Jobber på omsorgsbolig med tjenesteytere som er i faresonen og vi kan ikke la smittevernet bestemmes etter hva forskjellige folk har sett på youtube, vi er jo nødt til å følge rådene vi får fra det offentligeKolami skrev: ↑04 mai 2020, 12:25 Det jeg håper jeg virkelig..fordi jeg vil neppe oppleve en reel krise med tanke på hva som skjer i disse tider..så jeg håper vi aldri opplever noen krise som ikke er forårsaket av regjeringer ved å nedstenge økonomien og landegrenser samt sende titalls millioner ut arbeidsledighet igjen..
.i mellomtiden får vi håpe at ekspertene fortsatt har kontroll i disse tider..enten så er man ekspert, eller så har man ikke evne til å tenke selv i disse dager er tydligvis mantra..Narrativet er såklart viktig for mange da det er en ledestjerne i en mørk tid.
.....feks norske leger som ikke er eksperter blir såklart sensuret på youtube...men pytt pytt..krise er akkurat hva Norge trenger for å booste opp nasjonal samhold og den nasjonale følelsen...
Coronavirus 2020
Du snakker om tiltak i en jobbsituasjon hvor dere har brukere som er i faresonen..SÅ BRA at det tas grep der, det skulle bare mangle....og det er akkurat det jeg har etterlyst først og fremst...isolere sårbare grupper og personer..
Det er en helt annen diskusjon sådan, men den riktige diskusjonen som vi burde ha hatt. Til motsetning til dette kveletaket som foregår i disse dager med å nedstenge økonomien og innføre drakoniske lover..
..og hvor bra boligen din vet du sikkert bedre enn andre..men min erfaring er at det mye rart bortover da jeg har jobbet mot boliger med svært utsatte grupper som krever helst spesielle tiltak..jeg aner ikke hvor mange saker som ligger hos fylkesmannen totalt i Norge pga omsorgssvikt i helsesektoren..men jeg regner med at det er mange flere enn det er døde av COVID19 pr idag..det er min påstand sådan..
Men bør man stenge ned helt land av den grunn? Det er det situasjonen dreier seg om...og hvor mange brukere er det du vet som er døde pr idag? det vil nok interresere mange her i inne ..og hvis det er noen døde sålangt, hva var årsaken? det er der informasjonen ligger..
-
torbus
Hvis mange ikke er døde, kan det være eksempel på at vi gjør noe riktig. Alternativet kunne vært det vi ser i Italia, Spania, NY, der helsevesenet kollapser, og mennesker som ikke hadde trengt å dø, derfor dør, i hopetall, også av sykdommer som ikke har med Covid å gjøre, men som nå ikke blir behandlet fordi kapasiteten er sprengt. Disse samfunnene stengte ikke ned fordi strenge regler ble innført, men fordi viruset var nær ved å ødelegge dem - fordi de ikke reagerte i tide.Kolami skrev: ↑05 mai 2020, 04:15 Men bør man stenge ned helt land av den grunn? Det er det situasjonen dreier seg om...og hvor mange brukere er det du vet som er døde pr idag? det vil nok interresere mange her i inne ..og hvis det er noen døde sålangt, hva var årsaken? det er der informasjonen ligger..
Alternativet til strenge tiltak ville vært full kollaps i mange flere land, og at samfunnene ville stengt ned av seg selv, men med langt mer ødeleggende konsekvenser enn de vi ser blant annet i Norge (i hvert fall inntil videre).
Det er bare å se til Sverige. Der er det meste basert på frivillighet. Mye fungerer derfor noenlunde som normalt, men arbeidsløsheten har eksplodert der også, selv om svenskene ikke har stengt ned. Mange holder seg hjemme frivillig, restauranter er ikke særlig fristende å besøke under en pandemi, møtene på jobben tas via FaceTime i stedet for å møtes med taxi og fly, og utenlandsreiser utgår fordi resten av verden er stengt ned uansett. Mye i Norge er ikke stengt ned som følge av tvang, men som følge av nedgang i etterspørsel. Butikkene i Oslo kunne ha åpent, men mange valgte å stenge ned fordi kundene ville utebli. Det samme med restauranter. De hadde lov til å holde åpne, men det ville ikke kommet mennesker.
