Coronavirus 2020

torbus

riflefish skrev: 03 mai 2020, 19:06 i mine to siste posteringer , inkl
youtube er det utvilsom sannsynlig at viruset har mutert! og forandret seg det er nok referanser ( videnskaplige kilder i de posteringer!,
det jeg reagerer på er at noen forsøker og fortelle at viruset er påvirket av temratur og klima, det tror ikke jeg på,,

fordi foreksempel har viruset vert sterkt også helt nede i florida,
klima og tempraturer påvirker ikke pandemien i den gra du refererer til!,
Det virker ikke som om du har lest artikkelen jeg la ut over. Kanskje burde du gjøre det før du kommenterer det som står i den. Da blir det færre misforståelser.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Sted: Norge
Kontakt:

Fagpersoner innen luftfarten tror det vil ta lang tid før vi begynner fly utenlands som før.

Så lang tid kan det ta før vi vil reise igjen
Sommerferien

Det er allerede klart at helsemyndighetene anbefaler å ikke reise ut av landet i sommer. Og for å stoppe full krise for hoteller og andre reiselivsbedrifter, oppfordres nordmenn til å utforske Norge i sommerferien. Torbjørn Wist tror likevel ikke at det vil være tilbake til mange flyvinger allerede i sommer.
Tar tid

SAS-toppen tror at det vil komme mer behov for flere innenriksflyvninger utover høsten.

– Så vil man kanskje også se lettelser i reiserestriksjonene innenfor Skandinavia. Men å tro at det blir noe stor trafikk ut til Europa i andre halvår, det har vi mindre tro på, sier Wist i Bare business.

– Så når drar Ola og Kari Nordmann igjen en helg til Paris, eller en uke til Gran Canaria?

– Ja, fra mitt perspektiv skulle jeg gjerne invitert dem tilbake i morgen. Men dette er avhengig av hvor lang tid det tar før det lettes på reiserestriksjonene. Heldigvis er nordmenn, svensker og dansker glade i å reise. Og når man ser på tidligere kriser så har folk kort hukommelse, og reiselysten kommer fort tilbake. Så vi tror jo at det er et kommersielt grunnlag, men at det vil ta tid før man kommer tilbake dit, sier Wist.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

Tore Bustad skrev: 03 mai 2020, 19:19 Det virker ikke som om du har lest artikkelen jeg la ut over. Kanskje burde du gjøre det før du kommenterer det som står i den. Da blir det færre misforståelser.
det er ingen misforståelser jeg har lest det du skriver!
men du gidder ikke og høre på hva jeg sier
covid 19 har mutert det veit og ser vi og det
er innbo og betvile heller ikke at det er flere strain,
og det er ingen beviser på geografisk og tempraturer ,
prøv og forstå disse få linjene da!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
anmeno

riflefish skrev: 03 mai 2020, 20:14 det er ingen misforståelser jeg har lest det du skriver!
Mulig det ikke er noen beviser på temperatur, men nå er det slik at Thailand var det første landet som hadde tilfeller utenfor Kina, hvis det hadde vært slik at temperatur ikke påvirket spredningen så hadde alle i Phuket vært smittet, jeg var der i helgen 13 - 16 mars og på Bangla så var det ikke mye social distancing.

Jeg er overbevist om at viruset ikke overlever på overflater lenge med den varmen som er i Thailand, tipper også at fuktigheten gjør at viruset ikke henger så lenge i luften.
Wood1958

riflefish skrev: 03 mai 2020, 19:06 i mine to siste posteringer , inkl
youtube er det utvilsom sannsynlig at viruset har mutert! og forandret seg det er nok referanser ( videnskaplige kilder i de posteringer!,
det jeg reagerer på er at noen forsøker og fortelle at viruset er påvirket av temratur og klima, det tror ikke jeg på,,

fordi foreksempel har viruset vert sterkt også helt nede i florida,
klima og tempraturer påvirker ikke pandemien i den gra du refererer til!,

bland flere har
Cambridge geneticist Peter Forster ledet et
team som fastslå at viruset har mutert minst to ganger og har minst 3 strains
se foreksempel på youtube snurten!
Som du sier , her er CDC (amerikansk smittevern)sin rapport. De konkluderer med at de første tilfeller på vestkyststen kom fra Kina.
Østkysten har fått s in smitte gjenom New York hvor smitten kommer fra europa med en annen strain. (Er vel slik de nå konkluderer)Så det er nok flere mutasjoner ute å går.
Og kanskje de forskjellige strain reagerer forskjellig på /fra omgivelsene også.Det er mye de ikke vet om viruset enda.

