Til nå så har jeg sett og møtt noen som påberoper seg hjemmehjelp, og det er av ymse karakterer, der kona får ektefelletillegg!
Verden er litt rart skrudd sammen, men at man skal få enkepansjon synes jeg er rimelig. Men noen er jo over 70 og gift med en i tjue eller tredve åra så det henger ikke på greip alltid.
Om noe skulle skje deg?!,
ikke for og krangle....
men her henger man seg oppi
de som bor i utlandet,
men hva med de utlendinga som er gift
i norge?,.. og blir enker!
så lenge enkepensjon er
så må vi da for søren meg
ha en viss likhet for loven..
eller skal man sortere bort de
yngre som er gift med eldre?,..
dette minner om « rødstrømpe»
taktikk fra ....
om enkepensjonen kansje opphører
er noe helt annet da vel
men her henger man seg oppi
de som bor i utlandet,
men hva med de utlendinga som er gift
i norge?,.. og blir enker!
så lenge enkepensjon er
så må vi da for søren meg
ha en viss likhet for loven..
eller skal man sortere bort de
yngre som er gift med eldre?,..
dette minner om « rødstrømpe»
taktikk fra ....
om enkepensjonen kansje opphører
er noe helt annet da vel
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. 
Det burde ikke spille noen rolle hvor de kommer fra. Det burde derimot spille en rolle hvor de bor.
Dersom nordmannen med thailandsk kone bor i Norge bidrar de til fellesskapet ved å bruke penger her. Selv om hun er husmor og ikke tjener penger selv. Hun skal selvsagt ha de samme rettighetene som en norsk husmor i Norge.
Hvis paret derimot bor i Thailand stiller det seg helt annerledes. Da bidrar de ikke fellesskapet i Norge overhodet. Pengene de eventuelt tjener brukes i Thailand. De spyttes altså ikke inn i den norske kassa som vårt velferdssamfunn er helt avhengig av.
Det er helt urimelig at denne kvinnen skal få enkepensjon bare fordi hun giftet seg med en nordmann.
Bor paret i Norge stiller det seg selvsagt helt annerledes.
Dette kommer også til å bli realiteten. Det er stor politisk enighet om at velferdsstaten skal bestå, og nødvendige innstramninger er allerede på gang.
Noen vil sikkert oppleve dette som urimelig, mens andre vil mene det er urimelig at deres skattepenger skal finansiere pensjonene til mennesker som ikke på noen måte har bidratt til den felleskassa samfunnet vårt baserer seg på.
De fleste vil også si seg enig. Det er bare å se for seg følgende overskrift:
Norsk-somalisk mann døde. Kona hans bor i Somalia og har aldri satt sine ben i Norge. Norge betaler henne 10 ganger mer i enkepensjon og barnetrygd enn hun ville fått i jobb i Somalia.
Er det rimelig? Selvsagt ikke. Det er knapt en sjel som mener det. Og det forandrer seg ikke bare fordi kvinnen er fra Thailand.
Dersom nordmannen med thailandsk kone bor i Norge bidrar de til fellesskapet ved å bruke penger her. Selv om hun er husmor og ikke tjener penger selv. Hun skal selvsagt ha de samme rettighetene som en norsk husmor i Norge.
Hvis paret derimot bor i Thailand stiller det seg helt annerledes. Da bidrar de ikke fellesskapet i Norge overhodet. Pengene de eventuelt tjener brukes i Thailand. De spyttes altså ikke inn i den norske kassa som vårt velferdssamfunn er helt avhengig av.
Det er helt urimelig at denne kvinnen skal få enkepensjon bare fordi hun giftet seg med en nordmann.
Bor paret i Norge stiller det seg selvsagt helt annerledes.
Dette kommer også til å bli realiteten. Det er stor politisk enighet om at velferdsstaten skal bestå, og nødvendige innstramninger er allerede på gang.
