Coronavirus 2020

Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
anmeno

riflefish skrev: 06 mai 2020, 06:36 ennå 9 måneder til i thailand

https://www.bangkokpost.com/thailand/ge ... -to-linger
Jeg tror han fortsatt er i drømmeland, å tro at økonomien er tilbake på 9 måneder er å tro på Julenissen og alle andre fabeldyr som finnes....

Kan ikke se for meg at det kommer ikke til å være mange turister i Thailand i år og neste år, tror det kun er spesielt interesserte som tør å sette seg på et fly helt til Thailand. Andre deler av økonomien kan sikkert bedre seg men for de store turist gettoene så ser det nok mørkt ut.
torbus

Kolami skrev: 05 mai 2020, 17:53 I thailand nestenger de alt, men markedene er åpne..henger det på grep? riktig nok åpnet de mer den 3de mai, eller du kan kan kalle det lettelse på restriksjoner ettersom mange har gitt faen nå 2 ukers tid allerede...

Så, det skulle vært mange flere døde her i sør øst asia..men med tanke på at de aller fleste aldri blir eldre enn 65 år så er det kanskje ikke så rart at det er så mange døde tenker jeg da...fordi, hva er gjennomsnitssalderen på de som rammes av covid19 igjen? Og de som rammes av kroniske sykdomer som har svært dårlig helse etc lever neppe lenge her nede skulle jeg tro..
Forventet levealder i Thailand er nesten 72 for menn og nesten 80 for kvinner.

https://www.worldlifeexpectancy.com/tha ... expectancy

Jeg vet ikke hvorfor markeder er åpne, men mange thaier får maten de spiser fra markeder. Kan det være at matmarkeder regnes som like essensielle i Thailand som matbutikker i Italia, New York og London?

I så fall skiller ikke Thailand seg ut fra andre land ved å la essensielle deler av samfunnet holde åpne.

Hvorfor Thailand er så lite rammet, til tross for at turismen turet og gikk som normalt i halvannen måned etter første påviste tilfellet av Covid19, aner jeg ikke, men det er et eksempel på noe av det som forvirrer forskerne.

https://www.nytimes.com/2020/05/03/worl ... e-why.html

Det er nok viktig at mildt rammede land som Norge og Thailand ikke tror vi har sluppet unna, for alle ser ut til å være klare på at det å unngå den første kulen, som noen av oss delvis har gjort nå, ikke trenger å bety at vi klarer å dukke unna de neste.

Det er vel der faren ligger nå. At vi begynner å ta for lett på det, for vi vet hvor lite som skal til. I Norge kunne det første utbruddet for eksempel spores tilbake tilbake til skiturister fra Østerrike. I Thailand kunne en betydelig del av smitten spores tilbake til den famøse boksekampen på Lumphini Boxing Stadium i mars.

Det sier litt om hvor lite som skal til.

Hva da om en såkalt superspreder skulle sende smitten inn i tett befolkede områder av Bangkok, la oss si Klong Toei-slummen, med mer enn 100000 innbyggere som bor under svært kummerlige forhold, og som er i umiddelbar nærhet til byens viktigste matforsyning (havna og markedet rett utenfor slumområdet)?

Jeg tror både Thailand og Norge gjør lurt i å være ytterst varsomme også i tiden framover, men med gradvis gjenåpning av samfunnet. Står det mellom å unngå sult og smitte, vil tross alt de fleste måtte prioritere sulten, og i Thailand viser matkøene foran barmhjertige samaritaner at mange allerede er på bristepunktet.

Ikke engang rike Norge vil klare konsekvensene av et nedstengt samfunn i måneder og år.
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

anmeno skrev: 06 mai 2020, 08:32 Jeg tror han fortsatt er i drømmeland, å tro at økonomien er tilbake på 9 måneder er å tro på Julenissen og alle andre fabeldyr som finnes....

Kan ikke se for meg at det kommer ikke til å være mange turister i Thailand i år og neste år, tror det kun er spesielt interesserte som tør å sette seg på et fly helt til Thailand. Andre deler av økonomien kan sikkert bedre seg men for de store turist gettoene så ser det nok mørkt ut.
Som vi kommer til å å reise mer i nærområdene de neste årene, vil nok Asiatere gjøre det samme, og neppe reise til noen europeiske land med det første. Asia virker plutselig mye tryggere for Indere og Kinesere nå, enn noen andre steder å feriere, og de har penger. Mye penger og er villige til å bruke det også. Russerene kommer nok tilbake de også om de får slippe inn.
🌞
Wood1958

[mention]Tore Bustad[/mention]

En av tingene som de kikker mere på,vedrørende hvorfor noen steder har så store problemer med spredning og stor,dødelighet er ifølge denne artikkelen dette med om det er forskjellige strain av viruset .

[quoteAre COVID-19 mutations driving the difference?
Multiple labs are busy looking to see if the different mutations partly explain how the disease can be mild in some areas and so deadly in others.

