Coronavirus 2020

Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Wood1958

Det ble en dag til med positive trender fra Italia, desverre litt flere døde men samtidig en nedgang på nye smittede som en skal flere uker tilbake for å se så "lave"tall.Færre på intensiv og,sykehus også. Det meldes om at nå har de plass igjen på egne sykehus på intensiv i de hardest rammede steder.
Massetesting foregår og nye tilfeller kommer i karantene, Det er jo godt vær for tiden og mange har vært inne lenge, det meldes om mange mennesker ute om dagen i større byer til tross for politi og oppfordringer om det motsatte.Peilinger og målinger på mobilnett i går viste 38 prosent som ikke var der de skulle være i byene i Italia En får håpe,den gode trend ikke blir spolert så det blir ny vekst på spredning.
Det meldes også om positiv retning på tall fra andre land i europa.. Jeg følger litt med på Svenskene , virker som mye politikk.
Et par partier blokkerer for å gi statsministeren utvdede fullmakter til å kunne ta hurtige grep , dette med,begrunnelse i demokratiets prinsipper.
(Moderatene og de,kristelige )
Nå er jo virologen der en med egne meninger, sier at Svenskene kommer til å ha de beste reelle tall på dødelighet.
Jeg undres på hvor mye mørketall det er når det er så snevert med testing. Store dødstall og kanskje mye smitte rundt i større byer. Samtidig et samfunn uten noe særlig begrensinger for å få smitte ned.De snakker om å se nedgang om 3 uker. Samtidig øker tallene hurtig der nå synes jeg.Det har noen ganger vært ytret om nedstengning av fks Stockholm , en kan jo undres på hvor mange som hadde dratt ut av byen og,spredt smitte så sent.Samtidig så er jo distriktsverige betraktlig mere nedbygdt enn fks Norge.
I eget distrikt rykker det også nærmere virkeligheten. Det var sent ute med dispensere i butikkene. Ikke engang overalt,rett før helgen.
Har jeg nevnt noe om corona til noen, så er det noe som hender i Kina og sydeuropa for mange. Men nå kom det første dødsfallet på aldershjemmet her for noen dager siden så virkeligheten siger nok mere inn for flere.og må vel være tegn på at smitte er her også.
Det,er bare å håpe det beste og,kanskje blir,det også flere som melder seg aktivt inn i gruppene som kjemper for at sykehus ikke skal nedlegges i distriktet. Det,er lang nok vei i forveien om noe hender.
Min kjære er ellers venn med en Thaienke på FB fra distriktet her så hun kjenner til tall fra Norge og er bekymret. Jeg,forsøker,så,godt,jeg kan med å forklare om lav,dødlighet osv. nå er jo ikke de i helsevesentet helt uvitene så det har kommet mye røngenbilder fra,senskader fra lungene de siste måneder som hun har,fått,fra,kolleger i Kina og Tyrkia men jeg,vet jo ikke om hvordan de lungene så ut innen de persnene ble syke og ikke,vet hun heller når jeg spør., pluss at jeg ikke er lege.
Selv er eg klar over at hun jo jobber i en gruppe som kan bli mye,eksponert og slikt virker,som om bekymrer meg mest.
Den nye byggningen på sykehuset skal vist nå gå til å huse utlendinger om det blir behov. Så det er vel penger fra forsikringer som skal dekke drift om den skal benyttes.Om Thaiere skal huses i de eldre bygninger uten surstoff ved sengene så blir det nok forskjellige tall på statistikkene og kan kanskje skape grobunn for større distansering i relasjoner Thai/farrang.Jeg så satistikker på antall sykesenger i Thailand pr 1000 i befolkningen. Samlet,private og offentlige er det halvparten av Norske forhold.Når en ser på liggetid i intensivavdelinger så er det,i snitt 6 til 7 dager i TH men dette viruset krever jo 3 til 4 ganger lengere tid for kritiske. Så det er bare å håpe armyen holder,folk hjemme og bremser smitte.
Og alle oss andre får ta de tiltak vi kan og hjelper til med å bremse spredning.
Ønsker alle,en fortsatt god påske

Fra dagens tall i Italia.
https://datastudio.google.com/u/0/repor ... page/RdlHB
2020-04-06 19.44.48.png
2020-04-06 19.44.11.png
2020-04-06 19.42.55.png
Sist redigert av Wood1958 den 06 apr 2020, 21:10, redigert 1 gang totalt.
Wood1958

riflefish skrev: 06 apr 2020, 19:47 https://edition.cnn.com/2020/04/05/poli ... index.html

åååå skan si t slik i verdens første :D demokrati

https://www.businessinsider.com/fired-u ... ?r=US&IR=T
Ja det,er,rart med,det når,en tenker på ordene om handlinger i Kina , og hva forsvarer av handlinger i demokratier med noen andre ord.
Men siste ord i historein er vist ikke ferdig

https://www.businessinsider.com/lawmake ... ?r=US&IR=T
torbus

Norge topper BBCs liste over hvilke land som er best rustet til å komme seg gjennom koronakrisa.
Denne indeksen er basert på faktorar som politisk stabilitet, selskapsstyring, risikovurdering, forsyningssituasjonen og openheit.
Thailand er rangert til nummer 73.

https://www.nrk.no/norge/noreg-toppar-l ... 1.14974836

Samtidig sier FHI at spredningen i Norge ligger på 0,7 (en person smitter gjennomsnittlig 0,7 nye mennesker). Ifølge FHI er tallet på smittede i Norge så lavt som 14000. Det er knyttet stor usikkerhet til tallene, men akkurat nå ser ser det ut som om tiltakene som ble innført for rundt 3 uker siden har fungert over all forventning. Faren er at det kan blusse opp igjen når som helst dersom vi letter på feil tiltak.
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

Tore Bustad skrev: 07 apr 2020, 08:16 Norge topper BBCs liste over hvilke land som er best rustet til å komme seg gjennom koronakrisa.