Noen vil sikkert oppleve dette som urimelig, mens andre vil mene det er urimelig at deres skattepenger skal finansiere pensjonene til mennesker som ikke på noen måte har bidratt til den felleskassa samfunnet vårt baserer seg på.
De fleste vil også si seg enig. Det er bare å se for seg følgende overskrift:
Norsk-somalisk mann døde. Kona hans bor i Somalia og har aldri satt sine ben i Norge. Norge betaler henne 10 ganger mer i enkepensjon og barnetrygd enn hun ville fått i jobb i Somalia.
Er det rimelig? Selvsagt ikke. Det er knapt en sjel som mener det. Og det forandrer seg ikke bare fordi kvinnen er fra Thailand.
.........................................................Noodle skrev: ↑03 des 2017, 07:25 Hun som bor i Norge spiser, drikker, hun kjøper klær, vasker hus, steller for sin arbeidende mann i Norge og tar seg av deres barn, og på denne måten har hun ikke bare bidratt med skattekroner i form av forbruk, men den tidligere husmoren ble også regnet som en viktig del i husholdningen selv om hun ikke direkte tjente penger selv. Uten husmoren ville som kjent mannen vært ute av stand til å produsere fordi han ville sultet ihjel foran brødboksen. Hun bidro dermed både direkte og svært indirekte til velferdsstaten ved å arbeide hjemme.
At en thailandsk kvinne som aldri har bodd i Norge skal ha rett til norsk enkepensjon, henger like lite på greip som at familien til polakken som arbeider i Norge skal ha krav på norsk velferd. Årsaken til at loven likevel fungerer slik at kvinner i Thailand og en arbeiders barn i Polen har krav på norske penger, skyldes at det aldri ble tatt høyde for denne typen eventualiteter den gang velferdsstaten ble opprettet.
Dette kommer til å forandre seg radikalt de neste årene. Det kommer også til å bli verre for nordmenn som bor i utlandet, da de ikke bidrar til fellesskapet ved å bruke sine norske penger i Norge.
En forutsetning for velferdsstaten er at så mange som mulig bidrar. Det forutsetter at pengene konsumeres i Norge og ikke i Spania eller Thailand.
Jo da, det er vel litt sånn folk flest tenker om dette. Men klart, hennes bidrag til stell av hjem og å ta seg av barna, er verdifullt.
Hva angår hennes forbruk av penger og bidrag til skattekroner, følger jeg ikke resonnementet dit, Noodle. For pengene hun forbruker, de kommer fra mannen. Eventuelt litt barnetrygd også. Denne familien har 1 inntekt!
Det blir på samme måte som en som er enslig. Bare han har ikke fradrag for familie og ligger vel i utgangspunktet lagelig til for høyere skatt.
Så over til Thailand hvor en del bosetter seg. (Polakker og dets like omtaler jeg ikke.)
Og i Thailand etablerer mange av oss seg og kanskje pådrar oss både kone og barn. Ektefellen er vel nesten unntak yngre, eller mye yngre?
Eksempel: Etter noen år dør mannen som har vært gift (i Thailand). Reglene for enkpenson er oppfylt og hun innvilges dette. (NAV mener hun ikke kan skaffe seg nok inntekt ved arbeid.)
Når det gjelder om hun har "fortjent" enkepensjon, resonnerer jeg slik:
Hvis ektemannen i eksemplet flyttet til Thailand etter han ble pensjonist, betyr det at han har brukt sin lønning i Norge og betalt sin skatt der.
Bosatt i Thailand skatter han også til Norge, samt betaler trygdeavgift mot skamdårlig dekning.
Men han har altså pensjonen utenfor Norge. Her taper Norge kroner. Men det er jo dette skatten emigranten betaler til Norge skal kompensere for.
Man kan så spørre forlot vedkommende Norge tidligere enn hva som er gjennomsnittet for å være i arbeid? Men om dette skal tillegges vekt er jeg usikker på.
