Coronavirus 2020

Wood1958

Så endres regler for helsepersonell, nå skal de ha karantene om de kommer fra smitteutsatte strøk, det er jo bra. Nytteverdien av det så lenge det ikke gjelder resten av befolkningen som de jo lever og eksisterer blandt kan det være mange tanker om
Samtidig var Erna på radioen og fortalte at de har planer klare for Worst case senario, ca 250 000, men at det i de planer ikke vlle være mulig å teste alle.
Selv tenker jeg at det er bra det ikke er epedemi av værre saker, men kikker litt til Korea og forstår hvorfor de får store tall en lang stund videre.
5 millioner mindre folk enn Italia, som sluttet å teste ved 10 000, Korea gikk igang med litt over 200 000, men ser ingen grunn til å stoppe der og for å redusere trykket på sykehusvesenet senere går de igang med 10 000 om dagen og satser på å dobble til 20 000, i motsats til Italia som allerede bekymrer seg over den økende pasientgruppen.
Så det er tydelig vi tenker og reagerer forskjellig Asia og vesten
Fra meteren
2020-03-01 21.22.31.png
Wood1958

Kineserene fortsetter å friskemelde, samtidig så kommer det flere og flere tilfeller opp rundt omkring med utspring i Iran og Italia..
Selv i US kom det idag noen som var i Italia for et par uker siden.
Det kommer vist flere og flere i US også, Et sykehjem i lockdown der nå , samtidig kommer det frem et tilfelle hvor de tror det har vært en og spredt smitte i 6 uker.
Nå sparer de jo på testkit de også, har vist brukt litt over 400 så langt.
Selv tror jeg det kan være prevantivt å ofre litt på den biten, men bare mine tanker om det.
Står 19 på Norge men mener de sa 20 på radioen.
Fra meteren
Screenshot_2020-03-02-01-35-30.png
Sist redigert av Wood1958 den 02 mar 2020, 02:07, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

Selv så har jeg begynt å tenke på hva gjør jeg hvis jeg blir syk nå?

Ser etter sykehus jeg kan tenke meg å bruke i nærheten, eller reise til BKK? Er det noe spesielt man burde gå til anskaffelse av diverse hjelpemidler? Samle familien og rådføre oss med hva vi burde gjøre? Sette opp håndvask med såpe og sprit, våt sevietter også videre?

Eller bare la det suse av seg selv og håpe på det beste? Noen Norges tur blir det ihvertfall ikke nå, det er helt sikkert.
🌞
Wood1958

Phay skrev: 02 mar 2020, 01:49 Selv så har jeg begynt å tenke på hva gjør jeg hvis jeg blir syk nå?

Ser etter sykehus jeg kan tenke meg å bruke i nærheten, eller reise til BKK? Er det noe spesielt man burde gå til anskaffelse av diverse hjelpemidler? Samle familien og rådføre oss med hva vi burde gjøre? Sette opp håndvask med såpe og sprit, våt sevietter også videre?

Eller bare la det suse av seg selv og håpe på det beste? Noen Norges tur blir det ihvertfall ikke nå, det er helt sikkert.
Selv tror jeg ikke en kan gjøre mere enn å følge de generelle råd fra who, så får det bare stå til.Må si jeg er litt flau når min kjære spør om hva vi gjør her i dette rike landet.Det mangler bare masse tall på listen og Erna ut i internationale medier for å fortelle at viruset er ufarlig å det bare er å komme.
På lik linje med en Italiensk minister som mens pressen skriver om alle tilfelle som dukker opp overalt fra Italia, nå for tiden er og sier det ikke er noe smittefare.
nei vi får være glad for at vi holder diabetes og astma og slikt i sjakk , tenker på land hvor de ikke gjør det.
Brukeravatar
Phay

