Coronavirus 2020

Arild Holtet

Fremdeles så er det heldigvis ingen døde i Norge og beredskapen er høy. Skoler og idrett av alle typer stoppes elle går for tomme tribuner.
Hvor vi havner før det stopper og går nedover er det mange tenker på, men det er inngen panikk.

Slik så i alle fall spredningen ut i går i Norge, og det var 227 smiittet. På verdensbasis 113.900 smittet og 4000 døde:

https://www.vg.no/spesial/2020/corona-v ... tent=row-1

A.H.
Wood1958

Så ble det en ny dag med økning i mange land, men nedgang hvor de har strenge tiltak. Blir også flere og flere røde tall rundt omkring.
En får se om noen dager om utviklingen går som de ønsker i Italia, Det er vel ca 4 uker de har bestemt i første omgang.Får jo håpe det fungerer som de ønsker det skal.Nå er det sikkert,snakket mye med de andre bak lukkede dører i EU også om hvordan det skal takles. Selv om vi sikkert ikke er så stor del av den prosess.Men ringvirkningene kan kanskje få betydning for vår velferd ,og ikke bare helsebudsjettene får lide men kanskje skattetrykk og velferdsutbetalninger trygd ,sykepeng , pensjon osv får lide når ståa er over. En får bare håpe det endrer seg. Vet jo ikke hvor mange av de mere syke som fks blir kronisk syke.
Fra meteren
2020-03-10 02.45.26.png
Screenshot_2020-03-10-02-18-59.png
Sist redigert av Wood1958 den 10 mar 2020, 03:48, redigert 4 ganger totalt.
Wood1958

Arild Holtet skrev: 10 mar 2020, 02:32 Fremdeles så er det heldigvis ingen døde i Norge og beredskapen er høy. Skoler og idrett av alle typer stoppes elle går for tomme tribuner.
Hvor vi havner før det stopper og går nedover er det mange tenker på, men det er inngen panikk.

Slik så i alle fall spredningen ut i går i Norge, og det var 227 smiittet. På verdensbasis 113.900 smittet og 4000 døde:

https://www.vg.no/spesial/2020/corona-v ... tent=row-1

A.H.
Nei det er minimale tall forløpig. Men akslerer fort endel steder. Jeg så de i WHO omtaler 4 såkalte arnesteder nå. Regner med at de tenker
Wuhan ,Korea, Italia og Iran. Resten regner de som småbranner som kan lett slukkes tror jeg. Så ellers et intervju med han ene som var i Kina , Han hadde kontakt med de ennå og fortalte at,det vistnok er noen fengsler som de stadigvekk har små utbrudd i.
Så får vi håpe vi lykkes like bra hos oss i vesten
Sist redigert av Wood1958 den 10 mar 2020, 03:38, redigert 1 gang totalt.
Wood1958

Sånn kan det også sies.mens mange andre lyver og ikke er åpne med tall som de jo hevder noen ganger der borte.

Fra meteren
2020-03-10 03.30.52.png
Wood1958

Nå har vi jo dette flotte forum til å få informasjon om Asia. Og brukes kanskje av mange for å holde seg oppdatert om forholdene der.
Med mange utlendinger i Norge er det tilsvarende sider for de.
Helseminister Høye hadde i dag pressekonferanse.Nå er i tillegg cruisebåter vanlig syn i både Oslo og Bergen blandt annet.
Hva slike opplysninger gjør med reiselyst for Amerikanere fremover vet ikke jeg.Står under avsnitt corrona og
"Hva gjør myndighetene"
https://www.lifeinnorway.net/
20200310_152149. png
20200310_152109.png
Vedlegg
20200310_152149.png
SomLao

Phay skrev: 10 mar 2020, 01:37 Det vil komme til ett krysningspunkt der man må velge business as useal, eller stenge ned verdensøkonomien, med påfølgende krakk.

Det kommer til å gå på hvor mange dødsfall man kan tåle.