Videre enkens alder, og derved hennes reelle muligheter for lønnet arbeid. Her kan det synes som norsk myndighet må bli bedre på oppfølging? (Men det har vel ikke vært så gode på dette i Norge heller får i det siste?)
Til sist mener jeg det absolutt bør tillegges vekt hvis enka har pleiet mannen over tid. I så tilfelle kunne mot regning mot hva samme hadde kostet i Norge gjøres.
Min mening er at det absolutt er tilfeller (ikke alle altså) hvor enkepensjon til thai enka er på sin plass. Gjerne justert etter levekostnadene her.
Jeg mener et godt søknad- og kartleggings skjema ville skilt ja fra nei på en for begge parter forsvarlig måte.
Svindlere kan en aldri gardere seg mot. Og er vel akkurat derfor vi har fått "Leveskjemaet".
Håper det komme flere synspunkter for og mot.
man kan se det annerledes også,,
om konen har bodd i norge og fått
norsk statsborgerskap vil hun få
folketrygd selv om hun har vert
husmor,!
er det arvefall og maken dør
og flytter til sitt fødeland vel hun er norsk
( en god venn av meg gikk bort han
hadde rimlig bra statspensjon som tidligre
oberst! fruen er spesial sykepleier
og hun fikk enkepensjon lovmessig
og mikse alder land fødested bosted mm
sammen og derpå synse som flere gjør
blir jo ikke riktig.
vi måda holde oss til gjeldene lov....!!?..,
og synse og tro er noe helt annet!
ps jeg skrev om hun enka som ikke
hadde fått innvilget enkepensjon i thailand
hun er 76 år og tildels blakk.... nå
mannen ble litt over 90..
vel NAV haler ut saken
jeg synes kvinna som stelte sin syke
ektemann bør få sin enkepensjon snart
vel hun vil få det..
men uten god hjelp ville det vert nytteløst!
dette er da for søren ikke snylting ,,, vel?!,
om konen har bodd i norge og fått
norsk statsborgerskap vil hun få
folketrygd selv om hun har vert
husmor,!
er det arvefall og maken dør
og flytter til sitt fødeland vel hun er norsk
( en god venn av meg gikk bort han
hadde rimlig bra statspensjon som tidligre
oberst! fruen er spesial sykepleier
og hun fikk enkepensjon lovmessig
og mikse alder land fødested bosted mm
sammen og derpå synse som flere gjør
blir jo ikke riktig.
vi måda holde oss til gjeldene lov....!!?..,
og synse og tro er noe helt annet!
ps jeg skrev om hun enka som ikke
hadde fått innvilget enkepensjon i thailand
hun er 76 år og tildels blakk.... nå
mannen ble litt over 90..
vel NAV haler ut saken
jeg synes kvinna som stelte sin syke
ektemann bør få sin enkepensjon snart
vel hun vil få det..
men uten god hjelp ville det vert nytteløst!
dette er da for søren ikke snylting ,,, vel?!,
NAP: Selv om de kun har en inntekt bruker de sannsynligvis mer penger når de er to enn om han er alene. De kjøper mat for to, drikke for to, klær for to, osv. Kanskje får de barn. Barn koster penger.
Hvis de i tillegg bor i Thailand bruker de jo ingenting her.
Disse pengene, brukt i Norge, generes inn i den norske økonomien. I norske varer og tjenester ligger det som kjent en haug med avgifter, men det er ikke bare snakk om avgifter, det er også snakk om arbeidsplasser som følge av en levende økonomi der vi som forbrukere bruker penger nettopp i Norge. I tillegg er det forventninger om at deres barn en gang i fremtiden vil være med å bidra i den norske modellen.
Det er derfor helt essensielt at de oppholder seg- og konsumerer i Norge.
Det strammes stadig inn, og det vil strammes inn mer. Mennesker som velger å bosatte seg i utlandet vil få svi mer økonomisk enn i dag. Sånn må det også være. Velferdsstaten er fra en tid der vi i liten grad emigrerte til andre land, og mennesker kom i liten grad hit. Det er derfor ikke tatt høyde for at mange velger å bosette seg i andre land og samtidig forventer norske goder.
