90 dagers tur til Thailand januar-april 2018

Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

@thaibreak
30 dager på enhver grensestasjon, også over land? Hvorfor er det nye oppdateringer på at det er kun 15 nå igjen. Vet jeg spurte om det samme på af, og min siste grensepassering over land ga meg 30, men slik jeg forstår nå, er det nye regler igjen. Derfor spurte jeg siam legal igår, og fikk bekreftet deres side var oppdatert, samt regjeringen.no oppdaterte sine opplysninger den 17 okt.
🌞
Thaibreak

Det stemmer ikke at dette er endret tilbake. Merkelig at de nevnte stedene ikke kan bedre enn dette.

De nye reglene med 30 dager også for oss, kom 1.januar i år, samtidig med at det kun ble tillatt med 2 grenseoverganger uten visum pr. år via land.

Dette gjelder fortsatt, og det er såvidt meg bekjent ingen planer om å endre dette.

Link:

https://www.thaivisa.com/forum/topic/10 ... t-12352611

Jeg kan garantere at den personen man kan stole på om visum mest av alle, er ubonjoe hos thaivisa.com. Det er ikke kommet noen opplysninger derfra om endringer etter dette svaret, datert 12.oktober. Et tilsvarende svar var datert senest for to dager siden av samme person.

De ansvarlige hos thaivisa kan alt om visum, og er en rettesnor for oss andre. De henter inn rapporter fra mange titusener reisende, og oppdaterer seg kontinuerlig av gjeldende regler.

Denne er forresten helt oppdatert:

http://www.thaivisaservice.com/
Thaibreak

PS.

Landene som ikke er innunder visa exempt-regelen, får bare 15 dager.
Vi er med der, og får dermed 30 dager.
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

Jeg tenkte jeg skulle dobbeltsjekke da jeg skulle svare på Robert sitt innlegg, og kom over diskusjonen tilfeldig på ett annet nettsted. Sjekket da overnevnte nettsteder for å få oppdatert informasjon, men forstår at thaivisa er kanskje det mest pålitelige. Nordmenn i hua hin er heller ikke oppdatert. Det er kanskje her de fleste forum sliter med endeløse lange debatter om lover og regler som visa. For mange synser og det blir svært mange ufine kommentarer og kamp om å ha rett.

Takk thaibreak. Da kan vi slå oss til ro med at en faktisk kan få innreisestempel pålydende 30 dager, få nye 30 dager på emigrasjonen, og så ta ett visarun så har man 90 dager. Eller innreisestempel, visarun til ett annet eller flere land, for returnere få nye 30 dager, og så nye 30 dager på emigrasjonen?
🌞
Brukeravatar
Noodle
Sted: Norge

Thaibreak: Du skrev:
1.2.
Du vil ikke bli nektet innreise, stående i grensekontrollen, dersom du ikke allerede har to visumfrie opphold siste året. Men har du ikke visum, må du ha 20.000 bath med deg, evt. i en annen valuta, ved kontroll. Og evt. en billett ut av landet.
Betyr det med utheva skrift at du ikke kan ta tre fjortendagers turer fra Norge i løper av 2017 uten å søke visum på den tredje av dem?

Eller hva hvis du reiser i et halvt år i SE-Asia og er innom Bangkok på 4 småturer? Risikerer du å bli nektet innreise gang nummer 3?

Eller gjelder dette kun for dem som åpenbart bor store deler av året i landet?
Thaibreak

Phay, hver innreisene over land, hvor man får 30 dager, kan forlenges med 30 dager lokalt. Så da gir en border run nummer to, nye 60 dager, maksimalt utnyttet.
Sist redigert av Thaibreak den 24 okt 2017, 12:00, redigert 1 gang totalt.
Thaibreak

Noodle, nei, jeg skulle ha spesifisert.

Regelen om maksimalt to ganger pr. år, gjelder bare grensene via land.
Flyr man inn til Thailand, gjelder fortsatt at man generelt kan ha noen flere. Ingen offisielle begrensninger der, men når man kommer til 5 eller 6, så kommer det normalt opp et rødt flagg. Men man vil allikevel komme inn dersom man har kontanter (20.000 bath), utgående billett, og de forstår at det er overveiende sannsynlig at man ikke jobber i Thailand. Passet ditt og rutinene dine vil avgjøre det, om du ikke har med deg relevant dokumentasjon.

Regelen om kun to via land, er nå absolutt, etter 1.jan i år. Neste gang må man ha visum.
Brukeravatar
Noodle
Sted: Norge

Takk for svar. Tenkte nok at det var noe sånt.

Jeg har aldri satt meg særlig inn i visum, da problemer knyttet til det ikke har vært aktuelt for meg, men jeg ser en rekke lite nyanserte påstander fra fastboende i Thailand hver gang myndighetene gjør noe for å stramme inn. F.eks. misforståelser rundt dette med å være god for 20000 baht ved innreise. Det får noen høylytte mennesker i diverse forum og på Facebook-sider, til å skrike veldig høyt om at myndighetene ikke vil ha turister til Thailand, men det er da beviselig tøv. De vil tvert imot ha turister til Thailand. Det de derimot ikke vil ha er mennesker som oppholder seg ulovlig i landet, arbeider ulovlig i landet, eller som ikke er i stand til å forsørge seg selv mens de er i landet. Bortsett fra det synes de å være ganske fleksible.

Men en del av disse folka skriker så høyt at jeg nesten blir i tvil selv, for det er så mye av det, og det dukker hele tiden opp nye påstander.

Det er således veldig ålreit å se noen som åpenbart har greie på det gi skikkelige svar. :)
Thaibreak

Det er voldsomt mye forvirring ute og går når det gjelder visum, og det er best å holde tunga rett i munnen, og få opplysninger fra de som faktisk spesialiserer seg på dette. Jeg henter mine opplysninger fra verdens trolig fremste ekspert på nettet, 'ubonjoe' fra nettsiden thaivisa.

Det er utallige situasjoner man kan komme i ang. visumproblematikk. Mange er så innfløkte at de ikke kan løses fra sofakroken og et regelverk, men må oppleves og rapporteres om. Thaivisa er den største aktøren på nettet angående dette, og de får daglige rapporter om mange enkeltstående tilfeller. Disse legges i databaser, og memoreres av de ansvarlige der. Etpar av disse er ikke vanlige moderatorer, men personer som er ansatt ene og alene for å forvalte opplysninger og til enhver tid gjeldene regelverk om visum.

For det er alltid slik at man er gjenstand for immigrasjonsoffiserenes diskresjon, og kan bli behandlet annerledes enn sidemannen.

Jeg synes det er viktig med et tråd her på forumet som dekker endel saker vi nordmenn er borti. Og ikke bare henvise til en ambassade eller en link, fordi de vet faktisk ikke alltid svaret og gjeldende praksis.

En ambassade har f.eks ikke viten om hva som kreves lokalt hos Jomtien Immigration for å forlenge et 30 dagers visumfritt opphold, etc. Pluss hundrevis av andre saker.

Jeg skal prøve å holde meg oppdatert til enhver tid, og svare så godt jeg kan, om ønskelig. Så kan andre supplementere.
Kolami

Som du nevner..det gjelder å sette seg inn sin egen problemstilling...og slik heklverket er så er det mange konstellasjoner for bare turistvisum.. :mrgreen:
Svar

Gå tilbake til «Visum til Thailand»