riflefish skrev: ↑20 mar 2020, 13:07
veit ikke om det er riktig og diskutere dette,
men opphavsrett erjo noe stort begrep
om en poster informasjon fra foreksempel
nrk
kommer dette under opphavsrett?
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-15-40
vi ska ikke gå på akkord med lover og regler
men da jeg leser innledningen til
loven lurer jeg litt?
Hadde ikke loven og konsekvensen rundt dette vært der så hadde det ikke vært nødvendig for meg å repetere dette gang på gang. Denne loven er den som i høyest grad kan gi direkte økonomiske konsekvenser for Asianet.no og dermed undertegnede.
NRK har også opphavsrett på sitt produserte innhold.

- Screenshot: Footer fra NRK sine nettsider
Selv om NRK er eid av «folket» gjelder samme regelverket som gjelder. NRK produserer materiale som er beskyttet av opphavsretten både på nett og TV. Bare å se på det at innhold fra nett-TV ikke er fritt tilgjengelig utenlands. Grunnen er oftest rettigheter til materialet.
Det er som sagt en enkel sak å være tydelig på hva som er materiale produsert av andre. Og også en vanlig måte å synliggjøre dette med både med å bruke den funksjonalitet som forumet har og i tillegg linke til innholdet. Og det gjelder begge deler.
Vanlige nyhetssteder har avtaler om bruk av innhold og betaler i mange tilfeller for innhold fra andre nettsted. Derfor er det ikke alltid like tydelig rundt tekst, men det linkes alltid til innholdet. Evt som når man ser saker som kommer fra NTB er det betalte saker hvor de ikke trenger si annet enn at det kommer derfra.
Asianet er ikke et stort kommersielt nettsted som har avtaler som gjør at vi kan bruke innhold etter det vi «tror» er riktig. Det er derfor vi må være tydelige når vi siterer innhold. Det er derfor vi ikke skal kopiere hele tekster. Det er derfor vi må linke korrekt til opprinnelig innhold der man kan lese hele artikler. Det er derfor det er strengt med bruk av bilder fra andre nettsted eller andre fotografer.
Igjen viser jeg også til hva jeg har sagt før; forumet med en del innlegg har jeg fått gjennomgått av en som jobber for en av Norges største mediebedrifter og fra hans ståsted var det en del innlegg som han fant problematisk. Hadde disse innleggene blitt lest av andre fra deres bedrift hadde Asianet risikert krav grunnet måten opphavsrettslig materiale har vært brukt her.
Vi må også huske at lov om opphavsrett også gjelder bilder. Her skal vi i utgangspunktet ha tatt bildet selv eller benytte bilder som er lisensiert til fri bruk. Har andre tatt bildene skal vi ha tillatelse til å publisere disse og fotografens navn skal normalt oppgis. Det er ikke lenge siden det falt en dom i Norge mot et nettsted som brukte et bilde uten tillatelse fra en fotograf. Hvis en fotograf finner bilder benyttet uten tillatelse er det vanlig å ta utgangspunkt i prislister som gjelder for bruk i media og så dobler man prisen. Og det er dobling på første regning!
Når det gjelder bilder benyttet på hovedsidene her er alle bildene enten tatt av forfatter av artiklene eller hentet fra nettsted som tilbyr bilder til fri bruk under egne lisenser.
Screenshot av bilde fra andre nettsted kan være tillatt, men da må ikke bare foto tas bilde av. Bildet må være en del av innholdet.
Screenshot av tekstinnhold kan være innenfor så lenge det har en relevans og ikke hele innholdet kopieres.
Når screenshots benyttes gjelder også regler om å linke til originalt innhold.
Jeg har også lest loven, flere enn en gang. I loven er det viktigere å få fram forståelsen av hva som er opphavsrettslig materiale og konsekvenser av brudd på loven. Loven går ikke i detaljer om alle eventualiteter om hva som ansees som brudd. Som eksempelvis hvordan et nettsted praktiserer dette.
For Asianet sin del er forumsreglene det som kan regulere hvordan ting skal være vår måte å beskytte oss best mulig i forhold til lover. Da er regelen om sitering enkel å forholde seg til.