I dag er reglene som de er. Disse lovene skal selvsagt følges så lenge de eksisterer. Men disse reglene må forandres da vi som nasjon rett og slett ikke har råd dersom velferdsstaten skal bestå.
Disse pengene, brukt i Norge, generes inn i den norske økonomien. I norske varer og tjenester ligger det som kjent en haug med avgifter, men det er ikke bare snakk om avgifter, det er også snakk om arbeidsplasser som følge av en levende økonomi der vi som forbrukere bruker penger nettopp i Norge. I tillegg er det forventninger om at deres barn en gang i fremtiden vil være med å bidra i den norske modellen.
Det strammes stadig inn, og det vil strammes inn mer. Mennesker som velger å bosatte seg i utlandet vil få svi mer økonomisk enn i dag. Sånn må det også være. Velferdsstaten er fra en tid der vi i liten grad emigrerte til andre land, og mennesker kom i liten grad hit. Det er derfor ikke tatt høyde for at mange velger å bosette seg i andre land og samtidig forventer norske goder.
I dag er reglene som de er. Disse lovene skal selvsagt følges så lenge de eksisterer. Men disse reglene må forandres da vi som nasjon rett og slett ikke har råd dersom velferdsstaten skal bestå.
jeg vil påstå at den norske stat ville
spart mye penger på og ha eldresentre
utenlands!
og kunne ta med seg sin pensjon der en
måtte være er en form for frihet!
og man må ikje lage et ennu mere
overfirmynderi!
norge har råd i mange mange år
og betale ut pensjoner!
skulke man innføre et slikt system
må noen fotfølge enkeltindivider!
og hvordan skulle man avkorte pensjoner
og andre ydelser i det landet man oppholder
seg i?
om man da tok en world wide flybilett
og beveget seg hele veien,
skulle en slik ordning komme ,
hadde jeg bare også bodd mere
i min bolug i norge
vel jeg skatter til norge
jeg betaler 2,3% mere folketrygd
en en som bor på berget
har ikke full sykehus dekning
jeg klager ikke
men dette henger ikke på greip ( 2,3%
folketrygd)
spart mye penger på og ha eldresentre
utenlands!
og kunne ta med seg sin pensjon der en
måtte være er en form for frihet!
og man må ikje lage et ennu mere
overfirmynderi!
norge har råd i mange mange år
og betale ut pensjoner!
skulke man innføre et slikt system
må noen fotfølge enkeltindivider!
og hvordan skulle man avkorte pensjoner
og andre ydelser i det landet man oppholder
seg i?
om man da tok en world wide flybilett
og beveget seg hele veien,
skulle en slik ordning komme ,
hadde jeg bare også bodd mere
i min bolug i norge
vel jeg skatter til norge
jeg betaler 2,3% mere folketrygd
en en som bor på berget
har ikke full sykehus dekning
jeg klager ikke
men dette henger ikke på greip ( 2,3%
folketrygd)
Nå er det vel en god del norske regler for støtte og slikt som ikke har hengt med i utviklingen i forhold til feks EØS/EU samarbeidet også.
"Eksport" av barnetrygd/kontantstøtte/arbeidsledighetstrygd har vel vært oppe noen ganger de siste 10 årene også.
Jeg ser helt klart logikken i at det blir litt vel voldsomt at noen som aldri har satt sine bein i Norge eller bidratt til dette velferdssystemet automatisk får krav på pensjon. Men reglene må nok endres i så måte. Og da blir jeg med en gang redd for at de begynner å skjære bort også rettigheter til oss som har jobbet og bidratt til Norge i alle år. Selv om jeg nå er ufør så skatter jeg jo fullt ut til Norge. Er redd de kommer med slaktekniven i forhold til pensjonsytelser ut fra kostnadsnivå i landene folk velger å bosette seg. Det har jo også vært oppe før.