Hvis dette går over kjapt, vil vi nok få begrenset økonomisk skade. Ting vil gå seg til. Det er imidlertid lite som tyder på det. Selvsagt vil det på et tidspunkt gå seg til, men før vi kommer så langt vil vi se konkurser og x-antall mennesker vil miste jobben. Selvsagt en tragedie for de som rammes. Og da har vi ikke snakket om antall døde.
Sånn som det er nå kan man ikke ha "business as usual". Det vil kunne få helt uoverskuelig katastrofale konsekvenser. Ikke minst med hensyn til antall smittede og døde. Og samfunnsmaskineriet vil sakte men sikkert gå i stå. Å stenge verdensøkonomien vil antagelig være enda verre. Da vil alt umiddelbart kollapse. Det er derfor man nå velger løsninger et sted i mellom disse ytterpunktene. Og også (sikkert) derfor myndighetene virker vaklende. Og derfor vi ser at myndigheter i ulike land velger forskjellige metoder. Hva som er best, er det ingen som vet. Hvis vi da ser bort fra Donald Trump.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Sted: Norge
Kontakt:

Wood1958 skrev: 09 mar 2020, 17:30 Og vet ikke om det også gjelder mellomlandinger når mange også flyr over Doha , slike lister kan vi jo også bli en del av.
Og,har en bilett med de til Thailand bør en sjekke om det går an å komme hjem igjen med de.
Kommer vi også på en slik liste å det sprer seg så sitter vi her. Men Stordalen varsler mulige permiteringer så da blir det kanskje billig hotelrom..

https://loyaltylobby.com/2020/03/09/qat ... ch-9-2020/
2020-03-09 16.53.43.png
Siden jeg tirsdag om en uke flyr via Doha følger jeg jo ekstra med på dette og etter det jeg leste av informasjon hos Qatar Airways tidligere i dag vil ikke passasjerer som har transfer via Doha som reiser fra/til land på listen ikke berøres av innførte restriksjoner. Så lenge man har billett videre skal det altså ikke være noe problem.

Utfordringen vil jo være at slike restriksjoner kan endres på kort varsel og man vet ikke hva som skjer da.

Qatar Airways sier også at man kan får booke om billetter bestilt for avreise frem til 30. juni.
Passengers travelling with Qatar Airways up to 30 June 2020 can now change their travel plans free of charge by altering their booking dates or opting to receive a travel voucher up to three days prior to departure.
Passasjerer oppfordres til å følge med på sin booking på sidene der man har bestilt reisen, for min del på selskapets egne sider. Regner med det er lettere og raskere forholde seg til selskapet direkte enn via ulike steder som videreformidler billetter. Det så jeg f.eks i fjor da SAS streiket og jeg bestilte direkte hos Emirates. Der fikk jeg god informasjon og oppfølging. De som brukte andre bestillingsmetoder fikk ingen info før de kontaktet SAS på OSL.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Kontakt:

Råd om viruset som spres på Facebook:

RÅD OM CORONA VIRUSET FRA ITALIENSK LEGE

Dette er et utdrag fra en anbefaling fra den italienske legen Dr. Lidia Rota Vender om hvordan man skal forholde seg til Corona-viruset. Hun er spesialist i hematologi (læren om blodet og dets sykdommer) og hjertekarsykdommer. Rådene er noe annerledes enn de vi får her i Norge, så bruk eget skjønn:

Man stopper ikke viruset med panikk, men med intelligens!

En forsker fra Shenzhen, som har jobbet med å bekjempe coronavirus-epidemien i Wuhan beskriver hva slags virus dette er, hvordan det overføres fra person til person, og hvordan det kan nøytraliseres:

Coronaviruset gir ikke forkjølelsessymptomer som tett og rennende nese og katarrhoste, men tørr hoste.

Viruset tåler ikke varme, og dør hvis det blir utsatt for temperaturer over 26-27 grader. Det er derfor viktig å drikke varme drikker som te og kaffe flere ganger om dagen. Varme drikker nøytraliserer viruset.

