Apple sliter

Her diskutere vi teknikk, elektronikk, dingser, internett mm
Brukeravatar
Noodle
Sted: Norge

27. oktober kan spesielt interesserte forhåndsbestille Apples nye flaggskip iPhone X, men Apple sliter enormt med å få produsert nok telefoner. Nå ryktes det om at de kun vil klare å ha 2-3 millioner tilgjengelig ved lansering. De som har lyst på telefon til rundt 11000 norske kroner, risikerer således å måtte smøre seg med tålmodighet til langt utpå vårparten.

https://www.tek.no/artikler/sitter-du-k ... e-x/410308

For øvrig synes jeg 11000 for en telefon begynner å bli i overkant vanvittig.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Kontakt:

Det har utrolig nok alltid vært betalingsvilje rundt mobiltelefoner som egentlig ikke har gitt kundene så mye ekstra.

11000,- er jo nesten et kupp i forhold til hva enkelte var villige til å betale på slutten av 90-tallet for noen modeller fra Nokia.

I 1998 kom dette vidunderet av en telefon fra Nokia: 8810
En telefon som selv etter datidens standard ikke var noe spesielt teknisk, men den hadde utseende og størrelsen med seg.

Nokia 8810
Nokia 8810
nokia8810.jpg (18.99 kiB) Vist 4639 ganger

Jeg jobbet i butikk som solgte mobil i den tiden, interessen var stor. Folk betalte langt over veiledende priser og mange butikker utnyttet fri prissetting. De høyeste prisene jeg hørte ble betalt var 18000,- norske 1998-kroner. Det skulle tilsvare hele 26660,- kr i september 2017.

Etterfølgeren til denne telefonen ble Nokia 8850.
Heller ikke en veldig kapabel telefon teknisk.

Nokia 8850
Nokia 8850
nokia8850.jpg (26.63 kiB) Vist 4639 ganger

Betalingsviljen var også her stor, men ikke fullt så høy som hos 8810. Hørte priser på rundt 12000,- for denne.

Ordinær pris for disse burde vel egentlig lagt rundt 6500-8000,- etter innkjøpspriser hvis jeg ikke husker feil. Det var gode penger å tjene på å få tak i tidlig.

Jeg eide begge, men ville aldri betalt i nærheten av det enkelte fant på :D
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
Noodle

Jeg hadde en ganske dyr Nokia jeg også, husker jeg.

Denne:

https://en.wikipedia.org/wiki/Nokia_7110

Husker ikke hvor mye jeg betalte, men jeg fikk nok mindre for pengene i den enn jeg ville fått med en iPhone X. :)

Tror nok likevel jeg går for iPhone 8 Plus når den jeg har nå begynner å synge. Prøvde den forleden, og den er meget god.

Er det forresten noe å spare på å handle sånt i Thailand? Ser at Apple snart får sin første offisielle butikk i Bangkok.
RobertX
Sted: Cebu City, Filippinene

Må innrømme at jeg ikke liker Apple produkter noe særlig. Liker bedre Android produkter og heller derfor i retning av Samsung. Men har registrert at Apple har litt problemer nå ja. Markedet er muligens i ferd med å mettes samtidig som Kinesiske selskaper hevder seg bedre med god kvalitet og funksjonalitet?
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
tdr
Moderator
Kontakt:

For noen år siden var Thailand kjent som det landet i verden som hadde de beste prisene på iPhone. Andre Apple produkter var mer tilnærmet andre land i pris.
Husker jeg leste på andre nettsted om folk som tjente inn ferien sin ved kjøp av iPhone 4 der for å selge de i USA. 2-3 stk i kofferten ble en solid fortjeneste. Så på iPhone selv der nede og angret da jeg kom hjem uten når jeg så hva jeg kunne tjent.

Ulempen med å handle utenlands er jo garantivilkår.

Offisielt er ikke iPhone 8 sluppet i Thailand, ingen av modellene.
De finnes dog å få tak i via gråimport.

Pris på iPhone 7 er fra ฿22,500 og 7 Plus fra ฿27,500. Priser fra thai Apple Store på nett. Alle butikker jeg har sett iPhone i ser ut til å kjøre samme priser.

Selv er jeg usikker på kjøp av dyre mobiler utenlands selv om det har blitt kjøpt noen billige varianter.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
Noodle

Prisene på iPhone 8 lanseres så vidt jeg har lest i Thailand i oktober. Men ryktene sier at prisen blir i underkant av 32000 baht. Det er i så fall rundt 7700 kroner. Hvis det stemmer er det ikke verdt det. Da er det bedre å betale noen hundrelapper mer og få med 5 års norsk reklamasjon.

... eller ta turen til NY. Da tjener man fort inn flybilletten på mellomlegget. Forutsatt gode priser hos Norwegian. :)
Brukeravatar
Noodle

Kolami

iPhone? Det er vel en lada som ser ut som ferrari..nei takk.. :mrgreen:
Kolami

Noodle skrev: 22 okt 2017, 20:56 Sånn apropos priser. :mrgreen:

http://www.dinside.no/data/hva-ville-de ... g/61012948
Jeg har 4 fungerende c64 i Norge..og er jeg heldig får jeg kanskje 1000 NOK pr stk på finn hehe
Brukeravatar
Noodle

Hvis Apple er en Lada er det i så fall en Lada som fungerer fantastisk godt uten noen gang å kludre det til. :)

Det er en ting Apple er fordømt dyktige til: Å synkronisere mellom plattformer. Det gjør det vanskelig å skifte. I hvert fall hvis man bruker iPhone, iPad og et par datamaskiner, om hverandre, og liker at synkroniseringen mellom f.eks. dokumenter, bilder - alt, går av seg selv. Men man blir på en måte bundet til Apple-masta når man først har begynt å bruke dem på flere plattformer, noe som er god forretningsfilosofi, men litt kjipt for kunder som vil skifte.
Svar

Gå tilbake til «Telefoner, mobiler og andre gadgets»