Thailand er rangert til nummer 73.

https://www.nrk.no/norge/noreg-toppar-l ... 1.14974836

Samtidig sier FHI at spredningen i Norge ligger på 0,7 (en person smitter gjennomsnittlig 0,7 nye mennesker). Ifølge FHI er tallet på smittede i Norge så lavt som 14000. Det er knyttet stor usikkerhet til tallene, men akkurat nå ser ser det ut som om tiltakene som ble innført for rundt 3 uker siden har fungert over all forventning. Faren er at det kan blusse opp igjen når som helst dersom vi letter på feil tiltak.
Leste en artikkel igår om at Norge har gjort alt riktig, men for sent. Hadde de stengt grensene umiddelbart når alarmen gikk i Kina ut til verden, så hadde nordmenn kunne ha dratt på hytta, kost seg i byene, ute og spise, og gjort normale ting, samtidig stimulert økonomien. Skal lete etter den, med er redd for at den kan ha forsvunnet i arkivet ett eller annet sted.

Men jeg er enig i at det kunne ha vært gjort mye mer mye tidligere, og reddet mange små og store bedrifter, samt gjort overføringene fra staten til en brøkdel.
🌞
Kolami

Phay skrev: 07 apr 2020, 08:25 Leste en artikkel igår om at Norge har gjort alt riktig, men for sent. Hadde de stengt grensene umiddelbart når alarmen gikk i Kina ut til verden, så hadde nordmenn kunne ha dratt på hytta, kost seg i byene, ute og spise, og gjort normale ting, samtidig stimulert økonomien. Skal lete etter den, med er redd for at den kan ha forsvunnet i arkivet ett eller annet sted.

Men jeg er enig i at det kunne ha vært gjort mye mer mye tidligere, og reddet mange små og store bedrifter, samt gjort overføringene fra staten til en brøkdel.
Det kan enkelt løses...slå av panikknappen og åpne opp igjen i Norge..folk dør hele tiden...jeg leste at noen mente av det var bra at folk holdt seg hjemme så det ikke førte til skader og sykehusbesøk..gud bedre..er det noen sted som er ett arnested for ulykker er akkurat i hjemmet :?
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

Kolami skrev: 07 apr 2020, 08:54 Det kan enkelt løses...slå av panikknappen og åpne opp igjen i Norge..folk dør hele tiden...jeg leste at noen mente av det var bra at folk holdt seg hjemme så det ikke førte til skader og sykehusbesøk..gud bedre..er det noen sted som er ett arnested for ulykker er akkurat i hjemmet :?
For sent å skru av panikk alarmen nå, nå må de gjennomføre med stil, og det innebærer å holde stengt inntil de har fullstendig kontroll. Resultatene av dagens regler ser man først resultatet av om 14 dager, så kan man holde alarmmodusen i en måned til, og så slippe opp for Norges innbyggere, vil det nok være det beste. I verste fall så er jo hele nedstegningen bortkastet om man slipper opp for tidlig.

Men Sverige vil nok være rustet bedre for 2 og 3 bølge om den skulle komme innenfor ett år, noe vi ikke håper på.
🌞
Kolami

Phay skrev: 07 apr 2020, 09:14 For sent å skru av panikk alarmen nå, nå må de gjennomføre med stil, og det innebærer å holde stengt inntil de har fullstendig kontroll. Resultatene av dagens regler ser man først resultatet av om 14 dager, så kan man holde alarmmodusen i en måned til, og så slippe opp for Norges innbyggere, vil det nok være det beste. I verste fall så er jo hele nedstegningen bortkastet om man slipper opp for tidlig.

Men Sverige vil nok være rustet bedre for 2 og 3 bølge om den skulle komme innenfor ett år, noe vi ikke håper på.
Vel...stenge ned verden på denne måten er nødt til å eksplodere ett eller annet sted..hvor mange mister levebrød i Thailand...mange mange millioner?, og mange av disse skal igjen forsørge flere i husholdningen...føler meg utrygg allerede når folk begynner å bli desperate og trenger mat for å overleve..
Kolami

Utpåtur skrev: 07 apr 2020, 09:50 Vi må jo satse på at vaksine og medisiner som virker dukker opp innen rimelig tid. Det går jo an å kjøre gang gradvis - skoler og barnehager er viktige å få gang - så ikke skolene går over i sommerferie 2 mnd uten at ungene har gått på skole.
hva hjelper vaksiner i dette? skal de tvinge deg til å ta vaksine for å redusere smittefaren?..dette går til helvete..jeg tar ingen vaksine. det er helt sikkert...influensavaksinen holder for meg enn så lange..
Reinkarnert Pelle

Kolami skrev: 07 apr 2020, 09:54 hva hjelper vaksiner i dette? skal de tvinge deg til å ta vaksine for å redusere smittefaren?..dette går til helvete..jeg tar ingen vaksine. det er helt sikkert...influensavaksinen holder for meg enn så lange..
Kanskje den influensavaksinen din virker, det virker jo som du er frisk og energisk.
Livet mitt er en dans på nevroser :D
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»