Man skulle tro sånne var trygge, men det tror jeg ikke de er. Det er alt for mange som hater jobben sin som jobber der. De er stressa, overarbeida, underbetalte og drittlei, så jeg synes ikke det er rart Mattilsynet ofte avdekker krisetilfeller i denne typen hurtigmatkjeder.
Da stoler jeg mer på hun gamle gatemat-kona som har laget den samme retten på det samme stedet i Bangkok i 30 år. Hun vet hva hun gjør, har stolthet i det hun driver med, og det er derfor thaiene flokker rundt henne.
Se Street Food-serien på Netflix. Jeg digger de folka der, men det er viktig å skille mellom de som bryr seg og de som verken vet noe om mat eller hygiene og som bare har skaffa seg en trillevogn og reste-kjøttet fra et marked. Thaiene som bor eller jobber i området vet, så følg køen.
Jeg har spist en del skjell i Thailand, men der er jeg påpasselig med å spise det på fine restauranter. Skjell er man gjerne forsiktig med i Norge også. Samme med rå fisk. Jeg blir nesten uvel når jeg ser hvor mye rå fisk de selger på diverse markeder på gata, i 30+ varmegrader. Jeg vet ikke hva det har å si for hygienen, men som glad i rå fisk, vet jeg hvor viktig det er at sushien er behandlet riktig på forhånd, og at den holder rett temperatur når den serveres. 30+ varmegrader og en eller annen tralle uten kjøleanlegg, er meget feil for rå fisk, og jeg skjønner ikke at folk verken tør eller har lyst.