Etter valget 24. mars 2019

fotomannen

Hvis det er lederen av FFP du snakker om, så har du rett. Han bor ikke i Klong Toei. De færreste milliardærer bor i slummen. Å dømme noen basert på at han har vært en vellykket forretningsmann, er litt i overkant, men skal du ta noen pga vennene deres, så burde du kanskje se på hvem juntaen har omgåttes, og ikke minst brukt for å kuppe landet. Det er mennesker også du omtaler som "gangstre".

Svært mange milliardærer i Thailand har kinesiske aner. Det betyr ikke at de er sleipe eller kriminelle. Det betyr bare at en haug med kinesere kom til Thailand i starten av forrige århundre, og at mange av dem gjorde det meget godt. En av dem hadde nylig kongen selv som gjest i sin begravelse, etter at den tidligere Leicester-sjefen omkom i en helikopterulykke. Her snakker vi om den virkelige eliten i Thailand.
Wood1958

riflefish skrev: 13 apr 2019, 12:00 han er ingen robin hood!
har liten tro på han
maktsjuk kinamann
har nok fine ord
men etter å ha studert facebook profilen
og vennekrets
er han en arisokrat for de rike i sentral thsiland,
milionlrd sønnog venner
bor ikke i klong toy!
vi fo se !
Kan det være noe slikt?
Ps stolen eller plakaten gjenspeiler seg fra et bilde 1976

?
2019-04-13 13.02.06.png
fotomannen

Et tillegg til dette med thaikinesere: De utgjør altså 14 % av den thailandske befolkningen (altså nesten 10 millioner thaier).

https://en.wikipedia.org/wiki/Thai_Chinese

Thanathorn Juangroongruangkit, lederen av FFP, tilhører derimot ikke den thaikinesiske eliten (som de ofte omtales som), da han er "nyrik", etter å ha gjort det meget godt innen noe bildeler-greier, og han er uten de tradisjonelle båndene til landets eliter.

Det er vel også derfor de frykter ham. Det står det forresten om i artikler tidligere lagt ut i denne tråden. Blant annet av meg.

Jeg vet det går en haug med konpirasjonsrykter om Thanathorn i rojalistiske kretser (ikke minst dreier linken jeg la ut på siden bak seg om nettopp det), men det tok meg omtrent to minutter å gjøre noen søk angående hans familiære bånd, og ikke minst angående dette med "thaikinesere", hvor mange de er, og hvordan de er representert i de ulike sosiale lagene i Thailand.
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

fotomannen skrev: 13 apr 2019, 13:49 Et tillegg til dette med thaikinesere: De utgjør altså 14 % av den thailandske befolkningen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Thai_Chinese

Thanathorn Juangroongruangkit, lederen av FFP, tilhører derimot ikke den thaikinesiske eliten (som de ofte omtales som), da han er "nyrik", etter å ha gjort det meget godt innen noe bildeler-greier, og han er uten de tradisjonelle båndene til landets eliter.

Det er vel også derfor de frykter ham. Det står det forresten om i artikler tidligere lagt ut i denne tråden. Blant annet av meg.

Jeg vet det går en haug med konpirasjonsrykter om Thanathorn i rojalistiske kretser (ikke minst dreier linken jeg la ut på siden bak seg om nettopp det), men det tok meg omtrent to minutter å gjøre noen søk angående hans familiære bånd, og ikke minst angående dette med "thaikinesere", hvor mange de er, og hvordan de er representert i de ulike sosiale lagene i Thailand.
uansett,

han bor ikke i rønner i klong toy!

jeg gjentar,

stoler ikke på hans ambisjoner

ei heller andre politikre,

generaler etc,

døm er ute etter kun en ting

MAKT og Baht

en « miliardær sønn som

bor i lakeside !

vel. fornå se,

tror neppe han er sosialist

tvertimot,,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
fotomannen

Vel, vi får nå se. Synes nå i det minste folk fortjener en sjanse før de antydes å ha uhederlige ambisjoner, lenge før de har rukket å gjøre noe galt.

For øvrig interessant å lese om landets eliter, og deres bånd. Det anbefales.
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

riflefish skrev: 13 apr 2019, 14:04 uansett,

jeg gjentar,

generaler etc,

MAKT og Baht

en « miliardær sønn som

bor i lakeside !

vel. fornå se,

tvertimot,,
husker jeg kritiserte nobel pris kvinna fa burma,

på asiaforum,

jeg fikk så det flagra, oxford utanna

arisokrat,

vel ,

jeg hadde rett!

den kjæringa er ankurat som

ja

eg skrev på asiaforum,

men i dag så ser jeg at jeg hadde rett

samma m ffp ( sosialisten),,

jeg veit hvor han bor

og hvordan!

privatsjafør og tjenere,

veivalget,,

vel,

jeg veit og tror han vil skape

splid,

sann mine ord på

nyttårsaften 2562,,

men,,

landet har uansett forandret seg

militære har utspilt sin rolle

landet er i et nytt vakum,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
fotomannen

Ja, det er klart han vil skape splid. Det har han gjort helt siden han annonserte partiets radikale program. Partiet er en direkte trussel mot militærets hegemoni, og han er helt åpen om det. Han gikk til valg på å fjerne militærets innflytelse i den thailandske politikken, og mer enn 6 millioner thaier stemte på ham.

