90 dagers tur til Thailand januar-april 2018

RobertX
Innlegg: 1913
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#1

Så Kolami's flotte tråd, men tenkte å høre litt på hva som er best i forhold til en tur som nevnt i emnet her.

Altså en turist-tur til Thailand som skal gå inntil 90 dager.

Så vidt jeg har forstått har jeg 2 alternativer;

1. Søke om 60 dagers turist-visum (antar det er single entry uten at jeg er helt klok på om jeg kan ta noen småturer til naboland) og så gå på immigration office i Hua Hin for en ekstra 30 dagers?

1.1 (underspørsmål) Bør jeg booke opp tur-retur i forhold til en 60-dagers tur eller kan jeg sette opp en 90-dagers periode i forhold til avreise/hjemreise dato? Jeg tenker å reise med Flex uansett, men greit å vite hvor strenge de er.

1.2 Bør det søkes om Single entry (SET) visum? Eller Multiple entry (MET)? Jeg tenkte å ta noen turer rundt om. Dumt å stå i grensekontrollen og bli nektet innreise :D

2. Søke om 90 dagers visum (Non-immigrant visa, long visit) som pensjonist? Jeg er 43 år, men har sett kommentarer om at det nå er åpnet for at også yngre pensjonister kan få 90 dagers og ikke bare de som er 50+. Må selvsagt tilfredsstille de økonomiske kravene og framlegge bevis for pensjon. Dette virket veldig nytt og så kommentar om det på et Facebook forum.

Tenkte det er greit å få en liten diskusjon/utgreining for framtidig referanse for andre også.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4671
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#2

RobertX skrev: 22 okt 2017, 18:35 Så Kolami's flotte tråd, men tenkte å høre litt på hva som er best i forhold til en tur som nevnt i emnet her.

Altså en turist-tur til Thailand som skal gå inntil 90 dager.

Så vidt jeg har forstått har jeg 2 alternativer;

1. Søke om 60 dagers turist-visum (antar det er single entry uten at jeg er helt klok på om jeg kan ta noen småturer til naboland) og så gå på immigration office i Hua Hin for en ekstra 30 dagers?

1.1 (underspørsmål) Bør jeg booke opp tur-retur i forhold til en 60-dagers tur eller kan jeg sette opp en 90-dagers periode i forhold til avreise/hjemreise dato? Jeg tenker å reise med Flex uansett, men greit å vite hvor strenge de er.

1.2 Bør det søkes om Single entry (SET) visum? Eller Multiple entry (MET)? Jeg tenkte å ta noen turer rundt om. Dumt å stå i grensekontrollen og bli nektet innreise :D

2. Søke om 90 dagers visum (Non-immigrant visa, long visit) som pensjonist? Jeg er 43 år, men har sett kommentarer om at det nå er åpnet for at også yngre pensjonister kan få 90 dagers og ikke bare de som er 50+. Må selvsagt tilfredsstille de økonomiske kravene og framlegge bevis for pensjon. Dette virket veldig nytt og så kommentar om det på et Facebook forum.

Tenkte det er greit å få en liten diskusjon/utgreining for framtidig referanse for andre også.

like godt og søke oo multi entry

kjøp billett m åpen retur men ( det ville jeg gjordt)

så er du nærmest homefree!

resten kan nok phay besvare!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4607
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#3

Jeg la frem to billetter på hjemreisen ved en feiltagelse, der en var på 90 dager, og en på 106, men ifølge de på ambassaden ikke av betydning.

Hva slags visum du velger, må du nesten se på hva du har behov for, men multiple innreise visum virker som fornuftig om du skal ut og inn, men erfaringsmessig, så er det lett å falle inn i rutiner her, og det å reise så mye når en har alt, det er mye som skjer, at reiselysten blir litt mindre. Vel det er egenerfaringen, og jeg har jo travet rundt i thailand og asia noen år nå, og trives godt med å holde meg på en plass, men med kortere utflukter selvfølgelig. Anbefaler å prøve livet her nå, og eventuellt ta en planlagt tur til nabolandene før 60 dager turistvisumet utløper, og så tilbake hit for de siste 30. For kryssing av landegrensene er det nok en gang blitt gjort farandringer, og har nå prøvd å dobbeltsjekke om en kan få 30 dager fra emigrasjonen på innreisestempel, og ble usikker om det fortsatt gjelder.

Uansett, Skal da banne på at du utvider reisen med 30 nye dager til, så få deg turistvisum, og non emigrant etter det med multiple innreiser.



Reiseinformasjon regjeringen oppdatert 11 okt
https://www.regjeringen.no/no/tema/uten ... id2415097/
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4607
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#4

Jeg spurte Siam Legal som står bak siden på chat om denne var oppdatert, og fikk det bekreftet.

http://www.thaiembassy.com/thailand/new-visa-rules.php
🌞
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#5

RobertX skrev: 22 okt 2017, 18:35
2. Søke om 90 dagers visum (Non-immigrant visa, long visit) som pensjonist? Jeg er 43 år, men har sett kommentarer om at det nå er åpnet for at også yngre pensjonister kan få 90 dagers og ikke bare de som er 50+. Må selvsagt tilfredsstille de økonomiske kravene og framlegge bevis for pensjon. Dette virket veldig nytt og så kommentar om det på et Facebook forum.

Tenkte det er greit å få en liten diskusjon/utgreining for framtidig referanse for andre også.
Når det gjelder punkt 2 så gjelder alder fortsatt.