There's certainly evidence that different strains are circulating[/quote]

[quoteBoth the original and the new strain were circulating in the English town of Sheffield and extensive testing there found that while having the mutated strain didn't correlate to a higher chance of being hospitalized, those patients did seem to have higher viral loads. Higher levels of the virus in the body are typically associated with worse outcomes[/quote]

https://eu.usatoday.com/story/news/heal ... 085752001/
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

Dokumentar som dukket opp i feeden min nå. Ikke sett enda, men er på lista for senere.
What can be done to stop this mysterious virus? Researchers are working to contain the spread, and are learning new facts about infection mechanisms. The latest research reveals how tiny droplets carrying the virus can remain in the air for some time. We bring you reports from the frontlines of the fight against a pandemic.
COVID-19: Fighting a Pandemic
NHK Documentary 53m 20s
Broadcast on March 26, 2020 Available until September 22, 2020

https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/onde ... 202003-001
🌞
torbus

Wood1958 skrev: 06 mai 2020, 09:23 @Tore Bustad

En av tingene som de kikker mere på,vedrørende hvorfor noen steder har så store problemer med spredning og stor,dødelighet er ifølge denne artikkelen dette med om det er forskjellige strain av viruset .
Jeg vet, men det er (som nevnt noen ganger i diskusjonen bak) forskerne i artikkelen jeg linket fra NY Times allerede klare over. De ulike strainsene har vært kjent i mer enn en måned nå.

Det er trolig mange faktorer som spiller inn, ikke en enkelt faktor. Boksekampen i Lumpini Park er i hvert fall et eksempel på hvordan et enkelt utbrudd forårsaker mye spredning, mens andre ikke ser ut til å smitte i det hele tatt. Det samme så vi etter enkelte fotballkamper i Europa i februar og mars, og etter Mardi Gras-feiringen i New Orleans. De vet fortsatt ikke hva disse såkalte "supersprederne" er for noe, og hvorfor de tilsynelatende smitter så mange. Det de i hvert fall vet er at det ikke skal mer enn en til i et tett befolket området, før helvete er løs.
torbus

Stadig mer tyder på at viruset begynte å spre seg før vi var klare over det, og det spredte seg raskt, men de har fortsatt ikke funnet beviser som tyder på at de ulike mutasjonene av viruset påvirker verken smittefrekvens eller sykdomsforløp.
A new genetic analysis of the virus that causes Covid-19 taken from more than 7,600 patients around the world shows it has been circulating in people since late last year, and must have spread extremely quickly after the first infection.

Researchers in Britain looked at mutations in the virus and found evidence of quick spread, but no evidence the virus is becoming more easily transmitted or more likely to cause serious disease.

The virus is changing, but this in itself does not mean it's getting worse," genetics researcher Francois Balloux of the University College London Genetics Institute told CNN.
https://edition.cnn.com/2020/05/05/heal ... index.html

Jeg hadde en merkelig influensa/forkjølelse like etter at jeg kom hjem fra Thailand rett før jul. Den siste uka ble tilbrakt i Bangkok, med daglige turer på tett befolkede tog, båter og markeder. Det var før flertallet begynte å bruke masker, og det var kinesere overalt. Reisefølget fikk også en kraftig influensa. For min del oppførte sykdommen seg lite normalt. Feberen kom og gikk i en ukes tid, og hosteanfallene var voldsomme lenge etter at jeg følte meg frisk. Mot normalt hadde jeg ikke vondt i halsen, men luftveiene fikk gjennomgå så mye at jeg på slutten blødde neseblod, noe jeg aldri har opplevd før.

Senere spøkte jeg med at det sikkert var corona, men nå som det viser seg at viruset har sirkulert lengre enn antatt, og sykdomsforløpene varierer så til de grader, vil det ikke overraske meg om jeg har antistoffer når testene blir tilgjengelig for alle.
Wood1958

Langsomt så snur tallene i Italia, flere og flere blir friske igjen i Spania også så jeg på meteren.
Europa planlegger å åpnes forsiktig i flere land nå.
Det er å håpe de tar det forsiktig så det holdes under kontroll og ikke blusser opp igjen.
https://datastudio.google.com/u/0/repor ... page/RdlHB
2020-05-06 21.06.06.png
MrDemongas

Tore Bustad skrev: 06 mai 2020, 10:35 Stadig mer tyder på at viruset begynte å spre seg før vi var klare over det, og det spredte seg raskt, men de har fortsatt ikke funnet beviser som tyder på at de ulike mutasjonene av viruset påvirker verken smittefrekvens eller sykdomsforløp.

https://edition.cnn.com/2020/05/05/heal ... index.html

Jeg hadde en merkelig influensa/forkjølelse like etter at jeg kom hjem fra Thailand rett før jul. Den siste uka ble tilbrakt i Bangkok, med daglige turer på tett befolkede tog, båter og markeder. Det var før flertallet begynte å bruke masker, og det var kinesere overalt. Reisefølget fikk også en kraftig influensa. For min del oppførte sykdommen seg lite normalt. Feberen kom og gikk i en ukes tid, og hosteanfallene var voldsomme lenge etter at jeg følte meg frisk. Mot normalt hadde jeg ikke vondt i halsen, men luftveiene fikk gjennomgå så mye at jeg på slutten blødde neseblod, noe jeg aldri har opplevd før.

Senere spøkte jeg med at det sikkert var corona, men nå som det viser seg at viruset har sirkulert lengre enn antatt, og sykdomsforløpene varierer så til de grader, vil det ikke overraske meg om jeg har antistoffer når testene blir tilgjengelig for alle.
Samme dritten her, og jeg har ikke vært i LOS siden i fjor sommer. Jeg tror jeg må ta en test...
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»