Coronavirus 2020

Lamong

Eldreomsorgen i Norge har blitt hardt rammet av Covid19, det er ikke uten grunn. Sykehjem, eldresenter og hjemmetjeneste er bemannet med deltidsstillinger. Generelt har ansatte fra 20-80 % stillinger og opp til 30% til 50% av vakter blir utført av eksterne vikarer. De som har deltidsstillinger og er vikarer jobber på flere arbeidsplasser samtidig for å klare seg. Det blir heller hentet inn eksterne vikarer enn å bruke fast ansatte med deltidsstillinger. Ca. 60% av ansatte med deltidsstillinger ønsker utvidete stillinger og vikariater kunne lett bli fylt opp av de. Ansatte med små stillingsprosenter kan ha små stillinger i private eldreinstitusjoner, de kan ha stillinger/vikariater i nabokommuner. En av fruens kolleger kjører 10 mil en veg to ganger i uka til sykehjemmet der hun jobber... Får en av institusjonene smitte er det ikke lenge før alle stedene er smittet, lageret av smitteutstyr vil holde ca. en uke med en smittet pasient. Dette er en villet situasjon, hvis ansatte på institusjonen hadde utført de nødvendige vikariatene hadde de ansatte kunne forlange større stillingsprosenter... Det er vistnok ikke økonomisk.
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

@w[mention]Wood1958[/mention]

Respekt Cuomo
🌞
Brukeravatar
e-golf

Wood1958 skrev: 17 apr 2020, 19:08 Og Trump har nå også som mange andre begynt å følge guvernør Cuomo i New York sine daglige pressekonferanser . Nå er han jo også glad i å twittre om Cuomo sine pressekonferanser, og under dagens twittret han vistnok noen minutter. Noe som jo ikke gikk hus forbi for de tilstedeværende journalister.
Så etterpå når journalister fikk sin tid til spørsmål fikk guvernøren annledning ril å svare for seg og han er nå ikke redd for å miste jobben ved å si sin mening om og til Trump
Intresant å høre svar fra ca 1 ,15, 22 på tidslinjen og regner med at Trump skal svare for seg på sin neste pressekonferanse. Han blir jo flere ganger fortalt hva som er en President sin oppgave og ikke en President sin oppgave , så får en se om han fyrer seg like mye opp på Coumo som på journalister i morgen.
Det er synd at en slik situation brukes til krangling og det har jo Cuomo tidligere nevnt at han synes er upassende i denne andledning.
og ca 1.40.37 nevner han om hvem han synes skal sparkes av Trump
https://www.youtube.com/watch?v=8k3ri7oBXe8&t=626s
Det er kanskje en egen tråd om valget i usa, men ser mange diskuterer det i denne tråden. Jeg tror trump vinner neste valg. Han har god approval rating samtidig som statistikken er på hans side. At norske og europeiske folk generelt er interessert i presidentvalget i usa er en ny ting, så tror nordmenn blir like polarisert innen kjort tid. Desverre synes jeg! Men klarer likevel å ikke like Trumo.
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

e-golf skrev: 18 apr 2020, 03:07 Det er kanskje en egen tråd om valget i usa, men ser mange diskuterer det i denne tråden. Jeg tror trump vinner neste valg. Han har god approval rating samtidig som statistikken er på hans side. At norske og europeiske folk generelt er interessert i presidentvalget i usa er en ny ting, så tror nordmenn blir like polarisert innen kjort tid. Desverre synes jeg! Men klarer likevel å ikke like Trumo.
Valget i Usa har nå opptatt oss Nordmenn så lenge jeg kan huske? Jeg var jo ikke gamle gutten når Carter og Reagen var motstandere, og jeg husker Carter "godt" som president. Jeg var 9 - 13 år.

Så når Bush senior tok over begynte jeg å interessere meg mer for hans politikk, og spesielt ved invasjonen av Kuwait, da tok det seg opp, og derifra og ut, så har jeg hatt inntrykk at min vennekrets og min omgangskrets, alltid har ett eller annet å diskutere eller en mening om Usa´s politikk eller presidenter. Har periodevis vært negativ til deres imperialistiske makt, men ser jo at det har vært nødvendig onde for å holde vesten flytende. Fortsatt ikke enig, men det er kampen om ressursene og verdensherredømme som gjelder idag, som i tidligerer tider, og den første som er annerkjent som Hersker er "King Sargon of Akkad—who legend says was destined to rule—established the world’s first empire more than 4,000 years ago in Mesopotamia."

https://www.nationalgeographic.com/cult ... gon-akkad/

Eller Alexander The Great som er å regne som den første Romerske hersker, selv om han var fra ett Gresk kongedømme/familie.