1.1 Applicant must be aged 50 years and over (on the day of submitting application).
RobertX
Innlegg: 1913
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#6

Phay:
Er det noen begrensninger i forhold til Multiple Entry Visa? Da tenker jeg på tidsperiode? Om jeg gjenomfører turen og er hjemme i april, for så å ønske å reise tilbake feks i september 2018, får et eksisterende METV noen påvirkning på neste runde eller får man en "karenstid" før man får nytt visum? Jeg tenker jo å søke om ED (eductation) visum på 1 år høyst sansynlig.

Kolami:
Ja jeg tror du har rett. Det var noen som mente de hadde opphevet den absolutte grensen på 50 år og hadde åpnet for også yngre pensjonister så lenge de oppfyllte de økonomiske kravene. Men jeg ser ikke det noe sted og når jeg søkte etter den posten på FB forum så fant jeg den ikke. Så det kan ha vært feil info som ble slettet.

Så jeg må nok forholde meg til turist og ED visum enn så lenge.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#7

Ang. ED-Visum så kan du få 3 år på følgende måte. De 2 første årene bruker du det samme passet. Ved år 3 så lager du ett nytt pass og får da 1 år til.

Ang. ED visum så har ved første halvår intervjue hos det lokale utdannelseskontoret eller no. SÅ det kan være lurt å følge med i timen :D Selv det er vanskelig nok hehe

Med forbehold om endringer..
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#8

RobertX skrev: 22 okt 2017, 18:35 Så Kolami's flotte tråd, men tenkte å høre litt på hva som er best i forhold til en tur som nevnt i emnet her.

Altså en turist-tur til Thailand som skal gå inntil 90 dager.

Så vidt jeg har forstått har jeg 2 alternativer;

1. Søke om 60 dagers turist-visum (antar det er single entry uten at jeg er helt klok på om jeg kan ta noen småturer til naboland) og så gå på immigration office i Hua Hin for en ekstra 30 dagers?

1.1 (underspørsmål) Bør jeg booke opp tur-retur i forhold til en 60-dagers tur eller kan jeg sette opp en 90-dagers periode i forhold til avreise/hjemreise dato? Jeg tenker å reise med Flex uansett, men greit å vite hvor strenge de er.

1.2 Bør det søkes om Single entry (SET) visum? Eller Multiple entry (MET)? Jeg tenkte å ta noen turer rundt om. Dumt å stå i grensekontrollen og bli nektet innreise :D

2. Søke om 90 dagers visum (Non-immigrant visa, long visit) som pensjonist? Jeg er 43 år, men har sett kommentarer om at det nå er åpnet for at også yngre pensjonister kan få 90 dagers og ikke bare de som er 50+. Må selvsagt tilfredsstille de økonomiske kravene og framlegge bevis for pensjon. Dette virket veldig nytt og så kommentar om det på et Facebook forum.

Tenkte det er greit å få en liten diskusjon/utgreining for framtidig referanse for andre også.
1.
Det er definitivt enklest å søke om et SETV. Det er mange flere krav til et METV, selv om du nok dekker de fleste.
Med et METV kan du reise fritt ut og inn, men dersom du planlegger reisen litt, vil et SETV holde. Det blir et spørsmål om når du evt. skal reise ut av landet.

Den eneste forskjellen for deg i perioden for disse to visumene, er at når du kommer inn i landet igjen etter en tur utenlands, vil et SETV opphøre, og du får 30 dager som et visumfritt opphold. Dette kan du forlenge lokalt for 1900 bath, og få 30 dager til. Dette kan du i praksis gjøre to ganger.

Kommer du tilbake med et METV derimot, får du 60 dager til ved grensa, og ikke 30. Som igjen kan forlenges med 30 nye dager.
Så tidspunktet for reisen din til et naboland, blir altså greia.

Man kan også søke om en reentry permit for SETV visumet ditt, og da beholder du visumet når du kommer tilbake. Jeg tror prisen er 1000 bath for en singel entry, og 3000 bath for multi entry.

1.1.
Du må ha en returbillett når du søker om visum i Norge. Ikke når du entrer flyet eller Thailand. I Oslo er de generelt okey med at returbilletten er om 3 måneder.
Returbillett kreves normalt om du derimot ikke har visum, av flyselskapet ved flyplassen. Noen selskaper ser igjennom fingrene med det dog.

1.2.
Du vil ikke bli nektet innreise, stående i grensekontrollen, dersom du ikke allerede har to visumfrie opphold siste året. Men har du ikke visum, må du ha 20.000 bath med deg, evt. i en annen valuta, ved kontroll. Og evt. en billett ut av landet.

2.
Non O 90 dager har aldersgrense 50 år.
Dvs. aldersgrensen gjelder ikke om man bl.a er gift med ei thai, og som dependant for en thai. F.eks. et barn.
Eller andre typer visum som work permit, investeringsvisum m.m.

PS.
Vi nordmenn får nå 30 dager ved alle grenseoverganger, uten visum.
Disse kan forlenges lokalt med nye 30 dager. Kostnad 1900 bath.

Mvh Thaibreak
RobertX
Innlegg: 1913
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#9

Takker for all info!

Da tenker jeg det blir 60 dagers turistvisum i første omgang som da må forlenges med 30 dager på immigration.

Interessant å høre at jeg kan få opptil 3 års ED visum for å studere språket :)

Gleder meg som en liten unge!
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#10

Til siste spørsmålet ditt om evt. karenstid eller begrensninger:

Ingen begrensninger her. Når du er hjemme igjen, og savner Thailand så du holder på å tørne, så er det bare å kjøre på med ny runde visumsøknader. METV eller annet. Og et METV varer så lenge datoen for tidsvarighet gjelder.

God tur og lykke til når din tid kommer ;)
Svar

Gå tilbake til «Visum til Thailand»