Coronavirus 2020

Brukeravatar
tdr
Moderator
Sted: Norge
Kontakt:

Tøffe tiltak iverksettes i Danmark også nå.

Danmark stenger grensene
– Fra i morgen klokken 12 lukkes de danske grensene midlertidig, sier Danmarks statsminister Mette Frederiksen. Alle turister og utlendinger som ikke kan bevise sin tilhørighet til Danmark vil bli avvist ved grensen.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Wood1958

Det er rart de ikke starter tidligere, Det skjer i land etter land.høye tall som eskalerer. Nå er vel også Spania tilholdsted for mange eldre fra hele Europa.Og ut i pressen dagen før så folk med smitte kan dra videre

https://www.businessinsider.com/coronav ... ?r=US&IR=T
Brukeravatar
tdr
Moderator
Kontakt:

Situasjonen for turismen i Thailand. Mange med kraftig reduserte inntekter grunnet kraftig nedgang siste måneder.

Coronavirus: Tourism in Thailand hit by Covid-19

Who will risk booking a holiday in the sun if they end up spending it confined to their hotel room or a hospital?
torbus

Helseministeren i Thailand fyrer opp om en skremmende nasjonalisme som kan få skumle følger for faranger i den potensielle krisen Thailand står overfor.

Samtlige thaier jeg kjenner er livredde for viruset. De stoler ikke på de offisielle tallene. Flere har isolert seg. Noen antyder det samme jeg ser Arild Holte skrive noen sider bak. At mennesker allerede blir syke og dør, men det er mulig det bare er rykter. Rykter har en tendens til å florere når mennesker er redde.

Andre hevder tallet er lavt i Thailand, grunnet varmen, men det finnes ennå ingen beviser for at det er tilfelle. Senest i dag intervjuet CNN virus-eksperter om viruset og varme, og de vet rett og slett ikke ennå. Hvis varmen ikke forklarer de lave tallene, henger ikke tallene på greip. Vi ser tross alt hvor lett viruset sprer seg andre steder i verden, og i motsetning til land som Vietnam, der de gjennomførte drastiske tiltak tidlig, har Thailand tatt imot turister fra alle verdenshjørner hele veien.

At norske myndigheter har bestemt seg for å teste kun de det er behov for å teste, er ikke for å holde tallene lave. Det er fordi helsevesenet allerede er under kraftig press, og det må prioriteres. Hvem som skal testes, er trolig en av de minst vanskelige prioriteringene som må gjøres i ukene og månedene som kommer. Dette er uansett ikke tiden for diskusjoner om hva som kunne, skulle, burde, vært gjort. Evalueringen kommer senere. Nå har regjeringa våknet, de har samtlige partier med seg, og det eneste som betyr noe nå, i den surrealistiske krigstilstanden vi befinner oss i, er å begrense smitten og redde så mange som mulig av de som blir innlagt, ved å sørge for at kapasiteten i helsevesenet ikke sprenges.

Hvor utbredt smitten er i Norge, og hvor mange som har gått rundt og smittet andre uten å være klare over at de selv er smittet, får vi trolig indikasjoner på i løpet av neste uke.

Men at 27 personer allerede er lagt inn, 18 det siste døgnet (mulig tallene har steget nå), tyder på at mørketallene er store, og at mange har gått rundt og smittet andre uten å være klare over det.

Sommerens bestilte tur til Sørøst-Asia kan jeg se lenge etter. Thailand er ikke et land jeg vil befinne meg i hvis helsevesenet kollapser verden over. Det er også foruroligende å se en minister legge skylden på mennesker som ser ut som meg. Han er ikke alene blant elitene i Thailand. Minst en skuespiller med hundretusenvis av følgere i sosiale medier har antydet det samme.

Men en avbrutt reise er egentlig min minste bekymring akkurat nå.

I morges var jeg den eneste i vogna på toget da jeg gikk av på Oslo S. Da var klokka 07.39, så det var midt i rushtida. Atferdsendringene i Oslo har vært merkbare siden tirsdag. Jeg tror det var da det gikk opp for mange at det var alvor. Det provosere meg derfor grenseløst når jeg leser at 25000 nordmenn ventes på Hemsedal i helga, og at myndighetene må bruke tid på å kjefte på idioter på karantenefest. Dette er rett og slett en tid hvor vi må lytte til det regjeringen sier. Vi er tross alt i den verste situasjonen vi har vært i siden 9. april 1940. Alternativet koster liv, men det er åpenbart et ubegripelig antall egoistiske idioter i Norge. Det måtte en pandemi til for at det skulle bli tydelig.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Kontakt:

[mention]Tore Bustad[/mention]

Velkommen til forumet, og takk for et veldig bra første innlegg her!
Wood1958

Ja hvordan viruset blir mot varmen vet de ennå ikke som Tore Bustad nevner, jeg ser journalister har spurt på pressekonferansene til WHO regelmessig.
De følger vist med på spredning på fks Meksico på slutten av sin influensasesong nå og følger spredningen der og sørover. Men ingen vet hvordan det går.
Litt vanskelig å følge meteren også Når,de,starter med,fks tiltak som massetesting har de også flaskehalser med analyser. Legger ved fra Korea , hvor massetesting har gitt resultater men tallene er nå ført på dagene de er tatt. Så ser,det ut til at de får kontroll. De har nå mange mennesker uten alvorlige og venter at friskemeldte skal stige mye til uken.
WHO har jo hele tiden vært inne på at det er vestlige land det er vanskligst å få tall fra.det,er personværn og manglende statistikker.
Vi har nå fått med syke på våre tll på meteren men mangler fortsatt friskemeldte. Så et stykke med NFH at en av de innlagte var skrevet ut allerede.
En får håpe det stemmer.
Samtidig så er det jo også politiske rivaleringer om helsebudsjetter noe de ikke trenger å diskutere så mye om når de bestemmer,seg i land med mindre demokrati og frihet
Italia er i så måte intet untak i tillegg pengeproblemer med EU. Blir ikke klok på tall der heller.Går en tilbake i tråden var det halvparten på
sykehus med 10 %kritisk når det var 2 000 smittede, det samme med 3000 smittede og når det var 5000 så var,det,samme prosentsats er Halparten på sykehus og ca10 prosent kritisk.
Men går en på,meteren og klikker på linja til italia står det mildere og kun 9 prosent kritisk.
De sier det har spredt seg over hele Italia men statistikkene viser små tall utenform de 3 arnestedene..
Leste også nå at de diskuterer å lage hele Stockholm til karantene, så da begynner kanskje folk å flykte derifra også.
En får se med tiden fremover.
Fra meteren ogmstatista og Koreanske pressemedlinger
2020-03-13 21.44.54.png
2020-03-13 21.20.43.png
2020-03-13 21.20.10.png
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

Det som blir utfordringen, er jo viss det kommer sammenfallende hendelser av annen art midt oppi denne krisa vi står i nå. Kollaps og destruksjon er ikke så langt unna når man allerede er hardt prøvet på flere områder samtidig.

Spennende tider
🌞
Brukeravatar
tdr
Moderator
Kontakt:

En sak jeg har gått glipp av i løpet av siste dagen.

China says US military may have brought virus to China
In an escalating war of words with Washington, China’s Foreign Ministry suggested yesterday that the US military might have brought the Covid-19 coronavirus to the Chinese city of Wuhan, long considered the source of the outbreak. China has taken great offence at comments by US officials accusing it of being slow to react to the virus, first detected in Wuhan late last year, and of a lack of transparency.

US National Security Adviser Robert O’Brien said on Wednesday that China’s slow reaction to the virus had probably cost the world two months when it could have been preparing for the outbreak. But in a strongly worded tweet in English, published yesterday on his verified Twitter account, Chinese Foreign Ministry spokesman Zhao Lijian said it’s the United States that lacks transparency.

“When did patient zero begin in US? How many people are infected? What are the names of the hospitals? It might be US army who brought the epidemic to Wuhan. Be transparent! Make public your data! US owe us an explanation!”

Brukeravatar
Thaituristen

Jeg er i Phuket og skal hjem 29 mars, men begynner å bekymre meg for hvor lenge Thai flyr til norge. Bør jeg forandre billetten og komme meg hjem så raskt som mulig? Har vært her siden 2 januar, så uansett så har jeg jo fått en lang ferie. Har en kompis som ferierer på Filippinene, han måtte kjøpe ny billett da flyselskapet hans innstilte alle flyginger.
Andre her som skal hjem på det tiden som bekymrer seg?
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

[mention]Thaituristen[/mention]

Kan være lurt å se på hva som gjelder for de som har vært i Thailand over en lengre periode, og hvordan immigrasjone forholder seg om man ønsker å bli? Mye kan skje på to uker, og full lockdown er ikke umulig pr dags dato. Heller mest sannsynelig. Utvidelse av forsikring også.

World Nomads er greit slik sett.
https://www.worldnomads.com/

Kan ikke forstå at det er lurt å ha en masse utlendinger på visa run i disse dager.
🌞
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»