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/mm6918e2.htm

Også om 2 strain ca 34,10 i video.

https://youtu.be/P0UaGdFvN7Q
torbus

riflefish skrev: 03 mai 2020, 20:14 det er ingen misforståelser jeg har lest det du skriver!
Nå skulle man vel tro at det er den som driver din type stråmannsargumentasjon som forsøker å krangle. Jeg krangler ikke, men jeg svarer når du påstår at jeg har skrevet ting jeg ikke har skrevet. Eventuelt hevder du at noen i linken jeg postet påstår noe de ikke sier. 

Jeg vet ikke hvorfor du gjentar at det er flere varianter av viruset. Det er ingen som har nektet for at det er tilfellet. At det var minst 2 varianter av viruset, visste vi allerede før det kom til Norge. Jeg vet at jeg for noen uker siden publiserte en artikkel her inne om det de har kommet fram til på Island, og i linken mener jeg å huske de hadde funnet så mange som 200 varianter av viruset bare på Island. 

Jeg er som sagt ingen ekserpt på virus, men jeg har fått med meg så mye som at dette ikke er uvanlig. At virus forandrer seg hele tiden. Det er virusets natur. Det er i hvert fall det ekspertene på virus påstår.

Jeg forstår derfor ikke hvorfor du skriver som om dette er ny informasjon. Til og med linken du brukte er snart 2 uker gammel - noe som er utrolig lang tid i disse dager, da ny informasjon kommer daglig.

For det andre snakker du om temperatur og klima, og hevder at jeg har påstander vedrørende dette. Det har jeg altså ikke. I artikkelen jeg la ut, og som du sier at du leste, vil du derimot se at klima og temperaturer er to av mange faktorer de diskuterer. Jeg har ikke vært påståelig her. Det er ikke lenge siden jeg la ut en link som siste hvordan viruset eksploderer i Ecuador - i et veldig varmt og fuktig klima.

Hvis du hadde lest artikkelen jeg la ut over, og som du sier at du har lest, ville du sett at dette er nettopp et eksempel på noe som forvirrer forskerne.

Du tar ellers feil når du skriver at det ikke er bevist at temperaturer spiller inn. Det er det. Det er bevist at viruset trives best i 7-8 grader. Det ligger mange linker her inne hvor du kan lese om dette. Det er bevist at viruset lever mye lengre på overflater som holder temperaturer nære 7-8 grader enn det lever på flater i land som holder 30-40 varmegrader.

Hvor mye dette har å si for pandemien, vet derimot ikke forskerne - noe du også ville sett dersom du hadde lest linken du sier du har lest.

Hva temperatur og dråpesmitte angår, tror jeg ikke de har konkludert ennå, men det er mye som tyder på at dråpene faller raskere til bakken i varme og fuktige klimaer, da det veier mer. Hvis du er uenig i dette, får du ta det med forskerne. Ikke med meg.

Vi vet derimot at det er mindre sannsynlig å bli smittet fra overflater i varme land enn det var f.eks. nord i Italia, rett og slett fordi viruset dør raskere på flater i varme land.

Det er ingen som prøver å krangle, men når du skriver ting som rett og slett er usant, og hevder at jeg, eller forskerne i linken jeg la ut (litt uklart hvem du egentlig snakker om, men jeg har i hvert fall ikke skrevet noe av det du sier jeg har skrevet), må du tåle å bli rettet på.

