Phay skrev: ↑10 mar 2020, 01:37
Det vil komme til ett krysningspunkt der man må velge business as useal, eller stenge ned verdensøkonomien, med påfølgende krakk.
Det kommer til å gå på hvor mange dødsfall man kan tåle.
Er dette siste brikke i spillet tilbake til å være selvforsynt, med mer stengte grenser, og mindre flyt av varer og tjenester? Ett mer proteskjsonistisk samfunn? Ser jo at tendensene har har såvidt begynt i flere land, men nå blir det vel kanskje ett fornuftig grep.
Tenker med gru på all matjorda som har blitt ofret i årenes løp for å ikke stoppe moderniseringen og utviklingen. Den beste matjorda i Norge, skulle bli parkeringsplass!
Jeg så Svenskene var hurtige ute med å justere arbeidsmarkedslover det var de første tiltak. sådan har vi vel også i noen av de fullmaktene som er gitt her også.men jeg tenkte litt mere på litt midlertidig adferdsråd(som kanskje ikke blir fulgt)
Vi har nå engang ikke mere enn 300 intensivplasser og ca 13000 sykehusplasser.
Det har jo ellers vært sprik i både Italia og EU om virkemidler. men det virker på statistikkene at de som tok grep først går best ut.
Det er vist ikke bare Norge som har mangel på utstyr , medisiner og slikt. Det er over hele EU også.Nå innfører de eksportrestriksjoner mot hverandre.
Likevel burde vi få en tankevekker om beredskap og kanskje være villige til å ofre litt mere på den.En fergeulykke eller en annen katastrofe oppi dette blir tragisk. Nå fikk vi jo et nytt tilfelle på et sykehus til i går. begynner å bl mange i karantener så tror nok det har begynt å koste litt hver dag. Så ellers at nå stenger de kanskje ned skolene i Spania også som italienerene gjorde i forrige uke. men en får se tallene an, Håper de får stanset i Italia.Sikkert mye helsepolitikk ute å går også. Samtidig syntes jeg vi burde ha politikere som lyttet til helseekspertise.