Vi vil alltid være under ett maktsentrum, så da er det bare for verdens befolkning å velge side, om hvem de vil være alliert med. I mer moderne tider, så ble jo Norge gitt bort til Sverige fordi vi var i underlagt eller i union med Danmark, som var alliert med Napoleon tapte krigen. Det er faktisk ikke lenge siden Nordmenn og Svensker lå i skyttergravene mot hverandre, og min mors Onkel fortalte meg historien da han var 17 år, lå på grensa mellom Norge og Sverige ved Kongsvinger, og det var så kaldt, at de måtte røyke karva blad for å holde varmen. Tror det var mye adrenalin og spenning i den forbindelsen, uten at han utdypet det noe mer.
🌞
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

Phay skrev: 18 apr 2020, 05:03 Valget i Usa har nå opptatt oss Nordmenn så lenge jeg kan huske? Jeg var jo ikke gamle gutten når Carter og Reagen var motstandere, og jeg husker Carter "godt" som president. Jeg var 9 - 13 år.

Så når Bush senior tok over begynte jeg å interessere meg mer for hans politikk, og spesielt ved invasjonen av Kuwait, da tok det seg opp, og derifra og ut, så har jeg hatt inntrykk at min vennekrets og min omgangskrets, alltid har ett eller annet å diskutere eller en mening om Usa´s politikk eller presidenter. Har periodevis vært negativ til deres imperialistiske makt, men ser jo at det har vært nødvendig onde for å holde vesten flytende. Fortsatt ikke enig, men det er kampen om ressursene og verdensherredømme som gjelder idag, som i tidligerer tider, og den første som er annerkjent som Hersker er "King Sargon of Akkad—who legend says was destined to rule—established the world’s first empire more than 4,000 years ago in Mesopotamia."

Eller Alexander The Great som er å regne som den første Romerske hersker, selv om han var fra ett Gresk kongedømme/familie.

Vi vil alltid være under ett maktsentrum, så da er det bare for verdens befolkning å velge side, om hvem de vil være alliert med. I mer moderne tider, så ble jo Norge gitt bort til Sverige fordi vi var i underlagt eller i union med Danmark, som var alliert med Napoleon tapte krigen. Det er faktisk ikke lenge siden Nordmenn og Svensker lå i skyttergravene mot hverandre, og min mors Onkel fortalte meg historien da han var 17 år, lå på grensa mellom Norge og Sverige ved Kongsvinger, og det var så kaldt, at de måtte røyke karva blad for å holde varmen. Tror det var mye adrenalin og spenning i den forbindelsen, uten at han utdypet det noe mer.
nå erjo trump midt oppi ei nasjonal krise!
og hva han foretar seg nå er intresant i virus tiden,
han er nok ikke som lyndon b johnsen
som etter upopulære trekk i vietnam
så økte opposisjon! men ikke større margin
pupulæritet som trump nå har!
( lbj) han fant dog selv ut at han ikke ville vinne neste valg og stilte ikke som kandidat
montro om trump gjør det samme,
biden leder godt på samtlige spørsmål,
men i corona tider kan mye skje,,!,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Combat

Tore Bustad skrev: 16 apr 2020, 19:30 I denne storien om to unge mennesker med en kraftig variant av sykdommen, står det også hvilke aldersgrupper intensivpasientene befinner seg i.