Ulike lands Ulike tiltak vil sikkert diskuteres i mange år framover, men jeg er glad jeg lever i en verden der vi heller tar i litt for mye enn litt for lite når et dødelig virus sprer seg. Jeg er også glad for å bo i en verden hvor vi beskytter de som ikke vil tåle viruset så godt, enten de er gamle, har diabetes eller er en veltrent 40-åring med uflaks.
Tar vi feil med våre strenge tiltak, kan vi lette på dem. Hadde vi lyttet til dem som ikke ville gjøre noe, derimot, og disse tar feil - vel, da hadde vi risikert hundrevis av millioner døde.
I det minste lærer vi i disse tider mye om hva som fungerer og hva som ikke fungerer til neste gang verden rammes av et virus, og til de neste bølgene av Covid-19 trolig vil skylle over oss de neste årene.
De fleste av ekspertene er klare på at det hersker mye usikkerhet, og at det er mye de ikke vet.
Det er en holdning jeg må si jeg foretrekker framfor skråsikkerhet.
Det du etterlyser er vel det myndighetene er i gang med nå og er neste etappe mens samfunnet åpner sakte men sikkert, øke testkapasitet og isolere syke og smittebærere.Kolami skrev: ↑05 mai 2020, 04:15 Du snakker om tiltak i en jobbsituasjon hvor dere har brukere som er i faresonen..SÅ BRA at det tas grep der, det skulle bare mangle....og det er akkurat det jeg har etterlyst først og fremst...isolere sårbare grupper og personer..
Det er en helt annen diskusjon sådan, men den riktige diskusjonen som vi burde ha hatt. Til motsetning til dette kveletaket som foregår i disse dager med å nedstenge økonomien og innføre drakoniske lover..
..og hvor bra boligen din vet du sikkert bedre enn andre..men min erfaring er at det mye rart bortover da jeg har jobbet mot boliger med svært utsatte grupper som krever helst spesielle tiltak..jeg aner ikke hvor mange saker som ligger hos fylkesmannen totalt i Norge pga omsorgssvikt i helsesektoren..men jeg regner med at det er mange flere enn det er døde av COVID19 pr idag..det er min påstand sådan..
Men bør man stenge ned helt land av den grunn? Det er det situasjonen dreier seg om...og hvor mange brukere er det du vet som er døde pr idag? det vil nok interresere mange her i inne ..og hvis det er noen døde sålangt, hva var årsaken? det er der informasjonen ligger..
Kan ikke og ønsker ikke si så mye konkret om boligen jeg jobber her, men i kommunen er de siste tallene jeg hørte at vi har fortsatt har null smittede i omsorgsboliger, syke og pleiehjem
Det var jo tidligere i tråden om det positive for miljø og forurensing . Men det snur det også.
https://mk0eeborgicuypctuf7e.kinstacdn. ... eijing.gif
https://mk0eeborgicuypctuf7e.kinstacdn. ... eijing.gif
De fikk seg en aha-opplevelse i Sverige når smitten bredde seg på eldrehjemmene. Først var det ikke så farlig, men nå etter mange uker og snart 3000 dødsfall er svenskene mere opptatt av å følge avstandsreglene enn de var for noen uker siden.
Velkommen etter sier jeg da, det tok sin tid. Norge ser ut til å komme svært bra ut av dette. Mye av grunnen er vel at folk bor i grisgrendte strøk så vanskeligere for smitten å vandre.
Det vil nok komme en økning i antall smittetilfeller når samfunnet åpnes opp igjen, men det viktigste er fortsatt å beskytte de eldre og risikogruppene.
Velkommen etter sier jeg da, det tok sin tid. Norge ser ut til å komme svært bra ut av dette. Mye av grunnen er vel at folk bor i grisgrendte strøk så vanskeligere for smitten å vandre.
Det vil nok komme en økning i antall smittetilfeller når samfunnet åpnes opp igjen, men det viktigste er fortsatt å beskytte de eldre og risikogruppene.
Der kan du se..JD6620 skrev: ↑05 mai 2020, 07:06 Det du etterlyser er vel det myndighetene er i gang med nå og er neste etappe mens samfunnet åpner sakte men sikkert, øke testkapasitet og isolere syke og smittebærere.