Selv tror jeg flere politikere som dette er nøyaktig hva Thailand trenger. Jeg tror militære må underlegges politikerne - som i andre demokratier, og at Thailand aldri kan komme seg videre før dette skjer. I dag er militæret en direkte trussel mot fremgang. Jeg tror også at det vil skje, at det er i ferd med å skje, og at det eneste spørsmålet er hvordan det skjer, hvor lang tid det tar og hvor stygt det eventuelt blir. Det avhenger ikke av FFP, men av militæret. Jeg frykter at de vil kjempe imot med all makt, og at det blir stygt, men det er ikke menneskene som stemmer fram endringene sin feil, men de som tviholder på sine gamle måter å styre på, og som forsøker å fjerne politikere de ikke mener tjener dem med makt.

Så får vi se hvordan det går. Jeg er redd landet er mer splittet enn noensinne, og at det blir stygt før det blir bedre. Med mer enn 6 millioner stemmer ble FFP mye større enn selv de største optimister våget å drømme om, og det som har startet, er mye større enn enkeltpersoner.
Sist redigert av fotomannen den 13 apr 2019, 15:02, redigert 2 ganger totalt.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Sted: Norge
Kontakt:

Skjult innlegg med omtale av norsk politikk som er off topic.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Wood1958

riflefish skrev: 13 apr 2019, 14:04 uansett,

jeg gjentar,

generaler etc,

MAKT og Baht

en « miliardær sønn som

bor i lakeside !

vel. fornå se,

tvertimot,,
Enig i mye av dette Riffle, skal ikke se vekk ifra at han fikk mye velgere som igrunn gjør oppgjør mot de sittende nå, men velger Thaksin vekk, og også fra den annen side .
Wood1958

riflefish skrev: 13 apr 2019, 14:39 husker jeg kritiserte nobel pris kvinna fa burma,

på asiaforum,

jeg fikk så det flagra, oxford utanna

arisokrat,

vel ,

jeg hadde rett!

den kjæringa er ankurat som

ja

eg skrev på asiaforum,

men i dag så ser jeg at jeg hadde rett

samma m ffp ( sosialisten),,

jeg veit hvor han bor

og hvordan!

privatsjafør og tjenere,

veivalget,,

vel,

jeg veit og tror han vil skape

splid,

sann mine ord på

nyttårsaften 2562,,

men,,

landet har uansett forandret seg

militære har utspilt sin rolle

landet er i et nytt vakum,
Enig i mye dette Riffle, når du nevner hun i Burma , litt utenfor tema men
Der sitter de jo med et styre hvor armyen sitter i utgangspunkt på 25 plasser,
I den nye siste grunnlov i Thailand skal de ha 1 tredjedel , så liten mulighet til å få endret noe med demokratisk valgt "forsamling uansett.
Men som du også sier , det militæret har utspilt sin rolle, og da må de vel også vekk fra denne position.
Vanskelig å få til med dagens grunnlov , og med denne position så vanskelig å få grunnlovsendring
Men vi har jo sett vesentlige uvanlige grep den senere tid og vi skal ikke se vekk fra at det kommer flere.
Selv ser jeg flere lys.men mye er gjettning.basert på medier utenfor.
De siste,20 år har jo vært mye kupp , militære har kunne kjøre sammen med Privy council,
Ut fra hva jeg leser her ser det ut til at den muligheten blir redusert.
En skriver setningen , slik ble Prem strippet for all makt, i forbindelse med de nye i privy coumcil.
Hvor en av de nye som er blitt satt in skal jobbe med å rådgi/jobbe med statsminister i fremtiden
Men slikt er jo ikke offisielt og mediespekulation.
Men et politisk vakum som de før kunne lage å vente på kupp, ser ut til å bli vanskelig.
Så bedre med vakum og politikere selv må løse problemet
Tenker også på Big Joke, ble han fjernet eller forfremmet, før satt han i toppen av politiet,
Men under NCPO , det militæret, hans rolle nå skal vel mere bli å rådgi til stasmininster som jo styrer NCPO.
Under NCPO sitter vel også EC denne utrolige valgkomiteen eller,sitter de direkte under statsmminster? Ikke sikker må sjekke.
Og nå ser set ut til at det blir andre takter derifra også.
De vurderer endringer i sperregrense,
De utelukker ikke nyvalg som jeg nevnte i tidligere inlegg
Men nå vurderer de også gule kort som straffereaksjon.
Karantene på en periode langt mindre enn en valgperiode , nyvalg??
2019-04-14 12.19.18.png

https://www.bangkokpost.com/news/politi ... complaints

Hvem vet, kan komme nye ualminnlig inngripen.
Får også se når de nå skal bli granskes litt mere i sømmene.

https://www.bangkokpost.com/news/politi ... s-chairman
Låst

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»