Selv om ambassaden skulle opplyse at man må ut av landet før endte 60 dager, så er det måter å utvide visumene på når man er i Thailand.
Konsulater og ambassader opplyser ikke om hvilke muligheter du har hos immigrasjon i Thailand, og de føler heller ikke for å snakke om det hvis du spørr av ulike årsaker. Det er ikke opp til ambassader og konsulater å snakke om immigrasjonsspørsmål som ikke omhandler deres område.
Før det er det gått 60 dager så kan man reise til nærmeste immigrasjon i Thailand og få utvidet med 30 dager.
Det er den meste vanlige formen for forlengelse av visum.
Form tm.7 http://bangkok.immigration.go.th/download/form_tm7.pdf
benyttes ved 30 dagers forlengelse(extension).
Viktig: se til at du har ett par dager før utløpet av visum når du søker utvidelse(extension). Det kan være ting som oppstår som gjør at du trenger ett par dager før visum utløper.
1. Eksempel SETV. Du får 60 dager hos konsulat eller ambassade. Den kan forlenges med 30 dager hos immigrasjon.Viktig: Siste dato i passet for visum er den som gjelder for endelig utreise fra Thailand uansett forlengelse. Se Overstay
2. Eksempel MET-V, forlengelse-/og utvidelse.
MET-V gir deg 60 dager +60 dager +60 dager i utgangspunktet uten forlengelse og utvidelse.
Hvor du før hver 60 dag må reise ut av Thailand(til hvilket som helst land), for å aktivisere nye 60 dager ved innreise til Thailand.
Med MET-V så kan man reise inn og ut av Thailand så ofte man vil og det forligger ikke noen kjente restriksjoner på det området. Men for å utnytte visumet mest mulig så er Scenario 1 å følge.
Scenario 1 kan utløpe som følgende
[Det er viktig å se på siste dato i passet hva det angår endelig utreise med MET-V. Til denne scenarion må du ta hensyn til denne datoen samt datoer som gis hos immigrasjon ved 1ste innreise, samt forlengelse og utvidelse av oppholdet i Thailand.]
Ved 1ste innreise gis det 60 dager. Før det har gått 60 dager, utvider du med 30 dager hos immigrasjon. Etter endt av disse nye 30 dagene må man reise ut av Thailand.
Ved 2ndre innreise gis det nye 60 dager. Det kan utvide med nye 30 dager hos immigrasjon. Etter endt forlengelse må man igjen reise ut av Thailand.
Ved 3de og siste innreise. Gis 60 dager som kan igjen kan utvides med 30 dager. [HER må det passes på. I passet så står den endelige datoen i MET-V. Den kan ikke overskrides på noen måte ettersom du etter den datoen vil gjøre at du får "Overstay" noe som kan gi alvorlige problemer da man oppholder seg lenger enn hva visumet tillater.]
TIPS; For å få en forlengelse av MET-V kan du påse at du har innreise en dag eller noen dager før den aller siste datoen som vises i passet for MET-V. Da får du en forlengelse med 60 dager ved innreise+30 dager hos immigrasjon.
Med forbehold
Hvordan utvide/forlenge turistvisum på SET-V og MET-V
Bare en presisering, Kolami.
På et METV kan man ha så mange innreiser man vil, innenfor de 6 mnd. visumet er gyldig. Altså ikke bare tre. Det er hele poenget med visumet, at man kan reise fritt inn og ut av landet innenfor de 6 månedene.
Ang siste innreise, dersom den er gjort innen 6.mnd. fristen, får man 60 dager til derfra. Og kan forlenge disse med nye 30. Det gir en totaltid på ca. 9 måneder i Thailand, fullt utnyttet.