Kan ikke og ønsker ikke si så mye konkret om boligen jeg jobber her, men i kommunen er de siste tallene jeg hørte at vi har fortsatt har null smittede i omsorgsboliger, syke og pleiehjem
I thailand nestenger de alt, men markedene er åpne..henger det på grep? riktig nok åpnet de mer den 3de mai, eller du kan kan kalle det lettelse på restriksjoner ettersom mange har gitt faen nå 2 ukers tid allerede...Tore Bustad skrev: ↑05 mai 2020, 06:41 Hvis mange ikke er døde, kan det være eksempel på at vi gjør noe riktig. Alternativet kunne vært det vi ser i Italia, Spania, NY, der helsevesenet kollapser, og mennesker som ikke hadde trengt å dø, derfor dør, i hopetall, også av sykdommer som ikke har med Covid å gjøre, men som nå ikke blir behandlet fordi kapasiteten er sprengt. Disse samfunnene stengte ikke ned fordi strenge regler ble innført, men fordi viruset var nær ved å ødelegge dem - fordi de ikke reagerte i tide.
Alternativet til strenge tiltak ville vært full kollaps i mange flere land, og at samfunnene ville stengt ned av seg selv, men med langt mer ødeleggende konsekvenser enn de vi ser blant annet i Norge (i hvert fall inntil videre).
Det er bare å se til Sverige. Der er det meste basert på frivillighet. Mye fungerer derfor noenlunde som normalt, men arbeidsløsheten har eksplodert der også, selv om svenskene ikke har stengt ned. Mange holder seg hjemme frivillig, restauranter er ikke særlig fristende å besøke under en pandemi, møtene på jobben tas via FaceTime i stedet for å møtes med taxi og fly, og utenlandsreiser utgår fordi resten av verden er stengt ned uansett. Mye i Norge er ikke stengt ned som følge av tvang, men som følge av nedgang i etterspørsel. Butikkene i Oslo kunne ha åpent, men mange valgte å stenge ned fordi kundene ville utebli. Det samme med restauranter. De hadde lov til å holde åpne, men det ville ikke kommet mennesker.
Ulike lands Ulike tiltak vil sikkert diskuteres i mange år framover, men jeg er glad jeg lever i en verden der vi heller tar i litt for mye enn litt for lite når et dødelig virus sprer seg. Jeg er også glad for å bo i en verden hvor vi beskytter de som ikke vil tåle viruset så godt, enten de er gamle, har diabetes eller er en veltrent 40-åring med uflaks.
Tar vi feil med våre strenge tiltak, kan vi lette på dem. Hadde vi lyttet til dem som ikke ville gjøre noe, derimot, og disse tar feil - vel, da hadde vi risikert hundrevis av millioner døde.
I det minste lærer vi i disse tider mye om hva som fungerer og hva som ikke fungerer til neste gang verden rammes av et virus, og til de neste bølgene av Covid-19 trolig vil skylle over oss de neste årene.
De fleste av ekspertene er klare på at det hersker mye usikkerhet, og at det er mye de ikke vet.
Det er en holdning jeg må si jeg foretrekker framfor skråsikkerhet.
Så, det skulle vært mange flere døde her i sør øst asia..men med tanke på at de aller fleste aldri blir eldre enn 65 år så er det kanskje ikke så rart at det er så mange døde tenker jeg da...fordi, hva er gjennomsnitssalderen på de som rammes av covid19 igjen? Og de som rammes av kroniske sykdomer som har svært dårlig helse etc lever neppe lenge her nede skulle jeg tro..
-
Arild Holtet
Ingen forandringer på døde i Thailand, og tallet holder seg på 54 som er registrert døde. Men siden de har en av de dårligste målinger så er det nok en stor gråsone. Ellers så er det 3.662.102 som er smittet og 25.7314 som er døde i verden. Men også på den liste er store mørketall på grunn av manglende testinger av folk i verden. Hvor tallene vil havne før epedimien er over vet ingen, men mange tror på minst en dobling av tallene.
Lista fra morgenen i dag.
https://www.vg.no/spesial/2020/corona/v ... tm_term=d6
A.H.
Lista fra morgenen i dag.
https://www.vg.no/spesial/2020/corona/v ... tm_term=d6
A.H.