle options og tillegg også videre. Jeg ble straffet med 20% Tillegg fordi jeg arbeidet i Nord Sjøen bla, og det var etter å ha gitt alle opplysninger, fylt ut alle skjemaer og underskrifter. Så kom tillegget helt på tampen før jeg skulle kjøre beløpet. Det selv om jeg har forsikringer i hue og R i firmaet og privat helseforsikring i tillegg i Norge. Tror det er noe de gjør med både vekt, arbeids situasjon også videre. Ihvertfall slikt jeg har hørt, at det grunnbeløpet en blir presantert i svært mange tilfeller blir påkostet av en eller annen årsak de kan finne. Mulig jeg bare synser der, men det føles slik, og derfor virker World Nomads mye enklere.
Hvis reisen betales med et kreditt kort med inkludert reiseforsikring varer vel de fleste av disse i 90 dager.
Jeg fikk en gang dekket hjemreise i forbindelse med begravelse av en sånn forsikring. Kommunikasjon med representanter for denne forsikringen var i hvert fall langt enklere og mer seriøse å forholde seg til enn World Nomads så vidt jeg husker. Kjapp respons på henvendelse var det også, i motsetning til sendrektighet og trenering som mange opplever ved henvendelse til World Nomads.
https://dinero.no/kredittkort-med-reise ... gerer-det/
Hos de virker alt enkelt og til å stole på, helt til man har kommet ut for noe som burde gi rett til hjelp og bistand fra de.
Da er man ikke så attraktiv for de lenger, følte meg bare som en plagsom kunde som de helst så de ikke hørte mere fra.
Må si jeg er blitt skeptisk til hvordan de vil stille opp om alvorligere problemer skulle oppstå på reise, samt muligheter til å gå videre med en sak der de avslår dekning.
Får bare håpe noen har andre erfaringer med de.
Svar

Gå tilbake til «I lufta»