Det må ikke blandes utløpsdatoen på visumet, og oppholdsdatoen som stempelet i passet gir deg i Thailand. Overstay regnes ut fra denne, ikke fra visumets gyldighetsdato
Edit: Ser at du har redigert litt, så noe av dette blir da overflødig
På et METV kan man ha så mange innreiser man vil, innenfor de 6 mnd. visumet er gyldig. Altså ikke bare tre. Det er hele poenget med visumet, at man kan reise fritt inn og ut av landet innenfor de 6 månedene.
Ang siste innreise, dersom den er gjort innen 6.mnd. fristen, får man 60 dager til derfra. Og kan forlenge disse med nye 30. Det gir en totaltid på ca. 9 måneder i Thailand, fullt utnyttet.
Det må ikke blandes utløpsdatoen på visumet, og oppholdsdatoen som stempelet i passet gir deg i Thailand. Overstay regnes ut fra denne, ikke fra visumets gyldighetsdato
Edit: Ser at du har redigert litt, så noe av dette blir da overflødig
Sist redigert av Thaibreak den 26 nov 2017, 12:38, redigert 1 gang totalt.
ja jeg oppdaget det...bra at du nevner det igjen..det kan fort bli for mye volum av informasjon..tror det meste er med nå..Thaibreak skrev: ↑26 nov 2017, 12:36 Bare en presisering, Kolami.
Det må ikke blandes utløpsdatoen på visumet, og oppholdsdatoen som stempelet i passet gir deg i Thailand. Overstay regnes ut fra denne, ikke fra visumets gyldighetsdato.
Sist redigert av Kolami den 26 nov 2017, 12:42, redigert 3 ganger totalt.
Har ikke satt meg så mye inn i materien, men jeg vet jo att 30 dagers VE og 90 dagers Non Imm kan utvides med 60 dager om man er gift med thai. Kan ikke det gjøres på turistvisum også?
www.thailandtur.no
En nyttig ting å vite for de som er litt i klemma angående datoer, og vil unngå overstay:
Dersom man av en eller annen grunn har bomma litt med hjemdato, og oppdager at man går noen dager over oppholdstiden stempelet i passet gir, så finnes det en løsning, selv om man allerede har benyttet seg av den lokale forlengelsen på 30 dager.
Du kan søke lokalt hos nærmeste immigrasjonskontor om en ytterligere forlengelse på 30 dager. Den vil bli avslått, men samtidig får du innvilget 7 dager å forlate landet på. Prisen er den samme som den første forlengelsen, 1900 bath, men gir deg altså lovlig opphold på 7 nye dager.
Verdt pengene, dersom man er redd for å blir fengslet og havne hos IDC i Bangkok. Ikke tro at man kan vri seg unna om man blir stanset av immigrasjonen med overstay.
En annen ting, har man først overstay, så bør man snarest mulig forlate landet, og betale overstay-avgiften på flyplassen på vei ut av landet. 500 bath pr. dag, opp til 20.000 bath, som er maks beløp.
Ikke meld deg for immigrasjonen lokalt, da er risikoen stor for at man blir sendt til IDC.
Merk at overstay inntil 90 dager ikke gir svartelisting, dersom avgiften betales på flyplassen.
Mellom 90 dager og ett år gir der ett års svartelisting, mellom ett og tre år gir 3 års svartelisting osv.
Straffene er strengere om man arresteres eller overstayen oppdages før man kommer seg til flyplassen.
Dersom man av en eller annen grunn har bomma litt med hjemdato, og oppdager at man går noen dager over oppholdstiden stempelet i passet gir, så finnes det en løsning, selv om man allerede har benyttet seg av den lokale forlengelsen på 30 dager.
Du kan søke lokalt hos nærmeste immigrasjonskontor om en ytterligere forlengelse på 30 dager. Den vil bli avslått, men samtidig får du innvilget 7 dager å forlate landet på. Prisen er den samme som den første forlengelsen, 1900 bath, men gir deg altså lovlig opphold på 7 nye dager.
Verdt pengene, dersom man er redd for å blir fengslet og havne hos IDC i Bangkok. Ikke tro at man kan vri seg unna om man blir stanset av immigrasjonen med overstay.