Det er overraskende mange ikke-gamle.

https://www.dagbladet.no/nyheter/ble-sm ... e/72365808
Ikke mange døde i Thailand og de kommer heller ikke til å få mange døde da det ikke er som i vesten at de eldre er på sykehjem/ gamlehjem hvor alle eldre er samlet på en plass. I Thailand bor de eldre hos barn og da blir det ikke massesmitte blandt eldre, kun i de familier hvor barn drar in smitte så Thailand har en stor fordel sett i forhold til vesten.
Wood1958

Combat skrev: 18 apr 2020, 19:27 Ikke mange døde i Thailand og de kommer heller ikke til å få mange døde da det ikke er som i vesten at de eldre er på sykehjem/ gamlehjem hvor alle eldre er samlet på en plass. I Thailand bor de eldre hos barn og da blir det ikke massesmitte blandt eldre, kun i de familier hvor barn drar in smitte så Thailand har en stor fordel sett i forhold til vesten.
Nå lever de vel mye slik med mange generasjoner i Italia også i endel av distriktene.
Leste at de sliter litt der nå. Pga lockdown får de ikke mye smitte utenifra og rundt omkring, så det største smitteproblemet de har nå for tiden er fks smitte internt i familiene,
Det prøves i mest mulig grad å isolere,familiemedlemmer som er,syke og ikke smitter,resten i husholdningen.
Men ser ut som du nevner ligger mye livstil og levesett i smitte også.
Ikke mye kyss på kinnet i Thailand som i middelhavslandene Å waie er nok også bedre enn håndtrykk. Så tror,Thailand kan gå bra ut i forhold til mange vestlige land.. men tallene gåt eldigvis rette vei nå ligger de vel og tester ca 50 000 om dagen så de finner hele tiden flere selv on det blir færre.
“Probably most of the infections that have occurred since the lockdown have occurred within families,” Giovanni Rezza, a director of Italy’s top health body, the Superior Health Institute (ISS), told a news conference.

Nuclear physicist Paolo Branchini, who has been focusing on the trend of cases and deaths in Italy, told daily Corriere della Sera on Friday that the lockdown initially put a lid on infections but had now “exhausted its beneficial effect”.
https://uk.reuters.com/article/uk-healt ... KKBN21Z2O9
Brukeravatar
e-golf

WHO får stadig mere kritikk med hensyn til håndteringen av coronaepidemien. I tillegg til at USA har varslet om støttestopp vil og Australia og Japan vurdere det samme. Taiwan som varslet tidlig ble ignorert. Den svenske statsepidimiologen er også kritisk. Kan virke som at WHO er en mere politisk organisasjon enn medisinsk. Kilder er NRK og Nettavisen.
https://www.nrk.no/norge/anders-tegnell ... 1.14987215
https://www.nettavisen.no/nyheter/kriti ... 54728.html
Brukeravatar
e-golf

Combat skrev: 18 apr 2020, 19:27 Ikke mange døde i Thailand og de kommer heller ikke til å få mange døde da det ikke er som i vesten at de eldre er på sykehjem/ gamlehjem hvor alle eldre er samlet på en plass. I Thailand bor de eldre hos barn og da blir det ikke massesmitte blandt eldre, kun i de familier hvor barn drar in smitte så Thailand har en stor fordel sett i forhold til vesten.
Det er en antagelse. Det er ingen som vet hvordan viruset sprer seg i Thailand(og mange andre land) og heller ingen som vet hvor mange som dør av viruset. Norge som er ett av de beste landene i forhold til smittesporing (også taiwan, hongkong og sør-korea) er det også usikkert. Jeg tror, understreker tror, at Thailand er som Kina. Underrapportering av smitte og døde!
Brukeravatar
e-golf

Phay skrev: 18 apr 2020, 05:03 Valget i Usa har nå opptatt oss Nordmenn så lenge jeg kan huske? Jeg var jo ikke gamle gutten når Carter og Reagen var motstandere, og jeg husker Carter "godt" som president. Jeg var 9 - 13 år.

Jeg husker og de tidligere presidentene. Carter var vel den første som ikke fikk to perioder som president(etter andre verdenskrig). Har bare vært to presidenter som ikke ble gjenvalgt, Carter og Bush sr . Det jeg ville poengtere er at det ikke har vært like stor polarisering i Norge om USAs president tidligere. Jeg kan ikke erindre at tidligere presidenter har vært like mye diskutert og hatet som nåværende. Det er jo ganske spesielt at nåværende president blir idiotforklart sett i sammenheng med kriger og intervensjoner i andre land. Obama/Clinton som mange ser som de beste har stått for mange kriger. Libya er kanskje det beste eksemplet på det.
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»