Unngå kalde drikker med isbiter.

Coronaviruset er stort (en diameter på 400-500 nanometer), og kan stoppes av enhver form for maske - det må ikke være en spesialmaske. Kun helsepersonell som utsettes for større mengder med virus, trenger å bruke spesialutstyr.

Hvis en som er smittet, nyser 3 meter fra deg, faller viruset til bakken og når ikke frem til deg.

Viruset kan overleve i 12 timer på en metalloverflate. Har du vært i kontakt med slike flater - som håndtak, dører, elektriske apparater, innredninger på busser og t-baner osv., bør du vaske hendene grundig og desinfisere dem.

Viruset overlever ikke i klær i mer enn 6,5 timer, og normale vaskemidler kan drepe dem. Klær som ikke er vaskbare eller ikke tåler daglig vask, kan man eksponere for sollys - da dør viruset.

Slik manifesterer viruset seg:

Viruset setter seg i halsen, noe som fører til betennelse og følelsen av å være tørr i halsen. Disse symptomene varer i 3-4 dager.

Viruset vandrer med fukt via luftveiene ned i lungene, og frembringer lungebetennelse. Det tar 5-6 dager.

Lungebetennelsen manifesterer seg med høy feber og pustevansker, ikke med en klassisk forkjølelse. Føler du at du ikke får puste, bør du straks kontakte lege.

Hvordan man kan unngå viruset:

Viruset overføres først og fremst ved direkte kontakt, ved at man f.eks. tar på klær eller materialer som er infisert av viruset. Det er derfor svært viktig å vaske hendene ofte.

Viruset overlever kun i 10 minutter på hendene, men i løpet av den tiden kan mye skje: Man kan tørke seg i øynene, klø seg på nesen, og slik kan viruset vandre ned i halsen.

For din og andres skyld: vask deg derfor ofte på hendene, og desinfiser dem!

Det går an å skylle seg med et desinfiserende gurglevann, noe som kan begrense mengden virus som kommer ned i halsen. Slik kan man unngå at det går videre derfra og ned i lungene.

Du kan desinfisere tastaturer og mus.

Alle bør følge disse rådene - både av hensyn til seg selv og andre.

Det hender at det nye corona-viruset NCP ikke gir symptomer de første dagene. Det kan derfor være vanskelig å vite om en person er smittet. Men i det øyeblikket det manifesterer seg med feber og hoste, og man søker hjelp på sykehus, er ofte allerede 50 % av lungene infisert, og det kan være for sent.

Ekspertene fra Taiwan anbefaler å ta en enkel test hver morgen:

Pust dypt inn og hold pusten i 10 sekunder. Hvis du klarer det uten å hoste, føle ubehag eller trykk for brystet, betyr det at lungene ikke er infisert, og det tyder på at du ikke har en infeksjon.

Råd fra leger i Japan som behandler de som er blitt syke av COVID-19:

Alle bør sørge for at munn og hals holdes fuktig ved å drikke en slurk med vann, gjerne hvert kvarter.

Vann og andre væsker fører bakeriene ned i magen, og magesyren sørger så for at viruset dør.

Del gjerne informasjonen med familie, venner og bekjente - slik at du kan hjelpe andre.

Dr. Lidia Rota Vender
Kilden til dette har jeg ikke undersøkt nærmere men innholdet ser interessant ut.
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

[mention]tdr[/mention]

Artikkelen er ett hoax

https://www.news1.news/a/2020/03/the-fa ... tsapp.html
🌞
Brukeravatar
tdr
Moderator
Kontakt:

Phay skrev: 10 mar 2020, 23:08 @tdr

Artikkelen er ett hoax

https://www.news1.news/a/2020/03/the-fa ... tsapp.html
Sjekket ikke så mye tidligere, så derfor jeg skrev om manglende kildesjekk under innlegget.

Leste akkurat dette om innlegget: Kjedemelding om koronavirus

Dessverre var innholdet «interessant» men uten rot i virkeligheten.
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»