En annen ting, har man først overstay, så bør man snarest mulig forlate landet, og betale overstay-avgiften på flyplassen på vei ut av landet. 500 bath pr. dag, opp til 20.000 bath, som er maks beløp.
Ikke meld deg for immigrasjonen lokalt, da er risikoen stor for at man blir sendt til IDC.
Merk at overstay inntil 90 dager ikke gir svartelisting, dersom avgiften betales på flyplassen.
Mellom 90 dager og ett år gir der ett års svartelisting, mellom ett og tre år gir 3 års svartelisting osv.
Straffene er strengere om man arresteres eller overstayen oppdages før man kommer seg til flyplassen.
Sist redigert av Thaibreak den 26 nov 2017, 13:15, redigert 3 ganger totalt.
Nei. Men som du sier kan et 90 dagers Non-O visum (og visumfritt opphold) utvides med 60 dager dersom man er gift, eller er far til et barn etc.
Merk at et 90 dagers Non-O ikke kan forlenges med 30 dager om man ikke oppfyller kravene for giftemål, familie dependant etc, da får man bare 7 dagers forlengelse lokalt. Reglene er annerledes enn turistvisumene mao.
-
Skautrollet
Thaibreak skrev: ↑26 nov 2017, 12:57 Nei. Men som du sier kan et 90 dagers Non-O visum (og visumfritt opphold) utvides med 60 dager dersom man er gift, eller er far til et barn etc.
Merk at et 90 dagers Non-O ikke kan forlenges med 30 dager om man ikke oppfyller kravene for giftemål, familie dependant etc, da får man bare 7 dagers forlengelse lokalt. Reglene er annerledes enn turistvisumene mao.
Dette stemmer ikke. En tjenestemann på Immigration har mulighet til å forlenge et 90-dagers Non Immigrant Visa med opptil 90 dager. Jeg har fått både 74 og 78 dagers forlengelse. Og husker jeg ikke helt feil så var det den ene gangen et 90-dagers Non Immigrant Visa B. Og et visumfritt opphold forlenges bare med bare 30 dager gift med en thai eller ikke.
Man skriker av hjertens lyst, driter når man føler for det og henger i puppen dagen lang de første 6 månedene av livet. Så det gjelder å ta vare på stunden. For resten av livet er bare en ren nedoverbakke.
Et visumfritt opphold kan konverteres lokalt, via et singel non-O 90 dagers visum, til opptil ett års opphold, om en oppfyller kravene, det var poenget mitt. Det er en papirprosess, men kan gjøres for de som trenger det.Skautrollet skrev: ↑28 nov 2017, 18:57
Dette stemmer ikke. En tjenestemann på Immigration har mulighet til å forlenge et 90-dagers Non Immigrant Visa med opptil 90 dager. Jeg har fått både 74 og 78 dagers forlengelse. Og husker jeg ikke helt feil så var det den ene gangen et 90-dagers Non Immigrant Visa B. Og et visumfritt opphold forlenges bare med bare 30 dager gift med en thai eller ikke.
Hva et 90 dagers Non-O visum angår, så får man ikke forlenget et singel Non-O A med 90 dager. Det er enten 60 dager eller ett år, avhengig av hvilke krav man oppfyller. Skal man få 90 dager, må det evt. konverteres til et annet visum. Har du fått det til ellers, har du vært ekstremt heldig.
Et multi Non-O derimot, får man nye 90 dager på, hver gang. Evt. ett år om økonomiske krav etc. oppfylles. Jeg antar at det var et multi Non-O du hadde, hvis du fikk 90 nye dager.
Jeg vet ikke hva du snakker om med 74 og 78 dagers forlengelse. Immigrasjonen opererer med 7, 15, 30, 60, 90 dager og ett år.