Men det kommer nok en "revisjon" av rettigheter på flere plan etterhvert. Belastningen på det norske velferdssystemet begynner å bli urovekkende høy. Det var jo litt skremmende å se at hver nordmann måtte regne med å betale ca 10.000 kr ekstra i skatt for å dekke opp for "flyktningestrømmen" de siste årene. Så det er nok snillisme på mange plan som må revideres litt. Bare man ikke kaster ut barnet med badevannet.
"Eksport" av barnetrygd/kontantstøtte/arbeidsledighetstrygd har vel vært oppe noen ganger de siste 10 årene også.
Jeg ser helt klart logikken i at det blir litt vel voldsomt at noen som aldri har satt sine bein i Norge eller bidratt til dette velferdssystemet automatisk får krav på pensjon. Men reglene må nok endres i så måte. Og da blir jeg med en gang redd for at de begynner å skjære bort også rettigheter til oss som har jobbet og bidratt til Norge i alle år. Selv om jeg nå er ufør så skatter jeg jo fullt ut til Norge. Er redd de kommer med slaktekniven i forhold til pensjonsytelser ut fra kostnadsnivå i landene folk velger å bosette seg. Det har jo også vært oppe før.
Men det kommer nok en "revisjon" av rettigheter på flere plan etterhvert. Belastningen på det norske velferdssystemet begynner å bli urovekkende høy. Det var jo litt skremmende å se at hver nordmann måtte regne med å betale ca 10.000 kr ekstra i skatt for å dekke opp for "flyktningestrømmen" de siste årene. Så det er nok snillisme på mange plan som må revideres litt. Bare man ikke kaster ut barnet med badevannet.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Du skriver: "...oss som har jobbet og bidratt til Norge i alle år. Selv om jeg nå er ufør så skatter jeg jo fullt ut til Norge."RobertX skrev: ↑03 des 2017, 18:27 Nå er det vel en god del norske regler for støtte og slikt som ikke har hengt med i utviklingen i forhold til feks EØS/EU samarbeidet også.
Slik jeg leser det du skriver, sidestiller du trygd og produktivt arbeid?
(Dette er altså ikke et angrep på de som har trygd, bare for å presisere det.)
Det er en kunst å skrive så andre forstår hva en mener, og her har jeg ikke fått det til. Prøver igjen.Noodle skrev: ↑03 des 2017, 16:30 NAP: Selv om de kun har en inntekt bruker de sannsynligvis mer penger når de er to enn om han er alene. De kjøper mat for to, drikke for to, klær for to, osv. Kanskje får de barn. Barn koster penger.
Ja, familien kjøper trolig mer melk og brød enn ungkaren? Mens ungkaren, som betaler mer i skatt, bruker lønna sin på andre ting.
Har jeg langt merke til.
Men verken familien eller ungkaren kan bruke mer enn de tjener og har til disposisjon. Enig?
Hvis begge tjener like mye og bor og jobber i Norge til de blir pensjonister, kan de ha bidratt til samfunnet like mye. Enig?
Deretter flytter ungkaren til Thailand og gifter seg med i dame derfra.
- Etter 5 år, 10 år eller mer, dør mannen, dessverre.
- I de siste årene var mannen pleietrengende, og kona pleiet ham.
(Han var kanskje ikke medlem av folketrygden og kostet ikke Den norske stat ei krone slik sett.)
Familiemannen i Norge ble også pleietrengende i sine siste år. De tilbragte kanskje dels på sykehus og dels på pleiehjem...Vi vet hva det koser.
Ut fra denne sammenligningen syns det både smålig og urettferdig hvis thaidamen skal være mindre berettiget til enkepensjon enn hun i Norge.
Jeg skulle likt å se et regnestykke fra en sosialøkonom. Men greit, hvis noen kan komme med noen vektige momenter, kan jeg endre mening. Og som jeg har skrevet tidligere enkepensjonen slik den er nå, er overmoden for revisjon.