På en annen side så ser man jo hvordan Thailand håndterer det, med profitt på masker som i tillegg til å være idiotisk funkjsonsløse også er med på å spre smitten ytterligere, når man hele tiden berører masken med hengene i tide og utide. Uhygenisk rett og slett. Slik sett har jo Norge de absolutt beste rådene, med å vaske hendene, sørge for at nysene går i armhulen, og rett og slett leve som før. Smitten må ganske så sikkert gå sin gang uansett inntil de har mer kunnskap om viruset. Ellers så går jo både økonomi og alt i stå ganske så raskt.
🌞
Brukeravatar
Phay

Jadda, forvent det uventede skal skje :D

🌞
Wood1958

Phay skrev: 02 mar 2020, 13:05 Jadda, forvent det uventede skal skje :D

Synes det begynner å se bra ut jeg.
Virker som de har samme treffprosent ca 5 i S Korea.
Men tallene peker jo i retning av hva Kineserene sa om utenfor Hubei provinsen.
Vi har vel ca 500 i Europa utenom Italia men de døde var vel Kinesiske turister med underliggende sykdommer i begynnelsen.
Så jo flere syke jo bedre tall ser det ut til.Men var vist 2 Engelske kvinner som skapte panikk og endte i karantene fra Singapore Airlines
(Fyllesyke) :D
gunners

Det strammes litt til i Norge også når det gjelder coronasmitte.

Så langt er 19 pesoner bekreftet smittet her til lands, blant dem fem ansatte ved øyeavdelingen på Ullevål sykehus.

Det begynte med en øyelege som kom hjem fra ferie i Italia. Han tilbød seg å bli testet, men fikk beskjed om at det ikke

var nødvendig. Nå har det riktig balet seg til.

Folkehelseintuttet har nå skjerpet kravene og har bestemt, med tilbakevirkende kraft, at alle som har vært i områder

med vedvarende spredning av coronaviruset og kommet hjem etter 17. februar skal være hjemme fra jobb i 14 dager.

Skal visstnok berøre mellom 150 og 160 ansatte på Ullevål sykehus.

Nåværende finansminister Sanner uttalte nettopp at Norge står svært godt rustet for coronaspredning.

Mon tro det ! Det er jo ikke så mange dagene siden at bl a Folkehelseinstituttet uttrykte en viss bekymring for at

det det fort kunne bli mangel på slikt som respiratorer og ansiktsmasker.

Selv har vi kjøpt inn ca 100 ansiktsmasker, tilstrekkelig med bakteriedrepende såpe, engangshansker, etc,

just in case. Selv tilhører jeg en utsatt gruppe pga alder, så hvorfor ikke være litt forutseende. Det er jo egentlig

små summer det dreier seg om. Lenge siden jeg sluttet å tro på politikere.

Var for ordens skyld innom et apotek på lørdag og spurte om de hadde ansiktsmasker. "Nei", var svaret. Neppe

mulig å få tak i lenger. Importeres fra utlandet, og da står nok vesle Norge langt bak ikøen.

Minner meg egentlig litt om ulykken rundt Chernobyl. Det regnet ganske mye på den tiden.

Forskere og politikere uttalte at regnet ikke var farlig.

Et år senere inrømmet imidlertid forskerne at de hadde bedt familiene holde seg innendørs i regnværet pga

radioaktiviteten.
Wood1958

Ja Gunners om det er test på beredskap ,så gir jeg ikke mye for den.
De har hatt 1 mnd til å forberede seg.
Men tok en kikk på dagens tall.
Ca 10 000 utenfor Kina nå
Og selv med Italia og Iran så er det ikke mere enn 157 døde og 230 alvorlige.
Den Italienske minister har kanskje litt rett også.
Det skal nå opp i 70 000 turister smittet fra Italia før det er 1% av deres turister i februar.
Så kanskje 1 promille.
Sikkert flere som fikk med seg influensa
2020-03-02 15.22.08.png
2020-03-02 15.21.11.png
2020-03-02 15.21.11.png (15.48 kiB) Vist 2485 ganger
Anurak

25 smitta i Noreg nå, stiger kjapt.
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»