Mulig du tenker på søketidspunktet ditt? Om du har søkt 14 dager før utløpet av visumet, så har du kanskje regnet 74 dager fra denne datoen?
Det spiller ingen rolle om du søker dagen før, eller to uker før. Man får 60 dager fra utløpstiden av visumet i begge tenkte tilfellene.
-
Skautrollet
Man kan ikke konverter et visumfritt opphold til et Non Immigrant Visa. Men med et turistvisum så kan man det. Dette fordi Immigration IKKE usteder visum.Thaibreak skrev: ↑28 nov 2017, 20:28 Et visumfritt opphold kan konverteres lokalt, via et singel non-O 90 dagers visum, til opptil ett års opphold, om en oppfyller kravene, det var poenget mitt. Det er en papirprosess, men kan gjøres for de som trenger det.
Hva et 90 dagers Non-O visum angår, så får man ikke forlenget et singel Non-O A med 90 dager. Det er enten 60 dager eller ett år, avhengig av hvilke krav man oppfyller. Skal man få 90 dager, må det evt. konverteres til et annet visum. Har du fått det til ellers, har du vært ekstremt heldig.
Et multi Non-O derimot, får man nye 90 dager på, hver gang. Evt. ett år om økonomiske krav etc. oppfylles. Jeg antar at det var et multi Non-O du hadde, hvis du fikk 90 nye dager.
Jeg vet ikke hva du snakker om med 74 og 78 dagers forlengelse. Immigrasjonen opererer med 7, 15, 30, 60, 90 dager og ett år.
Mulig du tenker på søketidspunktet ditt? Om du har søkt 14 dager før utløpet av visumet, så har du kanskje regnet 74 dager fra denne datoen?
Det spiller ingen rolle om du søker dagen før, eller to uker før. Man får 60 dager fra utløpstiden av visumet i begge tenkte tilfellene.
Nå tenkte jeg ikke spesielt på et Non Immigrant Visa O-A for dette er et Multiple Entry Visa hvor man må forlate Thailand senest hver 90 dag i 1 år og ikke forlenger på Immigration. Noen kaller dette visumet O-A for et 1-års visum litt feil for det er egentlig denne forlengelsen til 1 år av et Non Immigrant Visa som man normalt kaller for et 1-års visum. Noen kaller denne 1-års forlengelsen også for "extension of Stay eller oppholdstillatelse. Og dette 1-års Non Immigrant Visa O-A Multiple Entry kan konverteres til et annet Non Immigrant Visa dersom man oppfyller kriteriene til dette nye visumet.
En tjenestemann på Immigration kan forlenge et Non Immigrant Visa med 90 dager. Som jeg tidligere skrev så har jeg fått forlenget et 90-dagers Non Immigrant Visa med både 74 og 78 dager på mitt 90-dagers Non Immigrant Visa på Immigrasjon i Nong Khai. Og det var fra den dagen mitt originale visum gikk ut. Dette er et faktum for stemplene står der "svart på hvitt" i passet mitt. Og jeg mener å erindre at det ene visumet var et 90-dagers Non Immigrant Visa O og det andre et 90-dagers Non Immigrant Visa B.
http://www.thaiembassy.se/en/visa/types-of-visa/63
For the purpose of retirement (Type “O-A”) – Multiple entry only: must apply personally at the Embassy
http://www.thaiembassy.no/en/visa/#none_immigrant
Those who wish to stay longer or wish to change their type of visa must file an application for permission at the nearest Immigration Office where you stay or at the Immigration Bureau located at Government Center B, Chaengwattana Soi 7, Laksi, Bangkok 10210, Tel 0-2141-9889 (or at http://www.immigration.go.th). The extension of stay as well as the change of certain type of visa
is solely at the discretion of the Immigration officer.
Man skriker av hjertens lyst, driter når man føler for det og henger i puppen dagen lang de første 6 månedene av livet. Så det gjelder å ta vare på stunden. For resten av livet er bare en ren nedoverbakke.