For øvrig har jeg lest det du har skrevet. Jeg skjønner bare veldige lite av det når svar som ikke angår det jeg poster siteres under mine poster, og før du hevder at jeg forsøker å krangle kan du jo gå tilbake og se hvem som først svarte hvem.
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

En hyllest til Taiwan

🌞
Brukeravatar
Phay

Av og til så blir det for mye informasjon, for mange linker, for mange kilder, og for mange meninger om hva som er bra kildemateriale. Folk tror det de vil tro, og det fører til motsetninger, som samfunnet lider under, fordi man ikke har tillit til myndighetene. Mistilliten kan komme a mange årsaker, og jeg har nå sett deler av I Human som tar for seg sosiale medier, kunsting intelligens og algoritmer og hvordan den allerede påvirker oss i den retningen vi helst vil la oss lede eller lettest lede, via vennekretsen, politikere, samfunn, og de som har noe å tjene på oss, som nå har stor makt da de vet alt om oss.

Trailer
https://youtu.be/niaH32LjMK4

Det å velge seg ut noen nøytrale kilder kan være lurt i tillegg til de man allerede stoler på.

Forskning.no er en slik kilde jeg setter høyt. Det å ikke ta nye viruser på alvor, trodde jeg faktisk at historien har fortalt oss noe om, og idag så har vi all verdens kunnskap, som spres fortere en noen gang før så burde det ikke være noen grunn til å tvile på at corona kan være alvorlig for de aller fleste. Folk overlevde spanskesyken også, men den tok godt for seg og gjorde store skadevirkninger verden over.

Spanskesyken, svineinfluensaen, SARS og MERS kan hjelpe oss å forstå Covid-19
To kritiske faktorer avgjør.

Dødelighet og smittsomhet
Dødelighet handler ganske enkelt om hvor stor andel av de smittede eller syke som dør. En stor studie av Covid-19 syke fra Kina konkluderer med en dødelighet på 2,3 prosent. Altså at av 100 syke så dør 2,3 personer. Foreløpige tall fra Verdens helseorganisasjon (WHO) har satt den globale dødeligheten til 2,1 prosent.
Smittsomhet måles med det som kalles reproduksjonstallet (R0). Er R0 høyere enn 1 så sprer trolig sykdommen seg. Er R0 lavere enn 1 så svekkes mest sannsynlig sykdommen.
I det første tilfellet så smitter hver syk person flere enn 1 annen. Men smitter hver syk færre enn 1 annen person, ja så forsvinner sykdommen.

Les artikkelen her
https://forskning.no/influensa/spanskes ... 19/1652068
🌞
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

Wood1958 skrev: 03 mai 2020, 21:43 Som du sier , her er CDC (amerikansk smittevern)sin rapport. De konkluderer med at de første tilfeller på vestkyststen kom fra Kina.
Østkysten har fått s in smitte gjenom New York hvor smitten kommer fra europa med en annen strain. (Er vel slik de nå konkluderer)Så det er nok flere mutasjoner ute å går.
Og kanskje de forskjellige strain reagerer forskjellig på /fra omgivelsene også.Det er mye de ikke vet om viruset enda.

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/mm6918e2.htm

Også om 2 strain ca 34,10 i video.

https://youtu.be/P0UaGdFvN7Q
takk wood!
fornuftig kort og enkelt!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Phay

Det er godt å se at folk flest stoler på Erna med Høyre i lederstolen, og det vises også på galluppmålingene der Høyre gjør det godt om dagen. Folk flest er fornøyde med slik Norge har tilrettelagt, og i tillegg har Trump sett mot Norge og faktisk tatt til orde for at det var rett fremgangsmåte. Litt forunderlig men ser ut som han har ett godt øye til Erna, men han har jo også ett godt øye til Nord Koreas leder, så det sier egentlig ikke så mye. Kanskje mest for å poke Sverige.

Uansett så gleder det en Norges patriot at folk samler seg under ett styre i krisetider, selv om Giske og Støre har begynt å rasle litt med sablene for å få fotball Norge igang igjen, noe som kommer som ett resultat av elendige målinger.

Folkets dom over corona-håndteringen:
Stoler på Erna
Bare 7 prosent har liten eller ingen tillit til myndighetenes håndtering av coronaepidemien. Oppslutningen om Erna Solberg har ikke vært større på halvannet år.

I krisetider ser vi ofte det samme mønsteret i folks politiske oppfatninger. Vi samler oss rundt det bestående, og gir støtte til de regjerende styresmaktene.

Riktignok fra 20 mars, men den står seg den dag idag.
https://www.dagbladet.no/nyheter/stoler ... a/72268926
🌞
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»